چه عطري براي چه کسي؟

حتي اگر تا امروز چنين تجربه اي نداشته باشيد، بالاخره يک روز براي شما هم چنين اتفاقي مي افتد که در يک مغازه عطرفروشي، براي انتخاب نوع عطر دچار ترديد شويد يا اين که در ازاي خريد عطر موردنظرتان مبلغ هنگفتي را هم پرداخت کنيد، ولي عطر شما روي پوست تان ماندگاري نداشته باشد و حسابي ناراحت تان کند.
چهارشنبه، 20 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه عطري براي چه کسي؟

چه عطري براي چه کسي؟
چه عطري براي چه کسي؟


 

نويسنده: پريسا اصولي




 
حتي اگر تا امروز چنين تجربه اي نداشته باشيد، بالاخره يک روز براي شما هم چنين اتفاقي مي افتد که در يک مغازه عطرفروشي، براي انتخاب نوع عطر دچار ترديد شويد يا اين که در ازاي خريد عطر موردنظرتان مبلغ هنگفتي را هم پرداخت کنيد، ولي عطر شما روي پوست تان ماندگاري نداشته باشد و حسابي ناراحت تان کند.
به طور کلي عطر، مخلوطي از چند ماده شيميايي است که خواص بويايي دارد و رايحه خاصي را ايجاد مي کند. به طور معمول عطرها به صورت محلول الکلي اسانس ها به بازار عرضه مي شوند و با توجه به غلظت اسانس و درجه الکل به کار گرفته شده در ترکيب آنها، نام هاي گوناگوني مثل ادکلن، ادوتوالت و ادوپرفوم پيدا مي کنند. ولي فرق اين محصولات تنها در ميزان غلظت عصاره روغني سازنده بوهاي گوناگون آنها است. بديهي است هرچه غلظت عصاره روغني در يک بو بيشتر باشد، ماندگاري عطر هم بيشتر خواهد بود. 90 تا 96 درصد مواد تشکيل دهنده عطر، الکل است چون الکل باعث مي شود بو روي پوست نماند و از پوست متصاعد شود. بدون وجود الکل در عطر، شما تنها کسي خواهيد بود که متوجه مي شويد عطر زده ايد.

رايحه واقعي
 

هر عطر داراي چند رايحه است. رايحه اول همان احساس اوليه از بوي عطر است و در فروش عطر تأثير بسزايي دارد. اين رايحه تازه و تند است و به سرعت تبخير مي شود. رايحه ثانوي، وقتي رايحه اول از بين مي رود آشکار مي شود. اين رايحه، بدنه اصلي عطر را تشکيل مي دهد و ملايم تر از رايحه اوليه است و 10 دقيقه تا چند ساعت بعد از استعمال عطر احساس مي شود. رايحه پايه يا پس رايحه، زماني که دو رايحه اول از بين رفتند، مشخص مي شود. ترکيبات اين گروه ثابت کننده هستند و از اجزاي سنگين و پر دوامي مثل صمغ ها، کهربا، نعناع هندي و غيره توليد مي شود و در عطرهاي با کيفيت، چند روزي دوام دارد.

درست انتخاب کنيد
 

ويژگي عطر اصلي اين است که رايحه اش يکنواخت باشد و پس از قرار گرفتن روي پوست، تغيير ماهيت ندهد. هنگام خريدن عطر، اجازه دهيد تست عطر چند دقيقه روي پوست شما باقي بماند تا رايحه پايه آن تا حدي مشخص شود، ولي بيش از سه عطر را هم زمان امتحان نکنيد چون بيني شما ديگر قدرت تشخيص نخواهد داشت و شايد رايحه اي ناخوشايند از ترکيب عطرهاي گوناگون به مشام تان برسد. در بعضي از عطرفروشي ها، يک ظرف قهوه يا کاکائو وجود دارد تا مشتري پس از هر بار امتحان عطر، از آن ظرف استشمام کند و به روند امتحان عطر ادامه دهد. هيچ گاه عطر را روي پوست خود مالش ندهيد چون اين کار باعث از بين رفتن مولکول هاي پايه عطر و عدم ماندگاري آن مي شود. البته اين نکته را فراموش نکنيد که پوست هاي گوناگون بر رايحه عطرها آثار گوناگوني مي گذارند و هر عطري را نبايد روي هر پوستي استفاده کرد. به عبارت ديگر براي هر پوستي عطرهاي خاصي طراحي شده است.

تاريخ انقضاي عطر
 

به طور معمول شيشه هاي عطر را به خاطر زيبايي شان يا به دليل دم دست تر بودن، روي ميز آرايش مي چينيم؛ جايي که به طور معمول روشن و آفتاب گير است. بعد از مدتي متوجه مي شويم بوي عطرها تغيير کرده است. ولي مگر عطر هم فاسد مي شود؟ براي آن که عطرتان ديرتر فاسد شود، شيشه عطر را در محل خشک، خنک و به دور از پنجره و نور خورشيد نگه داريد، چون نور خورشيد باعث بروز تغييراتي در مواد تشکيل دهنده عطر مي شود و آن را از بين مي برد. در ضمن براي آن که عطر عمر بيشتري داشته باشد، بهتر است آن را هميشه درون جعبه اش نگهداري کنيم.

ماندگاري عطر
 

افرادي که پوست چربي دارند، بوي عطرشان نسبت به افرادي که پوستي خشک دارند، ماندگاري بيشتري دارد. پوست چرب و مرطوب باعث نگهداري و ماندگاري بوي عطر مي شود. افرادي که پوست خشک دارند، بهتر است در صورت امکان، عطر خود را در طول روز تجديد کنند.

چگونه عطر بزنيم؟
 

متخصصان توليد محصولات آرايشي و بهداشتي توصيه مي کنند که عطر را عمدتاً به پشت گوش ها بزنيد تا بوي عطر بيشتر پراکنده شود. مقدار کمي از عطر را هم روي پوست بدن تان استفاده کنيد. در عين حال يک اسپري کوچک روي موها باعث مي شود بوي عطر در تمام طول روز باقي بماند ولي به شما توصيه مي کنيم اگر مي خواهيد رايحه عطر شما ماندگاري بيشتري داشته باشد، هيچ گاه روي لباس تان از عطر استفاده نکنيد.

چه پوستي، چه عطري؟
 

رنگ پوست، چربي يا خشکي پوست، چهره و شخصيت شما تعيين مي کند چه عطري مناسب شما است! براي افرادي که پوست روشن دارند، استفاده از عطرهايي که رايحه گل ها در آنها به کار رفته توصيه مي شود و براي پوست هاي گندمي، به کار بردن رايحه هاي ORIENTAL يا مشرق زميني مناسب تر است. در عين حال افرادي که پوست روشني دارند، بهتر است از بوهاي خنک و ترش يا خنک و تلخ استفاده کنند چون اين رايحه ها با پوست شان سازگاري بيشتري دارد و دوامش هم بيشتر است. به افراد سبزه و گندمي هم رايحه هاي گرم و شيرين توصيه مي شود. جالب است بدانيد مهمترين لحظه درک رايحه، هنگام عبور فرد است و شما مي توانيد با انتخاب عطر مناسب با چهره و شخصيت تان، روي ديگران تأثيري به يادماندني بگذاريد. بهتر است در فصل گرما از عطرهاي خنک و در فصل سرما از عطرهاي گرم استفاده شود.
بعضي از خانم ها ممکن است از يک عطر مردانه خوش شان بيايد ولي به شما توصيه مي کنيم هرگز از عطرهاي مخصوص جنس مخالف استفاده نکنيد زيرا خصوصيات هر جنس، در رايحه عطر مخصوص آن در نظر گرفته شده و مواد شيميايي به کار رفته در آن نيز با فيزيولوژي و هورمون هاي بدن تناسب دارد.
نکته ديگر اين که عطر را روي نقاطي از پوست به کار ببريد که زير آنها نبض وجود دارد. در اين نقاط، خون با فشار بيشتري جريان دارد و حرارت حاصل از آن، به تراوش رايحه و انعکاس آن از پوست کمک زيادي مي کند. به طور معمول نقاط نبضي شامل مچ دست ها، پشت گوش ها، آرنج و گردن هستند که بهترين نقاط براي به کار بردن عطرها به حساب مي آيند. البته عطر زدن به گردن، با افزايش احتمال بروز بيماري هاي پوستي در اين ناحيه همراه خواهد بود.
منبع: کوچه ما، شماره 10.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.