رم عضو خانواده آن ها بود!

در تاريخ فوتبال ايتاليا ورود زنان به پست هاي مديريتي يا هواخواه زيادي نداشت يا اين که با انتقادات بسياري همراه بود اما يک زن متولد شهر رم، تمام نگاه هاي مأيوسانه به قدرت و توانايي زنان در فوتبال را تغيير داد. روزلاسنسي، دختر فرانکوسنسي، رئيس فقيد رم همانند پدر علاقه بسياري به فوتبال دارد و پس از مرگ او، تصميم گرفت تا براي حفظ و آبروي اين ثروت خانوادگي تمام توان خود را به کار گيرد. رم در شرايط وحشتناکي به سر مي برد و بيماري پدر هم قدرت تصميم گيري بزرگ را از او گرفته بود، در اين جا فرانکو از دخترش خواست تا به طور موقت پست رياست را در دست بگيرد
دوشنبه، 21 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رم عضو خانواده آن ها بود!

رم عضو خانواده آن ها بود!
رم عضو خانواده آن ها بود!


 





 

درباره دختري که جاي پدر نشست
 

در تاريخ فوتبال ايتاليا ورود زنان به پست هاي مديريتي يا هواخواه زيادي نداشت يا اين که با انتقادات بسياري همراه بود اما يک زن متولد شهر رم، تمام نگاه هاي مأيوسانه به قدرت و توانايي زنان در فوتبال را تغيير داد. روزلاسنسي، دختر فرانکوسنسي، رئيس فقيد رم همانند پدر علاقه بسياري به فوتبال دارد و پس از مرگ او، تصميم گرفت تا براي حفظ و آبروي اين ثروت خانوادگي تمام توان خود را به کار گيرد. رم در شرايط وحشتناکي به سر مي برد و بيماري پدر هم قدرت تصميم گيري بزرگ را از او گرفته بود، در اين جا فرانکو از دخترش خواست تا به طور موقت پست رياست را در دست بگيرد ولي تا به امروز اين پست هم چنان در اختيار روزلا قرار دارد. زني که در سال 2009 از سوي روزنامه «لا استامپا» به عنوان يکي از موفق ترين زنان ايتاليا برگزيده شد. روزلا اولين زني است که رياست يک باشگاه فوتبال را در ايتاليا به دست گرفته و به فرانچيسکا مناريني نيز اين جرأت را داد تا رياست باشگاه بولونيا را در اختيار بگيرد. اين دو تنها زناني هستند که رهبري يک باشگاه در سري A ايتاليا را در دست دارند.

o قسمت اول...
 

روزالا سنسي، در هجدهم دسامبر 1971 در شهر رم متولد شد. در کتابي که پدر او، فرانکو سنسي منتشر کرد، روزلا از همان کودکي علاقه بسياري به فوتبال داشت و هميشه همراه با رئيس فقيد رم، در تمرينات و مسابقات ظاهر مي شد. در صفحه هشتم، اين کتاب خاطرات، فرانکو مي نويسد که در مصاحبه اش با روزنامه «گاتزتا روما» در اکتبر 1996، گفته که روزلا بايد پسر مي شد و جاي او را پر مي کرد. خانواده سنسي از سال 1993 مالک باشگاه بزرگ آ.اس رم شدند. ابتدا فرانکو با پيترو متزاروما شريک بود اما اين شراکت چند ماهي بيشتر دوام نياورد تا اين که براي فصل 94-1993 جالوروسي فقط يک رئيس به نام فرانکو سنسي داشته باشد. او صاحب شرکت نفت و پتروشيمي «ايتال پترولي» بود. رزولا هم که از همسر دوم فرانکو بود (دختر فلورويولا) بعد از پايان تحصيلاتش در دانشگاه (LUISS) و کسب مدرک عالي حقوق، وارد امور باشگاه رم شد. بر اساس نوشته هاي فرانکو در کتاب خاطراتش، روزلا از سال 2000 نقش عمده اي در انتخاب مربي و رسيدگي به خريد بازيکنان داشت. در واقع حضور فابيو کاپلو، مربي اي که رم را در سال 2001 قهرمان سري A کرد، با پيگيري هاي رزولا بوده اما از آن جا که لزومي نداشت و در واقع فکرش را نمي کرد دخترش روزي رياست باشگاه را بپذيرد، از علني کردن نام رزولا خودداري مي کرد و تنها نام او را در بين اعضاي هيئت مديره قرار داده بود.
روزنامه «کوريره دلاسرا» در مورد رزولاسنسي مي نويسد: «براي فرانکو سنسي سخت بود که روي توانايي هاي دخترش حساب نکند اما اطرافيانش او را از اين کار منصرف مي کردند. به همين خاطر مسائل مربوط به باشگاه در خانه بين پدر و دختر بحث و گفت و گو مي شد.» روزلا از جمله افرادي بود که اعتقاد بسياري به قدرت رهبري فابيوکاپلو داشت اما خوب مي دانست که با وخيم تر شدن اوضاع مالي باشگاه و افزايش بدهي ها، قانع کردن بهترين مربي ايتاليا براي ماندن در رم کار آساني نيست. در يک مقاله که روزنامه «گاتزتا روما» به چاپ رساند، کاپلو در جايي گفته بود که حاضر بود فقط به خاطر جبران محبت هاي فرانکو و روزلا سنسي در رم مجاني کار کند ولي با اين کار هم نمي توانست مقابل بحران هايي که در اين باشگاه وجود دارد مقابله کند و با نهايت تأسف مجبور به ترک رم شده است.
روزلا سنسي، از بيماري پدرش و ناتواني او در هدايت باشگاه باخبر بود و به همين خاطر تصميم مي گيرد تا خودش امور رم را در دست بگيرد. هيئت مديره وقت خواهان فروش باشگاه به يک شرکت نفتي روسي شده بودند. روزنامه «گاتزتا دلو اسپرت» مي نويسد: «شايد اگر روزلا در رم نبود، حالا باشگاه به دست روس ها اداره مي شد و معلوم نبود که چه بلايي سر تيم پر افتخار پايتخت مي آمد. روزلا در بدترين شرايط مقابل هيئت مديره و پيشنهادات وسوسه انگيز مقاومت کرد و با کمک هاي بانکي رم را از بحراني که در آن گرفتار شده بود خارج کرد . از سال 2006، فرانکو، دخترش را به عنوان جانشين خود معرفي کرد که با استعفاي چند تن از سرشناس ترين چهره هاي هيئت مديره به يک آشوب تبديل شد، اما روزلا بلافاصله با کمک کاپيتان فرانچسکو توتي و لوچانو اسپالتي، اوضاع را در باشگاه عادي کرد.» در کتاب خاطرات رئيس فقيد رم اين روزها، يکي از سخت ترين دوران باشگاه رم، به نگارش درآمده است. «انتظار چنين رفتاري را از دوستانم نداشتم. من از آن ها خواستم تا دخترم را در امور باشگاه همراهي کنند، ولي 24 ساعت پس از توافق، آنها تصميم گرفتند تا خانواده رم را به حال خود رها کنند. يادم مي آيد که آن شب با روزلا و وکيل خانوادگي در خانه، جلسه اي گذاشتيم و به رزولا پيشنهاد داديم تا باشگاه را به فروش برساند و دنبال مشتري باشد. اما او مخالفت کرد و دائما مي گفت، اگر قرار باشد باشگاه را به فروش برسانيم بايد در بهترين موقعيت باشد. منظور او اين بود که بايد از رم يک تيم پيروز شود، او به راستي شکست ناپذير است».

o قسمت دوم...
 

دوره جديد زندگي روزلا سنسي، از سال 2006 آغاز شد. تا قبل از آن او يک مشاور مخفي پدر بود اما با شدت گرفتن بيماري فرانکو و وخيم تر شدن اوضاع باشگاه، حالا او بود که تمام امور شرکت نفتي «ايتال پترولي» و باشگاه «جالوروسي» را به دست مي گرفت.
او براي آگاهي بيشتر از دانش روز باشگاه داري، به انگليس و آلمان سفر کرد و با روساي چند باشگاه ملاقاتي داشت. اين مطلب در روزنامه «ايل مساجه رو» در نوامبر 2006 به چاپ رسيد. حتي گفته مي شود که روزلا شخصا با فرانتس بکن بائر، رئيس وقت باشگاه بايرن مونيخ در رابطه با بهبود بخشيدن به اوضاع باشگاه رم ديدار کرده و سپس با رودي فولر از باشگاه باير لورکوزن ديدار داشته است. اخباري که شايد در آن زمان فقط يک موضوع عادي بوده ولي حالا معلوم مي شود که روزلا، براي موفقيت شرکت، باشگاه و فرار از بحران خود را به آب و آتش زده است. در همان روزهايي که او به جاي پدر نشست، علاوه بر هواداران، بازيکناني نظير توتي و پانوچي از اين که باشگاه را به يک خريدار ثروتمند، واگذار کننده نگران بودند، با اين حال تنها راه چاره را در انجام اين معامله مي ديدند. وام هايي که به خاطر پايدار ماندن شرکت از بانک «يوني کرديت» توانست باشگاه را نيز براي مقطعي از بحران خارج کند. حضور روزلا به عنوان رئيس شرکت و باشگاه، همراه شده با ماجراي کالچوپولي. رم مثل اينتر از تضعيف تيم هاي خاطي نهايت استفاده را کرد و به يکي از دو قطب اصلي فوتبال ايتاليا تبديل شد، اما ناتواني شرکت نفتي «ايتال پترولي» در بازپرداخت وام ها و بدتر شدن اوضاع اقتصادي جهان شرکت را در وضعيت بسيار سخت و دشواري قرار داد. در سال 2008، همه چيز در خانواده سنسي به هم ريخت. فرانکوسنسي در هفدهم آگوست، درگذشت و بانک «يوني کرديت» براي طلب وام هايش عرصه را بر خانواده سنسي تنگ تر کرد. 3خواهر فرانکو که 51 درصد از سهام باشگاه را در اختيار داشتند تصميم به معامله با بانک گرفتند تا از اين بحران رهايي پيدا کنند اما تنها چيزي که آنها ها مي توانستند از آن دل بکنند، باشگاه رم بود. روزلا در 31 مارس 2009 صاحب دختر شد و به قول خودش «ليويا» تنها انگيزه او براي مقاومت در مقابل سختي ها گرديد. او در مصاحبه با نشريه «ونتي فير» در مورد روزهاي سخت رياستش در رم گفت:«سال هاست که باشگاه رم را همانند عضوي از خانواده قبول کرده ام و شاهد رشد و پيشرفتش بودم. از شکست هايش، شکستم و با پيروزي هايش جشن گرفتم ولي مي دانستم که روزي فراخواهد رسيد تا از هم جدا شويم. باشگاه داري کار آساني نيست. وقتي که نتواني بدهي ها را پرداخت کني بايد سکان را به دست فردي بسپاري که توان مالي اش باعث نجات باشگاه مي شود. من هم دوست نداشتم که سقوط رم را دوباره ببينم. تنها راه چاره براي موفقيت رم، فقط همين بود؛ فروش!

o قسمت پاياني...
 

در بخش سوم، زندگي روزلا به پايان حکومت خانواده سنسي مربوط مي شود. پدر و او، پيشنهاد 283 ميليوني جورج سوروس، ميلياردر روسي جواب منفي داده بودند، اما حالا چاره اي جز فروش باشگاه ندارند.
در هشتم جولاي 2010، بانک «يوني کرديت» در ازاي مطالبات مالي اش، از شرکت «ايتال پترولي» و باشگاه آ.اس رم تيم محبوب پايتخت را به قيمت 325 ميليون يورو خريداري کرد. خانواده سنسي ديگر مالک باشگاه رم نيستند ولي از آن جا که بانک نمي خواهد در امور باشگاه داري وارد شود تا پيدا کردن يک خريدار جديد از روزلا خواسته تا هم چنان رياست باشگاه را در دست داشته باشد. در واقع اين درخواست، يک بند از قرارداد واگذاري باشگاه رم به بانک «يوني کرديت» است. روزلا سنسي را يکي از بهترين مديران زن تاريخ ورزش ايتاليا مي دانند. شايعات زيادي وجود دارد که احتمال حضور او را در عرصه سياسي، افزايش مي دهد.
منبع:مجله تماشاگر ش 42




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.