پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

امروز سرآغاز فصلي نو در دنياي اينترنت است، اينترنتي که ديروز با آن کار مي کرديم به پايان راه خود رسيده. زيرا قوانيني که بر پايه آنها داده ها از راه Net فرستاده مي شدند. بطور کلي در حال کنار رفتن از صحنه مي باشند. قوانين حاکم بر اينترنتي که شما مي شناختيد همان نسخه 4 پروتکل اينترنت مي باشد.
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

 پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net
پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net


 






 
امروز سرآغاز فصلي نو در دنياي اينترنت است، اينترنتي که ديروز با آن کار مي کرديم به پايان راه خود رسيده. زيرا قوانيني که بر پايه آنها داده ها از راه Net فرستاده مي شدند. بطور کلي در حال کنار رفتن از صحنه مي باشند. قوانين حاکم بر اينترنتي که شما مي شناختيد همان نسخه 4 پروتکل اينترنت مي باشد.
طي مراسمي که در فلوريدا انجام شد مقامات مرکزي Net آخرين دسته از آدرس هاي IPV4 را کنار نهادند، اين پايان سرآغاز کاستي ها و کمبودهايي است که پس از اين شما با آنها به کرات روبرو خواهيد شد، به عبارت ديگر صنعت پردازش يک مرحله گذار دردناک را طي خواهد کرد تا به نسخه نيرومند و بي رقيب IPV6 دست يابد. اين موضوع براي کاربران و مصرف کنندگاني که با باند پهن کار مي کنند و در عرصه شبکه و دنياي اينترنت رده مياني را به خود اختصاص مي دهند و يا حتي براي داد و ستدهايي که از سرورهاي زيادي بهره مي گيرند، مشکل آن چنان حادي محسوب نمي شود. اما به طور کل بايد به آن به ديد مشکلي که پيش از آن تجربه نکرده ايم، نگاه نمود زيرا در نهايت اين موضوع تمام مواردي را که با اينترنت در تماس هستند را تحت الشعاع قرار خواهد داد، از يک تلفن هوشمند ضعيف گرفته تا قوي ترين مسيرياب هايي که بسته هاي اطلاعاتي را ارسال مي کنند از اين امر متأثر خواهند شد.
شايد گفته هاي جان کوران (Johan Curran) مدير اجرايي ARIN، توصيف جالبي در اين زمينه باشد:« اين اولين نشانه قطعي و سرنوشت ساز است ما قصد داريم که به دنياي IPV4 پايان بخشيم. ما شبيه به کسي هستيم که درست وسط استخر رمقي براي شنا کردن نداشته باشد.»
ARIN يا همان American Rehistry for Internet Numbers گروهي است که يکي از آخرين دسته بندي آدرس هاي IPV4 را دريافت مي نمود. جان کوران اين چنين به سخنانش مي افزايد:« اين به آن معنا نيست که آدرسهاي IPV4 ديگر وجود ندارند و در دسترس نيستند، ما هنوز به طور کامل به پايان راه نرسيده ايم، اما بايد اذعان داشت در حال حاضر به جايي رسيده ايم که مي بايست آدرس هاي IPV4 را به فراموشي سپاريم و براي خود طرح و برنامه اي داشته باشيم تا بدانيم چگونه مي توان بدون دريافت کردن آدرسهاي IPV4 اضافه به اينترنت دسترسي داشته باشيم و به داد و ستدهاي خود سامان بخشيم.» در نتيجه طي روزها، ماها و سال ها که در پيش رو داريم با تغييرات زيادي روبرو خواهيم شد. در اينجا نگاهي مي اندازيم به آنچه که اتفاق خواهد افتاد مانند مشکلاتي که صنعت فن آوري در گذار از IPV4 به IPV6 با آنها دست به گريبان خواهد بود.

پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

IP آدرس چيست؟
 

يک آدرس Internet Protocol عبارت است از يک عدد بزرگ که يک کامپيوتر را روي اينترنت مشخص مي کند. بسته هاي اطلاعاتي از ميان شبکه به آدرسهاي نهايي يا همان آدرس مقصد ارسال مي شدند. هنگام که شما يک ايميل مي فرستيد يا به يک برنامه ويدئويي آن لاين نگاه مي کنيد، هر تعداد از کامپيوترها، سوئيچها، مسيريابها، و هر قطعه ديگر اين IP آدرس را روي اين بسته هاي اطلاعاتي بررسي مي نمايند، سپس اين بسته ها را به سوي مقصد نهايي ارسال مي کنند.
آدرسهاي IPV4 اعداد 32 بيتي هستند، يعني امکان ايجاد 4/3 ميليارد آدرس وجود دارد. اما آدرس هاي IPV6 اعداد 128 بيتي هستند، به عبارت ديگر براي ايجاد تعداد آدرسهاي ممکن براي شما به ميزان 340282366920938463374607431768211456 امکان وجود دارد. اولين مشکل بزرگي که در گذار از IPV4 به IPV6 با آن روبرو خواهيد شد اين است که يک گونه IP نمي تواند روي شبکه اي حرکت کند که براي گونه طراحي و نصب شده است. براي مثال کامپيوتر خانگي و همچنين خدمات اينترنت شما براي IPV4 طراحي شده اند و آنها نمي توانند به سادگي به يک سرور وب که از IPV6 استفاده مي نمايد، دسترسي داشته باشند، يا يک تلفن همراه که به شبکه IPV6 متصل است نمي تواند با يک سرور وب که از IPV4 بهره مي گيرد، ارتباط برقرار نمايد. دومين مشکل بزرگي که سر راه گذار از IPV4 به IPV6 قرار دارد اين است، اگرچه IPV6 بيشتر از يک دهه گذشته استاندارد سازي گشته، هيچگونه محرک قوي و اشتياقي براي به روز رساني هاي IPV6 وجود ندارد. پس چرا وب سايت ها بايد براي سخت افزارهاي جديد نرم افزارهاي نو، تجهيزات شبکه، هزينه کنند، در صورتيکه هنوز کسي از IPV6 استفاده نمي کند؟ و چرا کاربران بايد به سوي IPV6 گذر نمايند در صورتيکه هنوز هيچ وب سايتي داراي محتوي IPV6 نمي باشند؟ تنها انگيزه اي که وجود دارد و باعث مي شود ما نهايتاً به اين گذر تن در دهيم همان درماندگي و ناتواني IPV4 در دنياي امروز است. چند ويژگي جالب در نسخه جديد اينترنت پروتکل يعني همان IPV6 وجود دارد که مي تواند سبب گردد تا کاربران سريع تر به سوي آن جذب گردند، يکي از اين ويژگي ها عبارت است از شبکه بندي بسيار ايمن اجزا درون شبکه بنا بر اظهارات جان هيدمن (john heidman)مدرس شبکه در دانشگاه کاليفرنياي جنوبي، کاربران تمام به روز رساني هاي مفيد و کاربردي مورد نياز براي ارتقا شبکه هايي که با IPV4 کار مي کنند را دريافت نموده اند و ديگر چيزي بيشتر وجود ندارد.

پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

آيا تعداد 4/3 ميليارد آدرس IPV4 بسيار زياد و اعجاب انگيز نمي باشد؟
 

جواب اين سؤال مثبت است، اين تعداد آدرس بسيار زياد است اما اين مسيرهاي ساخته شده براي اينترنت امروز ديگر کافي نيستند. وينت سرف (Vint Cerf) که در حال حاضر يک مبلغ اينترنتي در گوگل مي باشد، در دهه گذشته فضاي آدرس 32 بيتي را برگزيد در آن هنگام اينترنت يک تجربه منحصر بود. در يک مصاحبه که اوايل امسال انجام شد وي عنوان کرد:«چه کسي مي دانست که چه مقدار فضاي آدرس مورد نياز است؟» در روزهاي نخست ايجاد شبکه بسياري از اين فضاي آدرس در اختيار علاقمندان قرار گرفت؛ از جمله اين علاقمندان مي توان به IBM، دانشگاه استنفورد، آزمايشکاه بل متعلق به AT&T اشاره نمود. در دهه 1990 هواخواهان بسياري از راه رسيدند، اما شبکه اکنون بنياني بود براي تجارت، آموزش، سرگرکي، حکومت و ارتباطات وئ به همين سرعت آدرس ها در اختيار هواداران قرار گرفت و مصرف مي شد.
فضاي IPV4 از دو. بخش 256 تايي تشکيل مي شود. هر بخش که يک 8/ يا اسلش هشت ناميده مي شود، داراي 16.8 ميليون IP آدرس مي باشد و اما در حاليکه 84 ميليون آدرس بسيار مورد استفاده قرار گرفت. گرچه بسياري از سازمانها آدرس هاي IPV4 بيشتر از نيازشان را در اختيار داشتند، اين موضوع آنقدر بي اهميت نبود که نشود براي آن همايش مجددي در نظر گرفت. به نظر مي رسيد به روزرساني هاي گسترده اي براي شبکه مورد نياز است تا هزاران قطعه شماره هاي جديد فضاي آزادي را در گستره منظم در اختيار داشته باشند. اينجا است که مي توان ميزان کفايت و کارايي فضاي آدرس IPV4 مورد استفاده را سنجيد. هيدمن که به طور منظم طي يک سرشماري دقيق دوماهه، کل اينترنت IPV4 را مورد بررسي قرار داد اين چنين درباره آخرين يافته هاي خود سخن گفت:« فقط 14 درصد آدرس ها واقعاً مورد استفاده قرار مي گيرند.»
استفاده کامل از فضا غيرواقعي به نظر مي رسد، ايجاد تغييرات يک ضرورت است، هيدمن در ادامه سخنانش مي افزايد:«14درصد به نظر خيلي کم است. ما مي توانستيم به سادگي دو برابر اين مقدار را در اختيار داشته باشيم.» مشکل اينجاست گرچه تغيير دادن آدرس هاي IP هزينه بردار است، خصوصاً براي اکانت هايي که هميشه متقاضي تغييرات هستند. بنا بر اظهارات هيدمن؛ چالش هاي ما بزرگتر و بزرگتر مي شوند، ما مجبوريم هزينه هاي زيادي را براي مديريت فضا در نظر گيريم. بسيار مهم است براي کاري که در زمينه IPV6 مي خواهيم انجام دهيم تا مديريت فضا راحت تر گردد، همه چيز را بسنجيم.
متأسفانه براي سخت افزارهايي که امروزه روي سيستمها نصب هستند، راه مناسبي وجود ندارد تا از طريق آن بتوان براي يک گذار مناسب از IPV4 به IPV6 طرح و برنامه ايده آلي داشته باشيم. هنگامي که فضاي آدرس ها از 32 بيت به 128 بيت تغيير يابد راهي وجود ندارد که شما اين دو را به هم پيوند بزنيد، اينها بخشي از اظهارات آسيف هازاريکا (Asif Hazarika) مديرارشد توليد سيستم عاملهاي شبکه سازنده IP Infusion ، بودند.

پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

تفاوتهاي ميان IPV4 وIPV6
 

چه کسي در نهايت مي خواهد اين طرح را به انجام رساند؟ خود را براي چيزي مانند يک کاغذ بازي اداري آماده سازيد، در بالاترين مرتبه، Internet Corporation For Assigned Names and Numbers يا به اختصار (ICANN) يک گروه غير انتفاعي که در دهه 1990 توسط وزارت بازرگاني ايالت متحده راه اندازي شد، بر فعاليتهاي داخلي شبکه نظارت مي کند. يکي از گروه هاي ICANN عبارت است از Internet Assigned Numbers Authority (IANA) که وظيفه پشتيباني مرکزي آدرسهاي IPV4 را بر عهده دارد 8/ها را به 5 گروه غير انتفاعي ديگر که Regional Internet registries (RIRs) ناميده مي شوند واگذار مي نمايد، هر کدام از اين گروه ها يک منطقه جغرافيايي از دنيا را تحت پوشش قرار مي دهند و هر يک از آنها به يک گروه ديگر به نام Number Resource Organization (NRO) تعلق دارند.
همه اين گروه ها قصد دارند گردهمايي و کنفرانسي را به صورت آن لاين از طريق اينترنت برگزار نمودند تا اعتبار تخصيص يافته به IANA در خصوص پنج 8/ اخير را مشخص نمايند. تحت قوانين از پيش پايه ريزي شده هر پنج RIRs يکي از 8/ قطعه را بدست مي آورند، و حرکت به سوي IPV6 زماني آغاز مي شود که منطقه آسيا اقيانوسيه RIR دو بلوک از آدرسهاي IPV4 را قطع نمود./ هرگاه يک RIR يک دسته از IP آدرسها را در اختيار داشته باشد، آنگاه RIR آن دسته از آدرسها را به شرکتها کرايه مي دهد، شرکت هايي نظير ارائه دهنده خدمات اينترنتي و اپراتورهاي شبکه تلفن هاي همراه، ISPها و شرکتهاي Web hosting که نياز دارند تا کامپيوترهاي خود را به شبکه متصل نمايند، تخصيص مي دهند. گاهي ISPها و حامل ها IP آدرسها را به طور پويا به کاربر اختصاص مي دهند، به اين معنا که يکي از IP آدرسها را از بقيه جدا مي نمايند تا موقعي که يک مسيرياب خانگي يا يک تلفن هوشمند نياز داشته باشد تا به شبکه دسترسي يابد، آنگاه ISP آدرس IP مذکور را در اختيار مسيرياب يا تلفن هوشمند مورد نظر قرار مي دهد. در برخي اوقات يک آدرس IP به صورت دائمي در اختيار کاربر قرار مي گيرد، مثال حالتي که سرورها نياز دارند تا يک آدرس را به طور ثابت براي دسترسي مطمئن به وب اختصاص دهند.

پيش به سوي IPv6: گام گذاشتن در سخت ترين بخش Net

چه زماني ما براي هميشه آدرسهاي IPV4 را به فراموشي مي سپاريم؟
 

گرچه اکنون IANA دسته هايي آدرس IPV4 اخير را از رده خارج نموده و آنها را خارج از سويس مي باشند، اما هنوز کمي زمان باقي است تا عملاً به انتهاي دوران IPV4 نزديک شويم. کوران يکي از اعضاي ARIN که اکنون مشغول اجرايي RIR براي ايالات متحده و کانادا مي باشد چنين عنوان کرده است:«در ARIN ما انتظار داريم شش تا نه ماه آينده به تدريج آدرسهاي قابل دسترسي براي ثبت کردن را از دست دهيم و ديگر آدرسي براي ما باقي نماند.» براي ISP ها زمان بيشتر به طول خواهد انجاميد تا آدرس هاي خود را از دست دهند. بنابراين فعلاً آنها مي توانند خدمات خود را ارائه دهند.
بنابراين فعلاً اين خدمات به قوت خود باقي است. احتمالاً تا سال 2012آدرسهاي IPV4 در دسترس خواهند بود. به مرور آنها کمياب و کمياب تر مي گردند، اگر چه ما انتظار داريم تا قيمت يک آدرس IPV4 افزايش يابد، حداقل تا زماني که گذار به IPV6 به طور کامل صورت پذيرد. مشکلات و معضلات بر اساس آنچه که شما نياز داريد تغيير مي کنند.
يک شرکت که داراي چند سرور وب مي باشد نياز به IP آدرسهاي خارجي نخواهد داشت، و شبکه هاي داخلي از برخورداري IPV4 با فقدان آن متأثر نخواهد شد. يک حامل بي سيم عمده، داراي مشکل بزرگتري خواهد بود، و آن مشکل عبارت است از رشد سريع مشتري ها بر پايه به کارگيري تلفن هاي هوشمند جهت بررسي و بازبيني ايميل، انجام بازي هاي شبکه اي، و به روز رساني وضعيت فيس بوک کاربر و ISPهاي بزرگ که دسترسي به شبکه را براي ميليونها کاربر خانگي و تجاري ممکن مي سازد هم به همين صورت محدود خواهند شد.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.