کدام کشور چنين قدرتي دارد؟

تمايز ده سال آينده با سه دهه ي گذشته، در آمادگي هاي بسيار وسيع و عظيمي است که در کشور عزيزمان براي پيشرفت و عدالت به وجود آمده است، که اين آمادگي ها به ملت بزرگ و مصمم ما اجازه مي دهد که در اين زمينه يک جهش و يک گام بلند نشان بدهد. ملت، آماده ي يک حرکت پرشتاب و بزرگي به سمت پيشرفت و عدالت است؛ چيزي که در دهه هاي قبل، اين امکان با اين گستردگي براي ملت فراهم نبود.
سه‌شنبه، 8 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدام کشور چنين قدرتي دارد؟

کدام کشور چنين قدرتي دارد؟
کدام کشور چنين قدرتي دارد؟


 






 

گزيده اي از سخنان رهبر انقلاب اسلامي از نوروز تا اسفند88
 

دهه ي پيشرفت و عدالت
 

تمايز ده سال آينده با سه دهه ي گذشته، در آمادگي هاي بسيار وسيع و عظيمي است که در کشور عزيزمان براي پيشرفت و عدالت به وجود آمده است، که اين آمادگي ها به ملت بزرگ و مصمم ما اجازه مي دهد که در اين زمينه يک جهش و يک گام بلند نشان بدهد. ملت، آماده ي يک حرکت پرشتاب و بزرگي به سمت پيشرفت و عدالت است؛ چيزي که در دهه هاي قبل، اين امکان با اين گستردگي براي ملت فراهم نبود.
در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا- 1/1

مبارزه با فساد، کار دشواري است
 

يکي از مصداقهاي عدالت، مبارزه با فساد مالي و اقتضادي است که بايستي جدي گرفته شود. من سالها پيش هم اين را گفته ام، بارها هم تاکيد کرده ام، تلاشهاي خوبي هم انجام گرفته است و دارد انجام مي گيرد؛ اما مبارزه ي با فساد، کار دشواري است؛ کاري است که انسان، مخالف پيدا مي کند شايعه درست مي کنند. دروغ مي گويند و آن کسي که در اين ميدان جلوتر از ديگران حرکت کند، بيشتر از همه مورد تهاجم قرار مي گيرد.
در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا- 1/1

از حالا شروع کنيد
 

من مي بينم بعضي ها در انتخاباتي که دو سه ماه ديگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده اند به خدشه کردن، اين چه منطقي است؟ اين چه فکري است؟ اين چه انصافي است؟ اين همه انتخابات در طول اين سي سال انجام گرفته است- در حدود سي انتخابات- مسئولان وقت در هر دوره اي رسما متعهد شده اند و صحت انتخابات را تضمين کرده اند، و انتخابات صحيح بوده است؛ چرا بيخود خدشه مي کنند، مردم را متزلزل مي کنند، ترديد ايجاد مي کنند؟
در جمع زلئران و مجاوران حضرت امام رضا- 1/1

دست چدني، دستکش مخملي
 

سي سال است با ملت ايران اينجوري رفتار کردند.حالا دولت جديد آمريکا مي گويد ما مايليم با ايران مذاکره کنيم، بيائيد گذشته را فراموش کنيم. مي گويند ما به سمت ايران دست دراز کرديم. خوب، اين چه جور دستي است؟ اگر دستي دراز شده باشد که يک دستکش مخمل رويش باشد، اما زيرش يک دست چدني باشد، اين هيچ معناي خوبي ندارد، عيد را به ملت ايران تبريک مي گويند، اما در همان تبريک ملت ايران را به طرفداري از تروريسم دنبال سلاح هسته اي رفتن و از اين قبيل چيزها متهم مي کنند!
در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا- 1/1

اذهان عمومي را تخريب نکنيد
 

نامزدهاي محترمي که تاکنون نام نويسي کرده اند و مشغول تبليغات و اظهاراتي هستند- اگرچه حالا وقت قانوني هم نرسيده، اما تبليغات مي کنند، اشکالي ندارد- سعي کنند با انصاف عمل کنند. اثبات و نفي شان با توجه به حق و صدق باشد چيزهايي را که انسان مي شنود، باور نمي کند که از زبان نامزدها و آن کساني که دنبال اين مسئوليتها هستند، از روي صدق و صفا خارج شده باشد. گاهي انسان حرفهاي عجيب و نسبتهاي عجيبي مي شنود. اين حرفها مردم را نگران مي کند؛ کسي را هم به گوينده ي اين حرفها دلبسته و علاقمند نمي کند! نامزدهاي محترم توجه داشته باشند: اذهان عمومي را تخريب نکنند.
در جمع مردم استان کردستان در ميدان آزادي سنندج- 2/23

ملت آگاه باشد
 

کساني که با راي ملت سر کار نيايند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسليم بالا ببرند و آبروي ملت ايران را ببرند. کساني سرکار نيايند که بخواهند با تملق گوئي به غرب، به دولتهاي غربي،به دولت هاي زورگو و مستکبر، به خيال خودشان بخواهند براي خودشان موقعيتي در سطح بين المللي دست و پا کنند. اينها براي ملت ايران ارزشي ندارد. کساني سر کار نيايند که دشمنان ملت ايران طمع بورزند که به وسيله آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دينشان، از اصولشان، از ارزشهاي انقلابي شان دور کنند، ملت بايد آگاه باشد. اگر کساني بر سر کار بيايند که در مراکز گوناگون سياسي با اقتصادي به جاي اينکه به فکر ادامه راه امام و ارزشهاو اصول ترسيم شده به وسيله امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربي و فلا مستکبر بين المللي باشند، براي ملت ايران مصيبت خواهد بود.
در ديدار مردم بيجار- 2/28

پايه ي اين بناي مستحکم
 

اين ايمانهاي محکم، اين اراده هاي پولادين، اين ايثار و فداکاري بزرگ پدرها و مادرها و خانواده ي شهدا، آنچنان پايه هاي اين بناي مستحکم را قوي و ماندگار کرد، که هيچ طوفاني نتوانسته است و بعد از اين هم به اذن الهي نخواهد توانست اين بنيان رفيع را تکان دهد، از جا بکند.
پايه اين بناي مستحکم جمهوري اسلامي، همين صبر شما،همين آسمان شما، همين استقامت شماست. اين است که جوانهاي امروز ما را با گذشت سي سال از انقلاب اين جور انقلابي بار مي آورد که شما داريد نمونه جوانان مومن و انقلابي را مي بينيد.
در جمع تعداد از خانواده هاي شهدا- 3/3

نگذاريد به اغتشاش منتهي شود
 

خود نامزدهاي محترم هم مراقب باشند. نمي پسندد انسان که ببيند يک نامزدي چه در نطقهاي تبليغاتي، چه در سخنراني، چه در تلويزيون، چه در غير تلويزيون، براي اثبات خود متوسل بشود به نفي آن ديگري، آن هم با يک استدلال هاي گوناگون، به نظر من اين درست نيست. قبلا هم من يک توصيه اي در اين مورد کردم، حالا هم در اين روزهاي آخر عرض ميکنم. نامزدها همه براي يک هدف دارند کار مي کنند هر کسي به نطر خودش يک احساس مسئوليتي تکليفي دارد، مي آيد ميدان. من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتي ندارم؛ اما سعي کنيد اين در چهارچوبهاي درست شرعي و ديني انجام بگيرد.
- البته اختلاف نظر، اختلاف راي، اختلاف سليقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصي، در مسائل عمومي، يک امر طبيعي است؛ اشکالي هم ندارد. نگذاريد اين به اغتشاش منتهي بشود. اين را خود نامزدهاي محترم هم توجه کنند.
در بيستمين سالگرد رحلت امام خميني (ره)- 3/14

شنبه پس از انتخابات
 

اينجانب با فروتني در برابر عزم و ايمان شما مردم عزيز، اين موفقيت بزرگ را به حضرت ولي الله الاعظم روحي فداه و به روح امام بزرگوار و به يکايک آحاد ملت تبريک عرض مي کنم و همگان را به قدرداني از اين لطف الهي و شکرگزاري در برابر پروردگار حکيم و عليم توصيه مي نمايم. گام بر اين است که دشمنان بخواهند با گونه هايي از تحريکات بدخواهانه، شيريني اين رويداد را از کام ملت بزدايند. به همه آحاد مردم و بويژه جوانان عزيز که سرزنده ترين نقش آفرينان اين حادثه شورانگيز بودند، توصيه مي کنم که کاملا هشيار باشند. همواره بايد شنبه ي پس از انتخابات، روز مهرباني و بردباي باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاي محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحريک آميز و بدگامانانه پرهيز کنند. رئيس جمهور منتخب و محترم، رئيس جمهور همه ملت ايران است و همه وئ از جمله رقيبان ديروز بايد يکپارچه از او حمايت و به او کمک کنند بي شک اين نيز امتحاني الهي است که موفقيت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب کند.
پيام به مناسبت حماسه 22خرداد- 3/23

همه در يک طرف قرارداد
 

ما بايد سعي کنيم، دقت کنيم که انتخابات مايه انشقاق نشود، اين حرف اصلي من است اينکه ما تصور کنيم که يک گروه مثلا بيست و چهارميليوني يک طرفند، يک گروه چهارده ميليوني يک طرفند، اينم به نظر من يک خطاي بسيار بزرگي است؛ قضيه اينجور نيست. همه در يک طرف قرار دارند. آن کساني که به رئيس جمهور منتخب اين دوره از انتخابات راي دادند همانقدر وابسته به انقلاب و کشور و نظامند که آن کساني که راي ندادند. مجموعه هاي مردمي؛ فرزندان اين کشورند، فرزندان اين ملتند. اين خطاست که ما اين دو مجموعه راي دهنده را که يک عده اي راي به يک نامزدي دادند، يک عده اي راي به آن نامزد نداند، اينها را ما متخاصم و متقابل فرض کنيم، نه در يک مسئله اي در يک گزينشي، اينها سليقه شان يک جور نبوده، لکن در اصل قضيه، در اعتقاد به نظام، در پشتيباني از جمهوري اسلامي، همه اينها با هم يکي هستند.
در نشست دوستانه نمايندگان مسئولان اجرائي،نظارتي و کميسيون تبليغات انتخابات- 3/26

هر دو طرف در اين عيب مشترک بودند
 

هر دو طرف در اين عيب متاسفانه مشترک بودند. از يک طرف صريحترين اهانتها به رئيس جمهور قانوني کشور شد. حتي از دو سه ماه قبل از مناظرات هم اين سخنراني ها را براي من مي آوردند و من مي ديدم يا گاهي مي شنيدم تهمتهائي زدند. حرفهائي گفتند؛ به کي؟ به کسي که رئيس جمهور قانوني کشور است، متکي به آرا مردم است. نسبتهاي خلاف دادند، رئيس جمهور مملکت را که مورد اعتماد مردم است، به دروغ گوئي متهم کردند! اينها خوب است؟
از اين طرف هم همين جور، از اين طرف هم شبيه همين کارها به نحو ديگري انجام گرفت. کارنامه درخشان سي ساله انقلاب کمرنگ جلوه داده شد؛ اسم بعضي از اشخاص برده شد که اينها شخصيتهاي اين نظامند، اينها کساني هستند که عمرشان را در راه اين نظام صرف کردند.
خطبه نماز جمعه تهران- 3/29

يازده ميليون را چه جور مي شود تقلب کرد
 

مردم اطمينان دارند؛ اما برخي از طرفداران نامزدها هم اطمينان داشته باشند که جمهوري اسلامي اهل خيانت در آرا مردم نيست. ساز و کارهاي قانوني انتخابات در کشور ما اجازه تقلب نمي دهند. اين را هر کسي که دست اندر کار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصديق مي کند؛ آن هم در حد يازده ميليون تفاوت! يک وقت اختلاف بين دو راي صد هزار است، پانصد هزار است، يک ميليون است، حالا ممکن است آدم بگويد يک جوري تقلب کردند، جابه جا کردند؛ اما يازده ميليون را چه جور مي شود تقلب کرد! در عين حال بنده اين را گفتم، شوراي محترم نگهبان هم همين را قبول دارند که اگر کساني شبهه دارند و مستنداتي ارائه مي دهند، بايد حتما رسيدگي بشود؛ البته از مجاري قانوني، رسيدگي فقط از مجاري قانوني. بنده زير بار بدعتهاي غيرقانوني نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب قانوني شکسته شد، در آينده هيچ انتخاباتي ديگر مصونيت نخواهد داشت.
خطبه هاي نماز جمعه تهران- 3/29

شروع ديکتاتوري
 

اين تصور هم غلط است که بعضي خيال کنند با حرکات خياباني، يک اهرم فشاري عليه نظام درست مي کنند و مسئولين نظام را مجبور مي کنند، وادار مي کنند تا به عنوان مصلحت، زير بار تحميلات آنها بروند. نه، اين هم غلط است اولا تن دادن به مطالبات غير قانوني، زير فشار، خود اين شروع ديکتاتوري است. اين اشتباه محاسبه است ؛اين محاسبه غلطي است. عواقبي هم اگر پيدا کند، عواقبش مستقيما متوجه فرماندهان پشت صحنه خواهد شد. اگر لازم باشد مردم آنها را هم در نوبت خود و وقت خود خواهند شناخت.
من از همه اين دوستان اين برادران ميخواهم بنا را بر برادري بگذاريد، بنا را بر تفاهم بگذاريد، قانون را رعايت کنيد. راه قانون باز است. راه محبت و صفا باز است از اين راه برويد.
خطبه هاي نماز جمعه تهران- 3/29

گرگ هاي گرسنه را ببينيد
 

افراط وقتي در جامعه به وجود آمد، هر حرکت افراطي به افراطي گري ديگري دامن مي زند. اگر نخبگان سياسي بخواهند قانون را زير پا بگذارند، يا براي اصلاح ابرو چشم را كور کنند، چه بخواهند چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج ها، آنهايند. من به همه اين آقايان اين دوستان قديمي اين برادران توصيه مي کنم بر خودتان مسلط باشيد سعه ي صدر داشته باشيد؛ دستهاي دشمن را ببنديد، گرگهاي گرسنه کمين کرده را که امروز ديگر نقاب ديپلماسي را يواش يواش دارند از چهره هايشان برميدارند و چهره حقيقي خودشان را نشان مي دهد، ببينند، از اينها غفلت نکنيد.
خطبه هاي نمخاز جمعه تهران- 3/29

نخبگان؛ سر جلسه امتحان
 

همه ما خيلي بايد مراقب باشيم، خيلي بايد مراقب باشيم، مراقب حرف زدن، مراقب موضع گيري، مراقب گفتنها، مراقب نگفتن ها يک چيزهايي را بايد گفت؛ اگر نگفتيم به آن وظيفه عمل نکرده ايم. يک چيزهائي را بايد بر زبان نياورد، بايد نگفت، اگر گفتيم، برخلاف وظيفه عمل کرده ايم. نخبگان سر جلسه امتحاند، امتحان عظيمي است. در اين امتحان مردود شدن، رفوزه شدن، فقط اين است که ما يک سال عقب بيفتيم، سقوط است. اگر بخواهيم به اين معنا دچار نشويم، راهش اين است که خرد را، که انسان را به عبوديت دعوت مي کند معيار و ملاک قرار بدهيم، شاخص قرار بدهيم.
بيانات در سالروز عيد سعيد مبعث-4/29

سخنراني پرچم اميرالمومنين
 

بصيرت خودتان را بالا ببريد، آگاهي خودتان را بالا ببريد. من مکرر اين جمله اميرالمومنين را به نظرم در جنگ صفين در گفتارها بيان کردم که فرمود: «الا و لا يحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» ميدانيد، سختي پرچم اميرالمومنين از پرچم پيغمبر، از جهاتي بيشتر بود، چون در پرچم پيغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوئم بود، در زير پرچم اميرالمومنين دشمن و دوست آنچنان واضح نبود. دشمن همان حرفهايي را مي زد که دوست ميز ند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه اميرالمومنين ميخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم - در جنگ جمل و صفين و نهروان- مي خواندند. حالا شما باشيد، چه کار مي کنيد؟
ديدار اعضاي دفتر رهبري و سپاه حفاظت ولي امر- 5/5

مسجد ضرار
 

عظمت اين انقلاب و عظمت اين نظام و ريشه داري نظام جمهوري اسلامي در حوادث اين يکي دو ماه اخير، بيشتر براي دشمنان جمهوري اسلامي آشکار شد. اين ملت، ملت با ايماني است؛ ملت هوشياري است؛ ملت با استعدادي است. با مسجد ضرار نمي شود اين ملت را شکست داد. ما در تاريخ خودمان نمونه هائي را از اين داريم: «و الذين اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفريقا بين المومنين و ارصادا لمن حارب الله و رسوله». با تقليد از رهبر عزيز و عظيم الشان انقلاب، امام بزرگوار ما، که از دل، جان، با همه ي وجود غرق در قرآن بود، نمي شود اين مردم را فريب داد. اين مردم دلشان به ايمان روشن است؛ اين مردم آگاهند؛ جوانهاي ما آگاهند. اين تجربه اي است براي دشمن.
در مراسم تنفيذ حکم دهمين دوره رياست جمهوري-5/12

هنر را به ميدان بياوريد
 

من صحنه را مي بينم؛ چه بکنم اگر کسي نمي بيند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم مي بينم صحنه را، مي بينم تجهيز را، مي بينم صف آرايي را، مي بينم دهان هاي بل حقد و غضب گشوده شده و دندانهاي با غيظ به هم فشرده شده عليه انقلاب و عليه امام و عليه همه اين آرمانها و عليه همه آن کساني که به اين حرکت دل بسته اند را؛ اينها را انسان دارد مي بيند، خب چه کار کند؟! اين تمام نشده، چون تمام نشده همه وظيفه داريم وظيفه ي مجموعه فرهنگي و ادبي و هنري هم وظيفه مشخصي است: بلاغ، تبيين، بگوييد، خوب بگوييد. من هميشه تکيه بر اين مي کنم. بايستي قلب را خوب انتخاب کنيد و هنر را بايستي تمام عيار توي ميدان بياوريد، نبايد کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.
در ديدار جمعي از شعرا- 6/14

عقلانيت شرط اول عدالت
 

اگر معنويت با عدالت همراه نباشد، عدالت مي شود يک شعار توخالي. خيلي ها حرف عدالت را مي زنند، اما چون معنويت و آن نگاه معنوي نيست، بيشتر جنبه سياسي و شکلي پيدا مي کند. دوم عقلانيت اگر عقلانيت در عدالت نباشد، گاهي اوقات عدالت به ضد خودش تبديل مي شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خيلي از کارها را گاهي بعضي از اين گروه هاي عدالت کرده اند، که ضد عدالت شده. اتفاقا حالا همان تندي هاي آن حضرات موجب شده که خود آنها صد و هشتاد درجه گرايشهايشان عوض بشود! جور ديگري حرف برنند. جور ديگري فکر کنند، جور ديگري عمل بکنند. بنابراين در عدالت، عقلانيت شرط اول است.
در ديدار اعضاي هيئت دولت- 6/16

فضاي جامعه را فضاي برادري قرار بدهيم
 

فضاي جامعه را فضاي برادري، مهرباني و حسن ظن قرار بدهيم. من هيچ موافق نيستم با اينکه فضاي جامعه را فضاي سوءظن و فضاي بد گماني قرار بدهيم. اين عادات را از خودمان بايد دور کنيم. اينکه متاسافانه باب شده که روزنامه و رسانه و دستگاه هاي گوناگون ارتباطي - که امروز روز به روز هم بيشتر و گسترده تر و پيچيده ترمي شود- روشي را در پيش گرفته اند براي متهم کردن يکديگر، اين چيز خوبي را ظلماني مي کند، هيچ منافات ندارد که گنهکار تاوان گناه خودش را ببيند، اما فضا فضاي اشاعه گناه نباشد، تهمت زدن، ديگران را متهم کردن به شايعات، به خيالات.
خطبه هاي نماز عيد سعيد فطر- 6/29

باطل را به صورت خالص نمي آورند
 

نگذاريد دشمنان از بي بصيرتي ما استفاده کنند؛ دشمن به شکل دوست جلوه کند، حقيقت به شکل باطل و باطل در لباس حقيقت. اميرالمومنين در يک خطبه اي از جمله ي مهمترين مشکلات جامعه همين را ميشمارد: «انما بدء الوقوع الفتن اهواء تتبع و احکام تبندع يخالف فيها کتاب الله». در همين خطبه، اميرالمومنين ميفرمايد: اگر حق به طور واضح در مقابل مردم آشکار و ظاهر بشود، کسي نمي تواند زبان عليه حق باز کند. اگر باطل هم خودش را به طور آشکار نشان بدهد، مردم به سمت باطل نخواهد رفت. «ولکن يوخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فيزجان». آن کساني که مردم را مي خواهند گمراه بکنند، باطل را به صورت خالص نمي آورند؛ باطل و حق را آميخته مي کنند، ممزوج مي کنند، آن وقت نتيجه اين مي شود که «فهنالک يستولي الشيطان علي اوليائه»؛ حق، براي طرفداران حق هم نتيجه مي شود اين است که بصيرت مي شود اولين وظيفه ي ما. نگذاريم حق و باطل مشتبه بشود.
در ديدار عمومي مردم چالوس و نوشهر- 7/15

چرا کرسي آزاد فکري را به وجود نياورديد؟
 

بنده گفتم کرسي آزاد فکري را در دانشگاها به وجود بياوريد. خوب، شما جوانها چرا به وجود نياورديد؟ شما کرسي آزاد فکري سياسي را، کرسي آزاد فکري معرفاتي را تو همين دانشگاه تهران، تو همين دانشگاه شريف، تو همين دانشگاه اميرکبير به وجود بياوريد. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همديگر را نقد کنند، با همديگر مجادله کنند. حق، آنجا خودش را نمايان خواهد کرد. حق اينجوري نمايان نمي شود که کسي يک انتقادي را پرتاب بکند. اينجوري که حق درست فهميده نميشود. ايجاد فضاي آشفته ذهني و با لفاظي ها هيچ کمکي به پيشرفت کشور نمي کند. شما تجربه ي اين پدر پيرتان را در اين زمينه داشته باشيد. آني که کمک مي کند به پيشرفت کشور، آزادي واقعي فکرهاست؛ يعني آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، از هو و جنجال نترسيدن، به تشويق و تحريض اين و آن هم نگاه نکردن.
در ديدار جمعي از نخبگان علمي کشور- 8/6

اين ايراد ماست به صدا و سيما
 

صدا و سيما آيا وضعيت واقعي کشور را نشان مي دهد؟ نه، ناقص نشان مي دهد. خيلي پيشرفتهاي برجسته و بزرگ هست که صدا و سيما نشان نمي دهد، دليلش هم اين است که شما مجموعه اي مرتبط با حوادث گوناگون، از خيلي از حقائق کشور و پيشرفتهاي کشور مطلع نيستند، نقص صدا و سيماي ماست. والا اگر صدا و سيما ميتوانست همان جور که تلويزيون فلان کشور غربي با يک سليقه و تجربه فراوان و با استفاده هاي هنري دروغهاي خودش را راست جلوه مي دهد، واقعيات موجود کشور را درست منعکس کند، شما بدانيد امروزاميد نسل جوان، دلبستگي نسل جوان به کشورش، به دينش، به نظام جمهوري اسلامي اش، بمراتب بيشتر از حالا بود. اين ايراد ماست به صدا و سيما، اگر مي توانست درست وضع کشور را منعکس کند، خيلي شعف و بهجت بينندگان بمراتب بيشتر از آني مي شد که امروز هست. خيلي از کارها دارد انجام مي گيرد که مايه خوشبختي است، مايه سرفرازي است. اين را خيلي ها- اغلب يعني- خبر ندارند. بنده غالبا به مسئولين دولتي اعتراضم اين است که چرا نميتوانند بيان کنيد. بيان کردن هم يک هنري است، بيان هنري بخصوص، هنر بزرگي است، اين را ندارند.
در ديدار جمعي از نخبگان علمي کشور- 8/6

بزرگترين جرمي که انجام گرفت
 

مسائل را بايد اصلي فرعي کرد؛ مسئله اصلي چيست؛ يک سلسله مسائل فرعي هم پيرامون اوست، نه اينکه آن مسائل فرعي هم کم اهميت است، اما مسئله اصلي اهميتش بيشتر از آنهاست. مسئله اصلي در اين قضاياي اخير، اصل انتخابات بود؛ زير سوال بردن اصل انتخابات بزرگترين جرمي بود که انجام گرفت. چرا شما نسبت به اين جرم چشمتان را مي بنديد؟! اين همه زحمت کشيده بشود، مردم بيايند، يک شرکت به اين عظمت يک تصاب شکني، يک رکورد شکني در دنيا در مردمسالاري در دمکراسي اي که اينقدر ادعايش را مي کنند، انجام بگيرد بعد يک عده مفت و مسلم بيايند بدون استدلال بدون دليل، همان فرداي انتخابات بگويند انتخابات دروغ است! اين کار کوچکي است؟! اين جرم کوچکي است؟! يک قدري بايد منصف بود توي اين قضايا. دشمن هم حداکثر استفاده را از اين کرد.
بيانات در ديدار جمعي از نخبگان علمي کشور- 8/6

نميتوانيد تا آخر کنترل کنيد
 

من روز اول اين پيغام دادم به همين حضراتي که صحنه گردان اين قضايا هستند، آن ساعات اول من به آنها پيغام خصوصي دادم. من اگر يک وقتي توي نماز جمعه يک حرفي مي زنم، اين ابتدا به ساکن نيست؛ حرف خصوصي، پيغام خصوصي، نصيحت لازم انجام مي گيرد، وقتي انسان ناچار مي شود، يک حرفي را مي آورد در علن بيان مي کند. من پيغام دادم، گفتم اين را شما داريد شروع مي کنيد، اما نميتوانيد تا آخر کنترل کنيد؛ مي آيند ديگران سوءاستفاده مي کنند. حالا ديديد آمدند سوء استفاده کردند. مرگ بر اسرائيل را خط زدند! مرگ بر آمريکا را خط زدند! معناي اين کار چيست؟ آني را که وارد عرصه سياست مي شود، بايد مثل يک شطرنج باز ماهر هر حرکتي را كه ميكند،تا سه تا چهار حركت بعد او را هم پيش بيني كند. بعد ازاو را هم پيش بيني کند. شما اين حرکت را مي کني رقيب در مقابل او آن حرکت ديگر را خواهد کرد؛ بايد فکرش باشي که تو چه حرکتي خواهي کرد.
در ديدار جمعي از نخبگان علمي کشور- 8/6

خودشان اصرار دارند...
 

من هيچ اعتقادي ندارم به دفع؛ من گفتم نماز جمعه؛ اعتقاد من به جذب حداکثري و دفع حداقلي است؛ اما بعضي کانه خودشان اصرار دارند بر اينکه از نظام فاصله بگيرند. يک اختلاف درون خانوادگي را درون نظام را- که مبارزات انتخاباتي بود- يک عده اي تبديل کردند به مبارزه با نظام - البته اينها اقليتند، کوچکند؛ در مقابل عظمت ملت ايران صفرند، لکن به نام اينها شعار مي دهند، اينها هم دل خوش ميکنند به اين- اين بايد مايه عبرت باشد.
تبليغ بايد بتواناين حقايق را باي مردم و براي خود آنها روشن بکند که بفهمند دارند خطا ميکنند و اشتباه ميکنند.
در ديدار جمعي از طلاب و روحانيون- 9/22

چرا فلاني ملاحظه مي کند؟
 

گاهي هم از بنده گله مي کنند که چرا فلاني صبر مي کند؟ چرا فلاني ملاحظه مي کند؟ من عرض مي کنم؛ در شرايطي که دشمن با همه وجود با همه امکانات خود درصدد طراحي يک فتنه است و مي خواهد يک بازي خطرناکي را شروع کند، بايد مراقب کرد و او را در آن بازي کمک نکرد. خيلي بايد با احتياط و تدبير و در وقت خودش با قاطعيت وارد شد. دستگاه هاي مسئولي وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هيچگونه تخطي از قانون، بايستي مُر قانون به صورت قاطع انجام بگيرد، اما ورود افرادي که شان قانوني و سمت قانوني و وظيفه قانوني و مسئوليت قانوني ندارند، قضايا را خراب ميکنند
در ديدار مردم قم سالگرد قيام 19 دي- 10/19

کدام کشور چنين قدرتي دارد؟
 

بزرگترين ثروات براي يک نظام همين است که مردم پشت سرش باشند. آمدند به اصطلاح خواستند اين حرکت مردمي را خراب کنند؛ گفتند راهپيمائي حکومتي! بي عقلها نفهميدند که با اين حرف دارند حکومت را تعريف مي کنند؛ دارند از حکومت تمجيد مي کنند اين چه حکومتي است که در ظرف دو روز - روز عاشورا (يکشنبه) آن خباثتها را راه انداختند، روز چهارشنبه اين حرکت عظيم راه افتاد- ميتواند يک چنين بسيج عظيم ملي را در سرتاسر کشور بکند؟ امروز کدام کشور ديگر، کدام حکومت ديگر چنين قدرتي دارد؟ قوي ترين حکومتهاي دنيا و ثروتمندترينشان- که ولخرجي هاي زيادي هم براي جاسوس پروري و خرابکاري و تروريست پروري دارند - اگر همه تلاششان را هم بکنند، نميتوانند ظرف دو روز، صد هزار نفر آدم را بياورند توي خيابانهاي شهرشان يا کشورشان. چند ده ميليون انسان در سرتاسر کشور بيايند! اگر به دستور حکومت آمده باشند، اين خيلي حکومت مقتدري است؛ پس خيلي حکومت قوي اي است که اينجور امکان بسيج را دارد.
در ديدار مردم قم سالگرد قيام 19 دي- 10/19

شفاف سازي، دشمن دشمن است
 

انتظار از خواص اين است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. دو پهلو حرف زدن، کمک کردن به غبارآلودگي فضاست؛ اين کمک به رفع فتنه نيست، اين کمک به شفاف سازي نيست. شفاف سازي، دشمن دشمن است، مانع دشمن است. غبارآلودگي، کمک دشمن است. اين، خودش شد يک شاخص. اين يک شاخص است: کي به شفاف سازي کمک مي کند و کي به غبارآلودگي کمک مي کند. همه اين را در نظر بگيرند، اين را معيار قرار بدهند
ديدار با اعضاي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي- 10/29

گاهي غفلت ها مثل خيانت ها ضربه مي زند
 

به عنوان اعتراض به انتخابات مردم را به خيابانها دعوت کردند؛ چرا؟ اين چه منطقي است؟ چرا مردم را به خيابان دعوت مي کنند؟ مگر مسئله انتخابات - مسئله اي به اين اهميت، به اين ظرافت- قابل حل توي خيابان است؟ نيروي فشار درست کردند؛ اينها غفلتهاي بزرگي است. خوب، وقتي اينجوري ميشود، مامني درست ميکنند براي دشمن، مامني درست ميکنند براي آن کسي که که ميخواهد ايجاد آشوب و اغتشاش کند؛ اينها غفلتهاست. يعني در سياست، غفلتها گاهي مثل خيانتها خيلي ضربه مي زنند. يعني واقعا وقتي شما تيراندازي کرديد، اين تير خورد به سينه يک نفر، ممکن است شما متعمد هم نباشيد، اما بالاخره در نتيجه تاثير ندارد، تير توي قلبش خورد، مي افتد مي ميرد، چه شما تعمد داشته باشيد، چه از روي خطا زده باشيد؛ خيال کردي اين سيبل است، زدي به سينه ي آدم. خطاها گاهي اينجوري است؛
بيانات در ديدار وزير علوم و استادان دانشگاه تهران- 11/13

خسته مبادگامهاي استوارتان
 

ملت عظيم الشان و شگفتي آفرين ايران، خسته مباد گامهاي استوارتان، سربلند باد پرچم همت و آزادگي تان، درود خدا بر عزم راسخ و بصيرت بي همتايتان که هميشه در لحظه نياز، صحنه رويارويي با بد دلان و بدخواهان را عرصه پيروزي حق ميسازد و نمايشگاهي از عزت و عظمت مي آرايد.
- آيا حضور دهها ميليون انسان بصير و پر انگيزه در جشن سي و يک سالگي انقلاب کافي نيست که معاندان و فريب خوردگان داخلي را که گاه رياکارانه دم از «مردم» ميزنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقيم اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و آله و راه امام بزرگوار است، به آنان نشان دهد؟
پيام تشکر و قدرداني اتز حضور دهها ميليوني ملت در 22 بهمن-11/22

ملتها اين انقلاب را گرامي ميدارند
 

خوب، دشمن جور ديگري حرف مي زند. بعضي ها هم با همان لغت دشمن حرف مي زنند، با همان زبان دشمن حرف مي زنند، آيا ميفهمند يا نميفهمند. آن با خداست؛ اما با زبان او حرف ميزنند، سعي ميکنند وانمود کنند که انقلاب از راه خود منحرف شده است؛ نه، اگر منحرف شده بود، اين همه دل با نام انقلاب و ياد انقلاب به حرکت درنمي آمد؛ اين همه ايمان و انگيزه به ياد اين انقلاب بسيج نميشد. در دنيا هم همين جور است. اين انقلاب امروز در کشورهاي اسلامي هم آثارش در دلهاي مردم محسوس است. به چند تا دولت معاند نگاه نکنيد، ملتها اين انقلاب را گرامي ميدارند، بزرگ ميدارند، به آن احترام ميکنند، حسرت آن را براي خودهاشان ميخورند؛ اين نشانه هاي حقانيت است، نشانه هاي بقاء است، «توتي اکلها کل حين» است.
در ديدار جمعي از مردم آذربايجان- 11/28

صلاحيت حضور در نظام
 

در مسائل فرعي اختلاف نظر مهم نيست و قابل حل است؛ اما بايد با مرزبندي روشن در مسائل اصلي، صف کساني که پايبند هويت نظام هستند يا کساني که مخالف دينداري مردمند و با قانون معارضه مي کنند مشخص شود.
...مسئله اساسي، حفظ هويت نظام و مرزها و شاخص هاي آن است و کسانيکه هندسه و هويت نظام را که در قانون اساسي و حکميت و داوي قانون متبلور شده است. قبول دارند جزو مجموعه نظام بشمار مي آيند اما افرادي که با حرف و عمل و تحريک، اين مباني را زير پا مي گذارند به دست خودشان صلاحيت حضور در مجموعه عظيم نظام را از دست مي دهند.
در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان- 12/6
منبع: نشريه راه شماره45



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.