فرصت‌هاي طلايي را از دست ندهيم‏

اين شرايط سرنوشت ساز را فرصت طلايي مي‌گويند. هر فرصتي در زندگي انسان فقط يک بار پيش مي‌آيد. اگر فرصت‌ها که سرمايه‌ زندگي و نعمت‌هاي خدادادي هستند از دست برود، انسان دردنياي ديگر بايد پاسخگو باشد.
چهارشنبه، 13 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرصت‌هاي طلايي را از دست ندهيم‏

فرصت‌هاي طلايي را از دست ندهيم‏
فرصت‌هاي طلايي را از دست ندهيم‏


 

نويسنده:جميله مهدوي نيا ‏




 
در زندگي انسان، شرايطي پيش مي‌آيد که بتواند انتخاب، تصميم گيري و ايجاد تحوّل کند.
اين شرايط سرنوشت ساز را فرصت طلايي مي‌گويند. هر فرصتي در زندگي انسان فقط يک بار پيش مي‌آيد. اگر فرصت‌ها که سرمايه‌ زندگي و نعمت‌هاي خدادادي هستند از دست برود، انسان دردنياي ديگر بايد پاسخگو باشد.
حضرت علي (عليه السلام) در کلامي، فرصت را به ابر تشبيه کردند و فرمودند: «فرصت همانند ابر از آسمان زندگي عبور مي‌کند.» پس لحظه‌هاي طلايي را دريابيد. فرصت‌هاي طلايي نسيم‌هاي روح بخش الهي هستند که به اراده و عنايت حضرت حق در فضاي زندگي انسان مي‌وزند و هر کس که خودش را در معرض اين نسيم‌ها قرار دهد و قابليت بهره‌برداري را داشته باشد از آن بهره مند خواهد شد.
پيامبر اکرم (ص) فرمودند: خداوند در روز قيامت از سرمايه‌هاي گوناگون که در اختيار انسان قرار داده است تا براي رشد تعالي خود استفاده کند.
در قيامت از سرمايه جواني، مالي که به دست آورده و در چه راهي مصرف کرده است، سؤال مي‌کنند.انسان‌هاي با تدبير و باهوش مي‌دانند که آنچه در اختيار انسان قرار دارد، به مرور زمان فرسوده مي‌شود و از بين مي‌رود. پس قبل از آنکه آسيب‌ها، سرمايه‌ها را نابود کنند، بايد فرصت را غنيمت شمرد و نهايت استفاده را از آن برد.
حضرت علي (عليه السلام) فرمودند: پنج سرمايه‌ گرانبها را پيش از آنکه آسيب‌ها فرسوده کنند، غنيمت بشماريد:
1ـ جواني را پيش از فرا رسيدن پيري 2ـ سلامت را پيش از بيماري
3ـ بي نيازي را پيش از نيازمندي
4ـ فراغت را پيش از دل مشغولي
5ـ زندگي و حيات را پيش از مرگ و مردن.
پيامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: در دوران زندگي شما، نسيم‌هايي از رحمت پروردگارتان مي‌وزد. پس خود را در معرض آنها قرار دهيد.
شايد يکي از آن نسيم‌ها که شما را در برگرفته است، سبب شود براي هميشه بدبختي از زندگي شما فاصله بگيرد. يکي از دانشمندان غربي مي‌گويد: آينده همين امروز است. فردايي که روز رستگاري و نجات است جز امروز نيست. کساني که براي آينده نگرانند، بي جهت نيروي خود را تلف مي‌کنند و براي خود مشکلات و گرفتاري‌هاي فکري و عصبي به وجود مي‌آورند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: در هر روز، به وظيفه‌اي که در همان روز بر عهده‌ داري بپرداز که رعايت اين روش تو را به رشد و سعادت خواهد رساند.
پند‌هاي ارزنده‏
لقمان حکيم به فرزندش گفت:
ـ فرزندم، شب و روز، زماني را براي کسب علم و دانش بگذار و در اين راه با دانشمندان همدم و همراه شو و در معاشرت با آنان ادب را رعايت کن و از بحث و لجاجت بپرهيز تا تو را از چراغ دانش محروم نکنند.
فرزندم، ايمان مانند درخت است. ايمان به خدا اسمي است که آن را مي‌روياند.
نماز ريشه آن، زکات ساقه‌ آن، دوستي در راه خدا شاخه‌هاي آن، اخلاق خوب برگ‌هاي آن و دوري از محرّمات، ميوه آن است. همان طور که درخت با ميوه‌ خوب کامل مي‌شود، دين هم با دوري از اعمال حرام تکميل مي‌شود.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.