روايتی تازه از نبرد در «کوت کاپن»

مقاومت و استقرار دشمن در عملیات فتح‌المبین و در منطقه کوت کاپن به اندازه‌ای قوی بود که هیچکس فکر نمی‌کرد این منطقه سقوط کند اما سرانجام این منطقه با اسیر شدن 15 هزار سرباز دشمن از چنگ عراقي‌ها رها شد. عملیات فتح المبین یکی از مهمترین عملیات‌ مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران قبل از برگزاری عملیات بیت المقدس در سال 61 است. این عملیات طی 4 مرحله برگزار شد و توانست بیش از 2 هزار و 600 کیلومتر مربع از
يکشنبه، 27 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روايتی تازه از نبرد در «کوت کاپن»

روايتي تازه از نبرد در «کوت کاپن»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقاومت و استقرار دشمن در عملیات فتح‌المبین و در منطقه کوت کاپن به اندازه‌ای قوی بود که هیچکس فکر نمی‌کرد این منطقه سقوط کند اما سرانجام این منطقه با اسیر شدن 15 هزار سرباز دشمن از چنگ عراقي‌ها رها شد.
عملیات فتح المبین یکی از مهمترین عملیات‌ مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران قبل از برگزاری عملیات بیت المقدس در سال 61 است. این عملیات طی 4 مرحله برگزار شد و توانست بیش از 2 هزار و 600 کیلومتر مربع از خاک کشور را از تسخیر دشمن آزاد کند. روایت‌هایی که از شهادت رزمندگان اسلام در مناطقی مثل دشت آزادگان، عین خوش، غرب رودخانه کرخه و محور فکه می‌شنویم جملگی در همین عملیات اتفاق افتاده‌اند.
امیر سرتیپ بازنشسته، سعید پورداراب، یکی از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران حاضر در این عملیات است که در ادامه گزارش، روایت این رزمنده سال‌های دفاع مقدس را از عملیات فتح المبین می‌خوانیم.
در عملیات فتح المبین، 4 قرارگاه اجرا کننده متشکل از سپاه، بسیج و یگان‌های مشترک حضور داشتند که از محورهای مختلف و پس از شکستن هجمه‌های دشمن به سمت پل کرخه، وارد عملیات شدند و طی 4 مرحله مناطق مختلفی از جمله عین خوش، کوت کاپن، دشت آزادگان و ... را از چنگ دشمن خارج کردند.

 

روايتي تازه از نبرد در «کوت کاپن»

کمر دشمن در فتح‌المبین شکست
 

عبارت "شکسته شدن کمر عراق در عملیات فتح المبین" را امیر پورداراب مورد تأکید قرار می‌دهد و تصریح می‌کند: عراق بیشترین ضربه را در این عملیات در منطقه عین خوش دید. زیرا عین خوش هم از موقعیت استراتژیکی برای ارتش عراق برخوردار بود و هم استقرار قرارگاهی ارتش عراق در آنجا بود.
مثلاً یکی از دستاوردهای بزرگ ما در فتح المبین تسخیر واحدهای توپخانه‌ای لشکر 10 زرهی عراق و مقادیر زیادی تانک و نفربر بود. که از آنها برای تشکیل یگان‌های توپخانه‌ای سپاه پاسداران استفاده شد.

نبرد در کوت کاپن در فاصله 80 متری با دشمن
 

همچنین یکی از نقاط آغازین دشمن برای پیشروی به سمت دزفول و اهواز نیز نقطه کوت کاپن در سه راه قهوه خانه و در غرب رود کرخه بود. دشمن پس از شکست در پل نادری در این منطقه با یک تیپ زرهی ایستاده بود و در مقابل حملات ما در فتح المبین مقاومت می‌کرد و البته این مقاومت آنقدر شدید بود که فاصله نبرد ما با دشمن در کوت کاپن گاهی به 80 می‌رسید.
مقاومت و استقرار دشمن در کوت کاپن به اندازه‌ای قوی بود که هیچکس فکر نمی‌کرد این منطقه سقوط کند اما سرانجام رزمندگان اسلام توانستند با اقتدار کامل این منطقه را تسخیر و بیش از 5 هزار نیروی دشمن را نیز در آن اسیر کنند.
تسخیر کوت کاپن همچنین توانست مسیر سپاه و ارتش را برای حرکت به سمت ارتفاعات صلیبی خات و تسخیر توپخانه‌هایی که دزفول را گلوله باران می‌کردند باز کند.

ایمان، عامل پیروزی در فتح المبین
 

نکته مهم آن است که یگان‌های ارتش و سپاه در حمله به کوت کاپن و ارتفاعات ابوصلیبی خات از تجهیزات زرهی چندانی در مقابل دشمن تا دندان مسلح برخوردار نبودند و در واقع، این نیروی ایمان بود که توانست دست دشمن را از مناطق اشغال شده قطع کند و رزمندگان را به پیروزی برساند.

کشف راداری که انگلیسی‌ها به عراق داده بودند
 

سرتیپ پورداراب همچنین با بیان اینکه در نبرد کوت کاپن تجهیزات دو لشکر عراقی به غنیمت گرفته شد به بیان خاطراتی از عملیات فتح المبین می‌پردازد و می‌گوید؛ ما پس از تسخیر کوت کاپن در 7 فروردین سال 61، در یکی از زاغه‌های مهمات عراق، یک دستگاه ناشناخته را کشف کردیم که پس از حضور کارشناسان در منطقه متوجه شدیم این دستگاه، "رادار رازیت" است که برای کشف نیروهای انسانی در هنگام شب به کار می‌رود و توسط انگلیس در اختیار ارتش بعث قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه دشمن در عملیات فتح المبین بیش از 25 هزار کشته و مجروح تلفات داد به ذکر خاطره دیگری از فتح المبین نیز می‌پردازد و می‌گوید: در لحظات اولیه تسخیر کوت کاپن، به ما گزارش دادند که یک ستون تانک عراقی که در حدّ فاصل منطقه رود کرخه و کوت کاپن حضور داشته است به سمت ما در حال پیشروی است. در شرایط حساسی قرار داشتیم و لذا به نیروهای خودمان دستور دادم که با تفنگ 106 شروع به شلیک به سمت این تانک‌ها کنند. شلیک‌ها که آغاز می‌شود، لحظاتی بعد پارچه‌های سفید از تانک‌های عراقی بالا می‌رود و آن ستون زرهی به همراه تمام پرسنلش در تسخیر نیروهای ما قرار گرفتند.
عملیات پرافتخار فتح‌المبین در تاریخ 9 فروردین سال 61 به پایان می‌رسد و مارش پیروزی در رادیو ایران نواخته می‌شود.
منبع:جام جم آنلاين



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.