چاي در حمام شهر

غير از خانه يک آشناي مهربان ، يک غذاخوري سنتي که فضاي آرام و زيبايي هم دارد انتخاب مناسبي است . به کرمان که برويد ، مثل خيلي از شهرهاي مناطق مرکزي ايران ، سفره خانه و غذاخوري سنتي کم نيست اما اگر سراغ...
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاي در حمام شهر

چاي در حمام شهر
چاي در حمام شهر


 






 
در چايخانه وکيل و زير يک سقف تاريخي ، طعم غذاهاي سنتي کرمان را بچشيد .
وقتي مسافريد ، احتمالا وقت رسيدن به يک شهر ناآشنا ، يکي از دغدغه هايتان اين است که چه بخوريد و خستگي سفر را با غذاهاي محلي و طعم خوشش يکجا از تنتان بيرون کنيد .
غير از خانه يک آشناي مهربان ، يک غذاخوري سنتي که فضاي آرام و زيبايي هم دارد انتخاب مناسبي است . به کرمان که برويد ، مثل خيلي از شهرهاي مناطق مرکزي ايران ، سفره خانه و غذاخوري سنتي کم نيست اما اگر سراغ يک غذاخوري در دل بافت سنتي و با معماري زيبا برويد ، خاطره اين غذاي خوشمزه هميشه به يادتان مي ماند . «چايخانه وکيل» که در بافت تاريخي شهر کرمان و همسايه بازار وکيل معروف است تا همين 40 سال قبل ، حمام عمومي مردم کرمان بود و بعد از آن مرمت و بازسازي شد تا به عنوان چايخانه سنتي از آن استفاده شود .
راهروها ، سرسراهاي پيچ در پيچ ، سردخانه و گرمخانه با کاشي کاري ها و کاربندي هاي زيبايش ، امروز فضاي چايخانه وکيل را مي سازند . اين حمام در تاريخ 1275 قمري به فرمان حاکم وقت «محمد اسماعيل خان نوري» ملقب به «وکيل الملک» ساخته شد و سال ها حمام عمومي مردم کرمان بود تا اينکه سال 1352 شمسي بازسازي و تعمير اساسي شد . حالا که ارزش تاريخي آن را مي دانيد ، از تماشاي زيبايي هاي اطراف لذت کامل ببريد .
اگر روزي حمامي و وردست هايش پيش مشتري هاي حمام چاي لب سوز مي گذاشتند ، امروز کارمندان چايخانه اين کار را انجام مي دهند . البته اينجا فقط چاي ندارد ، غذاهاي محلي شهر را هم مي توانيد امتحان کنيد که به قول خود کرماني ها «دوشاب گلوسوزي است» ، يعني ارزش امتحان کردن دارد .

چاي در حمام شهر

هم زيره پلو هم بوزقورمه
 

چايخانه : بر اساس اسم هم که باشد ، اينجا بايد چاي نوشيد . بنابراين مي توانيد چاي هايي با طعم هاي هل ، دارچين ، آلاله ، چاي سبز ، نعناع و نبات و بيدمشک بنوشيد ، با قيمت 900 تومان . شربت و عرقيات مختلف را با هم شيريني کلمپه مي توانيد بخوريد که 1500 برايتان تمام مي شود . از ما مي شنويد ، فالوده خوشمزه کرماني را از دست ندهيد که هر ظرفش 900 تومان قيمت دارد .
پيش غذا : پيش غذاهاي اينجا شامل سالاد ، ماست ساده ، ماست خيار و ماست موسير و ترشي هاي مختلفي مي شود که قيمتشان بيشتر از هزار تومان نيست .
غذاهاي سنتي : از ميان غذاهاي محلي شهر کرمان مي توانيد اين غذاها را در چايخانه صرف کنيد : حليم بادمجان ، بزقورمه ، کشک بادمجان ، زيره پلو با مرغ وديزي سنگي مخصوص که قيمت آنها بين 2 تا 4 هزار تومان است . پيشنهاد ما اين است که بزقورمه و حليم بادمجان را از دست ندهيد که به قول کرماني ها «خيلي آب ور مي دارد» يعني جاي چانه زدن هم دارد .
غذاهاي عمومي: اگر مايليد سراغ غذاهاي مدرن اين چايخانه برويد ، قيمت آنها از هزار تومان شروع مي شود و تا 5 هزار تومان بالا مي رود . جوجه کباب ، کباب بره ، کباب بختياري ، چلوگوشت ، چلوکباب کوبيده ، زرشک پلو با مرغ ، چلو خورش و چلوه ساده را در منوي اين بخش مي توانيد پيدا کنيد.

حمام ديروز ، غذا خوري امروز
 

زماني نه چندان دور اينجا يک حمام عمومي بود : زنانه و مردانه . يک طرفش کيسه مي کشيدند و کمي آن طرف تر مشتري ها سرشان را مي شستند . اما حالا ميزها ، صندولي ها ، روميزي هاي سنتي و آدم هايي با لباس هاي امروزي اينجا مي آيند ، نه به خاطر حمام و نظافت که براي خوردن چاي و يک غذاي خوش طعم

همسايه با گنجعلي خان
 

براي رسيدن به چايخانه سنتي وکيل اگر از جاده تهران وارد کرمان شده ايد ، بايد از ميدان آزادي به سمت خيابان شريعتي و سه راه گنجعلي خان برويد. بعد خودتان را به ميدان گنجعلي خان و راسته بازار برسانيد . مجموعه وکيل بين ميدان ، بازار گنجعلي خان و قيصريه قرار دارد و چايخانه وکيل هم چند قدمي بيشتر با حمام گنجعلي خان فاصله ندارد .

چاي در حمام شهر

توضيح عکس

عصرانه با وکيل
 

با پرداخت 300 تومان وروديه وارد چايخانه شويد. البته از ساعت نه صبح تا سه بعد از ظهر . اگر نياز به رزرو داريد يا اطلاعات بيشتري مي خواهيد، با شماره تلفن
2225989 (0341) تماس بگيريد.
بازار و بافت تاريخي شهر کرمان همان جايي است که چايخانه وکيل در آن قرار دارد.
برگرفته از مجله سرزمين من شماره 26 پياپي ؛ شماره جديد 6



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط