بيانيه‌اي براي داشتن يك خانواده استثنايي

براي بسياري از مديران و صاحبان سازمان‌هاي بزرگ، شركت در جلسات و سمينارهاي« استفان كاوي» يك فرصت استثنايي و بي‌نظير به حساب مي‌آيد. استفان كاوي كه نويسنده كتاب پرفروش «هفت عادت مردان موثر» است، مورد علاقه بسياري از مديران بزرگ و قدرتمند در سرتاسر جهان است. در اين مقاله اين نويسنده و سخنران بزرگ، رازهاي داشتن يك خانواده قدرتمند و متعادل را با آنچه در زندگي خانوادگي‌اش شخصا تجربه كرده، بيان
شنبه، 10 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيانيه‌اي براي داشتن يك خانواده استثنايي

بيانيه‌اي براي داشتن يك خانواده استثنايي
بيانيه‌اي براي داشتن يك خانواده استثنايي


 





 
براي بسياري از مديران و صاحبان سازمان‌هاي بزرگ، شركت در جلسات و سمينارهاي« استفان كاوي» يك فرصت استثنايي و بي‌نظير به حساب مي‌آيد. استفان كاوي كه نويسنده كتاب پرفروش «هفت عادت مردان موثر» است، مورد علاقه بسياري از مديران بزرگ و قدرتمند در سرتاسر جهان است. در اين مقاله اين نويسنده و سخنران بزرگ، رازهاي داشتن يك خانواده قدرتمند و متعادل را با آنچه در زندگي خانوادگي‌اش شخصا تجربه كرده، بيان مي‌كند. اگر از من و همسرم ساندار بپرسيد دگرگون‌كننده‌ترين اتفاق زندگي‌تان چيست، ما بدون ترديد خواهيم گفت «تعيين بيانيه ماموريت خانواده. » بيانيه ماموريت ما براي نخستين بار در مراسم ازدواج‌مان در 50 سال پيش تعيين و بيانيه دوم طي 15سال بعد از آن و با داشتن چند فرزند مشخص شد. اين بيانيه‌ها مقاصد و نحوه طي مسير را كه در آن اراده جمعي و فرهنگ خانواده نهفته است مشخص مي‌كند و به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم، آگاهانه يا ناآگاهانه همه چيز در كانون اين خانواده رشد يافت. كليد داشتن خانواده‌اي قدرتمند در اصول نهفته است نه در كار خاصي كه من با اين اصول انجام دادم.
--------------------------------------------------------------------------------
بيانيه ماموريت خانواده‌تان را ايجاد كنيد
من پيشنهاد مي‌كنم با خانواده‌تان در ايجاد بيانيه ماموريت خانواده خود متحد شويد. من 3 مرحله را پيشنهاد مي‌دهم كه هر يك از آن‌ها بايد بر شرايط شما و ترجيحات‌تان منطبق باشد. 1. كشف موجوديت خانواده‌ 2. نوشتن بيانيه ماموريت خانواده‌ و 3. به كار بردن آن براي ماندن در مسير. در ادامه هركدام از مراحل را به تفصيل توضيح مي‌دهم:
--------------------------------------------------------------------------------
هنر پيمان بستن
ما بلافاصله بعد از مراسم ازدواج به پاركي رفتيم و در آنجا درباره مفهوم اين مراسم و اين‌كه چطور بايد تلاش كرد تا زندگي را تمام و كمال زندگي كرد، مشخص كرديم. ما درباره 2 خانواده‌اي كه از اعضاي آن بوديم و اين‌كه چه چيز را مي‌خواهيم ادامه دهيم و خواهان تغيير چه چيزي هستيم، صحبت كرديم. ما ازدواج را بيشتر از يك قرارداد به‌عنوان عهد و پيمان پذيرفتيم و تعهدمان به يكديگر را كامل و هميشگي دانستيم كه ما همچنين تصديق كرديم، عهد و پيمان‌مان نه تنها با يكديگر بلكه با خداوند است و تعيين كرديم كه اگر عشق به خدا را در اولويت قرار دهيم عشق به يكديگر هم در ما افزايش مي‌يابد. ما به اين نتيجه رسيديم كه هرچه بيشتر زندگي‌مان در مركز اين اصول قرار گيرد دسترسي بيشتري به قدرت عقل و درايت خواهيم داشت به‌خصوص در وضعيت‌هايي كه مي‌تواند به وسيله عواملي مثل كار، پول، اموال و حتي خانواده تحت‌تاثير قرار گيرد.‌
--------------------------------------------------------------------------------
محترمانه گوش دهيد
مي‌توانيد پرسش‌هايي كه من و همسرم از يكديگر پرسيديم را شما هم بپرسيد. به اين ترتيب انواع پاسخ‌ها را خواهيد شنيد. به خاطر داشته باشيد نظر هر كدام از اعضاي خانواده اهميت دارد و در نتيجه عقيده اعضا نيز مهم است. احتمالا مجبوريد با انواع عبارات مثبت و منفي مواجه شويد اما به جاي قضاوت به هر كدام از نظرات احترام بگذاريد و اجازه دهيد آزادانه بيان شوند. سعي نكنيد همه چيز را حل كنيد. هر كاري كه در اين مرحله انجام دهيد تاثير خواهد داشت. به عبارت ديگر، شما در حال آماده كردن زمين براي پاشيدن بذر هستيد، پس سعي نكنيد زود برداشت كنيد. بايد بدانيد اگر 3 قانون را اجرا كنيد اين بحث‌ها بهتر پيش مي‌رود. اول اين‌كه محترمانه گوش كرده و اطمينان حاصل كنيد كه هركس شانسي براي نظر دادن دارد. بنابراين به ديگران اطمينان دهيد نظر و عقيده‌شان شنيده خواهد شد و مهم است. دوم اين‌كه سطح درك‌تان را نشان دهيد. يكي از بهترين راه‌ها هم اين است كه براي رضايت آن‌ها عقايدشان را دوباره بيان كنيد، به‌ويژه وقتي مخالفتي وجود دارد. وقتي اعضاي خانواده اين كار را براي يكديگر انجام دهند درك متقابل، انرژي خلاق را آزاد مي‌كند. سومين قانون نوشتن ايده‌هاست. ايده‌ها را ارزيابي و قضاوت و ارزش آن‌ها را مقايسه نكنيد. بايد دريابيد بزرگ‌ترين چالش در بيانيه ماموريت اولويت دادن به مقاصد و ارزش‌هاست. به عبارت ديگر، تصميم‌گيري در مورد اين‌كه بالاترين هدف و ارزش چيست و بعد از آن كدام ارزش مهم است.
--------------------------------------------------------------------------------
با قلب‌تان بنويسيد
با جمع‌آوري تمام ايده‌هاي اعضاي خانواده حالا بايد يك نفر داوطلب شود كه آن‌ها را پالايش كرده و همه آن‌ها را طوري بيان كند كه منعكس‌كننده احساس جمعي از قلب و ذهن كساني است كه در آن شركت كرده‌اند. بسيار مهم است كه آن‌ها روي كاغذ نوشته شوند. فرآيند نوشتن باعث تبلور انديشه شده و چكيده‌اي از يادگيري را در قالب كلمات نمايش مي‌دهد. به اين ترتيب رسالت خانواده در مغز حك مي‌شود و از سوي ديگر نوشتن بيانيه ماموريت روي كاغذ به اندازه نوشتن آن روي قلب و ذهن اعضاي خانواده قدرتمند نيست اما اين دومتقابلا منحصر به فرد نيستند و مي‌توانيد يكي را انتخاب كنيد. اجازه دهيد تاكيد كنم هر آنچه ابتدا با آن مواجه مي‌شويد چرك‌نويس است و اعضاي خانواده بايد آن را ببينند، به آن فكر كنند، با آن زندگي كنند، بحث كنند و آن را تغيير دهند. آنقدر بايد روي اين بيانيه كار كنيد تا به اين جمله برسيد كه « اين همان چيزي است كه متعلق به خانواده است و اين رسالت ماست، ما آن را باور داريم و آماده‌ايم با تعهد به آن زندگي كنيم.‌» به‌خاطر داشته باشيد قرار نيست اين بيانيه يك سند رسمي باشد. اين بيانيه مي‌تواند حتي يك كلمه يا عبارت باشد يا چيزي خلاق و كاملا متفاوت مانند يك تصوير يا نماد يا حتي يك شعر يا ترانه. قانوني كه ماندگار مي‌شود؛ بيانيه ماموريت شما نبايد برخي كارهايي كه بايد انجام دهيد باشد بلكه بايد به نوعي قانون اساسي تحت‌اللفظي خانواده باشد و همان طور كه معمولا قانون اساسي براي سال‌ها مي‌ماند، قانون اساسي خانواده شما هم بايد براي نسل‌هاي بعد باقي بماند اما آيا ما بيانيه ماموريت‌مان را زندگي مي‌كنيم؟ واقعيت اين است كه خيلي تلاش مي‌كنيم اما اغلب اوقات خراب مي‌كنيم. ما دائما در حال مكث، ارتباط دوباره و عذرخواهي هستيم اما وقتي ما آنچه را در قلب و ذهن يكديگر است، مي‌دانيم در واقع موجوديت خانواده را درك كرده‌ايم.
منبع:برترینها
ارسال توسط کاربر محترم سایت :omid_a98




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط