يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

Cindy Li از برنامه هاي ياهو، نحوه استفاده از رنگ براي بهبود درخواست و قابل استفاده بودن وب سايت شما هنگامي که در دسترس است را توضيح مي دهد. وقتي من 10 ساله بودم، گشتي در استوديوي Disney MGM زدم. يک ديوار بزرگ نقاشي شده ديدم که با همه رنگ ها و سايه ها نقاشي شده بود. نقاش از آن ظرف هاي رنگ استفاده
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

 يافتن بهترين رنگ براي سايت خود
يافتن بهترين رنگ براي سايت خود


 






 
(گفت و گو با مارک بالتون يکي از برترين چهره هاي انگلستان در زمينه طراحي وب)
Cindy Li از برنامه هاي ياهو، نحوه استفاده از رنگ براي بهبود درخواست و قابل استفاده بودن وب سايت شما هنگامي که در دسترس است را توضيح مي دهد. وقتي من 10 ساله بودم، گشتي در استوديوي Disney MGM زدم. يک ديوار بزرگ نقاشي شده ديدم که با همه رنگ ها و سايه ها نقاشي شده بود. نقاش از آن ظرف هاي رنگ استفاده کرده بود تا به زندگي جنبش و حرکت بدهد. در آن لحظه متوجه شدم که سرنوشت من نامعلوم است: من فقط طراح زنگ ها بودم.
من عاشق اين هستم که همه رنگها را در اطراف خود داشته باشم زيرا مغزم را تحريک مي کند. رنگها روي شما اثر مي گذارند و به شما احساس شادي و حرکت دست مي دهد؛ شادي اي که روي چهره افراد مي بينيد هنگامي که به آسمان آبي نگاه مي کنيد يا تأثيري که روي افراد دارد زماني که يک پاکت قرمز در روز ولنتاين دريافت مي کنند. از طريق تداعي يا تأثيرهاي فرهنگي، رنگ معني و مفهوم پيدا مي کند.
وقتي طراحي مي کنيم، مدت زماني فکر مي کنم که از چه رنگ خاصي استفاده کنم. درباره تأثير فرهنگي رنگ فکر مي کنم و اينکه آيا دلالتي روي گذشته جامعه ما داشته است. من در مورد اين چيزها فکر مي کنم زيرا طراح وب هستم و مي دانم که انتخاب هاي من توسط هزاران يا ميليونها نفر مشاهده مي شود. خيلي از وب سايت مدت زمان زيادي صرف مي کنند تا زبان صفحات خود را بين المللي کنند، اما آيا اينها واقعاً به رنگ هم فکر مي کنند؟ هر کدام از رنگها يک معني دارد و فرضيه هاي ما اغلب مي تواند اشتباه باشد. براي مثال به يک وب سايت عروسي برويد.
در فرهنگ هاي غربي، مرسوم است که عروس لباس سفيد مي پوشد و پاکي و خلوص روشني را به طراحي وب سايت مي بخشد. در چين، رايج تر است که بيشتر لباس قرمز انتخاب مي کنند زيرا رنگ صبح است. در فرهنگ هاي چيني قرمز به معناي بخت و اقبال خوب، خوشبختي و عشق است. با پاشيدن رنگ زرد شما پادشاهي و ثروت را پيشنهاد مي دهيد با همه تفاوت هاي فرهنگي در مورد معاني رنگ، تعجب مي کنيد که انتخاب هاي رنگ روز تا استون چيست. در صحبت کلي آبي و ارغواني مناسب ترين رنگها براي استفاده در طراحي هستند.
رنگ آبي معمولاً براي انتقال پيام مثبت، خوشبيني، شادي و اعتماد است. اما با وجودي که اين در مورد اکثر فرهنگ ها صادق است، براي کشورهايي مانند هند و ژاپن معاني متفاوتي دارد. در هند آبي رنگ صبح است، در حاليکه ژاپن به معني شرارت و بد ذاتي است.
رنگ مناسب ديگر ارغواني است به طور نمونه، ارغواني مربوط به پادشاهي و ثروت است، ميراثي از گذشته که به عنوان نمادي از وضعيت در جامعه استفاده مي شد.
تاريخ به ما اين طور مي گويد که به اين دليل است که رنگ ارغواني از حلزون دريايي درست مي شود و در زير نور خورشيد کمرنگ نمي شود، اما در عوض در هواي آزاد رنگ آن درخشان تر و پررنگ تر مي شود. با اين حال تايلند به عکس اين مسئله عقيده دارد و از رنگ ارغواني براي صبح استفاده مي کند.
اين موضوع من را متحير مي کند که تعداد زيادي از کشورها از رنگ هاي مختلفي براي نشان دادن غمگيني کسي که يک عشق فاني داشته است استفاده مي کنند. در آمريکا و انگليس اين رنگ به طور مرسوم سياه است، اما ما مي بينيم که تفاوت هاي زيادي در سراسر دنيا وجود دارد. من يک نمودار تهيه کرده ام که اين تفاوت ها در آن نشان داده شده است: اين نمودار را در netm.ag/chart-214 مشاهده کنيد.

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

شناخت بينندگان خود
 

با وجود تمام اين ابهامات شما ممکن است فکر کنيد که بهتر است از رنگ صرفنظر کنيم، اما اين طور نيست. اين تفاوت ها را بپذيريد و از آنها براي ترويج پيام خود استفاده کنيد. بازديدکنندگان اصلي خود را بشناسيد و سايت را مناسب آنها ارائه دهيد. اگر چندين بازديد کننده داريد سعي کنيد سايت خود را از طريق يک پورتال يا بعضي از CSSهاي مشخص شده محلي کنيد.

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

بررسي موردي Twitter
 

وقتي براي اولين بار با وب سايت Twitter(Twitter com) مواجه مي شويد، متوجه مي شويد که طراحي آن بيشتر با رنگ آبي است. ما مي دانيم که آبي يک رنگ مناسب براي طراحي در وب سايت است، بنابراين خيلي تعجب برانگيز نيست که از آن براي طراحي در وب سايت خود استفاده کنيد، به ويژه از زماني که زبان هايي مانند انگليسي، فرانسوي، آلماني، ايتاليايي، ژاپني، کره اي و اسپانيايي را پوشش مي دهد. پشتيباني از تعداد زياد زبان به اين معني است که بينندگان شما داراي فرهنگ هاي متفاوتي هستند. مي دانيم که از هر 12 نفر يک نفر دچار کور رنگي است، بنابراين چه اتفاقي براي سايت مي افتد اگر ما از طريق چشم هاي کور رنگتان به سايت نگاه کنيم؟
استفاده از رنگ هاي ترکيبي مراقبت هاي خاص خود را دارد. براي مثال بايد از يک Stock market استفاده کنيد. در آمريکا، انگليس و ژاپن، يک نشانگر مثبت، رنگ سبز يا آبي است و يک نشانگر منفي رنگ قرمز است. در صورتي که در تايوان و کره برعکس است. اين مورد انتخاب يک طرح نيست، بلکه يک مورد فرهنگي است. در اين دو کشور قرمز نشان دهنده موفقيت و خوشبختي است که هر دو مثبت هستند. خيلي مهم است که اين موارد را بدانيد تا بازديدکنندگان سايت شما گيج نشوند و پيام اشتباه به آنها ارسال نکنيد.
همچنين به خاطر بسپاريد که همچنان که گفتيم از هر 12 نفر يک نفر مشکل کوررنگي دارند. بنابراين مانند عکس ها و توضيحات، رنگ هاي مورد استفاده نيز بايد از پيام اشتباه پشتيباني کنند نه اينکه فقط يک پيام باشند. يک تست خوب اين است که ببينيد آيا وقتي رنگ حذف مي شود اطلاعات مشابه وجود دارد يا خير.
يک جعبه ابزار از طرح شامل تعداد زيادي ابزار است، که بايد با مراقبت و فکر استفاده شود. من وب سايت هايي را ديده ام که پس زمينه آن به رنگ پس زمينه يک انتخاب ضعيف براي يک وب سايت سالم است. اين رنگ به افراد استرس مي دهد و هنگامي که در بيمارستان به سر مي بريد يعني کار شما تمام شده است. اين فقط يک مثال است، اما کاملاً اين مورد را شرح مي دهد. اگر ترکيب کنتراست و رنگ خيلي شبيه به هم باشند بعضي از بينندگان نمي توانند محتوا را ببينند.

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

روش هاي زيادي براي تقليد کردن از جلوه هاي کوررنگي وجود دارد. برنامه اي که من دوست دارم استفاده کنم به نام color Oracle (coloroncle.cartography,.ch) است که يک شبيه ساز کوررنگي براي Linux ,windows, Mac مي باشد. همچون بررسي مرورگرهاي قديمي براي اطمينان يافتن از اينکه سايت ها بدون ويژگيهاي جديد کار مي کنند، شما بايد با استفاده از ابزارهايي مانند color Oracle يا photoshop پشتيباني از کوررنگي کنيد.
بار ديگر که با کارمند بيمارستان روبرو شديد، به چيزي که آنها مي پوشند نگاه کنيد؛ متوجه مي شويد که يونيفورم آنها به رنگ هاي پاستلي مانند بنفش، سبز يا آبي تمايل دارد.
اين رنگها به طور تصادفي نيستند، هدف آنها رسيدن به آرامش، دلگرمي دادن و تميزي است. اين رنگ هاي پاستلي و ملايم به اين منظور مي باشند. هنگام طراحي يک وب سايت سالم، از رنگ هايي استفاده کنيد که به بيننده آرامش دهد نه اينکه او را به هيجان بياورد. تغييرات ساده رنگ مي تواند روي تأثير يک سايت تأثير بگذارد. نگاهي به سايت بيمارستان دانشکده لندن بياندازيد.
در قسمت بالاي سمت راست اين صفحه، من طراحي اصلي را انجام داده ام و چهار مورد جديد ايجاد کرده ام که هر يک از آنها رنگهاي متفاوتي دارند (آنها را در سايت netm.ag/colour-214 مشاهده کنيد.)
هر طرح يک تأثير متفاوت دارد. رنگ سياه احساس حرفه اي بودن و حقوقي دارد، اما مرگ را تداعي مي کند. رنگ قرمز خيلي بد نيست اما خيلي به رنگ خون نزديک است و جراحات شخصي را به ذهن مي آورد. دو مثال آخر رنگ هاي سبز و آبي هستند. من فکر مي کنم اين دو رنگ مي توانند مفيد باشند اما من از بين اين دو آبي را انتخاب مي کنم. به اين دليل است که رنگ سبز خيلي روشن است و از هدف واقعي اين سايت که آرامش و دلگرمي است ما را دور مي کند.

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

شاد کردن
 

مثال: بيمارستان را با سايت هايي که شخص موردنظر آنها جوانان است مقايسه کنيد. کودکان از رنگهاي روشن و اشباع شده سود مي برند. اين رنگها ذهن آنها را تحريک مي کند و توجه آنها را به خود جلب مي کند. با استفاده از تعداد زيادي رنگ، آنها را علاقمند مي بينيد و تشويقشان مي کنيد که در طراحي کاوش کنند. به ويژه مقدار زيادي از رنگهاي کرم مثل قرمز و زرد همراه با رنگهاي آرامش بخش مثل رنگ هاي آبي و سبز باعث مي شود که آنها خوب کار کنند.
اگر شما يک جعبه رنگ براي طراحي کودکان انتخاب کنيد و به اسباب بازيهاي آنها جان ببخشيد و حرکاتي را که سازنده اسباب بازي انتخاب مي کند. مشاهده کنيد متوجه مي شويد که آنها با رنگ هاي روشن و ساده نقاشي کرده اند.
آخرين مثالي که مي زنم مورد وب سايتهاي غذا است. وقتي براي اين صنعت طراحي مي کنيد، بايد از رنگ هايي استفاده شود که اشتها را برانگيزد. به دليل اينکه غذاها از رنگ هاي متنوعي ايجاد شده اند انتخاب يک جعبه رنگ خوب کمي دشوار است. به طور کلي رنگ هايي مثل قرمز، نارنجي، زرد و سبز گرسنگي را تحريک مي کنند، همچنين يک حس گرم و صميمي بوجود مي آورند.
اين مسئله که Waitrose,Burger king.La Tasca, Sainsbury در مارک ها و وب سايتهاي خود از اين رنگ هاي استفاده مي کنند تصادفي نيست. جعبه رنگ آنها طوري است که شما را به خود جلب مي کند و تا جايي که امکان دارد شما را گرسنه مي کند. از طرف ديگر رنگ آبي اشتها شما را از بين مي برد در هر حال، اين مقاله به شما کمک کرد تا جعبه رنگ آينده خود را انتخاب کنيد و اندکي در مورد تاريخچه تئوري رنگ و مواردي که مربوط به آن است ياد بگيريد. به ياد داشته باشيد که از قدرت خود به عنوان يک طرح دقيق و عاقل استفاده کنيد.

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

يافتن بهترين رنگ براي سايت خود

منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دلیل نظارت استصوابى شوراى نگهبان در انتخابات و برخی شبهات پیرامون آن
دلیل نظارت استصوابى شوراى نگهبان در انتخابات و برخی شبهات پیرامون آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان لردگان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان هشترود کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان کردکوی کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهناز و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هوتن و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بیتا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم بهنام و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم یسنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم کیومرث و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم علیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم جابر و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دایانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیهان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام
play_arrow
استوری ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام