عاداتي که سبب تجمع پلاک هاي دنداني مي شود

پلاک ها ترکيبي از باکتري هايي هستند که مواد شيميايي چسبنده يي به نام«موکوپلي ساکاريد» توليد مي کنند. در ابتدا، لايه ي نازکي که به راحتي با مسواک زدن از روي دندان برداشته مي شود ايجاد مي شود. اما اگر مدتي بگذرد و زمان طولاني مسواک زده نشود، باکتري هاي در پلاک هاي دنداني اسيدي ترشح مي کنند که سبب تخريب ميناي دندان مي شود. آسيب ميناي دندان هم ايجاد حفره در دندان را به دنبال دارد. پلاک ها به تدريج سفت و محکم شده و سبب بروز
يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عاداتي که سبب تجمع پلاک هاي دنداني مي شود

عاداتي که سبب تجمع پلاک هاي دنداني مي شود
عاداتي که سبب تجمع پلاک هاي دنداني مي شود


 

تهيه و تنظيم: ابراهيم بيگدلي




 

پلاک هاي دنداني
 

پلاک ها ترکيبي از باکتري هايي هستند که مواد شيميايي چسبنده يي به نام«موکوپلي ساکاريد» توليد مي کنند. در ابتدا، لايه ي نازکي که به راحتي با مسواک زدن از روي دندان برداشته مي شود ايجاد مي شود. اما اگر مدتي بگذرد و زمان طولاني مسواک زده نشود، باکتري هاي در پلاک هاي دنداني اسيدي ترشح مي کنند که سبب تخريب ميناي دندان مي شود. آسيب ميناي دندان هم ايجاد حفره در دندان را به دنبال دارد. پلاک ها به تدريج سفت و محکم شده و سبب بروز لکه هايي در دندان ها مي شوند که ديگر به راحتي از آنها جدا نمي شوند. در اين زمان است که بايد براي برداشتن اين پلاک ها به دندانپزشک مراجعه کنيد.
با پرهيز از اين پنج عادت ناسالم مانع از ايجاد پلاک هاي دنداني شويد.

1ـ مسواک بزنيد آن هم از نوع با نظمش
 

ممکن است هيچ کس متوجه نشود که شما دوبار در روز مسواک نزديد، اما دندان هاي شما اين را کاملاً مي فهمند. پلاک ها کمي شبيه زنبور هستند، که در فصل تابستان يکي دو تاي آنها شايد نتوانند باعث آزارتان شوند. اما اگر به آنها اجازه بدهيد در منزل تان خانه کنند، حتماً براي تان مشکل ساز مي شوند. پس روزانه دوبار مسواک بزنيد و از خميردنداني استفاده کنيد که حاوي فلورايد است. لازم نيست که حتماً شيوه ي صحيح مسواک زدن را به خوبي اجرا کنيد، اما سعي کنيد همه ي سطوح دندان هاي تان را کاملاً با مسواک برس بکشيد.

2ـ نخ دندان
 

برس مسواک کاملاً در ميان دندان ها نفوذ نمي کند، اما نخ دندان مي تواند باقيمانده ي غذاها را که در تشکيل پلاک ها مؤثر هستند خارج کند. نخ دندان همچنين مي تواند پلاک هاي ايجاد شده در خطوط لثه را نيز خارج کند، جايي که مسواک به آن قسمت نمي رسد. اگر اين پلاک ها از بين نروند مي تواند به لثه نفوذ کنند و سبب بروز بيماري هاي لثه شوند.

3ـ دندانپزشک دوست شماست
 

حتي اگر بطور منظم مسواک بزنيد و از نخ دندان استفاده کنيد، ممکن است برخي از پلاک ها از دست مسواک و نخ دندان در بروند، بنابراين لازم است براي برداشتن اين پلاک ها هميشه به دندانپزشک مراجعه کنيد. يک سوم از افراد حتي سالي يک بار هم به دندانپزشک مراجعه نمي کنند. تحقيقات نشان مي دهد افرادي که از مراجعه ي منظم به دندانپزشک غفلت مي کنند. بيشتر دچار پلاک هاي دنداني مي شوند و شانس از دست دادن دندان ها در اين افراد بيشتر است. مراجعه ي سالي يک بار براي تميز کردن دندان ها، حداقل مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشکان توصيه مي کند که حداقل دوبار در سال براي معاينه ي دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنيد.

4ـ از مسواک هاي طبيعي غافل نشويد
 

مدت ها قبل از اينکه مسواک و خميردندان هاي حاوي فلورايد موجود باشند، برخي غذاهاي خاص نقش مهمي در پاک کردن اين پلاک هاي دنداني داشتند. خوردن برخي سبزي ها يا ميوه ها با پوست مي تواند پلاک ها را از روي دندان ها بردارد . ميوه هايي مثل هويج، سيب، خيار و خيلي از ميوه ها و سبزيجات خام دوست دندان ها هستند. بنابراين خوردن اين دسته از مواد غذايي نه تنها به کاهش وزن و بيماري هاي قلب و سرطان کمک مي کنند بلکه در حفظ سلامت دندان ها هم مؤثرند.

5ـ شيريني دشمن دندان
 

باکتري ها عاشق کربوهيدرات هاي ساده مثل قند هستند. خوردن آبنبات يا نوشيدني هاي شيرين باعث چسبيدن آنها به دندان مي شوند. وقتي باکتري ها پلاک ها را ايجاد ي کنند، قند را به اسيد تبديل مي کنند و سبب تخريب دندان ها مي شوند. همه ي آبنبات ها و بسياري از غذاهاي آماده در تشکيل پلاک ها نقش دارند. غذاهايي که قند بالايي دارند، بدترين چيزها براي دندان هستند.
پيشگيري از تشکيل پلاک روي دندان ها کار پيچيده يي نيست؛ تنها لازم است عادات بهداشتي سالم را رعايت کنيم که کار چندان سختي هم به نظر نمي رسد، فقط چند نکته را بدانيد
از دوران کودکي ياد مي گيريم که مسواک بزنيم، نخ دندان بکشيم و مراقب دندان هاي مان باشيم. مسواک و نخ دندان بهترين راه مبارزه با خرابي دندان هاست، اما چه کارهاي ديگري باعث پيشگيري از خرابي دندانها مي شود؟ بياييد اول بدانيم که اصلا پلاک چيست.

پنج راه حل براي فرار از دندان هاي زرد
 

هر روز با خوردن مواد غذايي و حتي نوشيدني هايي مانند؛ چاي يا قهوه دندان هاي تان حالت زردي به خود مي گيرد و از شفافيتي که شما دوست داريد خارج مي شود. حال بايد چه کاري انجام داد؟
«کربنات سود» ماده يي است که موجب سفيدي دندان هاي شما مي شود. مي توانيد از اين ماده ي شيميايي به روي دندان هاي تان استعمال کنيد. اين ماده را بر روي مسواک خود بزنيد و به دندان هاي تان بماليد. البته بايد دقت داشته باشيد که مبادا اين ماده را قورت دهيد. در حين اينکه دندان هاي تان را با اين ماده مي شوييد، دهان تان راهم از آب پر کنيد تا مبادا غلظت زياد اين ماده باعث از بين رفتن ميناي دندان تان شود.
بعضي از مواد غذايي مانند سيب و هويج باعث سفيدي دندان هاي تان مي شود، زيرا اين دو ميوه داراي موادي هستند که باعث مي شود رسوبي که برروي دندان هاي شما قرار دارد از بين برود و جرم روي دندان هاي تان را نيز پاک کند.

مواد غذايي و نوشيدني هايي مانند
 

چاي، قهوه و برخي ميوه هاي قرمز مانند؛ گيلاس، تمشک و...لکه دار شدن و رسوب دندان هاي تان را افزايش مي دهد، پس براي اينکه اين لکه ها و جرم هاي قهوه يي و زرد بر روي دندان هاي تان نماند، مدتي بعد از اينکه اين مواد غذايي را ميل کرديد، بهتر است از مسواک استفاده کنيد.
اگر شما فردي سيگاري هستيد، لکه هاي تيره هر چه سريع تر و بيشتر بر روي دندان هاي تان ظاهر مي شود، زيرا سيگار به دليل نيکوتين بالايي که دارد. رسوبات بسياري را بر روي دندان ها به جاي مي گذارد. بهتر است هر چند وقت يک بار به دندانپزشک مراجعه کنيد تا دندان هاي شما را جرم گيري کند و اين لکه ها کاملاً محو شوند.
براي اينکه هميشه دندان هاي تان براق بماند، توصيه مي کنيم که سه بار در روز مسواک بزنيد و مدت زماني که براي هر بار مسواک زدن توصيه مي شود سه دقيقه است؛ نه بيشتر که به ميناي دندان آسيب برساند و نه کمتر از اين مدت که باعث شود دندان هاي شما به خوبي تميز نشود.
منبع: مجله 7 روز زندگي شماره 101



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.