مقصد شما کجاست؟

نويسنده: استاد حسين احمدي همان طور که مي دانيد بنده به جهت همايش هاي بي شماري که در شهرهاي مختلف برگزار مي کنم مسافرت هاي زيادي انجام مي دهم. هر زمان به يکي از آژانس هاي فروش بليت قطار يا هواپيما مراجعه مي کنم، اولين پرسشي که فروشنده از من به عمل مي آورد اين است: مقصد شما کجاست؟ تا اين سؤال را به درستي و روشني پاسخ ندهم، بليت برايم صادر نخواهد شد. جاي تعجب است که انجام يک سفر کوتاه چند روزه نيازمند تعيين مقصد است ولي سفر پر فراز و نشيب و پر ماجراي ورود به دانشگاه، همچنان براي بسياري از دانش آموزان بي مقصد است!
دوشنبه، 24 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مقصد شما کجاست؟

 مقصد شما کجاست؟
مقصد شما کجاست؟


 






 
نويسنده: استاد حسين احمدي همان طور که مي دانيد بنده به جهت همايش هاي بي شماري که در شهرهاي مختلف برگزار مي کنم مسافرت هاي زيادي انجام مي دهم.
هر زمان به يکي از آژانس هاي فروش بليت قطار يا هواپيما مراجعه مي کنم، اولين پرسشي که فروشنده از من به عمل مي آورد اين است: مقصد شما کجاست؟
تا اين سؤال را به درستي و روشني پاسخ ندهم، بليت برايم صادر نخواهد شد. جاي تعجب است که انجام يک سفر کوتاه چند روزه نيازمند تعيين مقصد است ولي سفر پر فراز و نشيب و پر ماجراي ورود به دانشگاه، همچنان براي بسياري از دانش آموزان بي مقصد است!
آيا کسي بدون هدف، مبادرت به انجام سفر مي کند؟
آيا شما بدون هدف، مبادرت به درس خواندن براي کنکور نموده ايد؟
اگر جواب شما«آري» مي باشد، پس متأسفم چون فقط مي خواهيد از مسئوليت هاي تحصيلي خود فرار کنيد و تعهدي را که به پدر و مادر و اطرافيان داريد از سر خود باز کنيد.
مي خواهم بگويم: دانش آموز عزيز! دقت کن تو امسال کنکور نمي دهي، بلکه امسال سرنوشت 70 سال، 80 سال، آينده خود را تعيين مي کني!
70 سال پزشک، مهندس، وکيل و دندان پزشک، مدير يا 70 سال درگير با رشته اي که به دردتان نمي خورد و با زندگي شخصي و شغلي شما هماهنگ نيست.
همان طور که گفتم هيچ عاقلي بدون تعيين هدف و مقصد سفر خود را آغاز نمي کند.
پس چرا اين همه کنکوري، بدون تعيين هدف و مقصد يکي از مهمترين سفرهاي زندگي خود را آغاز مي کنند! البته بعضي از شما هدف هايي در سر داريد ولي اين هدف ها آن قدر نامشخص و کلي هستند که راه هايي براي رسيدن به آن ها نمايان نيست. گروهي از شما نيز روياها و آرزوهاي خود را با اهداف اشتباه مي گيرند و بين آرزوها و اهداف قادر نيستند که تفاوت را احساس کنيد.

نخستين گام
 

اولين گام پيروزي و موفقيت در کنکور عبارت است از تعيين هدف. ممکن است بپرسيد گوش ما از اين حرف ها پر است و در ضمن چرا در اوسط سال اين مطلب مهم را بيان مي کني!
در پاسخ بايد بگويم: منظور از هدف، هدف واضح و روشن است که تا اعماق وجود انسان راه پيدا کند!
و حال چرا اين موقع سال بحث هدف را مطرح کرده ام. بايد بگويم تا اکنون که اول آذر ماه است بيش از پنج هزار دانش آموز کنکوري را ملاقات کرده ام و تنها 20-10 نفر آن ها داراي هدف هاي روشن بوده اند( که البته همين تعداد در حال حاضر جزء رتبه هاي برتر آزمون هاي سنجش و ديگر مؤسسات آموزشي هستند، و اين سند مهمي است که نشان مي دهد هدف روشن و واضح بسيار دارد).
و در ضمن مدتي پيش به طور اتفاقي خانم روشنک روشن را ديدم و اين باعث شد که بحث«اهداف روشن» برايم اهميت پيدا کند!

سه تکنيک طلايي
 

خانم روشن مشکلي داشت که او را کمي گيج کرده بود. چون انصراف داده بود و قصد شرکت مجدد در کنکور را داشت، از اينکه موفق نشود نگران بود و از طرف خانواده حمايت نمي شد و مجبور بود يک تنه با مشکلات کنکور مواجه شود.
من در ابتدا، کم هزينه ترين راه را به او ارائه کردم.
و آن خريد جزوات دست نويس رتبه هاي يک رقمي کنکور و کتاب ها و سي دي هاي صوتي و تصويري دروس بود، که زير نظر خودم تهيه شده بود، سپس به او برنامه ريزي و بودجه بندي دروس را دادم و کار را سريعاً شروع کردم اما سه تکنيک طلايي نيز به او ياد دادم که باعث شد تمامي نگراني هايش از ميان برود.

تکنيک اول
 

بدون ترس و صادقانه موقعيتي را که در آن به سر مي بري، بررسي کن و بدترين وضعيت را که در صورت شکست برايت پيش مي آيد در نظر بگير.
قرار نيست اگر در کنکور شکست بخوري کسي تو را جريمه کند يا از بين ببرد.
شايد يک سالي که براي کنکور درس مي خواني فرصت هاي شغلي زيادي را از دست بدهي و امکان دارد به جاي درس خواندن اگر کاري را شروع کني درآمدي هم کسب نمايي، اما مگر يک يا دو ميليون پول در مقابل رشته دندان پزشکي چه قدر ارزش دارد؟
بايد بداني هزاران نفر هستند که براي رسيدن به اين رشته صدها ميليون هزينه مي کنند و رنج درس خواندن در غربت و کار کردن در کشور غريب را به جان مي خرند و زندگي پر ناز و نعمت خود را رها مي کنند.

تکنيک دوم
 

پس از آنکه بدترين موقعيت را در ذهن مجسم کردي سعي کن خود را براي پذيرفتن آن متقاعد سازي، اگر چنين وضعيتي پيش بيايد به تو لطمه وارد نخواهد شد، در بدترين حالت ممکن است دوباره براي کنکور آماده شوي و يا سراغ شغلي بروي، ولي تا آخر عمر از لحاظ وجدان راحت هستي، بايد بداني«مبارزه براي به دست آوردن پيروزي» به مراتب زيباتر از خود«پيروزي» است و اين جمله را پس از اعلام نتايج کنکور درک خواهي کرد، بايد بياموزي طي مسافت«لذت بخش تر» از رسيدن به هدف است و اين جمله را در روزهاي آينده که درس خواندنت جدي تر مي شود، درک خواهي نمود. پس از تشخيص بدترين وضعيت و متقاعد کردن خانم روشن، اتفاق مهمي روي داد که بهتر است از زبان خودش بشنويم.
خانم روشن مي گويد:«ناگهان چنان آرامشي را در خود احساس کردم که در زندگي ام سابقه نداشت.»

تکنيک سوم
 

و در آخرين تکنيک من به طرز کار«3 پايه حافظه» را آموختم. بله حافظه 3 پايه دارد که کارآيي مغز بستگي به استفاده صحيح از آن دارد. وقتي 3 پايه طلايي حافظه را خوب بشناسيم ديگر چيزي را فراموش نخواهيم کرد. همه ما مغز قدرتمندي داريم ولي فقط تعداد کمي از اين قدرت، به نحو احسن استفاده مي نمايند.
شما مي توانيد مغز خود را با يک دست نگه داريد، اما کامپيوتري که بتواند اطلاعات مغر را در خود جاي دهد، ارتفاعش به بلندي يک سختمان صد طبقه و مساحتش به اندازه ايالت تگزاس خواهد بود.
پس چرا از مغزتان استفاده نمي کنيد؟
زيرا روش صحيح استفاده از آن را نمي دانيد.
خوب من به شما ياد مي دهم.
در شماره بعد به صورت کامل سه پايه طلايي حافظه را به شما ياد خواهم داد.
بنده نمونه اي از تست هاي کنکور سال قبل را با استفاده از روش PQRSTC تدريس خواهم نمود و شما به طور کامل از طريق يک و يا دو تست چند درس را به خوبي ياد خواهيد گرفت و اين موضوع همان چيزي است که رتبه دو کنکور بيان کرده بود. او گفته بود:«من يک تست مي زدم و با آن ده ها صفحه درس را دوره مي نمودم و من همه اين روش ها را به صورت کامل در کتاب ها و سي دي صوتي نيز بيان نموده ام.»
منبع:نشريه راه کمال- شماره 30



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.