مساجد و جهاد فرهنگي

تا کفر و شرک و نفاق در جهان وجود دارد و ظلم و فريب و جهل و اختلاف در جهان يکه تازي مي کند، «جهاد فرهنگي» در زندگي بشر ضرورتي اجتناب ناپذيراست. «قرآن» و «مساجد» و «عالمان دين» مثلث نجات بشريت از فقر و فساد و بيداد هستند.
سه‌شنبه، 22 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مساجد و جهاد فرهنگي

مساجد و جهاد فرهنگي
مساجد و جهاد فرهنگي


 

نويسنده: محمود مهدي پور




 
تا کفر و شرک و نفاق در جهان وجود دارد و ظلم و فريب و جهل و اختلاف در جهان يکه تازي مي کند، «جهاد فرهنگي» در زندگي بشر ضرورتي اجتناب ناپذيراست.
«قرآن» و «مساجد» و «عالمان دين» مثلث نجات بشريت از فقر و فساد و بيداد هستند.
قرآن، کتاب جهاد فرهنگي؛
مسجد، مدرسه جهاد فرهنگي؛
و عالمان دين، استادن وفرماندهان جهاد فرهنگي هستند.
امروز که هجوم فرهنگي بيگانگان، به ايمان واخلاق و آداب و رفتار مسلماني بيش از هميشه و با شدت تمام در جريان است، قرآن واديان آسماني عموماً مورد هجوم شيطان بزرگ قرار گرفته است.
عقايد آسماني و ارزش هاي مشترک اديان توحيدي و قوانين فطري و عقلي و فرامذهبي، مورد تحقير و توهين و تمسخر جبهه شياطين قرار دارد. جهاد فرهنگي و سازماندهي و آموزش نيروهاي مؤمن و اصول گرا، يعني پاسداران فرهنگ پيامبران، آب حيات جامعه هاست. در جوامع اسلامي مهمترين راهکار دفاع و جهاد فرهنگي، ساماندهي فعاليت ها بر سه محور
«قرآن»، «مساجد» و «عترت نبوي (ع)» است. محور قرار دادن عالمان دين و آشنايان به فرهنگ نبوي، شرط موفقيت در دفاع و جهاد فرهنگي است.
اصولاً اين مثلث، مثلث نجات بشريت است. قرآن، حبل الله است، عترت و عالمان دين، کشتي نجات بشريت اند و مسجد، کشتي نوح امت اسلامي است.
رسول اکرم (ص) فرموده است:
«يجي يوم القيامه ثلاثه يشکون: المصحف، والمسجد و العتره يقول المصحف: يا رب حرقوني و مزقوني. يقول المسجد: يا رب عطلوني و ضيعوني. وتقول العتره يا رب قتلونا و طردونا وشردونا. فأجثوا للرکبتين في الخصومه فيقول الله لي: انا اولي بذالک؛ (1)
روز قيامت سه چيز به شکايت برمي خيزند:

قرآن، مسجد و عترت.
 

قرآن مي گويد: پروردگارا! مرا سوزانيدند و پاره پاره کردند.
مسجد مي گويد: بارالها! مرا معطل گذاشتند و تباه کردند.
و عترت مي گويد: خداوندا! ما را کشتند و راندند و آواره کردند.
پس براي داوري و حل وفصل شکايت [در روز قيامت ] آماده باشيد.
دراين هنگام، خداوند به من مي فرمايد: من شايسته ترم که از حق اين سه دفاع کنم.»
رسول گرامي (ص)وضو گرفتن در هواي سرد را کفاره گناهان و رفت وآمد فراوان به سوي مساجد را نوعي مرزباني و جهاد مي شمارد و واژه «رابطوا» در قرآن (آل عمران /200) را براين گونه «مرزباني» حمل کرده است.
امام صادق(ع) نيز فرموده است:
«ثلاثه يشکون الي الله عزوجل: مسجد خراب لا يصلي فيه اهله، و عالم بين جهال، و مصحف معلق قد وقع عليه غبار لا يقرء فيه؛ سه چيز به سوي خداي عزوجل شکوه مي برند:
مسجدي که ويران باشد و درآن نماز نخوانند.
عالمي که بين جاهلان باشد.
و قرآني که غبار روي آن را گرفته وخوانده نشود».(2)
امام صادق(ع) از رسول اعظم(ص)نقل کرده است:
«من کان القرآن حديثه و المسجد بيته، بني الله لي بيتاً في الجنه، (3) کسي که سخنش قرآن و خانه اش مسجد باشد، خداوند براي او دربهشت خانه اي بنا مي کند».
ارتباط قرآن، مسجد و عالمان دين، پيوندي ناگسستني و همچون پيوند کتاب، مدرسه و معلم است که مسير پيشرفت فرهنگي از دل اين مثلث حيات بخش مي گذرد.
قرآن، کتاب فلاح و رهايي بشريت از حاکميت زر و زور و تزوير است.
مسجد، مدرسه بزرگ و دانشگاه مطلوب و محبوب الهي است.
پيامبران وامامان وعالمان دين نيز استادان و معلمان و آموزگاران نظام آموزشي برگزيده ي خداوند متعال هستند.
تعطيل و تخريب و اخلال در نظام تربيتي و آموزشي خدا، بزرگ ترين ستم بر بشريت و بزرگ ترين جنايت فرهنگي و تلاش هميشگي جبهه ي استکبار و کفر و شرک جهاني است.

مساجد؛ پايگاه مقاومت فرهنگي
 

تخريب مساجد در جمهوري آذربايجان،
آتش زدن مساجد در پاکستان،
تخريب مسجد بابري در هندوستان،
تخريب و تعطيل مساجد شيعه در عربستان، انفجار مساجد در عراق و...
همه وهمه، يک هدف را دنبال مي کند، و از يک انگيزه شيطاني ريشه مي گيرد. همه و همه، در پي قطع ارتباط انسان و خدايند. حقيقت اين است که خدا، بزرگ ترين مشکل صهيونيسم و کفر و استکبار جهاني است و چون خدا را نمي توانند از نظام آفرينش حذف کنند، به قلع و قمع و تخريب و توهين و تعطيل و رقيب تراشي براي آيات الهي، پيامبران الهي، کتب الهي، مساجد الهي، شخصيت هاي الهي و آمران به معروف و ناهيان از منکر مي انديشند و هرکجا به گونه اي اقدام مي کنند.
به اين آيات قرآني دقت کنيد:
(و من اظلم ممن منع مساجد الله ان يذکر فيها اسمه و سعي في خرابها اولئک ما کان لهم ان يدخلوها الا خائفين لهم في الدنيا خزي ولهم في الاخره عذاب عظيم)(4)؛
«و کيست ظالم تر از آنکه از ياد خدا در مساجد جلوگيري کند و در تخريب آن بکوشد؟ آنان حق ورود به مساجد جز درحال ترس و وحشت نداشته اند. بهره ايشان در دنيا، خواري و بي آبرويي و در آخرت، عذاب بزرگ است».
امروزه آمريکا و انگليس و حکومت هاي وابسته و گروهک هاي پرورده ي آنها با همه امکانات به جنگ سخت افزاري و نرم افزاري با فرهنگ مساجد و عقايد پيامبران و هويت آنان مي پردازند.

اقدامات زير، نمادهاي اين تلاش هاي شيطاني است؛
 

1-برگزاري مسابقه کاريکاتور در توهين به پيامبر بزرگ اسلام، توسط خبرگزاري هاي غربي.
2-برگزاري جشنواره جوک عليه اديان و مذاهب.
3-انفجار در مسير کاروان هاي زيارتي.
4-انفجار مسجد ديسي در يوسف خيل (ولايت پک تياي افغانستان).
5-انفجار مسجد براثا در بغداد، با 77 شهيد و 130 زخمي.
6-انفجار مسجد جامع زاهدان، با 28 شهيد و حدود سيصد زخمي.
7-تخريب مساجد صعده، توسط جنگنده هاي آمريکايي.
8-ممنوعيت ساختن مناره براي مساجد در سوئيس.
9-اختلاف افکني در ميان فرزندان مساجد در بلاد گوناگون.
اين اقدامات، احساس خطر اردوگاه شيطان از بيداري و اتحاد و همکاري فرزندان مساجد دنياي اسلام را نشان مي دهد.

نقش مساجد
 

مساجد نقاط برگزيده خداي متعال براي هدايت جامعه ي بشري است.
مساجد، کانون بيداري، روشن فکري و تبادل عواطف و آگاهي در فضاي ملکوتي است.
مساجد، خانه ي نيايش و عبادت خداست.
مساجد، مؤثرترين پايگاه هاي پيشگيري از جرم و جنايت است.
مساجد، پشتوانه محبت، اخوت، صلح و همزيستي بشريت است.
مساجد، مرکز پرورش پارسايان و دانشوران و مجاهدان تاريخ است.
مساجد، کانون هدايت فرهنگي و تقويت بنيه و توان روحي مجاهدان است.
مساجد، کلاس درس ايمان، اخلاق، مهرورزي و همفکري و همکاري است.
مساجد، دفاتر تشکل «حزب الله» در سراسر جهان است.
مساجد، خانه امن «آمران به معروف و ناهيان از منکر» است.
مساجد، مرکز نشر سخنان پيامبر اعظم (ص)و مرکز گسترش تفکر اهل بيت (ع) است.
مساجد، باغ و بوستان دل پذير نسل جوان و مهمان سراي پرجاذبه خداي رحيم و رحمان است.
مساجد، کانون تأثيرگذار در نهضت هاي اسلامي در سراسر تاريخ است. در انقلاب سربداران سبزوار، نهضت مشروطه، در انقلاب اسلامي و در همه ي نهضت هاي اسلامي، «مساجد» کانون بيداري و فداکاري بوده است.
مساجد، رسانه هاي صادق، مطمئن، زنده و موثر در زندگي امت اسلامي هستند.
مساجد، پايگاه تدريس و تحصيل بصيرت سياسي و اجتماعي است.
مساجد در شناخت ارزش ها، ايمان به ارزش ها، گسترش ارزش ها و تداوم و نهادينه شدن ارزش هاي الهي، نقشي برجسته دارد.
مساجد درگسترش عدالت، تمرين عدالت و حمايت از عدالت، برجسته ترين نقش را ايفا مي کند.
مساجد، درتعالي اخلاقي، تقويت روح عرفاني، و درارضاي حس معنويت گرايي انسان، نقش نخست را دارد.
مساجد، پايگاه انذار و تبشير پيامبران و امامان و صالحان و معلمان و عالمان دين در طول تاريخ است.
مساجد، کانون اصلاح انديشه، اخلاق رفتار و روابط اجتماعي هستند.
مساجد، خانه پيامبران، امامان، پارسايان، مجاهدان، دانشوران و پاکيزگان در سراسر جهان است.
مساجد، بهترين سنگر مقاومت فرهنگي، دفاع سياسي، دفاع ازآزادي و استقلال و حقوق محرومان گيتي است.
مساجد، پارلمان هاي بي هزينه و پرفايده براي هر منطقه و محله وخيابان و کوچه دنياي اسلام است.
مساجد، کانون اميد، خودباوري، اتحاد، حق شناسي، ظلم ستيزي، آگاهي دانشوري، مشاوره و تعاون فرزندان اسلام و قرآن است.
مساجد، دارالقرآن هاي راستين تمام مناطق و محلات بلاد اسلامي است.
مساجد، دارالحديث راستين فرزندان اسلام است.
مساجد، دارالشوري امت اسلامي است.
مساجد، کانون مسابقات ايماني واخلاقي و علمي وخدمات اجتماعي و راه رهايي از مسابقات بيهوده ورزشي است.

مسجد وامامت
 

مساجد اگر با «قرآن و عترت» همراه باشد، بالاترين نقش را درجامعه اسلامي ايفا مي کند. فهرستي ازآثارو کارکردهاي مساجد در جامعه اسلامي بدين شرح است:
مساجد، کانون آموزش عقايد اسلامي است؛ ولي عالمان عامل بايد محور فعاليت مسجد باشند.
مساجد، کانون همفکري مسلمين است، ولي مردان خدا بايد راهنمايي فرزندان مسجد را برعهده گيرند.
مساجد، مرکز خنثي سازي توطئه هاي دشمنان امت اسلامي است؛ ولي عالمان زمان شناس، توطئه ها را مي شناسند.
مساجد، پايگاه تربيت مجاهدان و شهيدان امت اسلامي است؛ اگر عالمان پارسا، استاد و مربي اخلاق شهيدان و مجاهدان گرانقدر باشند.
مساجد، مرکز تربيت اخلاقي مسلمانان است و جز وارستگان کسي نمي تواند مسجد و منبر را اداره کند.
مساجد، پايگاه پرورش اجتماعي مؤمنان است و مهم ترين اصل در پرورش اجتماعي، هماهنگي امت با امام است.
مساجد، نماد مقاومت در برابر شيطان هاي پيدا و پنهان است؛ اگر شيطان در دل امام و يا مأموم لانه نساخته باشد.
مساجد، پناه مؤمنان در حوادث غم انگيز زندگي است؛ اگراحساس مسئوليت اجتماعي در فرزندان مسجد پرورش يافته باشد.
مساجد، سنگر مؤمنان در برابر هجوم شياطين انسي و جني است؛ اگر اهل جهاد و جبهه، کار مسجد را در دست داشته باشند.
مساجد، پايگاه مقابله با انحرافات فکري و سياسي است؛ اگر عالمان قرآني و حديثي در آن امامت کنند.
مساجد، بهترين پايگاه براي بهره گيري از اوقات فراغت نسل جوان است؛ اگر سياست گزاران ورزشي و توپ پرستان عصر ما، مساجد را هم قرباني ورزش نکنند.
مساجد، آموزشگاه هميشگي قرآن و علوم قرآني است؛ اگر کارشناسان مخلص قرآني و والدين گرامي نسل جوان را به اين آموزشگاه هاي نور راهنمايي کنند.
مساجد، مقدس ترين پايگاه هاي اجتماعي انسان هاست؛ اگر پارک ها، فرهنگ سراها، گردش گاه ها و... فرصتي بگذارند.
مساجد، کانون فرياد توحيد و عدالت در دنياي شرک و بيداد است؛ اگر فرهنگ محمدي و سيره علوي در آن حاکم باشد.
مساجد، جايگاهي براي رفع نيازهاي شخصي و اجتماعي مسلمانان است؛ اگر پيوند مسجد و بازار به خوبي برقرار شود.
مساجد، مادر انقلاب اسلامي، فرزند انقلاب اسلامي و يار و ياورانقلاب اسلامي و بزرگ ترين پشتوانه رهبري و زادگاه حوزه و بسيج و سپاه و مدرسه و دانشگاه هاي اسلامي است.
رهبر بزرگوارانقلاب اسلامي، درباره نقش کارساز مسجد چنين مي فرمايد:
اجتماع در مساجد را همچنان بايد نگاه داشت، جوان ها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند. به مساجد رو کنند. مساجد، خانه خداست و خانه بندگان خداست.
مساجد، کلاس دين و درس سياست و درس رزمندگي با دشمنان دين است.
مساجد را گرم بداريد، محافل مذهبي را مانند دوران اختناق رژيم همچنان گرم نگاه داريد.

وظيفه ما در برابر مساجد
 

مساجد، نقش خويش را تاکنون به خوبي ايفا کرده اند ولي آيا ماهم نسبت به مساجد به مسئوليت هاي خويش عمل کرده ايم؟
اولين گام در تأسيس جامعه اسلامي، پايه گذاري مسجد است. رسول اعظم(ص) در مدينه در اولين روزهاي اقامتش دو مسجد قبا و مسجد النبي (ص) را پايه گذاري کرد. حال آيا يکصدم آنچه براي ورزش هزينه مالي و تبليغاتي مي کنيم، براي مساجد هزينه کرده ايم؟
آيا ورزش که تمام شبکه هاي تلويزيوني در خدمت آن است، بهتر از مساجد ايمان و اخلاق و دانش و بصيرت جامعه را پاسداري کرده است.
ما وظايفي سنگين ولي ارزشمند و حيات آفرين در زمينه مساجد بر عهده داريم که فهرست وار به آن اشاره مي شود:
1-تربيت امامان جماعت شايسته، چند برابر ائمه
جماعات کنوني براي توسعه مساجد کشور و تأمين نيازهاي فرهنگي مساجد.
2-ساختن بيش از صدهزار مسجد، که هم اکنون با وجود حدود شصت هزار مسجد، کمبود فضاي عبادي و فرهنگي در هر کوچه و خيابان به خوبي محسوس است.
3-مرمت و بازسازي بيش از يک سوم مساجد موجود کشور، که به دلايل گوناگون قابل استفاده مطلوب نيست.
4-تجهيز و تأمين لوازم(روشنايي و گرمايشي و سرمايشي و فرش)و امکانات بهره برداري بهتراز مساجد.
5-تربيت کادر فرهنگي مورد نياز مسجد و حمايت از نيروهاي داوطلب موجود.
6-تأسيس مرکزهماهنگي و رسيدگي به امور مساجد در سراسر کشور، تحت نظر رهبري بزرگوار انقلاب اسلامي و مراجع بزرگوار و حل وفصل مسائل توليت، هيئت امناء، ائمه جماعات و کانون هاي فرهنگي و ديگر امور انساني مساجد، و ايجاد ارتباط نزديک بين مساجد سراسر کشور به صورت شعبه هاي يک نهاد ولايي و حوزوي.
7-نجات ورهايي مساجد از تعدد و تزاحم مديريت هاي احتمالي.
هم اکنون در تعدادي از مساجد، متولي و هيئت امناء، در بعضي اوقاف، در بعضي کانون هاي وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، در برخي سازمان تبليغات اسلامي ودر برخي خود امامان جماعت نقش اصلي را ايفا مي کنند.
تدوين اساسنامه و آيين نامه و مقررات و تفکيک مسئوليت ها و توجيه دست اندرکاران مساجد، از اولويت هاي فرهنگي کشور است.
8-برگزاري همايش هايي در سطح بخش، شهر، شهرستان و در سطح مناطق و نواحي و محلات گوناگون کلان شهرها براي تبادل تجارب بين امامان جماعت، متوليان، هيئت امناي مساجد از مهم ترين نيازهاي امروز است. اين کار با مشاوره وحسن نيت و استمداد از معتمدان مساجد و بدون تبليغات و تشريفات و به تدريج امکان پذيراست.
آري خدمت به مسجد، خدمت به بشريت و خدمت به فرهنگ اسلامي و همکاري با حضرت ابراهيم و اسماعيل (ع) ومريم مقدس است. اميدواريم، اين بازگشت عمومي نظامي و مردم به سوي مساجد، طليعه اداره ي جهان براساس توحيد و مسجد و عدالت باشد. ان شاء الله.
والسلام.

پي نوشت ها :
 

1-خصال، ج1، ص 83.
2-همان، ص 69، بحارالانوار، ج80، ص 385، بيروت.
3-امالي، صدوق، ص 300.
4-بقره/114.
 

منبع : فرهنگ کوثر (ویژه اندیشه و سیره اهل بیت شماره 82 ) / انتشارات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س )سال 1389



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.