LOST PLANET 2

سياره ي گم شده ! دنيايي سرد و يخ زده در آن سوي کهکشان ها و آخرين اميد نسل بشر براي بقا درکهکشان هاي بي انتها. اين دنيايي بود که در دوران آغازين کار کنسول Xbox 360 ، ميزبان مبارزات و ماجراهاي يک بازمانده ي سرسخت براي بقا بود. اکنون ده سال از اين ماجرا مي گذرد و سياره ي "E.D.NIII" ديگر از برف و يخ پوشيده نشده و به جاي آن به سرزميني گرم تبديل شده ، با دشت هايي وسيع، جنگل هايي باراني و انبوه و صحراهاي خشک.
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
LOST PLANET 2

 LOST PLANET 2
LOST PLANET 2


 

نويسنده : بهزاد مير مظفري




 

پس از يخبندان...
 

سياره ي گم شده ! دنيايي سرد و يخ زده در آن سوي کهکشان ها و آخرين اميد نسل بشر براي بقا درکهکشان هاي بي انتها. اين دنيايي بود که در دوران آغازين کار کنسول Xbox 360 ، ميزبان مبارزات و ماجراهاي يک بازمانده ي سرسخت براي بقا بود. اکنون ده سال از اين ماجرا مي گذرد و سياره ي "E.D.NIII" ديگر از برف و يخ پوشيده نشده و به جاي آن به سرزميني گرم تبديل شده ، با دشت هايي وسيع، جنگل هايي باراني و انبوه و صحراهاي خشک.
اما يک چيز هنوز مانند گذشته باقي مانده: خطر! بهشت سوم هم صحنه ي مبارزه ي گروه هاي مختلف براي قدرت و به دست آوردن منبع با ارزش انرژي يعني "Thermal Energy"است. گرم شدن هوا، ظاهراً به ساکنين محلي و اصلي اين سياره، يعني هيولاهاي بيگانه ي "Arkid" هم خوب ساخته و آن ها نيز پر تعدادتر، عظيم الجثه تر و وحشي تر از هميشه باز گشته اند. اين صحنه ايست که کپکام براي ادامه ي شوتر سوم شخص محبوبش براي ما آماده کرده و بدون شک اين طور به نظر مي رسد که اين در اين کار تا حد زيادي نيز موفق بوده است.

دنباله اي نه چندان دنباله رو!
 

Lost Plant، بر خلاف اکثر دنباله ها ، ساختاري بسيار متفاوت از اثر قبليش دارد و سازندگان مسيري کاملاً تازه را در ساخت آن در پيش گرفته اند. در اولين سياره ي گم شده، بازي در دنياي يخ زده اتفاق مي افتاد و اگر چه گرافيک بازي يکي از آثار موفق آن زمان بود، طبيعت همواره برفي و يخ زده ي بازي مراحل، جاي مانور زيادي به طراحان نمي داد. من برف را خيلي دوست دارم وليکن مجبورم اعتراف کنم که اثر جديد از نظر بصري بسياري ديدني به نظر مي رسد.
کپکام در اين اثر ، از موتور گرافيکي خانگي خود،"MT - Franework 2.o" استفاده کرده و توانسته بازي را واقعا متحول کند. جنگل هاي بسيار انبوه و پر از گياهان گرمسيري و عجيب، در تمام دموها زنده و تپنده ديده مي شود.
مراحل شهرها و صحراها نيز ديدني و پرجزئيات هستند. وليکن آن چيزي که از اولين روزهاي ساخته شدن اين اثر جلب توجه کرد، دشمنان غول آساي کار است. "Shadow of colosssus" رقيبي شايسته در سايز موجودات غول پيکر در اين بازي پيدا خواهد کرد! و اين تازه زماني است که به گفته ي سازندگان ، تنها 20 درصد اين موجودات کوه مانند به ما نشان داده شده وکپکام سوپرايزهاي بس بزرگ تري نيز براي ما آماده کرده است. طبيعتاً گذشت 10 سال از زمان داستان اولين بازي و تغييرات محيطي شگرفي که در اين سياره اتفاق افتاده، داستان اثر جديد را هم کاملاً متحول خواهد کرد.
اما ظاهراً هنوز هم راهزنان محلي با يکديگر و با گروه هاي دولتي بر سر منافع طبيعي درگير هستند . گروه "Nevec" هم همچنان در مرکز اين درگيري هاست. جزئيات چندان زيادي از داستان بازي آشکار نشده وکپکام در اين زمينه بسيار محتاطانه عمل کرده است. اما به نظر مي رسد داستان بازي کمي خلاصه تر از آزادتر باشد، بدين معني که تنها يک شخصيت اصلي نداريم بلکه چندين شخصيت کليدي در بازي حضور خواهند داشت. همچنين گفته شده که تصميمات بازيباز و نتايج بدست آمده از آن ها ، به نوعي بر روند داستان تأثير خواهد گذاشت. داستان بازي اصولاً و قطعاً بسيار تحت تأثير گيم پلي قرار خواهد گرفت. زيرا تحول اصلي در اين اثر در گيم پلي خواهد بود.

شکار هيولا درکنار دوستان
 

اولين Lost Planet ، يک شوتر سوم شخص خاص بود. کنترل بازي، به خصوص در نسخه ي اصلي کمي دشوارتر و عجيب و نشان دهنده ي تجربه کم سازندگان در اين سبک بود. به طور مثال کنترل هدف (Uroshair) چيزي بود. بين شوترهاي ريلي (Rail Shooter) کلاسيک و سوم شخص هاي مدرن که مي توانست بسيار اعصاب خردکن باشد. در نسخه هاي تکميلي "Colonies" و "Condition Exterme" ، با اضافه شدن قابليت تغييرات مفصل کنترل و ديد، بازي را به راحتي مي شد به دقت و کنترل خوب آثار هم سبک مدرن تر مثل "Gears of War " رساند که نشان از انعطاف پذيري و با هوش بودن تيم سازنده داشت.
در Lost Planet بازي قدمي ديگر در نزديک تر شدن به سليقه بازيبازان غير ژاپني برداشته و آن حالت چند نفره يا Co- op است. در واقع بازي تماماً به صورت Co- op خواهد بود و يک شوتر تيمي تمام عيار شده است.
در تمام مأموريت ها ، همواره 4 مبارز شرکت خواهند داشت. کم وکيف کنترل اين 4 نفر هنوز کاملاً مشخص نشده است.
ظاهراً تنها يکي از آن ها درکنترل ما خواهد بود و3 نفر ديگر را هوش مصنوعي کنترل مي کند.
اين موضوع خود ما را نگران کرده زيرا کنترل شخصيت توسط AI، آن هم در اثري که همکاري در بسياري از مأموريت ها حياتي است، ممکن است خطرناک باشد، به خصوص که هوش مصنوعي بازي ها در چند سال اخير، چندان هم درخشنده نبوده است!
طبيعتاً هدف اصلي سازندگان از بخش Co- op ، حالت آنلاين بوده است. در اين حالت پتانسيل واقعي گيم پلي جديد آشکار مي شود. استراتژي مؤثر در مبارزه با دشمنان پر تعداد، يا همکاري در از بين بردن غول هاي عظيم الجثه مي تواند بسيار جذاب و درگير کننده باشد.
به طور مثال در يک صحنه يکي از اعضاي تيم براي کشتن هيولايي غول آسا از نوعي توپ ثابت بهره مي برد و اعضاي ديگر تيم بايد به اصطلاح سر هيولا را گرم کنند. جالب آن که يکي ديگر از اعضاي گروه مي تواند نقش توپ پر کن را بازي کند و با خشاب گذاري سريع به سرعت شليک توپخانه بيافزايد.
از اين دست سيستم هاي زيباي طراحي شده براي بازي گروهي ظاهراً در بازي زياد ديده خواهد شد.

سياره اي که گم شده بود.
 

بازي داراي 6 مرحله اصلي و تعداد زيادي مرحله ي فرعي است.هر کدام با تعداد زيادي "Check Point " در هر کدام از اين چک پونيت هاست که افراد مختلف مي توانند به بازي ديگران افزوده شوند و بازي تيمي را تجربه کنند. ساختار درجه ي سلامتي شخصي و گروهي هم، بازيباز را وادار مي کند که همواره هدف گروهي را مد نظر داشته باشد، زيرا اگر سلامت شما تمام شد، دوباره زنده مي شويد و تنها مقداري از سلامتي گروه کم خواهد شد، اما اگر سلامتي تيم به پايان برسد، خوب معلوم است، Game Over !
متأسفانه به نظر نمي رسد که بخش چند نفره را بتوان به صورت محلي (Local) استفاده کرد. انصافاً نيز يک صفحه ي چهار تکه شده ي تلويزيون، ديدني نيست. البته Capcom اعلام کرده که در حال کار روي سيستم Split - screen است ولي ما که چشممان چندان آب نمي خورد! پس اگر نمي خواهيد با هوش مصنوعي هاي نه چندان خرگوشي سر و کار داشته باشيد، به فکر فراهم کردن يک ارتباط سريع اينترنت باشيد!
اين ارتباط سريع در سايز بخش ها هم به درد بخور خواهد بود زيرا بازي داراي يک بخش چند نفره قوي است که از تجربه ي مفيد بدست آمده در "Colonies و Extreme " به خوبي بهره خواهد برد.
جدا از نو آوري هاي بخش Co- op ، گيم پلي عناصر قديم و جديد را به خوبي در هم تلفيق کرده است.
کنترل شخصيت ها ، بسيار شبيه اثر قبلي خواهد بود، تير اندازي ، برش، استفاده از کابل براي بالا رفتن از در و ديوار و البته دشمنان چند ده متري و غيره.
والبته "VS" ، مسلماً نمي توان "Vital Suit" ها، اين زره هاي رباطي را فراموش کرد. VS ها در اين اثر بسيار متنوع تر و با تجهيزات مفصل تري در اختيار ما خواهند بود.به طور مثال برخي قدرت پرواز نامحدود خواهند داشت و بعضي نيز به سبک Halo3، مي توانند مسافران اضافه سوار کنند که مي تواند تأثير اصالت گيم پلي چند نفره را در بازي زنده کند. در ضمن بازي مانند هر اثري که تمرکز اصلي اش، بازي آنلاين است، شخصي سازي مفصلي دارد. شخصيت ها با قابليت تغيير سر ، سينه ، پاها و کوله پشتي ، به همراه ده ها سلاح مختلف در بازي وجود خواهد داشت. تغيير سبک، سلاح هاي سرد ويژه ، تغييرات رنگ و غيره نيز در بازي ديده مي شود. در واقع پس از اتمام هر مرحله بخش داستاني با شخصيت هاي از پيش طراحي شده و مرتبط به داستان، مي توانيد آن مرحله را با شخصيت شناخته شده توسط خودتان نيز تجربه کنيد.
کلاس هاي مختلف، قابليت هاي متفاوت و نوعي تجربه (Experience) نيز ظاهراً در بازي موجود خواهد بود که به اين اثر کمي هم چاشني نقش آفريني اضافه خواهد کرد.
تمام اين آماده سازي ها براي گيم پلي حتماً بدرد خواهند خورد وقتي با هيولاهايي غول آسا روبرو هستيم که شايد مجبور شويم اجازه دهند ما را ببلعند تا نتوانيم از درون نابودشان کنيم، هر قدر هم آماده باشيم کافي نيست! همه که "Marcus" نيستند!
مدتي است که دو دموي قابل بازي متفاوت براي PSN و Xbox LIVE عرضه شده که در آن ها بخش هايي از گيم پلي را مي توان تجربه کرد. به نظر مي رسد Capcom تا حد زيادي در متحول کردن دنياي بازي موفق عمل کرده است.
نهايتاً "Lost Planet2" ، اگر چه سمت و سويي متفاوت از پدر خود در پيش گرفته ، اما مي تواند اثري جذاب و سرگرم کننده باشد و به خصوص در بين آثار کم تعداد و کم کيفيت شوترهاي ژاپني به شايستگي بدرخشد.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط