سربازان اصل 110

14 شهريور 1388: جلسه سالانه شعرا با رهبر انقلاب، با توجه به مسائل بعد از انتخابات، رنگ و بوي ديگري داشت. ماهيت هنري اين جلسه، باعث شد تا فرازهايي از صحبت هاي رهبر انقلاب، محتواي کليپ تاثير گذار «اين عمار» بشود، تا اينکه باز هم يک محصول هنري، يک پيام را ماندگار کند و تاثير گذار.
سه‌شنبه، 8 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سربازان اصل 110

 سربازان اصل 110
سربازان اصل 110


 

نويسنده: جمال يزداني




 

هنرمندان انقلاب و مطالبات رهبري در سال 88
 

سال 1388 سال متفاوتي براي هنر انقلاب اسلامي بود. نعمت انتخابات و حوادث پس از آن، آن قدر، تکان دهنده لايه هاي مختلفت طبقات اجتماعي بود که هنرمندان نيز از اثرات اين امر بر کنار نماندند.

85 روز بعد از انتخابات- ضيافت غزل
 

14 شهريور 1388: جلسه سالانه شعرا با رهبر انقلاب، با توجه به مسائل بعد از انتخابات، رنگ و بوي ديگري داشت. ماهيت هنري اين جلسه، باعث شد تا فرازهايي از صحبت هاي رهبر انقلاب، محتواي کليپ تاثير گذار «اين عمار» بشود، تا اينکه باز هم يک محصول هنري، يک پيام را ماندگار کند و تاثير گذار.
از مهمترين عوامل انسجام و رشد و شکوفايي شعر انقلاب، برگزاري همين جلسه است. بسياري از شعراي جوان متاثر از شعراي هميشگي اين جلسه رشد مي کنند و خود بعد از مدتي در اين جلسه شرکت مي کنند. حالا شعر انقلاب ديگر از دوره تثبيت خود گذشته است و بايد در انتظار بين المللي شدن آن و تسخير عرصه ادبيات داخل کشور بود.
«من امسال هم مثل پارسال دقت کردم تا بالا آمدن سطح شعر انقلاب را و شعر اين نسل را بسنجيم؛ پارسال هم به گمانم همين را گفتم؛ امسال هم تاکيد مي کنم: من بوضوح دارن بالا آمدن اين سطح را مشاهده مي کنم؛ يعني واقعا شعر مجموعه ي شاعران انقلاب، امروز نسبت به ده سال قبل و پانزده سال قبل، يک رشد تحسين برانگيزي کرده. من هم آن کساني که ديروز جوانها و نوباوگان انقلاب محسوب مي شدند که امرو الحمدالله به ميانسالي رسيده اند و همچنان در اين صراط پيش مي روند و هم آن جوان هايي که تازه وارد اين ميدان شده اند را واقعا تحسين مي کنم.»
اشعاري که هم به لحاظ فني و هم به لحاظ محتوايي هرچه بيشتر به کمال خود نزديک مي شود. مي توان گفت جزء محدود عرصه هايي است که آرمان هاي انقلاب در آن به تمامه تجلي يافته است:
«بسياري از اين آرمانها هنوز بالاي سر ماست، ما بايد حرکت کنيم: به سمت عدالت بايد برويم، به سمت اخلاق بايد برويم، به مست استقلال به معناي حقيقي کلمه - شامل استقلال فرهنگي که از همه عميقتر و دشوارتر است- بايد برويم، به سمت بازيابي حقيقي هويت اسلامي- ايراني خودمان بايد برويم. در امتحان هايي از قبيل همين حوادثي که حول و حوش انتخابات پيش آمد- بعد از انتخابات و قبل از انتخابات- ديديم که در همين زمينه ها ضعفها و مشکلات داريم. اين حوادث براي ما نعمت بزرگي است؛ از اين جهت که ضعفهاي خودمان را بشناسيم. خب، در اينجا شاعر چه نقشي دارد؟ مرد هنري و مرد فرهنگي - مرد شامل زنها هم ميشود- يعني انسان هنري و انسان فرهنگي، در اين صحنه چه وظيفه اي دارد؟ به نظر من وظيفه خيلي سنگين است، خيلي بزرگ است. مهمترين وظيفه هم تبليغ و تبيين است؛ در حوادث فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است... وظيفه مجموعه فرهنگي و ادبي و هنري هم وظيفه مشخصي است: بلاغ، تبيين، بگوييد خوب بگوييد. من هميشه تکيه بر اين مي کنم: بايستي قالب را خوب انتخاب کنيد و هنر را بايستي تمام عيار توي ميدان بياوريد؛ نبايد کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.»
و به درستي شاعران جزء پيشگامان بصيرت بخشي در مسائل و حوادث بعد از انتخاب بودند، اشعار سياسي قزوه، اسفندقه، مودب سيار و بسياري ديگر از شعراي نسل دوم و سوم انقلاب نقش خود را در بسط و تثبيت آرمان هاي انقلاب بازي کردند.

95 روز بعد از انتخابات- از جزيره به جبهه
 

24 شهريور 1388: بعد از نه سال از آخرين ديدار هنرمندان دفاع مقدس با رهبر انقلاب، دوباره اين جمع - البته با ترکيب امروزي و بسيار متنوعش- به ديدار رهبري آمد. شايد يکي از دلايل اين ديدار شباهت بسيار زياد شرايط جنگ هشت ساله با جنگ نرمي بود که با انتخابات امسال وارد فاز جديدي شده بود. بنابراين نياز بود تا با بازخواني هنر دفاع مقدس، بتوان جامعه را براي دفاع متناسب در برابر جنگ نرم، آماده نمود. در ميان هنرمندان بر سر ماجراي انتخابات و مسائل بعد از آن انشقاق زيادي ايجاد شده بود. اين جلسه توانست جبهه هنر انقلاب اسلامي را بار ديگر به خود بياورد تا بتواند شرايط را بهتر درک کند و به انجام وظايف خود بيش از پش هدايت شود.
در اين ديدار هنرمندان آزادانه حرف زده، گلايه کرده، و سخن گفتند. تقريبا از همه اقشار هنرمندان در اين جلسه حضور داشتند. از جمال شورجه تا مجيد اخشابي، از فريدون جيراني و محمدرضا شريفي نيا تا انسيه شاه حسيني و يوسفعلي ميرشکاک و ناصر فيض و... و مهم ترين مسائلي که هنرمندان در اين جلسه مطرح کردند از اين قبيل بود:
- احمد زاده: لزوم استفاده از تحربيات جنگ در همه زمينه هاي زندگي؛ حتي زندگي زناشويي!... ما بايد جنگ نرم عليه دشمنان را طوري طراحي کنيم که در هر حال برنده ي بازي باشيم.
- مرتضي سرهنگي: «ادبيات و هنر دفاع مقدس در فرايندي طبيعي متولد شده، بنابراين نه وکيل مي خواهد و نه وزير، پدر مي خواهد!» اشاره به لزوم مستند سازي رويدادهاي جنگ: در اين زمينه او به «نظام مندي حرب» آيت الله بوشهري فلاش بک مي نزد که از نگارش آن در 110 بند بيش از صدسال مي گذرد و بند 22 آن مي گويد: «حوادث جنگ را بنويسيد و از جنگ عکاسي کنيد!»
- سعيد قاسمي: از فعاليت هاي فرهنگي جزيره اي نيروهاي فرهنگي انقلاب، جبهه شکل نمي گيرد، «ما بايستي الان در فکر تهاجم باشيم نه اينکه در دفاع هم دچار مشکل باشيم.»
- مسعود فراستي: 1. خود را هنرمند ندانيم 2. کار جدي ارائه دهيم 3. فرهنگ را سياست زده نکنيم. مديريت فرهنگي ما دچار تفرقه است، يک مدير فرهنگي را بعد از مدير شدنش با صدها تلفن هم نمي شود پيدا کرد. ميلياردها خرج فيلمي مي کنيم که تنها 2 تا 2/5 ميليون فروش دارد.
- مجيدي: آقا من حالم بد است، به کجا مي رويم؟ آقا چرا ما مدعي همه چيز شده ايم؟ خيلي از فيلم سازان مي خواستند به اين جلسه بيايند اما نه به دليل ناراحتي بلکه به دليل ناخوش احوالي نتوانستند بيايند. در آن روزها هيچ کس به دنبال طرح نامش در تيتر اول رسانه ها نبود. آن زمان به همديگر تهمت نمي زدند، مردم عزيزي بودند که نداشته هايشان را در راه خدا به جبهه ها اهدا مي کردند. من هر چه دارم از اين انقلاب است.
- نادر طالب زاده: «انقلاب اسلامي الان زير ميکروسکوپ است!» بايد مستندهاي سياسي و تحليلي فراواني با صراحت ساخته شود و نبايد اين طور باشد که حرف ها را در اتوبوس و تاکسي بشنويم. اين حرف ها را بايد در قالب مستند و در چارچوب هاي قانوني منتشر شود و پيشنهاد ايجاد شبکه تخصصي مستند.
و سرانجام سخنان رهبر انقلاب که: «... خود اين کار فرهنگي و کار هنري شما که روايت آن جهاد مقدس هست، جهاد است... نبايد تصور کرد که مضامين دقاع مقدس؛ مضامين تکراري است. خيلي از مفاهيم و مضامين در مجموعه اين تلاش هشت ساله وجود داشته که هنوز درباره آنها کار نشده، فکر نشده.
اينکه تصور بشود که هنر دفاع مقدس در جامعه ما مخاطب ندارد، طالب ندارد،اين هم خطاي بزرگي است، از اشتباهات فاحش است اگر کسي اين را خيال کند. همين کتاب «خاکهاي نرم کوشک» يا کتاب «دا» که در کمتر از دو سال، شنيدم بيش از هفتاد بار به چاپ رسيده! پر فروش ترين فيلمها و پرجاذبه ترين و پرمشتري ترين فيلمها، فيلمهايي است که مربوط به دفاع مقدس است. از فيلم «آژانس شيشه اي» و «ليلي با من است»، تا اين فيلم اخير «اخراجي هاي» آقاي ده نمکي. البته بعضي از کارها هست، مشتري پيدا نمي کند؛ اين اشکال در مضمون و محتوا نيست، اشکال در ساخت است، در قالب است، در کيفيت است، در مايه هاي کم هنري است که به خرج داده مي شود.»

123 روز بعد از انتخابات- خودت باش!
 

21 مهر 1388: رسانه ملي، جايي که قلب رسانه اي انقلاب اسلامي مي توان از آن تعبير کرد. سال آخر رياست مهندس ضرغامي بر رسانه ملي نيز خالي از حوادث گوناگون نبود. از مناظره هاي انتخاباتي تا نحوه پوشش مسائل بعد از انتخابات و از همه مهمتر، تاخير چندماهه حکم تمديد مسئوليت او بر مسند رياست سازمان از سوي رهبر انقلاب. اين حکم، علاوه بر مسئله تاخير، حاوي نکته مهم تري نيز بود و آن انتظار رهبر انقلاب در دوره جديد براي ظهور تحول سازمان و برنامه هاي رسانه طي يک سال آينده بود. گويي حکم معلق به اين نحو صادر شده است. به هر حال ديدار ضرغامي با رهبر انقلاب براي سال هاي آينده، ديدار مهمي بود، ديداري که خود ضرغامي آن را اين گونه روايت مي کند:
«تاکيد رهبري، روي اين واقعيت بود که «خودت باش»؛ چرا که وقتي از منظر اعتقادي خودت و نه جايگاه مديريتي صرف به عملکرد رسانه نگاه مي کني همين هستي که از تو توقع دارم و مواظبت کن تا فضاسازي هاي هميشگي و سطحي شما را از اين طريق صحيح باز ندارد... اشراف کامل رهبري به عملکرد سازمان و بيان دقيق و همه جانبه نقاط قوت و زحمات ارزشمند همکاران رسانه ملي در تمام بخش ها؛ اينجانب را از بيان گزارش جامع عملکرد 5 ساله بي نياز کرد... انتظار و توقع معظم له از ما مديران، هنرمندان و برنامه سازان چه در درون خانواده صدا و سيما و چه در جامعه بزرگ همکاران اين دستگاه عظيم فرهنگي در سراسر کشور به مراتب فراتر از مرزهايي است که امروز وجود دارد.»

170 روز بعد از انتخابات- هنر خلاق با مخاطب بين المللي
 

9آذر 1388: ديدار کارگران، هنرمندان و عوامل توليد سريال حضرت يوسف عليه السلام، با رهبر انقلاب هم يکي ديگر از مهم ترين ديدارهاي هنري امسال بود. رهبري در اين ديدار نقدي به بي عدالتي موجود در فضاي هنري دنيا اشاره کردند و دليل بين المللي نشدن آثار هنر انقلابي را اينگونه بيان نمودند:
«چنين آثار هنري قطعا آثار بزرگي خواهند شد اما هيچگاه جايزه اسکار و يا نوبل هنري را دريافت نخواهند کرد، زيرا امروز کوس رسوايي دستگاههاي جهاني پشتيبان هنر، در دنيا زده شده است. اين جايزه ها هيچ ارزشي ندارد و هنرمندان نيز نبايد براي کسب اين جايزه ها به دنبال شاخت اثر هنري باشند. جايزه هايي مثل اسکار و نوبل که ديگر رسوا شده، مثلا همين جان اشتاين يک تا وقتي عليه امپرياليسم مي نوشت به نان شبش محتاج بود. تا درباره جنگ ويتنام و به نفع آمريکا نوشت برنده جايزه نوبل ادبيات شد.
بايد روش هاي هنرمندانه را فراگرفت و براي ساخت اثرهاي هنري مبتني بر حقيقت، همت کرد که اين هدف نيز جز با تلاش هنرمندان متعهد و جوانان مومن محقق نخواهد شد.»
رهبر انقلاب همچنين دفاع جانانه از سريال حضرت يوسف کرد:«البته برخي ايرادهايي هم که به اين مجموعه گرفته شد، يا صحيح نبود و يا آنقدر اهميت نداشت که بخواند به آن کار بزرگ خدشه اي وارد کند.»
دراين ديدار نکات جالب ديگري هم مطرح شد؛ از جمله اين که 54 کشور به زبان عربي سريال يوسف را درتلويزيون هايشان ديده اند. و البته همه دنيا با زيرنويس انگليسي در ماهواره.

200 روز بعد از انتخابات- سربازان اصل110
 

9 دي 1388: اتفاق ويژه هنري امسال، مانند بسياري از مسائل نادر سال 88، نامه حدود 60 نفر از هنرمندان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي، به رهبر انقلاب و اعلام وفاداري و تبعيت آنان از اصل ولايت فقيه و جمهوري اسلامي بود. موضع گيري هنرمندان در قبال مسائل سياسي سرنوشت ساز، از وظايف فراموش شده هنرمندان است و البته مايه تاسف است که اعلام وفاداري به انقلابي که سي سال از آن مي گذرد. براي بخشي از يک طبقه اجتماعي، بايد داراي عواقب و هزينه هاي باشد، آن گونه که در اين نامه آمده: «به خوبي واقف ايم که بيان چنين مواضعي در چنين روزگاري براي گويندگان آنها چه غرامتي را در پي دارد.»
مشکل اول جبهه هنر انقلاب اسلامي، مشکل نيروي انساني نيست مشکل انسجام است. اين جبهه در هر رشته هنري نماينده اي دارد و تنوع هنرمندان امضا کننده اين نامه ايجاد يک هويت واحد جديد براي هنر انقلاب اسلامي را نويد مي داد؛ مشروط به آن از سوي خود آنان پيگيري شود. بخش هايي از نامه از اين قرار بود:
بر اهل بصيرت از ابتداي فتنه پردازي اخير مشخص بود
که اين بار دعوا بر سر مسند رياست قوه مجريه نيست و نه حتي حذف گام به گام شخص ولي فقيه بلکه حضرات ليدرهاي احزاب تکنوکرات و نوليبرال آمده بودند براي حذف اصلا ولايت فقيه از قانون اساسي کشور.
جرياني که نه به اصل رکين قانون اساسي- ولايت فقيه- تمکين نمي کند نه حرمتي براي ساختار سياسي، تقنيني و قضايي کشور قائل است و در اتحاد آشکار عملياتي با محافل برانداز آمريکايي اسرائيلي و عناصر بي آبرويي ليبرال، منافق، سلطنت جو و کمونيست ورشکسته و خارجه نشين قرار گرفته و صرفا در جهت تخريب مباني وحدت ملي ايرانيان، برنامه ريزي و اقدام مي کند، چگونه مي تواند «اصلاح طلب» باشد؟! دوستان دلخور نشوند، واقعيت ها تلخ و ناگوارند و بايد واقع بين بود. اين جريان بهتر است با نام واقعي اش به ميدان بيايند:«اپوزيسيون برانداز.»
ما هم به عنوان پيروان آن پير خرابات، بي هيچ واهمه اي حرف مان را زديم پي آن ايستاده ايم و در برابر باران تيرهاي تهمت و افترا، ترور شخصيت و دشنام هاي دشمنان انقلاب و امام سينه سپر کرده ايم...
ما در ره دوست نغض پيمان نکنيم
گرجان طلبد دريغ از جان نکنيم
دنيا اگر از يزيد لبريز شود
ما پشت به سالار شهيدان نکنيم

کمترين سرباز اصل مقدس 110 قانون اساسي:
 

- فعالان فرهنگي: علي اصغر آبخيز، سعيد قاسمي، حسن معجزاتي، علي اصغر بهمن نيا، رضا مصطفوي، صادق دريائي، سيد ناصر هاشم زاده، احسان محمد حسني، علي ثابت، جعفر جهروتي زاده.
- نويسندگان: مجتبي رحماندوست، حميد حسام، گل علي بابائي، حسن بهزاد، دکتر سيد حسن شکري، حميد داود آبادي، سعيد تاجيک، سعيد عاکف، اميرحسين فردي، محمد حسين قديمي، بهزار پروين قدم، محمد علي صمدي، سيدمحمد قائم مقامي
- شاعران: حواد محقق، کاظم رسمي، عليرضا قزوه، مرتضي اميري اسفتدقه، قادر طهماسبي (فريد)، علي معلم دامغاني، يوسف علي مير شکاک.
- مستند سازان: روح الله رفيعي، حسين قدياني، محسن اسلام زاده، مرتضي شعباني، اصغر بختياري، رضا برجي، سيد سليم غفوري، محدرضا محمد ينجات، محمد علي فارسي، سهيل کرمي، امير خورشيد فر
- کاريکاتوريستن: سيد مسعود شجاعي طباطبايي، حسين نيرومند
- عکاس: مهرزاد ارشدي، علي سلطاني محمدي
- سينما گران: نادر طالب زاده اردوبادي، مسعود ده نمکي، بهزاد بهزاد پور، مسعود فراستي
- گرافيست: سيد حمد شريفي آل هاشم، امير مقدم، ميثم محمد حسني
- مداحان: محمد رضا طاهري، سعيد حداديان
- تئاتر: نصرالله قادري، حفيظ الله رفيعي
منبع: نشريه راه شماره45



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.