اينجا هم روپايي حرف اصلي را مي زند

اسم نوستالژي ورزش که مي آيد، همه مان چند تصوير ثابت در ذهن داريم؛ گل مارادونا، صعود ايران به جام جهاني 98 و قهرماني تيم واليبال نوجوانان در مسابقات آسيايي. به اين تصويرهاي ثابت، جوک هايي که از گزارش مسابقات به دست آمده را نيز مي توان اضافه کرد و مجموعه اي ساخت سرشار از خاطره و خاطره بازي در بيشترمواقع، تلويزيون نقشي اساسي در خاطره سازي دارد؛ چه قطع شدن ناگهاني پخش زنده مسابقات، چه نمايش ندادن مسابقات حساس و ساعت ها
يکشنبه، 7 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينجا هم روپايي حرف اصلي را مي زند

اينجا هم روپايي حرف اصلي را مي زند
اينجا هم روپايي حرف اصلي را مي زند


 






 

ورزش در محيط مجازي
 

اسم نوستالژي ورزش که مي آيد، همه مان چند تصوير ثابت در ذهن داريم؛ گل مارادونا، صعود ايران به جام جهاني 98 و قهرماني تيم واليبال نوجوانان در مسابقات آسيايي. به اين تصويرهاي ثابت، جوک هايي که از گزارش مسابقات به دست آمده را نيز مي توان اضافه کرد و مجموعه اي ساخت سرشار از خاطره و خاطره بازي در بيشترمواقع، تلويزيون نقشي اساسي در خاطره سازي دارد؛ چه قطع شدن ناگهاني پخش زنده مسابقات، چه نمايش ندادن مسابقات حساس و ساعت ها معطل کردن طرفداران و چه حتي گزارشگراني که مسابقات را به گونه اي متفاوت گزارش مي کردند. در آن دوران، روزنامه هاي ورزشي نيز تعدادشان به اندازه انگشتان يک دست بود و به دست آوردن خبرهاي ورزشي، رسما جان مخاطب را مي گرفت. حالا اگر در شهري غير از تهران زندگي مي کرديد، احتمالا بيشتر با اين مشکل رو به رو بوديد. واي به آن روزهايي که يک ميان برنامه استاني آغاز مي شد و پخش زنده مسابقه از دست مي رفت و مخاطب مي ماند و ساعت ها دلشوره براي دانستن نتيجه بازي.
اما از آن روزها، زمان زيادي گذشته است. آدم هايي بزرگ در حوزه روزنامه نگاري، نقد و ورزش قدم به ميدان گذاشته اند سرو شکل تازه اي به روزنامه ها بخشيدند و از ميان همان روزنامه نگاران، سايت هايي راه افتاد که ورزش را در صفحات وب نيز جاي داد؛ با اين تفاوت که خبرهاي سايت ها و روزنامه ها تفاوتي با هم ندارد و در سايت ها ي ورزشي، نشانه اي از تحليل پيدا نمي کنيد. عجيب اينجاست که حتي خبري از آموزش نيز در اين ميان نيست. براي پيدا کردن يک حرکت کششي ساده در سايت ها، از سايت ها ي اصلي و اسم و رسم دار نتيجه اي نمي گيريد و اگر سايت يک دانشگاه آزاد کوچک آن را گذاشته باشد، شانس آورده ايد. با اين وجود يکي دو سايت با نام سلامت فعاليت مي کنند که بيشتر از آنکه سايت هايي ورزشي به حساب آيند، سايت هايي در حوزه زندگي هستند اما به ورزش در زندگي روزمره اهميت مي دهند و خبرهايي مرتبط با اين حوزه منتشر مي کنند.
در سايت هاي خارجي، اوضاع متفاوت است. براي دست اندر کاران سايت هاي خارجي، ورزش به گونه اي فارغ از حاشيه طراحي مي شود که حاشيه ها را از سوژه مي گيرند و نه از فرد و به همين خاطر، سايت هايشان متفاوت با سايت هاي خبري ورزشي ايراني حرکت مي کند. در ساده ترين جست و جوي ممکن، مي توانيد به مجموعه اي باور نکردني از ورزش در زندگي روزمره دست پيدا کنيد و حتي از زبان ستاره ها درباره اين اتفاق بشنويد. شايد تشويق شويد و حداقل روزي نيم ساعت پياده روي در برنامه زندگي تان قرار دهيد. تحليل ها نيز بحثي جداگانه دارند، تحليل هاي خارجي بيشتر فرد محورند و رفتارهاي يک بازيکن يا مربي را زير نظر قرار مي دهند تا به نتيجه برسند و سايت هاي ايراني، بيشتر روي سوژه ها مانور مي دهند، يعني دقيقا اتفاقي بر عکس خبر، در تحليل پيش مي آيد. حالا در نظر بگيريد همان اندازه که سايت هاي خارجي به ورزش هايي غير از فوتبال مي پردازند، در سايت هاي ايراني، جاي خالي آن احساس مي شود. شما در سايت هاي ايراني اثري از ورزش زنان نمي بينيد. با اين جود که مي توان با تحليل ماوقع در ورزش بانوان، پرونده اي ويژه براي آن باز کرد. در سايت هاي ايراني، تنها فوتبال است که پيش مي تازد و آن هم سايت فدراسيونش، ضعيف ترين سايتي است که انتظارش را داريد.

ستاره هاي دنياي ورزش در فضاي مجازي
احتياط!
به پايان دنياي ستاره ها نزديک مي شويد
 

حضور ستاره هاي ورزشي در دنياي وب، اگر بيشتر از ستاره هاي ديگر نباشد، کمتر نيست. هر چند در ايران، مخاطبان دنياي ورزش را به بي سوادي متهم مي کنند و معتقدند آنها علاقه اي به پيگيري صحيح ستاره ها ندارند، با اين وجود راهي آغاز شده است که به سرانجام خوبي خواهد رسيد. درباره صفحات شخصي ستاره هاي ورزش ايران، بايد از يک برهه زماني آغاز کرد؛ زماني که تعداد لژيونرهاي ايراني در ليگ هاي مطرح دنيا بيشتر شد و آنها به کشوري ديگر مي رفتند تا هنرهاي ورزشي خود را گسترش دهند و به موفقيت هايي بيشتر برسند. اما در فاصله اي کوتاه پس از خروج آنها از کشور، ديگر کمتر کسي از آنها باخبر مي شد و در واقع، در کشور خودشان به جاي آنکه همچنان ستاره اي مطرح و پرخبر ظاهر شوند، تبديل به موجوداتي فراموش شده مي شدندکه ديگر وجود خارجي ندارند. در ابتداي راه، اين اتفاق را به موفق نبودن آنها در ليگ هاي خارجي نسبت دادند اما بعدها معلوم شد در دسترس نبودنشان، دليل اصلي واقعه است. اينجا، با مصداق بارز ضرب المثل «از دل برود هر آنکه از ديده برفت» روبه رو بوديم. راه اندازي سايت هاي شخصي و رسمي لژيونرهاي ايراني، نخستين دليل حضور ستاره ها در فضاي مجازي بود. آنها به اين ترتيب در فضاي مجازي باقي مي ماندند و روزنامه نگاران و طرفداران پرو پا قرص شان از اين طريق با آنها در ارتباط باقي ماندند. اگر نتيجه مثبتي گرفتند تشويق شدند و اگر ناموفق بوند مخاطب پرسش هاي اساسي. با اين وجود، در تمام اين سال ها، بسياري از چهره هاي مطرح بودند که سايت شخصي نداشتند و هيچ گاه علاقه اي به حضور در دنياي مجازي نشان ندادند. آن هم در شرايطي که قرن حاضر را به پيشرفت هاي ديجيتالي و تکنولوژيکش مي شناسند، آنها ترجيح دادند از همان راه هاي سنتي با طرفدارانشان روبه رو شوند تا به اين ترتيب خود را از گزند به طرفداران حفظ کنند. در خارج از ايران، اوضاع متفاوت است. بازيکنان هر رشته ورزشي، براي ارتباط سريع تر و بي واسطه تر تلاش مي کنند. اطلاعاتي در مورد خودشان و زندگي شخصي شان به طرفدارانشان مي دهند و مجموعه اي آذين يافته در اختيار او قرار مي دهند. بيشتر سايت هايشان اسپانسرهايي ورزش دوست يا ورزشي دارند و حضور فعال آنها در اين فضا، باعث مي شود تا به فکر خرج و مخارج سايت نباشند. آنها خود را بخشي از يک باشگاه مي دانند و در سايت هاي شخصي شان نيز با علاقه از اين تعلق مي نويسند.
حالا در نظر داشته باشيد که اوضاع ما، تفاوتي از زمين تا آسمان با آنها دارد. در ايران و در دنياي ورزش، همه چيز بر مدار حذف نام ستاره ها مي گردد. حتي سايت هاي رسمي مربوط به باشگاههاي ورزشي نيز حاضر به پيروي از قواعد ستاره سازي در دنياي وب نيستند و کاري به کار بازيکنان پرطرفدارشان ندارد. گيرم سايت باشگاه پرسپوليس، بلافاصله پس از اتمام بازي هايش، نتايج بازي ها را در وب سايت خود مي نويسد يا باشگاه استيل آذين، سايتي مجهز دارد. باز هم جاي خالي ستاره ها در اين فضا احساس مي شود. آن هم در شرايطي که تمام اقتصاد ورزش، روي همين ستاره ها چرخ مي زند و آنها هستند که با
دريافت ها و پرداخت هايشان سرنوشت يک باشگاه را رقم مي زنند. اتفاق اينجاست؛ در فضايي که در وبلاگ ها و وب سايت هاي طرفداران، شايعه و عکس و ويدئو، دور و بر ستاره مورد نظر را گرفته است، در فضاي رسمي، خبري صحيح از آنها پيدا نمي شود تا منبعي موثق براي اخبار و ماجراها به حساب آيد.

WWW.leomessi.com/eng
توپ طلا لياقت مي خواهد
 

بازکن استثنايي بارسلونا و تيم ملي آرژانتين، يک سايت استثنايي دقيقا شبيه به خودش دارد؛ ساده، صميمي و دوست داشتني. از همان ابتداي ورود، با ساده ترين زبان انگليسي که مي شناسيد به شما خوشامد مي گويد و از راه سايت شخصي اش ارتباطي بي تکلف با طرفدارانش برقرار کرده است. به محض ورود به سايت، برايتان توضيح مي دهد که از طريق سايت مي توانيد از عکس ها، ويدئوها، صحبت ها و موفقيت هايشان باخبر شويد. او نامه هاي کوتاهي هم براي طرفدارانش نوشته است. بلافاصله پس از قهرماني اسپانيا در جام جهاني، توي صفحه گفته هايش، به بچه هاي اسپانيايي تبريک گفته و توضيح داده که اين کشور، در واقع کشور دوم اوست و از اينکه تيم ملي باشگاهش، قهرمان جهان شده، بسيار خوشحال است. طراحي ساده سايت و دسترسي آسان به خبرها و اتفاقات را هم به اين مجموعه اضافه کنيد. ضمن اينکه اگر فلش پلير خوبي روي دستگاه نداريد، مي توانيد از طريق منو بالاي صفحه مستقيم به صفحات اصلي برويد و از ديدن عکس هايش لذت ببريد. بازيکن باهوش و دوست داشتني اين روزهاي زمين چمن، در دنياي وب هم، همان قدر دوست داشتني است که مي شناسيد. اما همه اين اتفاقات يک طرف، بهترين و هيجان انگيزترين بخش وب سايت او، جايي به نام «آيا مي دانستيد؟» است. او با جملاتي کوتاه و ساده، اطلاعاتي درباره خودش، زندگي اش، کار وبارش به شما مي دهد، از همان دست اطلاعاتي که عادل فردوسي پور گاهي در گزارش هاي مسابقات رو مي کند. آيا مي دانستيد اولين کسي که ليو را براي تماشاي بازي فوتبال به استاديوم برد، مادر بزرگش بود؟

WWW.rogerfederer.com
فدرر، ورزش در دنياي مجازي
 

وارد سايت رسمي را جر فدرر که مي شويد، انگار او جلوي چشم شما در حال ورزش حرفه اي است. يک سايت کاملا حرفه اي با سر و شکلي منظم که به شما احساس خوبي مي دهد. شبيه بيشتر سايت هاي رسمي، بخشي هم خطاب به طرفدارانش انتخاب کرده و ابتداي هر نامه کوتاهش مي نويسد: «طرفداران عزيز! به تازگي تصميم گرفته ام...» تاريخ سه نامه آخر، مربوط به همين روزهاي گذشته است و به روز رساني خوبي دارد. از طرف ديگر، در گوشه سمت راست صفحه، نتيجه آخرين مسابقه اش تا به اينجاي کار را هم در اختيار بيننده اش قرار مي دهد که حتي اگر از طرفدارانش به حساب نياييد، براي پيگيري کارهايش هزار گاه به سايتش سر مي زنيد.
اما اگر پاي تفاوت ها به ميان بيايد، مطمئنا يکي از بخش هاي منحصر به فرد موجود در سايت، بازار است. تنيسور قهرمان جهان، علاوه بر بخش هاي معمول سايت هاي شخصي، بخش هايي شبيه به آلبوم تصاوير با ويدئوهاي موجود، بخشي به نام فروشگاه شخصي در نظر گرفته و توپ و تي شرت هايي با امضاي مخصوصا خود؛ RF، به طرفداران عرضه مي کند. او تقويم شخصي، لباس هاي بازي پيشين و حتي کيف دستي ساده در اين بخش از سايت مي فروشد و به وسيله کارت هاي اعتباري معتبر جهاني شده، مي توانيد از امکانات اين خريد و فروش ها بهره مند شويد. يکي ديگر از بخش هاي پرطرفدار سايت، بخش مربوط به طرفداران است که گزينه هايي نزديک به سايت شخصي مسي، بازيکن آرژانتيني تيم بارسلوناي اسپانيا دارد. در اينجا هم اطلاعاتي بيش از آنچه در صفحات خبري يافت مي شود، پيدا کنيد.

جادوگري در دنياي وب
 

وب سايت رسمي و اختصاصي علي کريمي، يک سايت جمع و جور است که هنوز بخش هايي از آن راه نيفتاده اما اگر پيگير خبرهاي مربوط به او باشيد، مي توانيد مجموعه اي کامل از آنها را يک جا بخوانيد اما در بخش بيوگرافي ترجيح داده به شکلي کاملا رسمي، سرخط فعاليت هايش را بنويسد و تنها مي توانيد سر در بياوريد که او از چه سالي تا چه سالي در کدام باشگاه بازي کرده است. گالري عکس هاي سايت هم گالري به روزي نيست و تنها دو آلبوم عکس از او در باشگاه بايرن مونيخ پيدا مي کنيد. اميدي به ويدئوها نداشته باشيد و از خير باشگاه هواداران نيز بگذريد.

WWW.majidjalali.com
مجيد در مي زند
 

مربي تيم فولاد خوزستان، يکي از بهترين سايت هاي ورزشکاران ايراني را دارد. سايتي کاربردي و البته پرمحتوا. در اين سايت، هم مي توانيد در جريان خبرهاي مربوط به او قرار بگيريد و هم برنامه ها ي ويژه بريزيد. در همين سايت، برنامه هاي تمريني براي مدارس پيدا مي کنيد و از تازه ترين اطلاعات مربوط به مربيگري باخبر مي شويد. خلاصه اينکه سايت جامع و کاملي است اگر وتنها اگر اهل فوتبال حرفه اي باشيد. نکته جالب در اين سايت شخصي، بخش سبد خريد آن است. آيا دلتان مي خواهد پيراهن هاي هواداري تيم هاي فوتبال، فرقي نمي کند ايراني يا خارجي، را داشته باشيد؟ در اين سايت پيدايش مي کنيد.

WWW.idinsamad.com
آيدين زنده است
 

سايت مورد نظر برخلاف اسمش که متعلق به دو برادر بسکتباليست است، تنها به آيدين نيکخواه بهرامي تعلق دارد و کمتر نشاني از صمد در اين سايت مي بينيد. آيدين نيکخواه بهرامي، همان بازيکن درخشان تيم ملي بسکتبال بود که در سن 26 سالگي از دنيا رفت و داغ بزرگي بر دل طرفداران بسکتبال گذاشت اما جالب است که او، براي دوستان و طرفدارانش زنده است. در همين سايت ساده که طراحي خوبي هم دارد، هنوز دوستاني هستند که براي او پيغام مي گذارند و از او مي گويند. در شبکه هاي اجتماعي هم او هست و اتفاقا صفحات مربوط به او پررنگند و فعال.

WWW.Worldandsports.com
حضور پر رنگ اما در سايه
 

يکي از مهم ترين و فعال ترين ستاره ها در دنياي مجازي، وحيد هاشميان است که حتي پيش از خروج از ايران، از علاقه اش به دنياي مجازي گفته بود. او يکي از نخستين افرادي بود که سايت شخصي خود را راه انداخت و اين اتفاق را به نام خود ثبت کرد اما سايتي که اين روزها به او ارجاع داده مي شود، بيشتر از آنکه سايت رسمي يک بازيکن فوتبال باشد، سايتي خبري در عرصه فوتبال است که بخشي براي خبرهاي مربوط به وحيد هاشميان دارد. در هر دو بخش ايران و جهان، خبر رساني انجام مي شود ولي هنوز به صورت کامل بالا نيامده و تنها بخش هايي از آن در حال فعاليت اند.

ورزش هاي متفاوت
نترس، نترس، نترس بچه جون
 

پارکور ورزشي هيجان انگيز است! حدس مي زنم جمله اي بي معني تر از اين تا به حال درباره پارکور گفته نشده بود؛ چرا که پارکور يکي از آن ورزش هاي عجيب و غريبي است که احتمالا منهاي جوانان کسي آن را ورزش به حساب نمي آورند؛ «خب که چي روي ديوار راه بري؟» ساده ترين جمله اي است که در توصيف پارکور مي توان به کار برد. اما براي طرفداران پارکور اوضاع حيثيتي است. براي آنها مهم است چه کسي از چه ارتفاعي پايين پريده يا توانسته چند متر را کج و معوج روي ديوار راه برود. سايت بروبچه هاي پارکوري هم شبيه به خودشان است. از همان صفحه ابتدايي، کلمات روي موج هاي سينوسي در حال حرکتند که براي مخاطب عادي کمي سرگيجه آور به حساب مي آيد اما يحتمل براي خودشان يک اتفاق هيجان انگيز است. شعار مي دهند روح خود را آزاد کنيد و سايتي ساخته اند عجيب و غريب؛ سايتي با عکس هاي پر تعداد و کيفيت بالا و خبرهاي کوتاه اما هيجان انگيز. پارکور در واقع هنر غلبه بر ترس است؛ اتفاقي که اين بچه ها تلاش مي کنند تا به آن برسند. براي آنکه کارشان توجيه شود و منطق پيدا کند، از بزرگان پارکور مثال مي آورند و مي گويند آنها نقش فلسفه را در اين ورزش بالا مي دادند. اگر پاي حرف هايشان بنشيني، از قدرت گذر از موانع و سختي ها و غلبه بر ترس هاي آدميزادي مي گويند و شما را به ديدن يک نمايش هيجان انگيز دعوت مي کنند. براي اطلاعات بيشتر سري به سايت پارکور دات آي آر بزنيد و از حال و هواي آنها خبر بگيريد.

بولينگ هم ورزش است
 

تمام تصويري که از بولينگ براي ما وجود دارد، چند توپ سنگين است و يک رديف چيده شده از موانع. هنر اينجاست که آن توپ سنگين را به گونه اي حرکت دهي که مسيري را طي کند و اين موانع را کله پا. چند جايي هم در تهران هستند که سالن بولينگ دارند و شما مي توانيد به آنها سر بزنيد و قدرت دست خودتان را امتحان کنيد. اما اگر فکر مي کنيد بولينگ يک تفريح است، سخت در اشتباهيد. بولينگ نه تنها يک ورزش است که براي خودش فدراسيون هم دارد و نزديک به 30 سال از عمر آن مي گذرد. از سال 79 به اين سو که بيليارد ايران هم در فدراسيون جهاني بيليارد به رسميت شناخته شد، بولينگ و بيليارد صاحب يک فدراسيون شده اند. سري به آدرس www.iranbcs.com بزنيد تا از چند و چون اين اتفاق سر در بياوريد. خوبي بولينگ و بيليارد اين است که در فضاي وب، بيشتر از دنياي واقعي طرفدار دارند. بولينگ از معدود ورزش هايي است که مي توانيد مراحل آموزش آن را در وب پيدا کنيد و از آن لذت ببريد. در مورد بيليارد هم احتياجي به توضيح نيست. با يک جست وجوي ساده مي توانيد با تمامي چند و چون کار آشنا شويد. بازي هاي آن لاين مربوط به اين دو ورزش هم براي خودشان عالمي دارند. مي توانيد به سايت هاي معتبر بازي آن لاين سر بزنيد و از آن سوي دنيا حرف بطلبيد. اگر حوصله اش را نداريد، به همان بازي هاي ساده روي موبايل هايتان قناعت کنيد و بيشتر از آن کري نخوانيد.

40 متر ازم دوري!
 

بانجي جامپينگ، يک ورزش است، بله، هست. بايد تن و بدنت سالم باشد، از سطح زمين فاصله بگيري، طنابي به پاي خودت ببندي و از آن ارتفاع باور نکردني به پايين بپري. چند ثانيه اي ميان زمين وآسمان تاب بخوري و به زمين برسي. اولين باشگاه بانجي جامپينگ را پيمان ابدي خدا بيامرز در تهران راه انداخت؛ دقيقا در توچال و در کنار پيست اسکيت مجموعه. تجهيزاتش را هم خودش آورد و مجموعه اي هيجان انگيز ساخت. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به سايت خود مجموعه سر بزنيد و به بخش بانجي جامپينگ برويد. بانجي جامپينگ هم براي خودش دنيايي هيجان انگيز دارد اما مجموعه اطلاعاتي که در دنياي وب درباره اش پيدا مي کنيد، محدود به تاريخچه و خاطره هاي پرش از ارتفاع ديگران است؛ خواندن خاطره هايي که احتمالا لبخند بر لبتان مي آورد وسوسه تان مي کند تا حداقل يک بار اين پرش را تجربه کنيد. البته به اين خاطر که لباس هاي لازم براي خانم ها آورده نشده، آنها تنها مي توانند ناظر پرش آقايان باشند.

ورزشگاه هاي شهري در دنياي مجازي
 

در يک سال گذشته، بسيار از شهرداري تهران گفته ايم و سعي کرده ايم تا با هدف آنها، قدم نهادن در مسير تهران الکترونيک همسو شويم. اما احتمالا تا ما اسمي از شهرداري الکترونيک مي آوريم و شما را به تهران دات آي آر ارجاع مي دهيم، ياد پرداخت هاي الکترونيک مي افتيد. اما بگذاريد اين بار از زاويه اي ديگر به پورتال شهرداري نگاه کنيم. ميان گزينه هاي اصلي موجود در سايت بخشي به نام سلامت وجود دارد که به شهروندان براي داشتن زندگي بهتر کمک مي کند. از سوي ديگر، فهرستي از تمامي ورزشگاه هاي تحت پوشش شهرداري با يک جست جوي ساده در اختيار شما قرار مي گيرد براي اطلاع پيدا کردن از نزديک ترين استخر يا مجموعه ورزشي در نزديکي خانه تان کافي است جست و جويي به همين نام در گوگل انجام دهيد و فهرست مجموعه هاي ورزشي را در اختيار داشته باشيد. اين اتفاقات، زير مجموعه اي از معاونت سلامت شهرداري به حساب مي آيند که براي نفوذ ورزش در دل شهروندان انجام مي شود. به هر حال اگر از ورزش به عنوان ابزاري براي دوري از چاقي فکر مي کنيد، يک خبر خوش هم بدهيم که در همين معاونت سلامت تصميم گرفته اند تا باشگاهي به نام «باشگاه چاقي» در تمامي مناطق تهران راه اندازي کنند و «در اين باشگاه هاي چاقي در سه مرحله و با حضور متخصصان تغذيه، روانشناسي و طب ورزشي به شهروندان کمک مي کنند و شهروندان نيز پس از گذراندن چک آپ اوليه به متخصصان روانشناسي ارجاع داده مي شوند و سپس برنامه غذايي استاندارد براي آنها در نظر گرفته مي شود تا بتوانند با يک برنامه ريزي اصولي به وزن عادي برسند.»

ورزشگاه آزادي؛ باور مخاطب
 

www.azadisportcomplex.comآدرس سايت ورزشگاه آزادي است. همان زمين چمن معروف و همان زمين هاي
ورزش هاي ديگر، دقيقا آنچه هميشه از دور ديده ايم و درباره اش گفته اند، با اين تفاوت که اين بار، ورزشگاه آزادي حضوري فعال در عرصه وب پيدا کرده و دسترسي کامل به اطلاعات مجموعه داريد. به زمين هاي بازي يا حتي تلفن هاي مديران. اما در اين سايت نيز امکاني براي خريد و فروش آن لاين بليت يا تماشاي آن لاين بازي ها در نظر گرفته نشده است. البته مي توان پذيرفت که مخاطب اين بازي ها، مخصوصا فوتبالي هايش دانشي در زمينه خريد اينترنتي بليت ندارند و ترجيح مي دهند دم در ورزشگاه بروند و با هيجان بليت بخرند. به هر حال، باز هم با سايتي اطلاعات محور روبه رو هستيم که عکس هاي زيبايي از مجموعه اش منتشر کرده و از امکانات مجموعه اش صحبت مي کند اما کمک ويژه اي براي بيننده اش به حساب نمي آيد.

تبيان و ورزش در زندگي مردم
 

اگر حوصله پيگيري خبرهاي ورزشي را نداريد و نمي خواهيد بدانيد چه کسي آب خورد و چه کسي رئيس فدراسيون است، به شما يک گزينه پيشنهاد مي دهيم، به بخش ورزشي سايت تبيان برويد و از آنجا به معرفي ورزشي. در اين بخش از سايت که بيشتر به حضور ورزش در زندگي روزمره پرداخته مي شود، مطالبي در باره مراکز ورزشي موجود در تهران به همراه آدرس هايشان پيدا مي کنيد و در جريان افتتاح تازه ترين ورزشگاه ها قرار مي گيريد. شايد گذرتان به کتابخانه آکادمي ملي المپيک هم افتاد و از مقالات ورزشي موجود در سايت شان استفاده کرديد.

راهيان سلامت
 

سايتي به نام راهيان سلامت نيز موجود است که به روز مي شود و وضعيتي شبيه به تبيان دارد. در اين سايت هم به فضاهاي ورزشي موجود دسترسي داريد و مي توانيد به دنبال برنامه زماني منظم بگرديد. البته اين سايت زير نظر شرکتي به همين نام اداره مي شود که تصميم دارد ورزش هاي آبي را همگاني کند. حالا حتي اگر نخواهيد از چنين امکاني استفاده کنيد، همين اندازه که روي سايت شان فهرستي پروپيمان از فضاهاي ورزشي شهر قرار داده اند، مي تواند تبديل به مرجعي در اين زمينه شود.

فدراسيون ها در فضاي مجازي
با کي کار داشتيد
 

توي مجموعه «قهوه تلخ» شخصيتي هست که تکيه کلامش تبديل به تکيه کلامي عاميانه شده. پيرمردي است که راه مي رود و از اين طرف و آن طرف صدا مي شنود و مدام مي گويد: «کيه؟ کيه؟» تازگي ها که دلش هم جوان شده و مي خواهد سري توي سرها در بياورد و براي آنکه موقعيتش را براي خانم توضيح دهد، مي گويد؛ از اين طرف و آن طرف صدا مي شنود اما نمي داند چه کسي صدايش مي کند؛ «اتفاقا منم همش مي پرسم کيه؟ کيه؟ who is this» حالا داستان ماست و اين سايت هاي مربوط به فدراسيون هاي ورزشي در ايران.

کيه؟ کيه؟
 

براي رسيدن به سايت هايي فدراسيون هاي رسمي کشور لازم نيست راه سختي را طي کرد. سر زدن به سايت تربيت بدني يکي از راه هاست و جست و جوي ساده اسم فدراسيون در گوگل، راه ديگر. اما خوب يا بد و درست يا غلط، از اين سايت ها آبي گرم نمي شود. طرحي هاي ساده و دم دستي اي دارند و بيشتر حول محور خبرها مي گردند. يکي از دوستان براي توضيح بيشتر موقعيت اين سايت ها از طراحان جوان نام مي برد و کارنا بلدي شان را دليل اين اشکال مي داند. البته قرار نيست کسي را مقصر بدانيم و تقصير را به گردن اين و آن بيندازيم؛ مهم اين است که اين فدراسيون هاي رسمي، در فضاي مجازي با قدرت ظاهر نمي شوند.
احتمالا بدترين گزينه در اين ميان، سايت فدراسيون فوتبال است که بر خلاف سرو صداي هميشگي اش در دنياي واقعي، در دنياي مجازي بي سر و صدا ظاهر شده. لينک هاي صفحه اول، زير عکس ها گم مي شوند و دسترسي به آنها وجود ندارد. اطلاعات مربوط به ليگ هم، همان اطلاعات و خبرهايي هستند که در تمام خبرگزاري ها پيدا مي کنيد. اما يکي از بهترين سايت هاي موجود در اين زمينه، سايت فدراسيون بسکتبال است! طراحي ساده اي دارد، خبرهاي مربوط به بسکتبال را با ذکر جزئيات اطلاع مي دهد و در شرايطي که ليگ شان به صورت منظم برگزار مي شود، آنها هم به صورت منظم خبرها را منعکس مي کنند. گالري عکس هايشان کامل است و دسترسي به بيشتر بخش هاي سايت آزاد.

صداي تازه
 

در ميان سايت هاي فدراسيون ها، سه چهار سايت هستند که نقشه ساده اي دارند و در عين حال کاربردي به نظر مي رسند. نمونه اش سايتي که دست اندرکاران فدراسيون بدمينتون طراحي کرده اند. آنچه در اين سايت توجه را جلب مي کند، منهاي آن شعر حافظ که روزانه در صفحه تکرار مي شود، مربوط به آموزش نرمش است؛ يک اتفاق هيجان انگيز و کاربردي که در سايت هاي ديگر اثري از آن نبود؛ نشانه اي که بگويد استفاده از اين سايت، براي کاربر عادي و غير ورزشکار هم مي تواند جالب باشد. درباره سايت فدراسيون اسکيت هم مي توان چنين استدلالي داشت. آنها هم با توجه به موقعييتشان ترجيح داده اند سايتي جمع و جور راه بيندازد و حداکثر استفاده را از آن ببرند. نتيجه بازي ها، خبر هاي مربوط به اين حوزه و صد البته خبرهاي دولتي را پوشش مي دهند.

مرا با توکاري نيست
 

فدراسيون هايي هم هستند که حال و هواي کارمندي و دولتي دارند اما از همان ابتداي راه تکليفشان را با مخاطب روشن کرده اند. آنها علاقه اي به ديدن مخاطب عام ندارند. خبرهايي که پوشش مي دهند درباره مربيگري و شکل حرفه اي ورزششان است و نمي خواهند بازديد کننده اي جدي و گسترده براي سايت دست و پا کنند. نمونه اش سايت فدراسيون شنا يا سايت فدراسيون نجات غريق و غواصي که از نحوه صدور کارت المثني براي مربيان نوشته و خبرهايي تخصصي از دنياي شنا را منعکس کرده اند. همين مشخص بودن تکليفشان است که به فهم آنها کمک مي کند و انتظار را از آنها بالا نمي برد. علاوه بر اينکه خبرهاي تخصصي سايت فدراسيون ها، اصلي ترين خوراک خبر براي خبر گزاري ها را تشکيل مي دهند؛ مخصوصا در شرايطي که دسترسي به مديران دولتي آن قدرها ساده نيست، خبرگزاري هاي رسمي کشور ترجيح داده اند به جاي سر وکله زدن با مديران مختلف، خبرهاي مربوط به آنها را از طريق سايتشان پيگير باشند و به اين ترتيب، تلاش اضافه اي هم انجام نداده اند.

دولت در خدمت شماست
 

نکته مهم در ميان تمام سايت هاي مربوط به فدراسيون ها، همين حضور پررنگ افراد دولتي است. در اين سايت ها، خبرهايي پيدا مي کنيد که درون سازماني به حساب مي آيند و به نظر مي رسد بيشتر براي کارمندهاي همان مجموعه به روز مي شود.

فيفا دات کام
 

سر زدن به سايت فيفا يا همان فدراسيون جهاني فوتبال، يکي از اتفاقات هيجان انگيز موجود در دنياي مجازي است. از هر گوشه اين سايت، خبري سر بر آورده و اطلاعات مربوط به تمام ليگ ها موجود است. حتي از شما چه پنهان اطلاعاتي که از فوتبال ايران در اختيار شما قرار مي دهد، بسيار کامل و همراه با جزئيات است. خلاصه اش آنکه تلفيقي از خبرهاي رسمي و خبرهاي مربوط به مخاطب عام دارد. هم مي توانيد تازه ترين نتايج مسابقات فوتبال را در آن پيدا کنيد و هم از اطلاعات و تغيير و تحولات در مجموعه فدراسيون جهاني مطلع شويد. فهرستي هم از سايت هاي مرتبط دارند که حداقل مي تواند براي چند ساعتي سرگرمتان کند. در اين ميان، با وجود رنگ و وارنگ بودن سايت، خبرهاي مهم به حاشيه نرفته اند و به خوبي به چشم مي آيند. از شما چه پنهان هر چقدر در به در به دنبال يک لينک شکسته يا صفحه در دست احداث گشتيم هم پيدا نکرديم. عکس ها، نتايج، آمارها، تغييرها، قيمت ها و خلاصه آنکه هر چه بخواهيد در اين سايت پيدا مي کنيد. بگذاريد چراغ اول را همين جا روشن کنيم ؛ آيا مي دانستيد در فوتبال ايران نزديک به يک ميليون و 80 بازيکن حضور دارند که تنها 400 هزار نفرشان به صورت رسمي پا به توپ مي شوند و قرار داد دارند؟ براي چرخ زدن در اين سايت، نيازي به زبان انگليسي بسيار خوب هم نداريد، کافي است اطلاعات مربوط به زبان انگليسي دوران دبيرستان را به خوبي به ياد داشته باشيد.

المپيک دات اورگ
www.olympic.org
 

يک سال تا نزديک ترين المپيک زمان باقي است. اما خبرهاي مربوط به المپيک با ذکر کامل جزئيات در اين صفحه آورده شده و کم و کسري در آن نمي بينيد. از همان ابتداي سايت، نيم تاي بالاي صفحه اول به تمامي لينک ها به درستي دسترسي داريد و مي دانيد المپيک بعدي در لندن برگزار خواهد شد و شعار آن؛ « دنيايي بهتر با ورزش» است. فهرستي از تمام قهرمان هاي المپيک در اين دوره هاي پيشين هم موجود است. کشورهايي را که در اين دوره شرکت دارند مي توانيد پيدا کنيد و رنگ بندي سايت هم توي ذوقتان نمي زند. خلاصه آنکه اتفاق خوبي است، چرخ زدن در سايتش مي تواند پيشنهادي براي وقت گذراني مثبت در دنياي مجازي باشد.

WWW.afshinghotbi.com
عمرکوتاه و خاطره هک
 

روزهايي که افشين قطبي به عنوان سر مربي به ايران وارد شد، او را منجي تيم هاي ايراني مي دانستند و مدام به عنوان فردي که به دانش روز مسلط است از او نام مي بردند. با اين وجود، قطبي تا آبان ماه سال گذشته، سايت شخصي خود را نداشت و ارتباطش با مخاطبان خود، تنها از طريق گفت و گوهاي پراکنده اش انجام مي شد. در روزهايي نرسيده به بازي هاي جام ملت هاي آسيا، او سايت رسمي خود را افتتاح کرد و پس از نتيجه نگرفتن در همين مسابقات، سايتش مورد حمله هکرها قرار گرفت تا آنچه قطبي از آن مي ترسيد، اتفاق بيفتد. در نظر بگيريد که سايت شخصي او، در روزهاي ابتدايي بهمن ماه سال پيش، آخرين به روز رساني اش را پشت سر گذاشته است.

بيا رنگيت کنم
www.tochal-paintball.com
 

مهمترين سايتي است که درباره پينت بال پيدا مي کنيد. در اين سايت که متعلق به پينت بال توچال است، توضيحاتي درباره اين ورزش و شرايط آن مي خوانيد و برايتان توضيح مي دهند که چطور بايد به آنجا سربزنيد. اما تنها اين باشگاه نيست که زمين پينت بال دارد. در بزرگراه اشرفي اصفهاني- بلوار مرزداران- خيابان ناهيد هم يک باشگاه ديگر پيدا مي کنيد. درباره پينت بال مهم ترين نکته هيجان است و تجربه. اين ورزش ثبت شده، شکل پيچيده تر قايم موشک دوران کودکي است به علاوه چند توپ رنگي. در بيشتر وبلاگ هاي ايراني از خاطره هاي بازي شان نوشته اند و توضيحاتي درباره بدجنسي خودشان يا همبازيهايشان داده اند؛ اتفاقي که در کشورهاي ديگر هم مي افتد. اگر به اطلاعات بيشتري نياز داريد و زبان انگليسي تان هم در حد رفع نياز همراهي تان مي کند، به سايت پينت بال دات کام سر بزنيد تا بدانيد در دنياي مجازي پينت بال چه خبر است؛ مخصوصا که کري خواني در اين ورزش هيجان مخصوص به خود را دارد و دست کم مي توانيد از لحن و نوع کل کل ها باخبر شويد. يکي از مهم ترين ويژگي هاي اين ورزش جمعي اين است که به دليل لباس پوشيده اي که دارد، خانم هاي ايراني هم مي توانند به عنوان رقيب وارد ميدان جنگ شوند و با گلوله هاي رنگي به هدف شليک کنند. عجب اينجاست که با وجود اين همه گيري، کمتر کسي به فکر افتاده تا سايتي جامع و کامل در اين زمينه راه بيندازد و از ترفندهاي بازي بگويد. بيشتر آنچه در وب سايت هاي ايراني پيدا مي کنيد، آدرس باشگاههاي پينت بال است و خاطره هايي که وجود دارد. حالا چه نشسته ايم که در کشورهاي ديگر، حتي لينگ پينت بال هم برگزار مي کنند و يک قدم به حرفه اي شدن نزديک ترند.

مجموعه ورزشي انقلاب؛
ورزش در ميان مردم
 

شما را نمي دانم اما من افراد زيادي را مي شناسم که وقتي اسم ورزش مي آيد، بلافاصله به ورزشگاه انقلاب و پيست پياده روي اش فکر مي کند. اين مجموعه نيز سايت پروپيماني به آدرس www.enghelabsportcomplex./com دارد که خبرهاي مربوط به مجموعه را پوشش مي دهد. در اين صفحه، خبرهاي مربوط به کليات ورزش را نيز پيدا مي کنيد. براي نمونه، در روزهاي پاياني اسفند ماه سال گذشته، اصلي ترين خبر اين صفحه، ممنوعيت هزينه کرد دولتي در ورزش حرفه اي بود. البته اين سايت نيز با وجود آنکه اطلاعات کاملي از مجموعه انقلاب در اختيار بيننده اش قرار مي دهد و حتي براي او توضيح مي دهد که چه مدارکي براي ثبت نام نياز دارد. باز هم امکان ثبت نام اينترنتي به کاربر نمي دهد و عملا سايت خود را از يک سايت کاربردي، به سايتي درون سازماني تقليل مي دهد.

کي بود آخر؟
 

هيچ کس انتظار ندارد، يک نفر در پاسخ به «کيه ؟کيه؟» کله اي تکان دهد يا حداقل بگويد من بودم. در مورد سايت هاي فدراسيون ها هم اوضاع همين است. هيچ کس به ميدان نمي آيد تا ستاره محورتر عمل کند و خبرها را با تنظيمي غير رسمي روي خروجي اش قرار دهد. در هر مورد وضعيت يکساني وجود دارد.
منبع: نشريه همشهري دانستنيها، شماره: ويژه نامه ديجيتال فروردين90



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط