به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

(Network Attached Storage) NAS، يک سيستم ذخيره ساز داده هاي کامپيوتري سطح فايل مي باشد که به يک شبکه ي کامپيوتري، متصل شده و دسترسي به داده ها را براي انواع مختلف کلاينت ها فراهم مي کند. امروزه دستگاه هاي NAS به عنوان ابزار و روشي مناسب براي به اشتراک گذاري فايل ها بين چند کامپيوتر، از محبوبيت بالايي برخوردار هستند. مزاياي بالقوه ي NASها در مقايسه با سرورهاي فايل، دسترسي سريع تر به داده ها، مديريت و پيکربندي آسان تر آن
دوشنبه، 4 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد
به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد


 






 
(Network Attached Storage) NAS، يک سيستم ذخيره ساز داده هاي کامپيوتري سطح فايل مي باشد که به يک شبکه ي کامپيوتري، متصل شده و دسترسي به داده ها را براي انواع مختلف کلاينت ها فراهم مي کند. امروزه دستگاه هاي NAS به عنوان ابزار و روشي مناسب براي به اشتراک گذاري فايل ها بين چند کامپيوتر، از محبوبيت بالايي برخوردار هستند. مزاياي بالقوه ي NASها در مقايسه با سرورهاي فايل، دسترسي سريع تر به داده ها، مديريت و پيکربندي آسان تر آن ها مي باشد. سيستم هاي NAS، به عنوان يک مؤلفه ي مهم شبکه هاي امروزي، مشتمل بر يک يا چند ديسک سخت در قالب آرايه هاي منطقي RAID مي باشند. NASها، مسئوليت سرويس دهي فايل را از روي دوش ساير سرورهاي شبکه ها بر مي دارند. آن ها معمولاً دسترسي به فايل ها را با استفاده از پروتکل هاي اشتراک گذاري فايل شبکه همانند NFS, SMB/CIFS يا AFP فراهم مي سازند.
NAS مي تواند بسيار مفيد باشد، خصوصاً اگر بخواهيد توانايي دسترسي به فايل هاي خود را از تمام کامپيوترهاي موجود بر روي شبکه تان بصورت مستقل از هر PC در اختيار داشته باشيد. ابزارهاي NAS در عين حال مي توانند براي کارهاي Backup بزرگ مورد استفاده قرار گيرند و بسياري از آنها داراي قابليت هاي Print-Server يا Media-Streaming توکار هستند که به شما اجازه مي دهند اسناد چاپي را از تمام کامپيوترهاي خود ايجاد نموده و يا کتابخانه هاي فيلم و موسيقي خود را ذخيره سازي کرده و به اشتراک بگذاريد. از آنجايي که برخي از روترهاي بي سيم بالارتبه که در يک مقاله ي مستقل (در همين شماره) به معرفي آن ها خواهيم پرداخت، داراي قابليت NAS (به عنوان يک نقش ثانوي) هستند، ارائه يک مقاله در مورد نصب يک NAS خانگي را ضروري ديديم.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

نصب چنين ابزاري بايد به سادگي اتصال آن به روترتان باشد. اما متأسفانه فرآيند راه اندازي آنها مي تواند پيچيده تر باشد. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که چگونه يک ابزار NAS را نصب کنيد و در عين حال نکات و توصيه هاي مختلفي را در زمينه ي پيکربندي چيدمان مربوطه، در اختيارتان قرار مي دهيم. ما براي مقاصد اين مقاله از يک درايو ديسک سخت Home Network 320 گيگابايتي شرکت Iomega بهره گيري خواهيم کرد اما دستورالعمل هاي ارايه شده براي بسياري از مدل هاي ديگر اين گونه ابزارها نيز قابل استفاده خواهند بود.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

براي استفاده از ابزار NAS، بايستي يک شبکه ي خانگي را از قبل راه اندازي کرده باشيد. شبکه ي شما بايد در قلب خود داراي يک روتر (و يا حداقل يک سوئيچ شبکه) باشد. بعضي از ابزارهاي NAS به قابليت هاي اتصال بي سيم، در داخل خود مجهز هستند اما معمولاً بهتر است از يک اتصال کابلي با روتر استفاده گردد، زيرا به اين ترتيب سرعت انتقال داده ي بالاتري را فراهم کرده و عملکرد پايدارتري خواهند داشت. اکثر ابزارهاي NAS با يک کابل اترنت در بسته بندي خود ارائه مي شوند. کافي است يک انتهاي اين کابل را به يک درگاه آزاد روتر خود متصل نموده و انتهاي ديگر آن را به درگاه شبکه ي متناظر بر روي واحد NAS متصل کنيد. سپس، منبع تغذيه را به اين ابزار متصل کرده و آن را روشن نماييد.
پيش از آنکه بتوانيد از درايو شبکه ي جديد استفاده کنيد، بايستي يک يوتيليتي خاص را بر روي PCهاي خود نصب نماييد تا بتوانند ابزار NAS را تشخيص دهند. يکي از PCهاي خود را بر روي شبکه بوت کنيد. ابزار NAS شما بايستي به همراه يک ديسک نرم افزاري ارايه شده باشد. ديسک را در درايو سيستم خود بگذاريد. اگر نرم افزار نصب CD بطور خودکار اجرا نشد، در پنجره ي My Computer (يا Computer در ويندوز 7) بر روي درايو مربوطه دو بار کليک کنيد. در مورد درايو ديسک سخت Iomega، ما بايد گزينه ي Automaic Install را انتخاب کرده و از اعلان هاي On-Screen براي نصب نرم افزار Discovery Tool استفاده نماييم. نام ها و عبارات دقيق در ساير مدل ها و مارک ها متفاوت خواهد بود، اما قاعده ي کلي معمولاً يکسان است.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

پس از اتمام نصب نرم افزار، شما بايد يوتيليتي جديد را اجرا کنيد. ممکن است فرآيند نصب، گزينه ي اجراي خودکار نرم افزار جديد را پس از اتمام کار خود در اختيار شما قرار دهد و يا اينکه مجبور شويد خودتان بر روي آيکن آن، دو بار کليک نماييد. در هر صورت، هنگامي که شما يوتيليتي را اجرا مي کنيد، ممکن است با يک هشدار از طرف فايروال خود مواجه شويد. ما در اين مرحله، پيامي از فايروال ويندوز را دريافت کرديم که مي پرسيد آيا مايل به مسدود کردن نرم افزار کاربردي Iomega Discovery Home هستيم يا خير. براي آنکه يوتيليتي بطور صحيح به کار خود ادامه دهد، بر روي Unblock کليک نماييد. اگر از فايروالي غير از نسخه ي موجود در داخل ويندوز استفاده مي کنيد، ممکن است هشدارهاي متفاوتي را دريافت کنيد و يا اينکه مجبور شويد آن را طوري پيکربندي نماييد که به يوتيليتي جديد ابزار NAS شما اجازه ي اجرا بدهد. براي فهميدن اينکه چگونه مي توانيد امکان اجراي نرم افزار کاربردي مورد نظر را فراهم کنيد، به مستندات و يا فايل هاي Help فايروال خود مراجعه نماييد.
وظيفه ي اصلي يوتيليتي که نصب کرده ايد، مکان يابي ديسک شبکه ي شما و Mount نمودن آن بعنوان يک حرف درايو بر روي کامپيوترتان است. پيش از آنکه استفاده از اين درايو جديد را آغاز کنيد، ممکن است ابزار شما به پيکربندي نياز داشته باشد. در مورد درايو ديسک سخت Iomega، ابزارهاي پيکربندي از طريق ابزار Discovery Home که در مرحله ي قبل نصب کرديم، قابل دسترسي هستند. گزينه ي Management را فعال کرده و سپس بر روي کليد Search for Remote Devies کليک نماييد. اين ابزار براي يافتن ابزارهاي NAS به جستجوي شبکه ي شما پرداخته و آنها را به همراه نام، آدرس IP مربوطه و نام گروه کاري در پنجره ي اصلي فهرست مي نمايد. وقتي ابزار مورد نظر در فهرست ظاهر شد، بر روي آن کليک کنيد تا يوتيليتي پيکربندي باز شود. ممکن است از شما خواسته شود تا يک کلمه ي عبور را وارد کنيد. جزئيات پيش فرض Login در دفترچه راهنماي ابزار NAS شما ذکر شده است.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

صفحه ي ابتدايي يوتيليتي پيکربندي شما چيزي شبيه به شکل [5] خواهد بود. مهم ترين نکته اي که بايد در اين بخش بررسي نماييد، تنظيمات گروه کاري است. ابزار NAS شما بايد به همان گروه کاري تعلق داشته باشد که ساير کامپيوترهاي شبکه تان بر روي آن قرار دارند. براي آگاهي از نام گروه کاري شبکه ي خود (البته اگر هنوز از آن اطلاع نداريد)، بر روي آيکن My Computer (يا Computer در ويندوز 7) کليک راست کرده و سپس گزينه ي Properties را انتخاب نماييد. در ويندوز XP بايد به برگه ي Computer Name مراجعه کنيد اما در ويندوز 7 اين نام گروه، در قسمت پايين پنجره ي System Properties ذکر شده است. در صورت لزوم، بايد تنظيمات نام گروه کاري ابزار NAS خود را براي انطباق با اين نام تغيير دهيد. در يوتيليتي Iomega، اين کار تنها مستلزم کليک بر روي کليد Change در کنار تنظيمات Group name، وارد کردن نام جديد گروه کاري و سپس کليک بر روي OK است.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

هنگامي که ابزار NAS خود را بعنوان درايوي که براي کامپيوترهايتان قابل دسترسي است Mount مي کنيد، فرآيند مورد نياز بر حسب مارک و مدل درايو شما تا حدودي متفاوت خواهد بود.
در مورد ابزار Iomega ما يوتيليتي Discovery را اجرا کرده، گزينه ي Mount را فعال نموده و سپس بر روي کليد Search for Remote Devies کليک کرديم. اين ابزار به جستجوي درايوهاي NAS پرداخته و آنها را در پنجره ي اصلي فهرست مي کند. وقتي درايو NAS شما در اين فهرست ظاهر شد، بر روي آن کليک نماييد تا Mount شود. در اين مرحله ممکن است از شما خواسته شود تا يک نام کاربري و کلمه ي عبور را وارد نماييد.جزييات Login پيش فرض که در دفترچه ي راهنماي درايو شما ذکر شده است را وارد کرده و از منوي Dropdown يک فولدر را براي Mount انتخاب نماييد. بر روي OK کليک نماييد تا فرآيند به پايان برسد. شما بايد يوتيليتي ابزار ذخيره سازي خود را بر روي تمام PCهاي ديگري که بر روي شبکه تان حضور دارند نيز نصب کرده و فرآيند راه اندازي را تکرار نماييد.

به شبکه ي خانگي خود، يک NAS اضافه کنيد

منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 136.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.