دندان مصنوعى

اگر يك سرى دندان جديد بگذاريد، ممكن است با بعضى مشكلات مختص دوران سالخوردگى دست و پنجه نرم كنيد. زخم‏هاى دهانى، مشكل در خوردن و صحبت كردن، يك دست دندان شل و احساس اينكه شايد دندان مصنوعى، واقعى به نظر نيايد.
دوشنبه، 1 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دندان مصنوعى

دندان مصنوعى
دندان مصنوعى


 






 

13 پيشنهاد براى لبخند زدن بهتر
 

اگر يك سرى دندان جديد بگذاريد، ممكن است با بعضى مشكلات مختص دوران سالخوردگى دست و پنجه نرم كنيد. زخم‏هاى دهانى، مشكل در خوردن و صحبت كردن، يك دست دندان شل و احساس اينكه شايد دندان مصنوعى، واقعى به نظر نيايد.
امروزه انواع گوناگونى از دندان‏هاى مصنوعى موجودند؛ دندان‏هاى مصنوعى كامل و ناكامل، متحرك و يا آنهايى كه داخل استخوان كاشته مى‏شوند و شبيه دندان واقعى‏اند اشاره نمود. دكتر جرج مورل و ديگر متخصصان توصيه‏هايى دارند:
در آينه نگاه كنيد.
لبخند بزنيد، اخم كنيد، خوشحال شويد، غمگين شويد، جدى شويد، حالت‏هاى خود را تمرين كنيد تا در برابر مردم با اطمينان بيشترى حاضر شويد.
صحبت كردن را تمرين كنيد.
حرف صدادار و بى‏صدا را تلفظ كنيد. اين تمرين‏ها باعث تعليم صحبت كردن به وسيله‏ى ابزار داخل دهان مى‏شود.
از خود، فيلم بگيريد.
ويدئو اجازه مى‏دهد شما از ديد يك غريبه به خود نگاه كنيد. علاوه بر اين شما مى‏توانيد نوار را به يك دندان پزشك نشان دهيد تا از بين تصاوير، مشكلات موجود در فك‏ها و لب‏ها را كشف كند.
مراقب خلال دندان‏ها باشيد.
تكه‏هاى چوب كوچك، مخصوصا براى كسانى كه دندان مصنوعى دارند، خطرناك است. شما حس لامسه خود را با گذاشتن دندان مصنوعى از دست مى‏دهيد. يعنى خلال دندان را گاز مى‏گيريد ولى متوجه آن نمى‏شويد بنابراين ممكن است در گلوى شما گير كند.
كتاب بخوانيد.
بلند بخوانيد، دندان مصنوعى را بايد به عنوان يك عضو مصنوعى در نظر بگيريد و براى استفاده درست از آن، تمرين كنيد. براى خودتان بلند بلند بخوانيد. به تلفظ و سبك گفتار خود توجه كنيد و آنجايى را كه به نظرتان درست نمى‏آيد تصحيح كنيد.
به آرامى و با مواد نرم شروع كنيد.
لازم نيست كه تا آخر عمر، غذاى كودك بخوريد، اما با غذاهاى نرم شروع كنيد و به تدريج بافت و سختى غذا را افزايش دهيد تا لثه‏ها و توانايى شما براى به كار بردن دندان مصنوعى بهتر شوند.
با آب و صابون بشوييد.
بعد از غذا خوردن، دندان‏ها را بيرون بياوريد و آن را با آب ولرم و صابون ساده بشوييد.
دندان‏هاى مصنوعى را تميز نگه داريد.
اگر ايمپلنت كاشته‏ايد، بايد همانند دندان‏هاى واقعى، آنها را نيز روزى دوبار تميز كنيد.
همانند نوزادان دهان‏تان را تميز نگه داريد.
كودكان در هنگام تولد، داراى پلاكى در دهان‏شان هستند، حتى اگر دندان نداشته باشيد، مجبوريد براى برداشتن پلاك‏ها، لثه‏ها را بشوييد. يك مسواك نرم برداريد و با حركات نرم روى لثه‏تان حركت دهيد. شما نبايد محكم مسواك بزنيد تا مبادا داخل دهان‏تان زخم شود.
از قرص‏هاى مكيدنى استفاده كنيد.
يكى از شكايت‏هاى شايع، بزاق زياد در چند هفته‏ى اول استفاده از دندان مصنوعى است. اين مشكل را با مكيدن يك قرص مكيدنى با آب نبات به طور مكرر در روزهاى اول، حل كنيد. اين كار باعث افزايش قورت دادن مى‏شود و از بزاق اضافى رهايى مى‏يابيد.
لثه‏ها را ماساژ دهيد.
انگشت شصت و اشاره‏تان را روى لثه‏ها قرار دهيد )انگشت اشاره بيرون( و ماساژ دهيد؛ اين كار باعث گردش خون بهتر مى‏شود و لثه را به حالت سلامت درمى‏آورد.
آب نمك غرغره كنيد.
براى كمك به تميزى لثه‏ها، دهان‏تان را با يك ليوان آب گرم كه يك قاشق چاى‏خورى نمك در آن حل شده است، شستشو دهيد.
به لثه‏ها استراحت دهيد.
هر وقت توانستيد، دندان‏هاى مصنوعى را درآوريد و لثه‏ها را براى مدتى استراحت دهيد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.