مرگ مادر باردار چرا؟

ارتقاء سلامت مادران يکي از ارکان اساسي مراقبتهاي بهداشتي و درماني است. روزانه در دنيا 1600 زن (585000 مادر در سال) در اثر عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي دهند و بيش از 99 درصد اين مرگ ها در کشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد و با مرگ هر مادر خانواده عضو اصلي خود را براي مديريت و مراقبت کودکان از دست مي دهد و سرانجام بقاء و آموزش کودکان دچار مشکل مي شود (اگر مادر بميرد احتمال مرگ کودک تا 5 سالگي دو تا سه
چهارشنبه، 27 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرگ مادر باردار چرا؟

مرگ مادر باردار چرا؟
مرگ مادر باردار چرا؟


 

نويسنده: نفيسه آهني




 
ارتقاء سلامت مادران يکي از ارکان اساسي مراقبتهاي بهداشتي و درماني است. روزانه در دنيا 1600 زن (585000 مادر در سال) در اثر عوارض بارداري و زايمان جان خود را از دست مي دهند و بيش از 99 درصد اين مرگ ها در کشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد و با مرگ هر مادر خانواده عضو اصلي خود را براي مديريت و مراقبت کودکان از دست مي دهد و سرانجام بقاء و آموزش کودکان دچار مشکل مي شود (اگر مادر بميرد احتمال مرگ کودک تا 5 سالگي دو تا سه برابر بيشتر است) بدين ترتيب مرگ و ناتواني مادران در به مخاطره انداختن بقاء کودک، خانواده و توسعه جامعه نقش بسزايي دارد و خود نيز متأثر از عوامل مختلف توسعه از قبيل ارتباطات، سواد، وضعيت اقتصادي، فرهنگي جامعه و ... است لذا امروزه شاخص مرگ مادران در اثر عوارض بارداري و زايمان يکي از مهمترين شاخصه هاي توسعه در جامعه به حساب مي آيد و کاهش آن از تعهدات مهم کشور است.
توجه به مراقبت هاي معمول و ويژه مادران در مقطع پيش از بارداري، بارداري، زايمان، و پس از زايمان از مهم ترين راهکارهاي پيش گيري از مرگ مادران مي باشد. هر خانمي که تصميم به باردار شدن دارد بايد مراقبت هاي پيش از بارداري را حداقل از سه ماه قبل از بارداري دريافت نمايد و به محض مثبت شدن آزمايش بارداري به پزشک، ماما و يا مراکز بهداشتي و درماني جهت دريافت مراقبتهاي دوران بارداري مراجعه نمايد چرا که بي توجهي به اين موضوع موجب بروز عوارض ناگواري براي مادر، جنين يا هر دو مي شود. در دوران بارداري هر زني در گروه در معرض خطر قرار دارد و براي هر مادري احتمال خطر و مشکلات غير قابل پيش بيني وجود دارد که غلبه بر آنها نيازمند رسيدگي فوري و ارائه خدمات اورژانسي درماني است و هر گونه تأخير در ارجاع به موقع مادران باردار از دلايل اساسي مرگ مادران به شمار مي رود.
بنابراين مرگ مادران جزء مرگ هاي غير قابل قبول محسوب مي شود. بسياري از علل مرگ و مير در اين دوران قابل پيشگيري است و در جهان امروز امکانات لازم براي جلوگيري از آنها و داشتن يک حاملگي و زايمان بي خطر وجود دارد.
به اميد آنکه شاهد هيچ گونه مرگ مادري نباشيم.
منبع: کتاب مراقبت هاي مرگ مادري (وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي).
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 46.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.