چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قبل از پيدايش دوربين هاي ويدئويي ديجيتال، PC هاي سريع و درايوهاي DVD- Writer ويديوهاي خانگي غالباً چيزي بيش از کليپ هايي با کيفيت پايين، تدوين نشده و ضعيف نبودند که گهگاه در بهترين حالت به يک اثر مفرح و در بدترين حالت به يک کار ابتدايي خجالت آور تبديل مي شدند. با اين حال، امروزه دوربين هاي ويدئوييي ديجيتال مي توانند
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)
چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)


 





 
قبل از پيدايش دوربين هاي ويدئويي ديجيتال، PC هاي سريع و درايوهاي DVD- Writer ويديوهاي خانگي غالباً چيزي بيش از کليپ هايي با کيفيت پايين، تدوين نشده و ضعيف نبودند که گهگاه در بهترين حالت به يک اثر مفرح و در بدترين حالت به يک کار ابتدايي خجالت آور تبديل مي شدند. با اين حال، امروزه دوربين هاي ويدئوييي ديجيتال مي توانند کليپ هاي ويديويي با کيفيت بسيار بالا را ضبط نمايند که انتقال آنها به يک PC بسيار آسان خواهد بود. پس از انتقال اين ويديوها به PC، حتي مي توان آنها را با حذف بخش هاي ناخواسته، اضافه کردن افکتها و Transitionهاي جذاب و با ترکيب موسيقي و عنوان هاي متني، بطور چشمگيري بهبود بخشيد. در عين حال، به سادگي مي توان محصول نهايي را به يک DVD براي دوستان و اقوام خود به نمايش حرفه اي تبديل نموده که مي توانيد آن راتقريباً بر روي هر دستگاه DVD- Player براي دوستان و اقوام خود به نمايش بگذاريد. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که چگونه دوربين ويديويي خود را به يک PC متصل نموده، تصاوير ضبط شده را به کامپيوترتان منتقل کرده و تدوين هاي ساده يا اصلاحاتي را بر روي آن انجام دهيد.

قدم 1
 

روش دقيق انتقال ويديو از يک دوربين ويديويي به کامپيوترتان، اساساً به نوع خود دوربين ويديويي بستگي خواهد داشت. بعضي از دوربين هاي مبتني بر DVD يا درايو ديسک سخت، از طريق يک کابل USB به کامپيوترها متصل مي شوند، در حاليکه دوربين هاي آنالوگ قديمي تر به يک ابزار ضبط (Capture) نياز خواهند داشت. دوربين هاي High Definition) HD) جديدتر، براي ذخيره سازي کليپ هاي ضبط شده خود از کارت هاي حافظه استفاده مي کنند و به همين دليل انتقال کليپ هاي آنها به يک PC، به سادگي قرار دادن کارت حافظه در يک دستگاه Card- Reader متصل به کامپيوترتان خواهد بود. ما در اينجا بر روي متداول ترين فرمت ويديوي ديجيتال، يعني Mini DV و متداول ترين نوع اتصال، يعني Firewire تمرکز خواهيم نمود. تقريبا تمام دوربينهاي ويديويي Mini DV به يک سوکت Firewire مجهز هستند، اما اين موضوع در مورد «تمام» PCهاي موجود صادق نيست. براي فهميدن اين موضوع کافي است کانکتورهاي موجود بر روي سيستم خود را بررسي کرده و ببينيد آيا حداقل يکي از آنها با کانکتورهاي نشان داده شده در شکل (1) مطابقت دارد يا خير. بطور کلي، اتصال Firewire بصورت يک کانکتور 4 پايه اي (سمت چپ)، يک کانکتور 6 پايه اي (سمت راست) و يا بصورت يک کانکتور 9 پايه اي (اختصاصي Firewire800) بر روي تجهيزات مختلف پياده سازي مي گردد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 2
 

اگر يک سوکت Firewire بر روي کامپيوتر شما وجود ندارد، مي توانيد يک کارت داخلي Firewire را به سيستم دسک تاپ و يا يک آداپتور Firewire PC Card را به لپ تاپ خود اضافه کنيد. شما در عين حال براي برقراري ارتباط دو ابزار (دوربين ويديويي و PC خود) با يکديگر به يک کابل Firewire نياز خواهد داشت. دوربين هاي ويديويي Mini DV به يک سوکت 4 پايه اي Firewire مجهز هستند، در حاليکه اتصالات اکثر PC ها از يک سوکت 6 پايه اي استفاده مي کنند. بنابراين، شما احتمالاً به يک کابل Firewire «چهار پايه به 2 پايه» نياز خواهيد داشت (مطمئن شويد که پيش از انتخاب و خريد کابل، تجهيزات خود را به دقت بررسي کرده ايد). اگر از يک مجموعه نرم افزاري Disc- Burning نظير Nero يا Roxo استفاده مي کنيد، بايد برنامه اي براي ضبط و ويرايش ويديو نيز در آن وجود داشته باشد. با اين حال، هر دو سيستم عامل XP و ويستا با يک ابزار ضبط / تدوين ويديويي ساده توکار ارائه مي شوند که Windows Movie Maker نام دارد و ما در اينجا از آن استفاده خواهيم نمود.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 3
 

هنگاميکه دوربين ويديويي خود را براي اولين بار به کامپيوترتان متصل مي کنيد، معمولاً يک درايور بر روي PC شما نصب مي شود (اينکار بطور خودکار انجام مي شود، بنابراين صرفاً بايد منتظر بمانيد تا فرآيند مربوطه به اتمام برسد). پس از اتمام فرآيند مذکور، شما بايد پيامي را در Notification Area (گوشه پايين و سمت راست دسک تاپ ويندوز) مشاهده کنيد که نشان مي دهد نصب درايور با موفقيت انجام شده است. پس از اين مرحله، يک جعبه محاوره اي کوچک ظاهر خواهد شد (در ويندوز XP با عنوان Digital Video Devic) که از شما مي پرسد حالا با دوربين ويديويي متصل شده خود چه کاري مي خواهيد انجام دهيد. در ويندوز XP گزينه Record Video using Windows Movie Maker را انتخاب کرده و سپس بر روي OK کليک نماييد. کاربران ويندوز ويستا بايد بر روي گزينه Import Video using Windows Import Video کليک نماييد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 4
 

اگر پس از اتصال دوربين ويديويي به کامپيوترتان، يک جعبه محاوره اي pop-up را مشاهده نکرديد، مطمئن شويد که دوربين روشن است و بر روي وضعيت پخش (Play) تنظيم شده نه ضبط (Record) بهتر است در هنگام انتقال کليپ هاي خود از دوربين ويديويي به PC، بجاي تکيه بر باتري هاي دوربين خود، آن را با آداپتور مخصوص به يک پريز برق شهر متصل نماييد. شما مي توانيد Windows Movie Maker را در ويندوز XP با مراجعه به آدرس Start>All Programs> Accessories>Windows Movie Maker و يا در ويندوز ويستا با مراجعه به Start >All Programs>Windows Movie Maker بطور دستي اجرا کنيد. براي مقاصد اين مقاله، ما از نسخه ويستاي Windows Movie Maker استفاده خواهيم کرد. فرآيند مربوطه در ويندوز XP نيز بسيار شبيه به مراحلي است که در اينجا مي خوانيد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 5
 

صرف نظر از اينکه ويديوي خود را از طريق پيام Autoplay و يا با اجراي Movie maker بطور دستي و کليک بر روي گزينه «From digital Video camera» در بخش Import نوار ابزار سمت چپ اين برنامه ضبط کنيد، پنجره Import Video مشابهي ظاهر خواهد شد. يک نام پروژه را وارد کرده، محلي را براي ذخيره سازي ويديوي ضبط شده خود مشخص نموده و سپس يک فرمت را انتخاب کنيد. گزينه اصلي،AVI (Audio/Video Interleaved) است که بهترين کيفيت تصويري اما بزرگترين اندازه فايل را ايجاد خواهد کرد. شما همچنين مي توانيد WMV (Windows Media Video) را انتخاب نماييد که فضاي کمتري را بر روي درايو ديسک سخت اشغال مي کند اما کيفيت آن پايين تر از AVI است. Movie Maker مي تواند ويديوي WMV شما را بطور خودکار در هنگام ضبط آن به فايل هاي کوچک تري تقسيم کند. گزينه مورد نظر خود را از منوي Dropdown انتخاب کرده و سپس بر روي OK کليک نماييد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 6
 

مرحله بعدي ويزارد به شما امکان مي دهد تا انتخاب کنيد که آيا مي خواهيد تمام محتويات نوار دوربين را بطور خودکار ضبط نماييد و يا به طور دستي به جستجو و ضبط صحنه هاي جداگانه بپردازيد. آسان ترين گزينه اين است که تمام نوار را ضبط کرده و بخش هايي که به آنها نياز نداريد را بعداً حذف نماييد. مطمئن شويد کاست DV مورد نظر شما در داخل دوربين ويديويي قرار دارد و به نقطه آغازين خود برگردانده شده است. وقتي آماده شديد بر روي کليد Next کليک نماييد تا صفحه «Importing Video» ظاهر شود. شما مي توانيد پيشرفت فرآيند ضبط را از طريق پنجره پيش نمايش سمت راست دنبال کرده و در عين حال فضاي باقيمانده ديسک خود را در سمت چپ مشاهده نماييد. وقتي ويديوهاي ضبط شده شما بر روي کاست به انتهاي خود برسند، فرآيند ضبط نيز به طور خودکار متوقف خواهد شد، اما شما مي توانيد در هر لحظه دلخواه براي توقف فرآيند ضبط بر روي کليد Stop (سمت چپ صفحه) کليک نماييد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 7
 

پس از آنکه Movie Maker کار ضبط را تمام کرد، بر روي OK کليک نماييد. شما به احتمال زياد مجموعه اي از کليپ هاي ويديويي را در پانل Contents (بخش مياني صفحه اصلي برنامه) مشاهده خواهيد کرد. دليل اين مسئله آن است که Movie Maker مي تواند «صحنه هاي» جداگانه را بر اساس «برداشت ها» (نقاط مشخصي که در آنها هنگام فيلمبرداري کليد Record و Stop را بر روي دوربين ويديويي خود فشار داده ايد) تشخيص دهد. صحنه هاي مورد نظر خود را به Storyborad که در امتداد پاييني پنجره قرار گرفته است Drag & Drop نموده و آنها را در ترتيب دلخواه خود سازماندهي کنيد. شما مي توانيد پيش از انتخاب يک کليپ براي استفاده، از پنجره پيش نمايش در سمت راست براي مشاهده آن استفاده نماييد. کافي است بر روي Thumbnail يک کليپ در پانل Contents دوبار کليک نماييد تا پخش آن آغاز گردد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 8
 

براي تقسيم کردن يک کليپ، آن را در پنجره پيش نمايش پخش نموده و سپس در نقطه مورد نظر خود، بر روي کليد Split در زير پنجره مذکور کليک نماييد. براي برش يک کليپ، از Story borad به نماي Timeline سوييچ کنيد (با رفتن به منوي View و انتخاب گزينه Timeline). در حاليکه Timeline در قسمت پايين پنجره اصلي برنامه نمايش داده شده است، بر روي کليپ مورد نظر خود براي برش کليک نماييد تا در پنجره پيش نمايش ظاهر گردد. از کنترل هاي زير اين پنجره براي رسيدن به نقطه اي که مي خواهيد کليپ از آنجا آغاز شود استفاده کرده و سپس از منوي Clip گزينه Trim beginning را انتخاب نماييد. از همين کنترل ها براي تنظيم نقطه پاياني کليپ استفاده کنيد، اما اين بار بايد از منوي Clip گزينه Trim End را انتخاب نماييد. اين کار واقعاً فايل ويديويي ضبط شده را تقسيم نکرده و يا برش نخواهد داد، بنابراين شما کليپ هاي پايه خود را از دست نمي دهيد، کليپ کامل همچنان در پانل Contents قابل دسترسي خواهد بود.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 9
 

حالا شما چيزي را در اختيار داريد که به يک فيلم قابل تماشا بسيار نزديک است، بنابراين وقت آن رسيده که کمي به آرايش و افزايش جذابيت آن بپردازيم. براي افراد مبتدي، بايد بگوييم که شما مي توانيد انواع Transitionها (نظير Fade يا Wipe) را در بين کليپ هاي فيلم خود قرار دهيد تا بجاي پرش ناگهاني از يک کليپ به کليپ بعدي، آنها بطور خوشايندي با يکديگر ترکيب شوند. در بخش Edit پانل Task سمت چپ پنجره اصلي برنامه، بر روي گزينه Transitions کليک کنيد تا پانل Contents (بخش مياني پنجره اصلي) مجموعه اي از روش هاي مختلف تبديل و ترکيب کليپ ها را در اختيار شما قرار دهد. يک مورد را انتخاب کرده و آن را به فاصله ما بين دو کليپ خود بر روي Timeline بکشيد. براي اضافه کردن يک افکت نظير جلوه سياه و سفيد و يا دانه بندي فيلم (Film Grain)، در پانل Task بر روي Effects کليک کرده و سپس افکت مورد نظر خود را بر روي کليپ (يا کليپ هاي) مقتضي در Timeline بکشيد. شما مي توانيد پيش نمايش Transition ها و افکتها را نيز مشاهده کنيد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

قدم 10
 

براي آنکه ظاهر حرفه اي تري را براي فيلم خود ايجاد کنيد، مي توانيد موسيقي و يا حتي عنوان بندي را به آن اضافه نماييد. براي اضافه کردن يک موسيقي، در بخش Import پانل Task سمت چپ پنجره اصلي، بر روي گزينه Audio or Music کليک نماييد. فولدرهاي کامپيوتر خود را براي تعيين فايل صوتي WMA يا MP3 مورد نظر خود مرور کرده و سپس بر روي آن دوبار کليک نماييد تا به پانل Contents اضافه شود. حالا شما مي توانيد اين موسيقي (يا صدا) را به تراک Audio/ Music بر روي Timeline بکشيد. براي اضافه کردن مقداري متن بر روي تصوير، در پانل Task بر روي Titles and Credits کليک نموده و سپس براي ايجاد صفحه عنوان بندي خود و قرار دادن آن در محلي از فيلم که مي خواهيد، از دستورالعمل هاي ويزارد مربوطه پيروي کنيد. پس از آنکه کار تدوين و تنظيم فيلم خود را به اتمام رسانديد، آن را يکبار در پنجره پيش نمايش مرور نموده و هنگامي که مطمئن شديد از نتيجه کار خود راضي هستيد به قسمت دوم اين مقاله مراجعه کنيد تا با نحوه ضبط آن بر روي DVD آشنا شويد.

چگونه يک دي وي دي ويديوي خانگي زيبا بسازيم(1)

منبع: بزرگراه رايانه 127
ادامه دارد...




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.