نگاهي به بازي لطف علي خان زند

بعد از مرگ کريم خان زند، آقا محمدخان قاجار بر نواحي شمالي ايران مسلط شد. سرانجام پس از خون ريزي هاي فراوان در سال 1203 هجري، لطف علي خان زند (نوه برادري کريم خان) با حمايت ابراهيم خان کلانتر (حاکم شيراز) به قدرت رسيد. طولي نکشيد آقا محمدخان قاجار، قشوني گسترده براي فتح پايتخت راهي شيراز کرد. لطف علي خان، شيراز را به ابراهيم خان کلانتر سپرد و خود با سربازان وفادارش به استقبال قشون آقامحمدخان شتافت. جنگي عظيم در صحرا ميان دو لشکر در گرفت که در نهايت با عقب نشيني آقامحمدخان به تهران، خاتمه يافت.
دوشنبه، 8 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به بازي لطف علي خان زند

نگاهي به بازي لطف علي خان زند
نگاهي به بازي لطف علي خان زند


 






 

يک بازي ماجراجويانه تاريخي
 

بعد از مرگ کريم خان زند، آقا محمدخان قاجار بر نواحي شمالي ايران مسلط شد. سرانجام پس از خون ريزي هاي فراوان در سال 1203 هجري، لطف علي خان زند (نوه برادري کريم خان) با حمايت ابراهيم خان کلانتر (حاکم شيراز) به قدرت رسيد. طولي نکشيد آقا محمدخان قاجار، قشوني گسترده براي فتح پايتخت راهي شيراز کرد. لطف علي خان، شيراز را به ابراهيم خان کلانتر سپرد و خود با سربازان وفادارش به استقبال قشون آقامحمدخان شتافت. جنگي عظيم در صحرا ميان دو لشکر در گرفت که در نهايت با عقب نشيني آقامحمدخان به تهران، خاتمه يافت. در بازگشت لطف علي خان به شيراز، ابراهيم خان کلانتر به او خيانت کرد و دروازه هاي شيراز را به روي او بست تا او به همراه اندک يارانش آواره بيابان شود. بازي لطف علي خان زند با اين داستان آغاز مي شود و در طول بازي نيز اتفاقات مختلفي براي شخصيت هاي داستان مي افتد.
سبک بازي اکشن است و مبارزات آن با استفاده از شمشيرهاي مختلف و يک نوع تفنگ سرپر قديمي انجام مي شود. سلاح هاي سرد، تنوع خوبي دارند و با استفاده از هر کدام مي توان حرکات نمايشي متفاوتي انجام داد. ضربات شمشير باکليد سمت چپ ماوس و دکمه E (مانند بازي PRINCE OF PERSIA) انجام مي شود. هنگامي که از ضربات ويژه استفاده کنيد، دشمن به زمين مي افتد و پس از چند ثانيه بلند مي شود. هنگامي که تعداد دشمن ها زياد باشد، اين ضربات کاربرد دارند. به اين صورت که يکي را به زمين انداخته و قبل از اين که از جايش بلند شود، با نفر بعدي همين کار را انجام دهيد، زيرا اگر ضربات معمولي به دشمن وارد کنيد، به زمين نمي افتد و پشت سر هم به شما ضربه مي زند. يکي از مشکلات عجيب بازي سيستم دفاعي لطف علي خان زند است. با نگه داشتن کليد سمت راست ماوس، کاراکتر شما شمشيرش را با حالتي دفاعي جلوي خود مي گيرد و در اين زمان، از هر سمتي دشمنان به شما حمله مي کنند و هيچ آسيبي نمي بينيد! سيستم سلامتي بازي به اين صورت است که با برخورد ضربات شمشير يا اصابت گلوله به شما، اندکي از جانتان که ابتدا برابر با 100 است، کم مي شود.
همواره در طول بازي به ميزان سلامتي شما، تقريباً در هر سه ثانيه 1 واحد اضافه مي شود. علاوه بر اين که با استفاده از روش دفاع کردن مي توانيد بر سلامتي خود بيفزاييد. بطري هاي سلامتي در جاهاي مختلفي از محيط بازي مانند جعبه ها قرار گرفته که با برداشتن هر يکي از اين بطري ها، 50 واحد به ميزان سلامتي شما افزوده مي شود.
در مراحل مختلف بازي تعداد زيادي دشمن به سمت شما حمله ور مي شوند که در اين زمان، بهترين تصميم فرار از دست آنها و سپس دادن فرمان آتش به يارانتان است. در ميان مراحل نيز تعداد کمي پازل مکانيکي قرار داده شده، تا از يک نواختي بازي بکاهند. براي آغاز شدن اين پازل ها بايد نزديکشان شويد و کليد F را فشار دهيد. سپس با زدن متناوب دکمه E، پازل انجام مي شود. هم چنين با استفاده از کليد F مي توان کارهاي ديگري مانند استفاه از توپ انجام داد. براي از بين بردن تک تيراندازها بايد به توپ نزديک شويد و کليد F را فشار دهيد. در اين زمان به جاي اين که بازي به شما اين امکان را بدهد که خود بتوانيد کنترل توپ را به دست بگيريد، تنها انيميشن از پيش رندر شده اي را نمايش مي دهد که لطف علي خان زند به سمت دشمنان و تک تيراندازها توپ شليک مي کند.
غول هاي بازي هم تفاوت زيادي با دشمنان معمولي ندارند! تنها ظاهر، سلاح و ميزان سلامتي آنها با ديگر کاراکترهاي فرعي تفاوت دارد. ميزان سلامتي آنها برابر با 1000 است و عجيب تر اين است که اين عدد وقتي به 500 برسد، از دست شما فرار مي کنند و به مرحله ي بعدي راه پيد مي کنيد!
گيم پلي بازي، نسبت به ايراني بودن بازي بسيار خوب است و جذابيت هايي دارد. آن جايي که دشمنان شما را از هر سمت محاصره مي کنند، متوجه مي شويد باهوش مصنوعي واقعاً خوب، نسبت به عنوان هاي ديگر ايراني طرف هستيم و مي بينيد که مي توانيد از شمشيرهاي مختلف نيز عليه دشمنان خود استفاده کنيد. به غير از اين شما شاهد خواهيد بود که دشمنان حتي در بعضي موارد از دور با تفنگ به سمت شما شليک مي کنند. در گيم پلي بازي شاهد کارايي هاي خوبي نسبت به بازي هاي قبلي ايراني هستيد. در ضمن شما مي توانيد با هر شمشير، حرکت مخصوصي داشته باشيد.
شما در بازي با محيط هاي زيادي رو به رو نيستيد. برخي قسمت ها شما به قلعه زرقان مي رويد و در آن جا به مبارزه مي پردازيد. شما در اين قسمت بيشتر در قلعه هايي هستيد که محيطي تقريباً ايراني دارد. مثلا وجود مشعل هايي که در گوشه هاي تصوير مي بينيد. که سايه خوبي را توليد مي کند و هم چنين وجود فرش هاي بسيار زياد يا ظروف ايراني که در جاي جاي محيط بازي، شاهد اين وسايل خواهيد بود که طراحي خوبي نيز دارد. در محيط هاي باز دورنماي زيادي را شاهد نخواهيد بود و در کل، محيط بازي بيشتر به رنگ قرمز نزديک است و بيشتر مکان ها يکسان است، ولي وسايل خاصي را در جاهاي خاص بازي خواهيد ديد. مراحل بازي درکل به 22 قسمت تقسيم شده که بعد از لودينگ (که نسبتاً خوب و سريع است) وارد هر قسمت مي شويم. در برخي از اين مراحل نيز غولي در انتظار شما در آخر آن مرحله وجود دارد و در برخي موارد بايد چند بار با يک غول مبارزه کنيد.
بازي از نظر گرافيکي به بازي هاي دو-سه سال پيش و نسل قبل کمي نزديک است و در اين مورد بسيار خوب کار شده و بايد گفت براي اولين بار در يک بازي ايراني، گرافيک به اين خوبي را شاهد هستيد که البته بي مشکل هم نيست، اما قابل تحمل است و شما را براي ساعت ها در کنار خودش نگه مي دارد.
منبع: نشريه انتظار نوجوان شماره 70.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط