عمارتي براي تعبد و تعلم
نويسنده: شيرين هوشنگي
بر اساس آنچه در تاريخ نقل گرديده نخستين دوره از ادوار حوزه علميه اصفهان به زمان سلطنت آل بويه مي رسد، زماني که ابوجعفر علاءالدوله کاکويه فرمانرواي اصفهان بود «ابن سينا» نزد وي رفت . مدرسه اصفهان يادگار آن دوره است.
«ابوعبدالله معصومي» از محققان و حکماي بزرگ اسلام است که در علوم حکمت و فلسفه استاد مسلم بود تولدش در اصفهان اتفاق افتاد و درآن سامان به تحصيل دانش پرداخت و در علوم طبيعي و اسلامي تبحري تام يافت.
هنگام توقف شيخ الرييس ابوعلي سينا در اصفهان ابوعبدالله پيوسته جليس و مصاحب او بود که به تکميل مقامات فلسفي خود پرداخت. شيخ پيوسته او را بر ساير شاگردان ترجيح مي داد. گويند وقتي ابوريحان بيروني هجده ساله نزد شيخ الرئيس فرستاد که آنها را جواب گويد او به ابوعبدالله محول کرد. و اين دليل وسعت فکر و نظر او در مسايل فلسفه است.
غازان خان براي بهبود وضع کشور يک سري اصلاحات دامنه دار و قوانين و قواعدي را وضع نمود که نتايج درخشاني به بارآورد.
به پيروي از غازان قريب صد هزار نفر از مغول اسلام آوردند و جانشين وي اولجايتو(703 ـ 716) به مناسبت تعلقي که به مذهب شيعه داشت از سوي شيعيان محمد خدابنده لقب يافت.
بدين ترتيب تا انقراض سلسله ايلخان در ايران آيين اسلام مذهب رسمي دولت بود و حکومت ايلخان براساس شرع و آداب اسلامي مبتني گرديد و اطاعتي که تا اين تاريخ ايلخانان ايران نسبت به قاآن خانباليغ داشتند از ميان رفت و به تدريج رابطه بين خانباليغ و دربار ايلخاني مقطوع گرديد.
1 ـ مدرسه باباقاسم2 ـ مدرسه اماميه3 ـ مدرسه جنب مسجدجمعه 4 ـ مدرسه عصمتيه5 ـ مدرسه دردشت 6 ـ مدرسه شهشهان 7 ـ مدرسه صدرالدين علي ،شامل سه مدرسه 8 ـ مدرسه اوزون حسن 9 ـ مدرسه باقريه10 ـ مدرسه ترکها11 ـ مدرسه درب کوشک12 ـ مدرسه خواجه ملک مستوفي
جبل عامل که از ديرباز دانشگاه شيعه اماميه و مرکز پرورش دانشمندان و فرزانگان در علوم مختلف اسلامي چون حديث و فقه ، اصول فقه،تفسير و کلام و اخلاق بود،با گرايش شاه اسماعيل به تشيع و دعوت فقهاي شيعه از آن سامان زمينه ساز رونق تفکر شيعي گرديد. همچنين براي نشر تفکر شيعي و مذهب تشيع در ايران لازم بود حرکتي فرهنگي در پي ترجمه و تاليف فراهم آيد که با حضور دانشمندان جبل عامل به ايران اين حرکت سرعت پذيرفت.
1 ـ تصوف2 ـ سلطنت و شاه 3 ـ فقهاي اماميه به عنوان نايب امام عصر(عج)
دولت صفوي از جمله شاه اسماعيل براي اداره جامعه اسلامي نياز به فقيهي داشت تا هماهنگ با او در حيطه امور ديني اين جامعه به کار پردازد و مشروعيت رژيم را فراهم سازد، بدين جهت از ميان فقهاي موجود يکي را به عنوان «صدر» برگزيد. و به دليل همين نياز و نيز دعوت او و فرزندش طهماسب بسياري از فقهاي لبنان به ايران مهاجرت کردند.
با هجرت محقق کرکي و حضور در ايران از آنجايي که مرتبه علمي او فزونتر از «صدر» بود عنوان «شيخ الاسلام» به وي دادند .صدر با کارهاي اداري درآميخته بود ولي شيخ الاسلام بيشتر جنبه مذهبي و مقام افتاء داشت.
همچنين از ديگر عناويني که در دوره صفوي رايج بود عناوين «مجتهد» ،«پيشنماز» «مدرس»،«قاضي»و «مفتي» است که هر يک موقعيت ديني و اجتماعي خاص داشته اند.
در ادامه به معرفي يکي از مدارس علوم حوزوي در شهر تاريخي اصفهان مي پردازيم که از دير باز ميزبان استادان و دانش آموختگان علوم اسلامي بوده است و امروزه نيز با وجود گذر زمان و مرمت و احياء دوباره ،فضايي سرشار از معنويت و علم اندوزي را محيا ساخته است.
در اينجا از خشت به عنوان مصالح اصلي استفاده شده است و از آجر تنها براي روکش بنا استفاده نموده اند.
بخش هاي مختلف مدرسه شفيعيه عبارتند از: جلوخان و سردر ورودي ، هشتي ،صحن مستطيل شکل ،ايوان هاي چهارگانه،حجره هاي اطراف صحن، شبستان و وضوخانه.
نماي جلوخان مدرسه در طرفين شامل دو طاقنماي رفيع مي باشد که با استفاده از آجر و بدون تزئين اجرا شده و بدنه داخلي هر دو را با اندودي از گچ پوشانده اند. بر بخش مياني سر در و بالاي درگاه ورودي يک کتيبه کاشي به خط ثلث سفيد در زمينه لاجوردي نصب شده است.
بالاي اين کتيبه پوشش يزدي بندي سر در قرار گرفته است. يزدي بندي ها با رنگ هاي قهوه اي تيره و لاجوردي قلم گيري(حاشيه سازي)شده اند. سر در مدرسه از طريق يک هشتي در پشت آن،به بخش هاي مختلف مدرسه از جمله صحن راه مي يابد.
صحن مدرسه مستطيل شکل و به ابعاد 15×19 متر است و حدود 116 سانتي متر از کف معبر پايين تر قرار گرفته است.
در حال حاضر در ميانه صحن حوض و در مجاورت آن محوطه باغچه کاري شده اي قرار گرفته که مربوط به دوره اخير است،چرا که بنا به تأکيد وقفنامه ،متوليان مدرسه حق کاشتن درخت و ايجاد باغچه را نداشته اند.
در ميانه اضلاع صحن ايوان هايي ساخته شده که از آن ميان، ايوان ضلع غربي مهم تر است.ايوان مذکور 10/6 متر عرض دارد و بدون ديوار جدا کننده به فضاي چهار صفه بزرگي متصل مي شود. از اين فضا در وقفنامه با عنوان مسجد ياد شده است.
در اطراف ايوان ها در مجمع هشت حجره وجود دارد. هر حجره مرکب از يک ايوانچه،ورودي و اتاق اصلي است که ابعاد اين اتاق ها متفاوت است. به منظور افزايش تعداد حجره ها،در چهارگوشه ساختمان حجره هايي به صورت نيم طبقه با فضايي کوچک ولي مناسب براي يک نفر،ساخته شده ،در پشت ايوان شرقي، شبستاني مستطيل شکل به ابعاد 5×20 متر واقع شده که در وقفنامه از آن به عنوان «مسجدسوم» ياد شده است.
نماي رو به صحن بنا فاقد تزئينات خاصي است و تنها عنصر تزئيني موجود، کاربنديهاي طاق و ايوان هاست که با رنگ هاي قهوه اي روشن و تيره قلم گيري شده اند. پوشش گنبدي بخش مياني مسجد چهار صفه نيز داراي يزدي بندي هايي است که با رنگ هاي قهوه اي و سياه قلم گيري شده اند.اين تزئين در نوع خود بسيار شکيل و زيباست و در مقايسه با ساير مدارس باقيمانده از اين دوره منحصر به فرد است.
منبع: ويژه نامه روز اصفهان و کنگره بزرگداشت شيخ بهايي ضميمه روزنامه اصفهان زيبا / ارديبهشت 89.
مدرسه علايي
«ابوعبدالله معصومي» از محققان و حکماي بزرگ اسلام است که در علوم حکمت و فلسفه استاد مسلم بود تولدش در اصفهان اتفاق افتاد و درآن سامان به تحصيل دانش پرداخت و در علوم طبيعي و اسلامي تبحري تام يافت.
هنگام توقف شيخ الرييس ابوعلي سينا در اصفهان ابوعبدالله پيوسته جليس و مصاحب او بود که به تکميل مقامات فلسفي خود پرداخت. شيخ پيوسته او را بر ساير شاگردان ترجيح مي داد. گويند وقتي ابوريحان بيروني هجده ساله نزد شيخ الرئيس فرستاد که آنها را جواب گويد او به ابوعبدالله محول کرد. و اين دليل وسعت فکر و نظر او در مسايل فلسفه است.
دوره دوم
غازان خان براي بهبود وضع کشور يک سري اصلاحات دامنه دار و قوانين و قواعدي را وضع نمود که نتايج درخشاني به بارآورد.
به پيروي از غازان قريب صد هزار نفر از مغول اسلام آوردند و جانشين وي اولجايتو(703 ـ 716) به مناسبت تعلقي که به مذهب شيعه داشت از سوي شيعيان محمد خدابنده لقب يافت.
بدين ترتيب تا انقراض سلسله ايلخان در ايران آيين اسلام مذهب رسمي دولت بود و حکومت ايلخان براساس شرع و آداب اسلامي مبتني گرديد و اطاعتي که تا اين تاريخ ايلخانان ايران نسبت به قاآن خانباليغ داشتند از ميان رفت و به تدريج رابطه بين خانباليغ و دربار ايلخاني مقطوع گرديد.
1 ـ مدرسه باباقاسم2 ـ مدرسه اماميه3 ـ مدرسه جنب مسجدجمعه 4 ـ مدرسه عصمتيه5 ـ مدرسه دردشت 6 ـ مدرسه شهشهان 7 ـ مدرسه صدرالدين علي ،شامل سه مدرسه 8 ـ مدرسه اوزون حسن 9 ـ مدرسه باقريه10 ـ مدرسه ترکها11 ـ مدرسه درب کوشک12 ـ مدرسه خواجه ملک مستوفي
دوره سوم
جبل عامل که از ديرباز دانشگاه شيعه اماميه و مرکز پرورش دانشمندان و فرزانگان در علوم مختلف اسلامي چون حديث و فقه ، اصول فقه،تفسير و کلام و اخلاق بود،با گرايش شاه اسماعيل به تشيع و دعوت فقهاي شيعه از آن سامان زمينه ساز رونق تفکر شيعي گرديد. همچنين براي نشر تفکر شيعي و مذهب تشيع در ايران لازم بود حرکتي فرهنگي در پي ترجمه و تاليف فراهم آيد که با حضور دانشمندان جبل عامل به ايران اين حرکت سرعت پذيرفت.
عناوين شغلي علما در دوره صفويه
1 ـ تصوف2 ـ سلطنت و شاه 3 ـ فقهاي اماميه به عنوان نايب امام عصر(عج)
دولت صفوي از جمله شاه اسماعيل براي اداره جامعه اسلامي نياز به فقيهي داشت تا هماهنگ با او در حيطه امور ديني اين جامعه به کار پردازد و مشروعيت رژيم را فراهم سازد، بدين جهت از ميان فقهاي موجود يکي را به عنوان «صدر» برگزيد. و به دليل همين نياز و نيز دعوت او و فرزندش طهماسب بسياري از فقهاي لبنان به ايران مهاجرت کردند.
با هجرت محقق کرکي و حضور در ايران از آنجايي که مرتبه علمي او فزونتر از «صدر» بود عنوان «شيخ الاسلام» به وي دادند .صدر با کارهاي اداري درآميخته بود ولي شيخ الاسلام بيشتر جنبه مذهبي و مقام افتاء داشت.
همچنين از ديگر عناويني که در دوره صفوي رايج بود عناوين «مجتهد» ،«پيشنماز» «مدرس»،«قاضي»و «مفتي» است که هر يک موقعيت ديني و اجتماعي خاص داشته اند.
دانشمندان حوزه علميه اصفهان
در ادامه به معرفي يکي از مدارس علوم حوزوي در شهر تاريخي اصفهان مي پردازيم که از دير باز ميزبان استادان و دانش آموختگان علوم اسلامي بوده است و امروزه نيز با وجود گذر زمان و مرمت و احياء دوباره ،فضايي سرشار از معنويت و علم اندوزي را محيا ساخته است.
مدرسه علميه شفيعيه
ويژگي هاي بنا
در اينجا از خشت به عنوان مصالح اصلي استفاده شده است و از آجر تنها براي روکش بنا استفاده نموده اند.
بخش هاي مختلف مدرسه شفيعيه عبارتند از: جلوخان و سردر ورودي ، هشتي ،صحن مستطيل شکل ،ايوان هاي چهارگانه،حجره هاي اطراف صحن، شبستان و وضوخانه.
نماي جلوخان مدرسه در طرفين شامل دو طاقنماي رفيع مي باشد که با استفاده از آجر و بدون تزئين اجرا شده و بدنه داخلي هر دو را با اندودي از گچ پوشانده اند. بر بخش مياني سر در و بالاي درگاه ورودي يک کتيبه کاشي به خط ثلث سفيد در زمينه لاجوردي نصب شده است.
بالاي اين کتيبه پوشش يزدي بندي سر در قرار گرفته است. يزدي بندي ها با رنگ هاي قهوه اي تيره و لاجوردي قلم گيري(حاشيه سازي)شده اند. سر در مدرسه از طريق يک هشتي در پشت آن،به بخش هاي مختلف مدرسه از جمله صحن راه مي يابد.
صحن مدرسه مستطيل شکل و به ابعاد 15×19 متر است و حدود 116 سانتي متر از کف معبر پايين تر قرار گرفته است.
در حال حاضر در ميانه صحن حوض و در مجاورت آن محوطه باغچه کاري شده اي قرار گرفته که مربوط به دوره اخير است،چرا که بنا به تأکيد وقفنامه ،متوليان مدرسه حق کاشتن درخت و ايجاد باغچه را نداشته اند.
در ميانه اضلاع صحن ايوان هايي ساخته شده که از آن ميان، ايوان ضلع غربي مهم تر است.ايوان مذکور 10/6 متر عرض دارد و بدون ديوار جدا کننده به فضاي چهار صفه بزرگي متصل مي شود. از اين فضا در وقفنامه با عنوان مسجد ياد شده است.
در اطراف ايوان ها در مجمع هشت حجره وجود دارد. هر حجره مرکب از يک ايوانچه،ورودي و اتاق اصلي است که ابعاد اين اتاق ها متفاوت است. به منظور افزايش تعداد حجره ها،در چهارگوشه ساختمان حجره هايي به صورت نيم طبقه با فضايي کوچک ولي مناسب براي يک نفر،ساخته شده ،در پشت ايوان شرقي، شبستاني مستطيل شکل به ابعاد 5×20 متر واقع شده که در وقفنامه از آن به عنوان «مسجدسوم» ياد شده است.
نماي رو به صحن بنا فاقد تزئينات خاصي است و تنها عنصر تزئيني موجود، کاربنديهاي طاق و ايوان هاست که با رنگ هاي قهوه اي روشن و تيره قلم گيري شده اند. پوشش گنبدي بخش مياني مسجد چهار صفه نيز داراي يزدي بندي هايي است که با رنگ هاي قهوه اي و سياه قلم گيري شده اند.اين تزئين در نوع خود بسيار شکيل و زيباست و در مقايسه با ساير مدارس باقيمانده از اين دوره منحصر به فرد است.
تاريخ کتيبه ي بنا
منبع: ويژه نامه روز اصفهان و کنگره بزرگداشت شيخ بهايي ضميمه روزنامه اصفهان زيبا / ارديبهشت 89.