سر دارکوب؛ الهام بخش براي ضربه گير

در آينده، وقتي که گروه هاي جست و جوي سانحه هوايي، جعبه سياه را از ميان لاشه و تکه پاره هاي يک هواپيما پيدا و اطلاعات آن را بازيابي کنند، احتمالاً به خاطرسالم ماندن و حفظ شدن اطلاعات پرواز، از دارکوب ممنون...
شنبه، 16 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سر دارکوب؛ الهام بخش براي ضربه گير

سر دارکوب؛ الهام بخش براي ضربه گير
سر دارکوب؛ الهام بخش براي ضربه گير


 

ترجمه: نيره اقباليان




 
طبيعت هنوز هم يکي از بهترين منابع الهام براي دانشمندان است.
در آينده، وقتي که گروه هاي جست و جوي سانحه هوايي، جعبه سياه را از ميان لاشه و تکه پاره هاي يک هواپيما پيدا و اطلاعات آن را بازيابي کنند، احتمالاً به خاطرسالم ماندن و حفظ شدن اطلاعات پرواز، از دارکوب ممنون خواهند بود.
زماني که يک دارکوب تا 22 مرتبه در ثانيه به درخت نوک مي زند، سرش هر بار تجربه شتاب منفي 1200 جي * را تحمل مي کند. اگر انسان ها شتاب منفي 80 تا 100 جي را تجربه کنند، غالباً دچار گيجي و از دست دادن هوشياري (ناشي از ضربه به سرشان) مي شوند. بنابراين دليل اين که چطور دارکوب از صدمه و آسيب مغزي خودش جلوگيري مي کند، نامشخص بود.
از اين رو، "سانگ - هي يون" و "سانگمين پارک" از دانشگاه کاليفرنيا، فيلم و سي تي اسکن هاي سر و گردن پرنده را بررسي کردند و متوجه شدند که اين پرنده، داراي چهار ساختار است که ضربه هاي مکانيکي را جذب مي کنند. اين ساختارها، منقار سخت اما داراي خاصيت الاستيک او هستند؛ ساختار حمايت کننده زبان به نام "هيوئيد" که در عين ظرافت، نيرومند بوده و حالت فنر مانند دارد؛ ناحيه اي متشکل از استخوان اسفنجي در جمجمه پرنده و فضاي بسيار کوچکي ميان استخوان جمعه و مغز براي مايع مغزي نخاعي که لرزش ها را منتقل مي کند.
با پيدا کردن تناسب و مشابهت مصنوعي در ارتباط با تمامي اين عوامل، سانگ - هي يون و سانگمين پارک، سيستمي ضربه گير ساختند که به روش مشابه کار مي کند (نمودار مقابل را ملاحظه کنيد). آنها براي آزمايش کردن اين سيستم، آن را در داخل يک گلوله تفنگ قرار داده و از يک تفنگ بادي بزرگ 60 ميلي متري براي شليک کردن آن به يک صفحه فلزي استفاده کردند. آنها دريافتند اجزاي الکترونيکي که در داخل آن جا گرفته اند، در مقابل ضربات تا 60 هزار جي محافظت شده اند.
علاوه بر محافظت از جعبه سياه هواپيما، اين ضربه گير همچنين مي تواند در سپرهاي محافظ تصادف در مسابقات و ورزش هاي با وسايل موتوري استفاده شود.

پي نوشت ها :
 

* مقدار استاندارد شتاب گرانشي در سطح دريا (g)، برابر 9/8 متر بر مجذور ثانيه.
 

استخوان اسفنجي / دانه هاي شيشه اي
 

ساختار متخلل استخوان، مانع از رسيدن ارتعاشات با فرکانس پايين به مغز پرنده مي شود.
لايه اي از دانه هاي شيشه اي که کاملاً در کنار هم بسته بندي شده اند، به جذب ضربه کمک کرده و از اجزاي ميکروالکترونيکي محافظت مي کند.

هيوئيد / لايه الاستيکي
 

اين ساختار جامد، فنر مانند و استخواني پشتيبان زبان، که منحصراً در دارکوب وجود دارد، بارهاي ناشي از ارتعاش را به صورت يکسان توزيع مي کند.
اين ساختار به وسيله لايه اي از لاستيک که توزيع کننده بار است، در ساخت ضربه گير کپي شده است.

مغز / اجزاي الکترونيکي
 

چهار سيستم در اين محل وجود دارند که از مغز دارکوب محافظت مي کنند اين سيستم ها در يک ضربه گير جديد کپي سازي شده اند تا از اجزاي الکترونيکي حساس، محافظت کنند
دارکوب - يک دارکوب با سرعت 22 ضربه در ثانيه با نوک خود به درخت ضربه مي زند، که هر بار شتاب منفي تا 1200 جي را به وجود مي آورد. در حين ضربه زدن به درخت، دارکوب منقار خود را به صورت کاملاً عمود بر تنه درخت نگاه مي دارد

منقار / محفظه بيروني
 

منقار دارکوب فوق العاده محکم و نيرومند بوده و دچار خميدگي يا شکستگي نمي شود محفظه ورقه فلزي، اولين خط دفاعي براي ضربه گير است

جمجمه / لايه آلومينيومي
 

فضاي بسيار کوچکي مابين جمجمه و مغز، براي مايع مغزي نخاعي وجود دارد که انتقال ارتعاشات را کاهش مي دهد.
دومين لايه فلزي، محافظت بيشتري را براي اجزاي ميکروالکترونيکي فراهم مي کند
منبع: نيوساينتيست
منبع: دانشمند شماره 578.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط