چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ

در شماره هاي گذشته بازي رايانه شما را به سبک هاي مختلفي از بازي هاي غير ديجيتالي آشنا کرديم و اشاره شد که يکي از اين بازي ها، کارت هاي قابل معاوضه (در اصطلاح TGC) هستند. اکنون بعد از گذشت بيش از يک دهه ، ديگر ترديدي وجود ندارد که معروف ترين و محبوب ترين بازي در اين سبک ، بازي با کارت هاي قابل معاوضه ي يوگي او است که به نام " Duel Monsters" خوانده مي شود. يوگي او و بازي فوق العاده جذاب آن در اصل از مانگاه و انيمه ي زيباي آن
يکشنبه، 14 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ

 چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ
چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ


 

نويسنده: بهزاد مير مظفري




 
در شماره هاي گذشته بازي رايانه شما را به سبک هاي مختلفي از بازي هاي غير ديجيتالي آشنا کرديم و اشاره شد که يکي از اين بازي ها، کارت هاي قابل معاوضه (در اصطلاح TGC) هستند. اکنون بعد از گذشت بيش از يک دهه ، ديگر ترديدي وجود ندارد که معروف ترين و محبوب ترين بازي در اين سبک ، بازي با کارت هاي قابل معاوضه ي يوگي او است که به نام " Duel Monsters" خوانده مي شود. يوگي او و بازي فوق العاده جذاب آن در اصل از مانگاه و انيمه ي زيباي آن (که هنوز نيز در حال ساخت و پخش است) خلق شده است وليکن از آن زمان اين بازي نه تنها محبوبيتي جهاني پيدا کرده ، بلکه چنان پيشرفته ، مفصل ، پيچيده و جذاب شد، که کمتر کسي حتي مي توانست تصور کند . در طول حيات اين بازي زيبا، نسخه هاي ديجيتالي زيادي نيز براي کنسول هاي مختلف ساخته شده اند. PSP ميزبان يکي از سري هاي موفق اما مشکل دار يعني " Tag Force" بوده که همان طور که از نامش برمي آيد، بر روي مبارزات يا اصطلاحاً دوئل هاي دو در برابر دو تمرکز دارد. سه بازي قبلي اين مجموعه ، با پسوند "GX" داستان هاي فصل هاي مختلف انيم تلويزيوني با همين نام را دنبال مي کردند و اگرچه کارهايي کامل و مفصل بودند اما مشکلات عديده ايي در طراحي ، هوش مصنوعي، تکنولوژي و در يک کلام ، بودجه داشتند. بازي جديد، با پسوند "5D,S" از روي سري جديد انيم با همين نام ساخته شده است. علاوه بر اين که انيميشن تلويزيوني آن نسبت به سري GX برتري هاي چشم گيري دارد و يکي از زيباترين انيم هاي چند سال اخير است. بازي آن نيز تغييرات بسياري نسبت به سه اثر قبلي داشته و اگر چه هنوز هم مشکلاتي دارد، با اين حال اثري قابل تحسين و جذاب است.
داستان بازي تقريباً از اوايل انيم "5D,S" شروع مي شود. ستلايت (Satellite) ، محله ايي فقيرنشين و خالي از اساسي ترين حقوق انساني شهروندانش است. شهر دومينوي جديد، با ظاهر شيک و زيبايش ، اختلاف طبقاتي شديد و پايمال شدن حقوق انسانها را در زير اين ظاهر مخفي کرده است. اما يوسي (yusei) با کمک دوستان وفادارش از ميان خاک و فقر ستلايت برخواست و رقيب قديمي اش جک آتلاس (Jack Atlas) را در مسابقات شکست مي دهد و اکنون لقب "Duel King " را به شايستگي به دوش مي کشد.
اما داستان ما تازه شروع شده است. سايه ايي سياه بر بالاي شهر دومينو وجود دارد. سايه ي شيطاني و باستاني کره ي زمين که پس از دو هزار سال بازگشته اند تا بشريت را به بردگي بکشند. اين جا است که مبارزين اژدهاي سرخ که "Sigher" نام دارند بايد گرد هم آيند و اژدهاي افسانه ايي را احضار کنند و با نيروهاي شيطاني مبارزه ايي نهايي داشته باشند.
داستان سري انيم "5D,S" نسبت به سري هاي قبلي بسيار جدي تر ، تاريک تر و در عين حال جذاب تر است وموضوعاتي مثل مرگ، خيانت، توطئه و جنايت در داستان ديده مي شوند.
متأسفانه مانند بازي هاي قبلي مجموعه ي "Tag Force" ، براي درک داستان و شخصيت هايش ، خود بازي اصلاً کافي نيست و ديدن انيميشن آن الزامي است. با اين حال بازي سبکي ساده از روايت داستان دارد و احتياج چنداني نيز به ماجراهاي پيچيده در آن ديده نمي شود. شخصيت هاي بازي نسبتاً زياد و با حالات و سلايق متنوعي هستند. مانند هميشه شما دوئليست گم نام (وکلاه قمرز) هستيد در جستجوي شهرت، ثروت ، دوستي و البته دوئل! يکي از تغييرات مهم و جديد بازي، گرافيک آن است. برخلاف بازي قبلي، در خارج از حالت مبارزه يا دوئل، گرافيک بازي با وجود اين که همچنان دوبعدي است، اما پيشرفت جالبي داشته . محيط هاي بازي بخشهاي مختلف شهر جديد دومينو هستند کوچه ها ، مغازه ها ، هتل، استاديوم ، آپارتمان ها و بخشهاي مختلف ستاليت مثل خرابه ها ، کارخانه ها و غيره محيط ها کوچک اما زيبا هستند و با گذر زمان ، حالت جوي و نور پس زمينه ها نيز به طرز زيبايي تغييرمي کنند، شخصيت ها حالتي کوچک و کاريکاتور مانند(Chibi) اما نه خيلي غيرعادي دارند و حرکت در مراحل به سبک بازي هاي قديمي "Side Scrolling" يا شورش در شهر انجام مي شود. در هنگام گفتگو با شخصيت ها ، عکس هايي زيبا با طراحي هاي مختلف چهره ديده مي شوند و برخلاف سه بازي قبلي، حتي شخصيت هاي فرعي نيز چهره هايي مستقل دارند که اگر چه درکل از چند مدل پايه تشکيل شده اند. اما تنوع در مورد لباس به آن ها حالتي شخصي داده اند. شخصيت هاي اصلي نيز بسيار جالب و مناسب ساخته شده اند.

چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ

در زمان مبارزه (دوئل)، حالت سه بعدي شخصيت ها ديده مي شود که مناسب و پرجزئيات هستند و حرکات و ژست هاي متنوع تري دارند وحرکت خوب دوربين در هنگام دوئل نيز به مبارزات هيجان و شور و شوق مي بخشد. تعدادي از هيولاهاي (Manster) مهم وکليدي بارزي، مانند آثار قبلي در زمان احضار و حمله، دموهايي "Pre-Render" شده دارند.
که اگرچه نسبت به سه گانه ي GX کم تعدادتراند ، اما بسيار زيبا و ديدني کار شده اند. اما مهم ترين نکته ي گرافيک که حيرت و اشتياق تمام دوئليست هاي جهان را به همراه دارد و در هيچ بازي يا سايت اينترنتي وجود ندارد. تصاوير کارت هاست. در قسمت آلبوم کارت ها ، مي توان تصوير مربوط به هر کارت را با کيفيتي بي نظير و رزولوشني بسيار بالا مشاهده کرد و حتي قابليت زوم بسيار زيادي نيز در دسترس است. که برخي از ناشناخته ترين و مخفي ترين جزئيات کارت ها را براي اولين بار فاش مي کند.
در مورد موسيقي نيز بازي پيشرفت خوبي داشته و خدا را هزار مرتبه شکر که پس از سه اثر، بالاخره موسيقي هاي تکراري و روح آزار سري GX کنار گذاشته شدند! موسيقي در مکان هاي مختلف متنوع و هماهنگ با حال وهواي محيط هاست و به طور مثال آهنگ هايي که در محله هاي فقير ستلايت شنيده مي شوند حالتي مفرح دارندکه روحيه انساني وخاکي ساکنين آن را آشکار مي کند. در مبارزه نيز بازي سنگ تمام گذاشته و تعداد زيادي موسيقي براي دوئل ها وجود دارند که در مبارزات معمولي، داستاني، آنلاين و غيره متنوع هستند.
همچنين در طول مبارزه، موسيقي حالتي بسيار ديناميک و پويا دارد و با تغيير شرايط مبارزه مثل نزديک به برد و باخت يکي از طرفين، حرکت سرنوشت ساز (Desting Draw) و غيره تغيير حالت و ريتم مي دهد که بسيار هيجان انگيز است.
در موردگيم پلي بازي نکات مثبت و منفي مختلفي وجود دارند اما در اين اثر، اعداد باعث مي شوند که خوبي هايي بازي بر بدي هايش بچربند!
اولين و مهمترين عدد، تعداد کارت ها هستند، بيش از چهار هزار تا. رقمي واقعاً سرسام آور و تحسين برانگيز که "Tag Force" را به مهمترين و کامل ترين بانک اطلاعاتي يوگي او تبديل کرده است . تنوع دک (Deck) ها نيز مثال زدني است و علاوه بر دک هاي شخصيت هاي اصلي که از سري پنج اژدها گرفته شده اند، دک هاي شخصيت هاي سري هاي قديمي نيز، در قالب دک شخصيت هاي فرعي قابل دسترسي هستند و شيريني دست و پنجه نرم کردن با آن ها نيز، هنوز در اختيار ما قرار دارد.
توضيح درباره ي گيم پلي بازي يوگي او يا همان دوئل مانسترز، در يک مقاله و حتي يک کتاب نمي گنجد و به سال ها تجربه نياز دارد. با اين حال خود بازي بخش هاي آموزشي بسيار مفصلي در اختيار بازيباز قرار مي دهد و نکته ي مهم نيز که در اين سري بازي ها ، قوانين بازي به طور 100 درصد با قوانين بازي رسمي (TCG) يوگي او هماهنگي دارد و در نتيجه مثل هميشه مي توان از اين اثر به عنوان محلي براي تمرين و کسب مهارت در دوئل مانسترز نيز استفاده کرد. براي تازه واردان به اين دنياي پرهيجان و زيبا، دوئل مانسترز يا همان بازي يوگي او ، بازي با کارت هايي مخصوص است. شما از ميان انواع پرتعداد کارت ها ، براي خود دسته (دک) اين از کارت ها انتخاب مي کنيد و مانند يک ارتش در جنگي استراتژيک با حريف دست به مبارزه مي زنيد و در عين حال در هر لحظه استراتژي ها و برنامه هاي خود را براي پيروزي پياده مي کنيد. يک شطرنج ، يک بازي جنگ، اما صدها برابر متنوع تر، هزاران بار سرگرم کننده تر و ميليون ها بار جذاب تر! متأسفانه گيم پلي مشکلاتي نيز دارد در حالي که در بازي رسمي يوگي او ،محدوده ي بالايي براي کارت ها در دک وجود ندارد.(حداقل 40 اما بدون يک حداکثر ) و در اکثر بازي هاي کامپيوتري حداکثر کارت هاي دک 80 در نظر گرفته مي شود، در اين بازي نيز مثل "Tag Force" حداکثر دک 60 است که مشکلي نه چندان حاد اما با اين حال غير قابل چشم پوشي است.

چهار هزار دوئل براي اژدهاي سرخ

با وجود کم شدن کارت ها در دک ها ، باز هم بازي دچار افت سرعت مي شود که توجيه آن زمان فکر کردن هوش مصنوعي است اين مشکل نسبت به بازي قبلي البته بسيار بهبود يافته اما وقتي زمين و دست حريفان کامپيوتري شلوغ مي شود ، سرعت بازي به طرز غير قابل گذشتي، کم مي شود
توجيه هوش مصنوعي نيز جواب نمي دهد! البته حريفان در زمان مبارزه، نسبتاً مناسب عمل مي کنند و برخي اوقات از استراتژي هاي پيچيده و تو در توي آن ها متعجب مي شويم . اما همان طور که اشاره کرديم، تمرکز اين اثر، مثل سه گانه ي GX بر روي مبارزات "Tag" يا دو در برابر دو است.
البته مبارزات ساده (1 در برابر 1) به راحتي انجام مي شود اما در حالت داستاني و مبارزات کليدي در اکثر قريب به اتفاق موارد در حالت Tag اتفاق مي افتد و اين جا است که مشکلات هوش مصنوعي آشکار مي شود. با اطمينان مي توانم بگويم که يک قطعه هويج بخار پز، با هوش تر از به اصطلاح ياران و همراهان ما خواهد بود!!! مشکلات هوش مصنوعي هم مبارزين در زمان دوئل واقعاً بيداد مي کند و ظاهراً در يک کلام خلاصه مي شود: « حمله !»
حمله در همه حالت، تحت هر شرايط و در همه حال،حتي اگر يک خودکشي آشکار باشد. جالب اين که همين همرزمان ما ، در زماني که حريف ما هستند، اصلاً چنين وضعيت بغرنجي ندارند! اگر بتوان لحظه ايي از اين مشکل بزرگ چشم پوشي کرد، به تهيه و بدست آوردن کارت ها مي شود اشاره کرد که روندي بسيار منطقي تر دارد. پول بدست آمده از برد دوئل ها خيلي زياد نيست اما کفايت مي کند. همچنين بسياري از کارت ها را مي توان به سادگي روي زمين پيدا کرد يا از دوستاني که تا لحظاتي پيش به علت خواب کاري ها و سوتي هايشان در دوئل قبلي، مي خواستيم سر به تنشان نباشد، هديه گرفت! بدست آوردن دوستي افراد و صحبت مفيد با آن ها نيز با چند ميني گيم کوچک مثل سنگ - کاغذ- قيچي با کارت شناسي ميسر مي شود و خوشبختانه از ميني گيم هاي ديگر و احمقانه ي آثار قبلي خبري نيست.
براي بدست آوردن درآمد بيشتر نيز مي توان در مسابقات متنوع دوئل دو نفره شرکت کرد. برخي مشکلات وباگ ها در قوانين بازي وجود دارند که البته انگشت شمارند. بخش آنلاين نيز که البته تحت شبکه فقط حالت محلي (Ad-Hoc) دارد، سريع و بي دردسر است و حتي قابليت جديد و بسيار مفيد معاوضه ي کارت ها به آن افزوده شده که بازي را به اوج لذت در حالت دو نفره مي رساند.
در نهايت"Yu-Gi-Oh! 5D,s Tag Force 4" اگرچه مشکلاتي دارد، اما در عين حال کامل ترين، جامع ترين و بهترين بازي يوگي او در بازار است و مي تواند رضايت خاطر تمام طرفداران اين دنياي جذاب را به راحتي جلب کند.
منبع: نشريه ي بازي رايانه، شماره ي 34.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط