فضاي بي کران INFINITE SPACE

(IS)Infinite Space داستان پسري 16 ساله به نام يوري (Yuri) را روايت مي کند که بازيباز مي تواند سرگذشت او را از زماني که يک فرد ساده در کشتي فضايي به حساب مي آيد تا زماني که او به عنوان کاپيتان اين کشتي فضايي شناخته مي شود را دنبال کند. نکته ي قابل توجه IS اين است که دو خط داستاني دارد، اولي در رابطه با پيشرفت يوري و دومي خط داستاني را زماني ادامه مي دهد که يوري به عنوان کاپيتان کشتي فضايي بايد در دنياي بي حد و مرز اين عنوان با مشکلات رو به روي خود دست و پنجه نرم کند.
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضاي بي کران INFINITE SPACE

 فضاي بي کران INFINITE SPACE
فضاي بي کران INFINITE SPACE


 

نويسنده: محمد طالبيان




 
(IS)Infinite Space داستان پسري 16 ساله به نام يوري (Yuri) را روايت مي کند که بازيباز مي تواند سرگذشت او را از زماني که يک فرد ساده در کشتي فضايي به حساب مي آيد تا زماني که او به عنوان کاپيتان اين کشتي فضايي شناخته مي شود را دنبال کند. نکته ي قابل توجه IS اين است که دو خط داستاني دارد، اولي در رابطه با پيشرفت يوري و دومي خط داستاني را زماني ادامه مي دهد که يوري به عنوان کاپيتان کشتي فضايي بايد در دنياي بي حد و مرز اين عنوان با مشکلات رو به روي خود دست و پنجه نرم کند.
هسته ي اصلي داستان در رابطه با همين موارد است اما Platinium Games (PG) به خاطر دوري از کليشه و ديگر مسائلي که باعث مي شود بازي به سمت تکراري شدن برود سعي کرده تا نکات ديگري را نيز در داستان بازي بگنجاند. در اولين خط داستاني بازي يوري به دنبال خواهر گمشده خود چلسيا (Chelsea) است. او سعي مي کند تا با رسيدن به فرماندهي کشتي فضايي سريعتر به اين هدف خود دست پيدا کند. اما به جز اين مسئله توضيح داده شده است که در طول بازي نژاد جديدي از فضايي ها در کهکشان ها ديده شده، اين نژاد که همان دشمن بازيباز به حساب مي آيد همانند دزدان دريايي به کشتي هاي فضايي ديگران حمله کرده و آن ها را نابود مي کند. يوري به جز اين که بايد با اين نژاد مقابله کند، بايد يک شي باستاني به نام epitaph را نيز به دست بياورد تا بتواند با استفاده از آن مسير خود را براي رسيدن به هدفش اصلييش يعني صلح در کهکشان ها هموار سازد. با توجه به اطلاعات منتشر شده از لحاظ داستاني IS نويد بخش عنواني خوب در سبک Sc-ifi RPG است که در کنار آلمان هاي مديرتي مي توند کمک به سزايي براي تبديل شدن اين عنوان به يکي از بهترين هاي اين سبک کند.

فضاي بي کران INFINITE SPACE

پايان دوران کودکي
 

سازندگان IS به طور کاملاً دقيق و واضح اعلام کرده اند که يکي از منابعي که در ساخت اين عنوان از آن بهره بسيار زيادي برده اند يکي از کتاب هاي نويسنده ي افسانه اي سال هاي گذشته يعني آرتور سي کلارک Arthur C.Clarke است که داستان هاي علمي تخيلي او بارها مورد استفاده در فيلم ها و سريال ها و حتي بازي هاي مختلف شده است. اين کتاب که به نام Childhood s End شناخته مي شود يکي از اصلي ترين منابع PG در عمق دادن به داستان بازي و جو سازي مناسب آن است.
از نکات بارز Childhood s End مي توان به پرداخت آن در رابطه با مسائل مهم جوامع بشري اشاره کرد که تنها به کليتي عملي تخيلي اکتفا نکرده و سعي شده تا در آن نکاتي قرار داده شود تا انسانيت و هدف آن مورد بررسي قرار يگرد. جالب است بدانيد که Childhood s End يکي از اولين کارهاي کلارک به حساب مي آيد اما همچنان در کنار اديسه جزو بهترين آثار اين نويسنده بزرگ شناخته مي شود.

نقش آفريني ژاپني در فضا
 

همانند ديگر بازي هاي سبک JRPG در IS نيز بازيباز بايد مدام بين شهرها و روستاها که در اينجا تبديل به کهکشان و سياره شده اند در حرکت باشد تا بتواند مأموريت هاي خود را انجام دهد و در کنار آن به دنبال منابع اصلي موجود در بازي را نيز پيدا کند. اما در اين ميان بازيبازها بايد منتظر نبردهايي نيز باشند. اين نبردها اکثراً به صورت تصادفي ايجاد مي شوند و در بيشتر مواقع بعد از جا به جايي بين تعدادي سياره مقابل بازيبازها قرار مي گيرند. در هر نبرد فاصله ي ميان کشتي فضايي خودي و دشمن پارامتري است که کاملاً به صورت آزادانه در دست بازيباز قرار دارد و مي توانيد با توجه به نيازي که داريد اين فاصله را تعيين کنيد. از نکات به وجود آمده طي تغيير فاصله ي کشتي فضايي مي توان به ايجاد صدمه ي بيشتر به دشمن و دقيق تر بودن هدف گيري اشاره کرد که خود باعث مي شوند بازيباز بتواند در مدت زمان کمتر و با استفاده از مهمات کمتري دشمن خود را از بين ببرد. در اينجا مسئله ي مورد توجه اين است که هر چه فاصله بازيباز با دشمن خود کمتر باشد اين فرصت براي حريف او نيز وجود دارد که از امکاناتي که بازيباز به دست مي آورد نيز استفاده کند، پس در زمان کم کردن فاصله بايد تمامي احتمالات موجود را در نظر گرفت. اما به جز اين المان مي توان به موارد کلاسيک موجود در اين گونه نبردها نيز اشاره کرد. در زمان شروع درگيري صفحه نمايش پايين يک ميز کنترل را نشان مي دهد که انواع قابليت هاي موجود براي بازيباز را به نمايش در مي آورد. اين قابليت ها که شامل موارد زير هستند هر کدام خصوصيت هاي منحصر به فردي دارند وتأثيري مستقيمي بر روي گيم پلي بازي مي گذارند: حمله، حمله با نهايت قدرت، کمين، مانور، ضد هوايي و فرستادن مبارزها. در تمامي اين 6 قابليت در مورد با بقيه متفاوت هستند که جداگانه به توضيح در رابطه با آن ها مي پردازيم. قابليت مانور در اصل همان حالت دفاعي در اصول کلاسيک سبک JRPG است که باعث مي شود کشتي فضايي بازيباز در مقابل حملات دشمن دفاع کند، اما کمين را مي تون يکي از جالب ترين قابليت هاي موجود در اين سبک و در اين عنوان به شمار آورد. زماني که بازيباز کمين را انتخاب مي کند دو کشتي فضايي به حالت Hand To Hand وارد مي شوند.
در اين حالت گيم پلي بازي تغيير کرده و به صورت سنگ کاغذ قيچي در مي آيد که شانس نيز در آن نقش دارد. در حالت Hand To Hand نيز قابليت هاي جداگانه و متفاوتي با 6 قابليت اصلي بازي وجود دارد که باعث مي شوند کمين خود به يکي از پيچيده ترين دستورات بازيباز در طول بازي تبديل شود (لازم به ذکر است که در همه ي مواقع نمي توان از کمين استفاده کرد). البته اين مورد نيز قابل ذکر است که تمامي دستورات در ابتداي نبردها در اختيار بازيباز قرار ندارند و هر چه زمان بيشتري بگذرد نوار قدرت کشتي فضايي پرشده و در نتيجه قابليت هاي بهتري نيز در اختيار بازيباز قرار مي گيرد. از مسائل ديگر موجود در بخش نبردها مي توان به تجهيزات يک بار مصرفي اشاره کرد که بزيباز مي تواند آن ها را در سياره هاي مختلف پيدا کند و از آن ها براي حمله به دشمن خود استفاده کند، اين تجهيزات معمولاً در بازي حملات متفاوت با موارد اصلي را ايجاد مي کنند که باعث مي شود تأثيرات مستقيمي بر روي کشتي فضايي دشمن گذاشته شود.

فضاي بي کران INFINITE SPACE

کشتي اي به بزرگي يک کهکشان
 

يکي از اصلي ترين بخش هاي گيم پلي IS بخش مديريتي آن است که امکانات و قابليت هاي فراواني را در اختيار بازيباز قرار مي دهد. از مشخصات اين قسمت مي توان به امکان دسترسي سريع به تمامي بخش هاي موجود در کشتي فضايي، کنترل تمامي کارکنان داخل کشتي، مدريت اسلحه ها و مهمات و... اشاره کرد که باعث به وجود آمدن عمق بسيار زيادي در قسمت مديريتي IS شده است. شايد در نگاه اول قسمت مبارزات بازي نکته ي خاصي در بر نداشته باشد اما قسمت Management بازي بر اساس نظرات افرادي که اين بازي را از نزديک امتحان کرده اند، به قدري قوي طراحي شده که مي تواند بازيبازهاي مختلف را ساعت ها سرگرم کند. از مشخصات کميتي بازي در قسمت مديريت مي توان به وجود قابليت کنترل خدمه کشتي تا 200 نفر اشاره کرد که يک عدد بسيار فوق العاده است. جالب است بدانيد که بازيباز در طول بازي مي تواند بر روي اين 200 نفر به صورت انفرادي نيز تمرکز داشته باشد و جزييات و مشخصات آن ها را در اختيار داشته باشد. حتي بعضي از اين افراد داستان هاي شخصي نيز براي خود دارند که بازيباز مي تواند آن ها را به صورت يک سري Side Quest انجام دهد. البته اجباري براي کنترل دقيق اين 200 نفر وجود ندارد و زماني که بازيباز آن ها را در قسمت هاي مختلف کشتي فضايي مشغول به کار کند با ديدن وضعيت آن بخش مي تواند تا حدودي از حالات افراد خود نيز با خبر شود. نکته ي قابل توجه در مورد افراد کشتي فضايي اين است که تعداد بالاي آن ها به تنهايي امکانات جديدي را در اختيار بازيباز قرار مي دهد که اين خود به اهميت جمع کردن افراد مي افزايد. البته همين کار خود بسيار سخت و مشکل است زيرا ممکن است بعد از رفتن به يک سياره تنها بتوانيد 1 يا 2 خدمه ي جديد را استخدام کنيد که اين خود نشان دهنده اين است که جمع کردن 200 نفر کار آساني نيست که بازيباز بتواند در همان ابتداي بازي آن را انجام داده و امکانات اضافي را به دست بياورد، بلکه بايد ساعت ها مشغول به بازي کردن باشد تا بتواند از امکانات موجود بهره ي کافي را ببرد. از موارد ديگر در بخش مديريت مي توان به تجهيز کردن کشتي فضايي اشاره کرد. بازيباز مي تواند با به دست آوردن تکنولوژي لازم از امکانات جانبي براي کشتي فضايي خود استفاده کند که به وي اين اجازه را مي دهند که کشتي خود را به انواع توپ هاي ليزري و ضد هوايي هاي فوق پيشرفته تجهيز کند. تمام اين موارد باعث شده اند تا به جز قسمت نبرد اين عنوان بسيار شبيه به سبک Space Sim و عناوين معروف آن يعني FreeSpace 2 و Allegiance شود. در کنار اين امکانات که عمدتاً مربوط به مسائل اصلي گيم مي شوند IS از يک سيستم شخصي سازي پيشرفته نيز استفاده مي کند که به بازيباز اين اجازه را مي دهد که کشتي فضايي خود را همان طور که دوست دارد طراحي کند. از نکات قابل توجه اين بخش مي توان به اين نکته اشاره کرد که IS اين اجازه را به بازيباز مي دهد که طرح هاي دلخواه خود را در بازي کشيده و بر روي کشتي فضايي خود منتقل کند.
PG مانند گذشته مي تواند عنواني سطح بالا و عالي را روانه بازار کند يا خير. سوال که جواب آن به نظر مشخص مي آيد.
IS يکي از بهترين گرافيک هاي موجود بر روي DS را چه از لحاظ هنري و چه از لحاظ فني داراست. صفحه بالايي رد بيشتر مواقع کشتي فضايي بازيباز را از نماهاي متفاوتي در حالت 3 بعدي به نمايش در مي آورد. وجود تعداد زيادي کشتي فضايي که توسط بازيباز کنترل مي شوند و کشتي هاي فضايي دشمن همگي نويد بخش يک عنوان عظيم در زمينه ي گرافيکي را مي دهد. اما بر خلاف اين قسمت تمامي شخصيت هاي بازي در حالت 2 بعدي پردازش مي شوند. جالب است بدانيد که در ورد صحنه هاي سينمايي نيز از همين ترکيب 2 و 3 بعدي استفاده شده. به اين صورت که شخصيت هاي موجود در بازي که در صحنه هاي سينمايي نمايش داده مي شوند شبيه به انيمه هاي ژاپني طراحي شده اند اما محيط مخصوصاً در زماني که دوربين حرکت هاي زاويه داري را انجام مي دهد به صورت از پيش رندر شده و در حالت 3 بعدي نشان داده مي شود. اين معجون اسرار آميز تا به اينجا زيبا از کار در آمده است که نتيجه ي آن منتشر شدن يک سري انيمه قبل از عرضه بازي بوده است. البته بايد منتظر ماند و ديد که اين گرافيک زيبا در نسخه ي نهايي قرباني مشکلات فني از جمله افت سرعت فريم و باگ هاي ريز و درشت مي شود يا تيم سازنده ي بازي تمامي اين مشکلات را تا تاريخ عرضه بازي رفع مي کند.
اين وضع اميدوار کننده در بخش صداي بازي نيز وجود دارد. بدون شک يکي از اصلي ترين آرزوهاي دارندگان DS صداگذاري شخصيت ها است که تاکنون در کمتر عنوان اين کنسول دستي ديده شده است. IS يکي از همان معدود عناويني است که از صدا گذاري شخصيت ها سود مي برد. تيم سازنده بازي قول داده است که در نسخه ي انگليسي بازي که قرار است چند هفته آينده ي عرضه شود تمامي ديالوگ هاي مربوطه به داستان بازي توسط صداپيشگان حرفه اي دوبله شده تا بازيبازها کمتر به نوشته هاي کوچک با فونت هاي ناخوانا خيره شوند.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط