همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

با وجود چاپ گرهاي متعدد موجود در بازار، پيدا کردن بهترين چاپ گري که تمام نيازهاي شما را برطرف کند ساده نيست. بنابراين ما قصد داريم در اين مقاله، انواع گوناگون اين چاپ گرها را براي شما تشريح نماييم. انتخاب يک چاپ گرمي تواند کار دشوار و طاقت فرسايي باشد. آيا شما بايد يک مدل ارزان قيمت تهيه کنيد يا يک مدل گران تر، در دراز مدت ارزش و کارآيي بهتري خواهد داشت؟ چاپ گر ليزري بهتر است يا جوهر افشان؟ يک کاره مناسب تر
پنجشنبه، 31 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

 همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب
همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب


 






 
با وجود چاپ گرهاي متعدد موجود در بازار، پيدا کردن بهترين چاپ گري که تمام نيازهاي شما را برطرف کند ساده نيست. بنابراين ما قصد داريم در اين مقاله، انواع گوناگون اين چاپ گرها را براي شما تشريح نماييم.
انتخاب يک چاپ گرمي تواند کار دشوار و طاقت فرسايي باشد. آيا شما بايد يک مدل ارزان قيمت تهيه کنيد يا يک مدل گران تر، در دراز مدت ارزش و کارآيي بهتري خواهد داشت؟ چاپ گر ليزري بهتر است يا جوهر افشان؟ يک کاره مناسب تر است يا چند کاره؟ ليست گزينه هاي خريد همين طور ادامه خواهد داشت. هرچند تا زماني که شما بدانيد دنبال چه چيزي هستنيد، انتخاب يک چاپ گر با دردسر زيادي همراه نخواهد بود و در اين مقاله ما تمام چيزهايي را که شما براي انتخاب و خريد يک چاپ گر نياز داريد، تشريح خواهيد کرد.
ما انواع گوناگون چاپ گرها و نقاط ضعف و قوت آن ها را بررسي خواهيم کرد و در عين حال به بررسي انواع گوناگون جوهرها خواهيم پرداخت. شما همچنين با چگونگي رمز گشايي مشخصاتي که توليد کننده بر روي محصول خود نصب مي کند، آشنا خواهيد شد و همين امر باعث مي شود از اشتباهات و خطاهاي معمول احتراز کنيد .

ليزر يا جوهرافشان؟
 

قبل از مرور آن لاين براي يک چاپ گر، بهترين کار اين است که نوع چاپي را که قصد انجام آن را داريد، مشخص کنيد برداشتن اين قدم اول به شما کمک مي کند حوزه جست و جوي خود را به شکل قابل توجهي محدود کنيد و به شما اجازه مي دهد برروي مدل هايي که به بهترين شکل ممکن با نيازهاي شما هماهنگ هستند تمرکز کنيد .
ما در ادامه اين مقاله به تشريح مدلهاي خاصي از چاپ گرها خواهيم پرداخت اما اولين گزينه شما، جست و جو به دنبال يک چاپ گر ليزري يا جوهرافشان است. چاپ گرهاي جوهرافشان، معمول ترين و رايج ترين نوع چاپ گرها محسوب مي شوند. زيرا قيمت آن ها اندک و کار با آن ها بسيار ساده است . اکثر آن ها قادر به ايجاد متن هايي با کيفيت بالا و چاپ رنگي هستند .
هرچند، کار با آن ها مي تواند براي کاربر گران تمام شود. چاپ گرهاي ليزري به طور سنتي در فعاليت هاي تجاري مورد استفاده قرار مي گرفته اند. اما استفاده از آن ها نيز به تدريج در خانه ها رواج پيدا کرده است. اگرچه هزينه خريد اوليه اين نوع چاپ گرها در مقايسه با نمونه هاي جوهرافشان بيش تر است اما هزينه اي که صرف تعويض تونر آن ها مي شود (که چاپ گرهاي ليزري به جاي جوهر از آن استفاده مي کنند)، در مقام مقايسه با هزينه جوهر نمونه هاي جوهرافشان براي چاپ صفحات، ارزان تر است. اين بدان معنا است که هزينه هر صفحه چاپي، کم تر است و هزينه اوليه بيش تر، در طول زمان مستهلک مي شود.

همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

البته چاپ گرهاي ليزري، نقاط ضعفي هم دارند که قابل توجه ترين اين نقاط ضعف اين است که آن ها براي چاپ عکس مناسب نيستند. نمودارها و ساير تصاوير ساده براي اين نوع چاپ گرها مناسب هستند، اما تکنولوژي ليزر براي چاپ عکس هاي رنگي که داراي جزييات زيادي هستند مناسب نيست.
و عليرغم ارزشي که تونر دارد بايد آن را به شکل کلي تعويض کرد که به معناي گران تمام شدن هزينه تعويض کارتريچ و تونر خواهد بود. به عنوان مثال يک کارتريج چاپ گر ليزري Canon LBP3010 مي تواند 1500 صفحه چاپ کند (که بسياري بيشتر از تعداد صفحاتي هست که يک چاپ گر جوهرافشان قادر به چاپ آن مي باشند) اما قيمت آن حدود 50 پوند است. البته تونري که روي چاپ گر در زمان خريد قرار دارد، فقط 700 صفحه پرينت مي گيرد که برخي فروشندگان به دروغ، ظرفيت تونر استارتر را 1500 صفحه اعلام مي کنند .
ما در ادامه اين مقاله با جزئيات بيش تري به روش کار چاپ گرهاي ليزري و جوهرافشان خواهيم پرداخت.

چاپ گرهاي ارزان قيمت
 

چاپ گرهاي Budget، با قيمت اندک، توجه کاربران را به خود جلب مي کنند و همين اصلي ترين دليل جذابيت آن ها است. چاپ گرهاي جوهرافشان که با قيمتي کم تر از 30 پوند در دسترس هستند براي کاربراني که کارهاي سبک و ساده انجام مي دهند. ايده آل است.
اگرچه وقتي جوهر آن تمام شد بهتر است مدل قديمي را دور بيندازيد و يک چاپ گر جديد که داراي کارتريج است بخريد؛ در زمان نگارش اين مقاله، Comet چاپ گرهاي تک کاره HP D1660 را با قيمت 28 پوند (www.snipca.com/x2037) به فروش مي رساند در حالي که تعويض يک ست کامل کارتريج معادل 23 پوند تمام مي شود.
به طور طبيعي، چنين چاپ گرهاي ارزان قيمتي معايبي دارند و به نظر مي رسد ميزان محبوبيت آن ها در حال کاهش است. کيفيت عکس، معمولاً مهمترين نقطه ضعف آن ها است. سرعت چاپ نيز بسيار آهسته تر از چاپ گرهاي گران تر است ، اگرچه اهميتي که شما براي اين موضوع (سرعت چاپ) قائل هستند به مقدار کار چاپي که قصد انجام آن را داريد بستگي دارد .
شما همچنين نمي توانيد از امکانات اضافي مثل کارت حافظه براي چاپ سريع عکس هاي رنگي بهره مند شويد .

يکي به جاي همه ؟
 

چاپ گرهاي همه کاره يا all-in-one با داشتن يک اسکنر توکار مي توانند به غير از چاپ، کارهاي ديگري مثل اسکن اسناد به کامپيوتر، گرفتن کپي و ارسال و دريافت فکس را نيز انجام دهند .
يونيت اسکن، بدين معنا است که آن ها معمولاً بزرگ هستند اما در مقايسه با يک چاپ گر و اسکنر مجزا، فضاي کم تري را اشغال مي کنند. و به دليل قيمت بسيار ارزان ، اکثر مردم به جاي خريد يک چاپ گر استاندارد و معمولي به دنبال آن ها هستند حتي اگر قصد استفاده از امکانات و ويژگي هاي اضافي آن ها را نداشته باشند.
بخش اعظمي از چاپ گرهاي همه کاره(مثل Kodak ESP 3250 با قيمت 70 پوند در آدرس www.spipca.com/x2038) داراي ويژگي هايي نظير درگاه هايPictbridge USB و کارت خوان هستند که شما را قادر مي سازند عکس ها را مستقيماً از دوربين ديجيتال يا کارت حافظه آن چاپ کنيد.
برخي از آن ها يک نمايش گر LCD نيز دارند که از طريق آن مي توانيد عکس ها را به صورت پيش نمايش مشاهده کنيد و حتي ويرايش هاي ابتدايي نظير از بين بردن قرمزي چشم را قبل از چاپ بر روي عکس ها انجام دهيد.

چاپ عکس
 

اگر قصد داريد عکس هاي با کيفيت عکس هايي که در لابراتوار حرفه اي چاپ کنيد، ايجاد کنيد به يک چاپ گر مخصوص عکس نياز داريد.
Epson Stylus Photo P50 با قيمت 80 پوند، فقط يکي از نمونه هاي اين نوع چاپ گر است که داراي 6 کارتريج منفرد رنگ، براي ايجاد عکس هاي با کيفيت بالا است.
هزينه اوليه خريد يک چاپ گر مخصوص عکس، به شکل قابل توجهي زياد است و اگر شما قصد داريد عکس هاي زيادي چاپ کنيد هزينه اين کار بسيار زياد خواهد شد. با استفاده از سرويس هاي آن لاين چاپ عکس نظير Jessops www.jessops.co.uk و Photobox www.photobox.co.uk که براي چاپ هر عکس 5 پوند دريافت مي کنند، قبل از خريد يکي از آن چاپ گرها بايد بيش تر فکر کنيد.

همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

گزينه ديگر، انتخاب يک مدل کامپکت است. اين چاپ گرها با مدل هاي استاندارد تفاوت دارند زيرا از کارتريج هاي جوهر استفاده نمي کنند. به جاي جوهر، آن ها عکس ها را با استفاده از نوعي تکنولوژي که dye sublimation نام دارد و از يک فيلم مخصوص بهره مي گيرد، چاپ مي کنند.
مزيت استفاده از اين چاپ گرها اين است که آن ها از چاپ گرهاي جوهرافشان معمولي کوچک تر هستند و عکس هايي با کيفيت بالا ايجاد مي کنند که خشک هستند و بلافاصله بعد از چاپ مي توان آن ها را لمس نمود. نقاط ضعف آن ها اين است که شما محدود به چاپ عکس هاي نسبتا کوچک هستيد و بسته هاي چاپي اين چاپ گر نيز گران است.

کار در خانه
 

اگر قصد داريد مقدار زيادي متن، مثل خبرنامه يا اسناد کاري را چاپ کنيد بهتر است استفاده از يک چاپ گر ليزري را در نظر بگيريد. در جايي که چاپ گرهاي جوهر افشان با افشاندن droplet هاي (قطرات جوهر رنگي يا سياه و سفيد) منفرد بر روي يک صفحه عمل چاپ را انجام مي دهند، چاپ گرهاي ليزري از يک روش کاملاً متفاوت استفاده مي کنند.
در اين روش يک ليزر، تصوير خروجي چاپ را بر روي يک درام تصويرسازي، قلمي (etch) مي کند. سپس تونر (که شبيه جوهر اما به شکل پودر نيز به نوبه خود آن را به صفحه کاغذ منتقل مي کند. براي برقراري ارتباط تونر با صفحه کاغذ از گرما استفاده مي شود؛ به همين علت است که کاغذ هاي تازه چاپ شده از چاپ گرهاي ليزري گرم هستند.
چاپ گرهاي ليزري، سريع تر از چاپ گرهاي جوهرافشان هستند.انتظار براي چاپ يک صفحه منفرد با استفاده از يک چاپ گر جوهرافشان تفاوت محسوسي با يک چاپ گر ليزري ندارد اما هنگام چاپ صفحات متعدد، مدت زماني که در عمل چاپ صرفه جويي مي شود، قابل توجه است؛ به عنوان مثال چاپ 100 صفحه با استفاده از يک چاپ گر ليزري معمولي چندين دقيقه قبل از يک چاپ گر جوهرافشان به اتمام مي رسد. در سال هاي اخير قيمت چاپ گرهاي ليزري نيز کاهش پيدا کرده و مثلاً مدل هايي مثل HP P1100 در آدرس را مي توان با قيمتي کم تر از 90 پوند تهيه کرد. براي کاربران دفاتر خانگي، Lexmark Pinnacle Pro901 با قيمت 250 پوند در آدرس از قابليت چاپ متن با هزينه اي معادل 1 پوند براي هر صفحه برخوردار است که بسيار ارزان تر از چاپ گرها ليزري است. و اين بدان معنا است که سرعت چاپ آن نيز بسيار کم تر از نمونه هاي ليزري است.
آن هايي که به دنبال اسکن يا کپي اسناد چندين صفحه اي هستند بايد خريد چاپ گري که از قابليت automatic dacumwnt feeder (ADF) برخوردار است و مي توان تعداد زيادي کاغذ درون آن قرار داد را در نظر بگيرند.
اين کار به چاپ گر اجازه مي دهد اسناد را به طور اتوماتيک اسکن يا کپي کند. ويژگي محبوب ديگر، يک automatic duplex unit است که امکان چاپ بر روي هر دو طرف کاغذ را فراهم مي کند.
بهتر است به خاطر بسپاريد که اغلب چاپ گرهاي ليزري خصوصاً مدل هاي ارزان تر به همراه کاتريج هاي ابتدايي عرضه مي شوند. بنابراين زودتر از اين که فکرش را بکنيد بايد تونر را عوض کنيد.

سرعت چاپ
 

بدون شک هزينه جوهر در صدر ليست معايب چاپ گرهاي جوهر افشان قرار دارد اما يک عامل ديگر، تفاوت بين سرعت ادعايي توليد کننده و سرعت واقعي چاپ گرها است. سرعت ادعايي براي چاپ گرهاي ليزري بسيار دقيق است اگرچه توليد کنندگان اين نوع چاپ گرها مدت زماني را که براي چاپ اولين صفحه طول مي کشد انکار مي کنند، اين مدت گرم شدن نوعاً در حدود و 15 تا 30 ثانيه به طول مي انجامد. وقتي اولين صفحه کاغذ مي رسد، سرعت کلي چاپ گر به سرعت موتور چاپ آن افت مي کند، بنابراين فرقي نمي کند که شما چند جمله يا يک صفحه کامل را چاپ کنيد زيرا مدت زمان لازم براي رسيدن آن ها به کاغذ با هم برابر است.
اما چاپ گرهاي جوهرافشان با چاپ گرهاي ليزري تفاوت دارند. سرعت چاپ مستقيماً به محتواي صفحه بستگي دارد بنابراين يک سند کوتاه بسيار سريع تر از يک سند طولاني تر چاپ مي شود.
از حالت draft استفاده کنيد تا کارهاي چاپي شما بسيار سريع تر به اتمام برسند.

همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

متاسفانه اغلب توليد کنندگان سرعت چاپ اسنادي را که متن بسيار اندکي در آن ها وجود دارد؛ آن هم در حالت draft بر روي محصولات خود منتشر مي کنند.
نتيجه اين کار اين خواهد شد که چاپ ادعايي بسيار گمراه کننده است. بهترين راه براي اندازه گيري سرعت واقعي چاپ گرها مطالعه ريويوهاي مستقل با ديدن يک دمو در فروشگاه محل خريد چاپ گر است .

شبکه اي کردن چاپ گرها
 

اگر شما يک شبکه خانگي داريد، در نظر گرفتن اين نکته در هنگام خريد يک چاپ گر ارزش حساب کردن را دارد. اگرچه هر چاپ گري با اتصال آن به يک PC و تنظيم ويندوز به شکلي که به اشتراک گذاشته شود مي تواند بر روي يک شبکه مورد استفاده قرار گيرد، اين راه حل ايده آل به شمار مي رود زيرا کامپيوتري که چاپ گر به آن متصل است مي تواند براي استفاده ديگران نيز به کار گرفته شود.
اما چاپ گري با امکانات توکار شبکه هميشه براي تمام کامپيوترها در دسترس است بنابراين فرقي نمي کند که شما از کدام کامپيوتر عمل چاپ را انجام دهيد چون مي توانيد به آن دسترسي داشته باشيد. با استفاده از ابزاري به نام USB wireless print server امکان اين وجود دارد که يک چاپ گر USB استاندارد را با يک شبکه متصل کنيد اما اين فرآيندي دردسر ساز است و ما آن را براي افرادي که با شبکه ها آشنايي زيادي ندارند، توصيه نمي کنيم.
به جاي اين کار، بهتر است چاپ گري با قابليت بي سيم توکار نظير Lexmark Impact S305 با قيمت 80 پوند در را انتخاب کنيد اگرچه تمام چاپ گرهاي معروف داراي امکانات شبکه سازي بي سيم توکار هستند. همچنين اکثر آن ها داراي يک نمايش گر رنگي حساس که شما مي توانيد براي کنترل چاپ گر از آن استفاده کنيد نيز هستند. استفاده از آن ها بسيار ساده است و حتي بعضي از آن ها از قابليت بريدن (crop) به منظور تنظيم عکس ها قبل از چاپ برخوردار هستند.

همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

جوهر و کاغذ
 

با استفاده از چاپ گرهاي جوهرافشان گزينه انتخاب جوهر نيز وجود دارد. با چاپ گرهاي مدرن يا از جوهر هاي dye و يا از جوهرهاي مبتني بر پيگمنت استفاده مي کنند که تفاوت عمده اين دو نوع جوهر اين است که جوهرهاي dye مستقيماً بر روي کاغذ غوطه ور مي شوند در حاليکه جوهرهاي پيگمنت بر بالاي صفحه مي نشينند. به صفحه اي که با استفاده از جوهر dye چاپ شده به دقت نگاه کنيد تا متوجه لکه هاي ريزي در لبه هاي حروف که جوهر را جذب کرده است بشويد.
از آنجائيکه آن ها به شکل لايه اي بر روي کاغذ اعمال مي شوند، اين موضوع در مورد جوهر هاي پيگمنت صادق نيست. در مقايسه با چاپ گرهاي dye، متن و گرافيک در چاپ گرهاي مبتني بر پيگمنت رنگ هاي خود را حفظ مي کنند و حتي در برابر آب نفوذ ناپذير هستند.
اگر قصد داريد به بهترين کيفيت ممکن چاپ گر خود دست پيدا کنيد، استفاده ازکاغذ مناسب براي کاري که مي خواهيد انجام دهيد و اطمينان از اين که چاپ گر نوع کاغذي را که استفاده مي کنيد تشخيص مي دهد بسيارمهم است. اغلب چاپ گرهاي مدرن مي توانند نوع کاغذ را به طور اتوماتيک تشخيص دهند اما براي آن هايي که قادر به انجام اين کار نيستند شما نياز به مشخص نمودن نوع کاغذ در صفحه Printer Properties داريد.
به عنوان مثال، وقتي عکس چاپ مي کنيد استفاده از کاغذ عکس ضخيم مهم است خصوصاً در چاپ گرهاي dye؛ اين کار به چاپ گر اجازه مي دهد ذرات بيش تري از جوهر را بر روي کاغذ اعمال کند. جوهرهاي dye نوعاً بهترين عکس ها را بر روي کاغذ گلاسه ايجاد مي کنند اما از آنجائيکه در چاپ گرهاي پيگمنت جوهر بر روي صفحه مي نشيند استفاده از کاغذ گلاسه به عکس هاي چاپ شده مي بخشد.
همچنين فهميدن اين نکته که چاپ گر شما تمام رنگ هاي خود را در يک کارتريج منفرد گردآوري مي کند يا نه ايده مناسبي است.
تعويض يک کارتريج رنگي منفرد ساده تر است اما به محض تمام شدن يکي از رنگ ها شما مجبور هستيد کل کارتريج را تعويض کنيد. اگر يکي از رنگ ها قبل از بقيه تمام شود (و اين مشکلي است که معمولاً پيش مي آيد) بقيه جوهرتان به هدر خواهد رفت. انتخاب چاپ گري که داراي کارتريج هاي رنگي مجزا باشد به معناي خريد کارتريج هاي بيش تر است اما در عين حال شما فقط آن هايي راتهيه خواهيد کرد که به اتمام رسيده اند بنابراين چيزي به هدر نخواهد رفت.

انتخاب درست
 

با وجود اين همه چاپ گر گوناگوني که در دسترس قرار دارد، پيش بيني کار دقيقي که قصد انجامش را داريد قبل از انتخاب چاپ گر مورد نظر امري بسيارمهمي است. چاپ گري که شايد در فروشگاه بهنر شما ايده آل باشد، ممکن است در دراز مدت هزينه زيادي را به شما تحميل کند.
و نکته آخر اين که فريب مشخصاتي که سازنده چاپ گر بر روي آن درج مي کند، مثل سرعت چاپ را نخوريد و به جاي آن فقط در ذهن داشته باشيد که دقيقاً به چه چيزي نياز داريد و به هزينه تعويض جوهرها نيز توجه ويژه اي نشان دهيد.

کارتريج هاي جوهر چقدر دوام دارند؟
 

در گذشته، هر توليد کننده اي از روش هاي متفاوتي براي محاسبه تعداد صفحاتي که جوهر توليدي آن ها مي توانست چاپ کند استفاده مي کرد. اين بدان معنا بود که شما مجبور بوديد به آن توليد کننده اعتماد کنيد و مقايسه دوام جوهر هاي هر توليدکننده کاري تقريباً غير ممکن بود.
خوشبختانه در سال هاي اخير اين موضوع تغيير پيدا کرده و حالا همه توليد کنندگان عمده، چاپ گرهاي جوهر افشان از استاندارد ISO 24711 براي تست و اندازه گيري عمرکارتريج استفاده مي کنند. اين تست ISO از اسناد نمونه مشابه استفاده مي کند که مقايسه عمر کارتريج هاي جوهر بين توليد کنندگان مختلف را تسهيل مي کند.
اگرچه اين تست به عنوان يک راهنما سودمند است، مقدار چيزهايي که شما واقعاً قادر به چاپ هستيد در نهايت به چيزي که دقيقاً چاپ مي کنيد بستگي دارد. به عنوان مثال، اگر تعداد زيادي سند را با بالاترين تنظيمات کيفيت چاپ گر چاپ کنيد جوهر چاپ گر به سرعت تمام مي شود.

همه چيز درباره انتخاب چاپ گر مناسب

از طرفي اگر اسناد کوچک و کم حجم را چاپ کنيد عمر جوهر کارتريج بيش تر خواهد شد.
تمام چاپ گرها داراي يک حالت Draft هم هستند که به طور عمده اي ميزان جوهر مصرفي را کاهش مي دهد. کيفيت چاپ نيز يک عامل مهم محسوب مي شود اما يک تکنيک عالي براي صرفه جويي در هزينه ها است و هنگام چاپ اسنادي که پس از چاپ فقط يک بار آن ها را مطالعه مي کنيد روش بسيار خوبي است. گزينه چاپ draft معمولاً با کليک بر روي Properties از داخل پنجره Print در دسترس قرار مي گيرد.
منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.