نقش هاي آسماني

هارون بن موسي (ع) صاحب يکي از آن گنبدهاي خوشرنگ فيروزه اي رنگ اصفهان است . اين گنبد درست در سال فتح اصفهان به دست شاه اسماعيل اول – يعني حدود 500 سال پيش – بر مدفن او ساخته شد . اين را که امامزاده هارون چطور و چگونه خودش را به اصفهان رساند و در اين شهر چه بر سر او رفت کسي نمي داند . اما او چنان نام خوشي از خود به جا گذاشت که سال هاست بر سر نسب او بين مسيحيان ، يهوديان و مسلمانان اصفهان اختلاف نظر
چهارشنبه، 3 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش هاي آسماني

نقش هاي آسماني
نقش هاي آسماني


 






 
نقاشي قاجاري به فضاي امامزاده هارونيه اصفهان حال و هواي ديگري داده
هارون بن موسي (ع) صاحب يکي از آن گنبدهاي خوشرنگ فيروزه اي رنگ اصفهان است . اين گنبد درست در سال فتح اصفهان به دست شاه اسماعيل اول – يعني حدود 500 سال پيش – بر مدفن او ساخته شد . اين را که امامزاده هارون چطور و چگونه خودش را به اصفهان رساند و در اين شهر چه بر سر او رفت کسي نمي داند . اما او چنان نام خوشي از خود به جا گذاشت که سال هاست بر سر نسب او بين مسيحيان ، يهوديان و مسلمانان اصفهان اختلاف نظر بود. اما روايات تاريخي به نفع مسلمانان بود . بارگاه هارون (ع) خوشنام ، بعد از گذشت ساليان نه تنها محل رفت و آمد زائراني است که به قصد نثار فاتحه پا به داخل آستانش مي گذارند که محل آمد و شد فرنگيان مو بور و قد بلندي است که با چشمان کنجکاوشان دور و برشان را مي پايند . ظاهرا به گوش آنها هم رسيده است که در اين حوالي بهشتي زميني وجود دارد .

نقش هاي آسماني

از نسب بزرگان
 

بعضي هارون مدفون در اين مکان را از نوادگان امام حسن مجتبي (ع) دانسته اند و بعضي از فرزندان امام هادي (ع) . اما آيت الله عظمي سيد شهاب الدين مرعشي نجفي که در علم نسب شناسي از خبرگان روزگار بوده است . بر اساس حواشي مير محمد قاسم مختاري بر عمده المطالب او را فرزند بلاواسطه موسي بن جعفر (ع) مي داند .

نقش هاي آسماني

چشم به آسمان باشيد
 

- خودروي شخصي : حرم هارون بن موسي (ع) نشاني سر راستي دارد . کافي است از هر کدام ورودي هاي اصفهان که وارد شديد ، خودتان را به چهارراه تختي برسانيد و به سمت ميدان قيام (سبزه ميدان) برانيد و نرسيده به ميدان منتظر تابلوي خيابان هارونيه باشيد . نرسيده به امامزاده ، منار بلند علي به چشم مي آيد و مکان امامزاده را بر ملا مي کند .

نقش هاي آسماني

وسيله نقليه عمومي :
 

اگر در پايانه شمالي اصفهان – يعني ترمينال کاوه – از خودرو پياده شويد ، مي توانيد با اتوبوس يا تاکسي خود را به چهار راه شهدا رسانده و سر چهار راه منتظر تاکسي يا اتوبوس هايي شويد که به سمت سبزه ميدان در حرکتند . دسترسي به امامزاده هارون ولايت از خيابان هاتف هم ممکن است . در پيچ و تاب مسير امامزاده مي توانيد از عابران نشاني مسجد علي و منار سر به آسمان گذاشته اش را هم بگيريد.

نقش هاي آسماني

يک امامزاده ، يک دنيا هنر
 

- نقاشي هاي امامزاده : نقاشان نقش مهمي را در آرايش بناي مقبره داشته اند ، آنها رواق ورودي امامزاده را تبديل به يک نگارخانه تمام عيار کرده اند . سمت راست در ورودي حرم امامزاده ، نقش حضرت علي (ع) و دو دردانه اش به سبک و سياق مجالس نقاشي هاي پشت شيشه نقاشي شده است و در سوي ديگر پيامبر اعظم (ص) در کنار حسن (ع) و حسين (ع) و کمي آن سوتر علي (ع) در لباس رزم ترسيم شده است . ديوارهاي ديگر را پر از صحنه پيکار هميشگي حسينيان و يزديان خواهيد ديد. از شکل شخصيت ها و سبک نقاشي ها مي شود حدس زد که آنها بايد قلم نقاشان قاجاري يا هنرمندان متاخر خلق شده باشند .
- کتيبه هاي تاريخي : کتيبه هاي اين بنا پرانداز اسم و رسم بانيان حرف و حديث هايي که فقط مي توان در چنين قاب هايي آنها را خواند . قديمي ترين کتيبه بنا در ايوان جنوبي صحن امامزاده به اطلاع شما مي رساند که اين بنا در سال 918 هجري قمري ساخته شده . يکي دور ساقه گنبد فيروزه اي حلقه زده و سوره فتح را در خود دارد و ديگري در سر تاريخي بنا مي گويد «استاد قاسم» يکي از بانيان بنا ، هشت اصله درختش را وقف امامزاده کرده است . بر ديوارهاي حرم نام خيرين ديگري به وسيله «عليرضا امامي» خوشنويس نامي عهد صفوي ، ميان قاب هايي کبودرنگ قلمي شده است . اگر دوست داريد داستان بناي امامزاده را بدانيد خطوط ميان کتيبه ها را بخوانيد ودنبال کنيد .
- شير سنگي : شير سنگي امامزاده هارون ولايت يک نشان لياقت است ، نشاني که بعضي اقوام ايراني به دليران قومشان اعطا مي کردند . هر چند حالا ديگر کسي نمي داند زيرا اين سنگ قبر منحصر به فرد چه کسي آرميده اما اين را مي دانيم که شخص لايق و شجاعي بوده است . زماني اصفهان از اين شير سنگي ها کم نداشت ، اما حالا نسل آنها در حال انقراض است ، پس اگر مي خواهيد شير سنگي امامزاده هارون ولايت را از نزديک ببينيد به ايوان سنگي امامزاده که درست رو به روي ورودي مسجد علي قرار دارد ، مراجعه کنيد و براي شادي روح شجاع دل اصفهاني فاتحه اي بخوانيد .
توضيح عکس

جمع هنرهاي ايراني
 

امامزاده از هر دوره تاريخي چيزي براي عرضه کردن دارد، کافي است اهلش باشيد قدر ديدني ها وداشته هايش را بدانيد. ازگل و بته هاي سردرگم و پيچان صفوي تا مجالس نقاشي سر سنگين قاجاري و يا ضريح پر کار و نفيس معاصر، همه يک جا دور هم جمع شده اند . بارگاه هارون ولايت درجوار مسجد علي آلبومي است از آثار ديدني هنرمندان ايراني اسلامي.
- راحت ترين راه براي رسيدن به امامزاده رفتن تا ميدان عقيق اصفهان است و بعد از آن گشتن به دنبال دو مناره بلند در آسمان.
- امامزاده اي که پا در آن مي گذاريد، امامزاده اي است که با نقاشي هاي قاجاري و کتيبه هاي صفوي زيبا شده
برگرفته از مجله سرزمين من شماره 26 پياپي ؛ شماره جديد 6



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط