زندگي زيرسقف عصبانيت!

تمام زوج ها وقتي زندگي خود را زير يک سقف شروع مي کنند انتظار زندگي آرام و توأم با عشق و مهرباني را دارند، زندگي که هيچ گاه در آن لحظات غم، ناراحتي و عصبانيت نباشد! اما واضح و مبرهن است که چنين انتظاري واقع بينانه نيست، چرا که در پي هر ارتباط دو طرفه اي اختلاف سليقه و عقيده اي هم وجود دارد که گاهي ممکن است باعث بروز عصبانيت طرف مقابل شود.
پنجشنبه، 4 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي زيرسقف عصبانيت!

زندگي زيرسقف عصبانيت!
زندگي زيرسقف عصبانيت!


 

تهيه و تنظيم: فرزانه ملک زاده ديلمي




 
تمام زوج ها وقتي زندگي خود را زير يک سقف شروع مي کنند انتظار زندگي آرام و توأم با عشق و مهرباني را دارند، زندگي که هيچ گاه در آن لحظات غم، ناراحتي و عصبانيت نباشد! اما واضح و مبرهن است که چنين انتظاري واقع بينانه نيست، چرا که در پي هر ارتباط دو طرفه اي اختلاف سليقه و عقيده اي هم وجود دارد که گاهي ممکن است باعث بروز عصبانيت طرف مقابل شود.
در اين جا چگونگي بروز عصبانيت و روش مقابله با آن را در زندگي مشترک بررسي مي کنيم تا اين عصبانيت ها باعث بروز اختلاف و نگراني در زندگي مشترک شما نشوند.

دقت قبل از ازدواج
 

اکثر زوج ها قبل از اين که زير يک سقف بروند هرگز عصبانيت يکديگر را نمي بينند، اما شما بايد بدانيد همسر آينده تان وقتي عصباني مي شود چه عکس العملي دارد. فراموش نکنيد شدت، مدت و چگونگي عصبانيت او در طول زندگي مشترک بسيار مهم است. براي فهميدن اين موضوع بايد به عکس العمل هاي او در برابر ديگران دقت کنيد، چرا که در ابتداي آشنايي افراد عصبانيت شان را کنترل مي کند، اما بعد از ازدواج اين کنترل کمتر مي شود. در زير با انواع افراد عصباني آشنا شويد تا در انتخاب تان دقت کنيد.
1- افرادي که زود از کوره در مي روند و زود آرام مي شوند: اين افراد با کوچک ترين برخورد، مخالفت يا اختلاف عقيده با طرف مقابل عصبانيت شديدي مثل داد و فرياد نشان مي دهند و بعد از آن هم سريع آرام مي شوند و موضوع را به راحتي فراموش مي کنند.
2- کساني که زود از کوره در رفته و دير آرام مي شوند: اين دسته افرادي هستند که کوچک ترين مسأله را براي خود بزرگ مي کنند و به اصطلاح از کاه، کوه مي سازند.
3- افرادي که دير عصباني، اما شديد عصباني مي شوند: اين دسته دير به دير و فقط هنگامي که احساس کنند طرف مقابل خطاي بزرگي انجام داده به شدت عصباني مي شوند و به راحتي هم از موضوع نخواهند گذشت.
4- اشخاصي که وقتي عصباني مي شوند خطرناک هستند: اين افراد در هنگام عصبانيت هيچ گونه کنترلي برخود ندارند و تا دست به خشونت نبرند به حالت عادي برنمي گردند! آن ها در حال عصبانيت به خود، ديگران يا به اشيا آسيب وارد مي کنند و نمي شود جلودارشان بود.
5- افرادي که وقتي عصباني مي شوند بر خود تسلط دارند: افراد منطقي که دريافته اند با عصبانيت مشکلي حل نخواهد شد و مي دانند عصبانيت يک احساس زودگذر است که بايد براي آن يک راه حل منطقي پيدا کرد. اين افراد طرف مقابل را سرزنش نمي کنند.
6- کساني که هيچ گاه عصباني نمي شوند: افراد به اصطلاح خونسرد که هيچ چيز آن ها را عصباني نمي کند و با همه چيز به راحتي کنار مي آيند. براي آن ها مهم نيست اطرافيان شان چگونه رفتار مي کنند و چه اتفاقاتي در زندگي شان مي افتد. با همه چيز کنار مي آيند و هيچ حساسيتي روي خود، همسر و زندگي شان ندارند.
* افراد دسته هاي دو، چهار و شش براي زندگي مناسب نيستند.
- افراد دسته ي دوم کساني هستند که هميشه طرف مقابل شان را گناهکار مي دانند و کنار آمدن با اين افراد بسيار سخت است.
- انتخاب دسته ي چهارم هم که کاملاً منتفي است، چرا که کسي دوست ندارد همسرش به او آسيب بزند!
- افراد گروه ششم با خونسردي خود طرف مقابل را آزار مي دهند، چرا که هيچ گاه نمي توانند از زندگي همسر و فرزندان شان دفاع کنند.
پس دقت کنيد همسر آينده تان جزو اين سه دسته نباشد، اگر خودتان نيز جزو اين سه دسته هستيد قبل از ازدواج از يک روانشناس کمک بگيريد تا بتوانيد به تعادل برسند.

صبر بعد از ازدواج
 

وقتي زندگي مشترک خود را آغاز مي کنيد، ممکن است هر کدام شما بدون اين که نيت بدي داشته باشيد رفتاري انجام دهيد که ديگري را عصباني کند. يادتان باشد در ابتداي زندگي هر دوي شما بي تجربه هستيد و هنوز نمي دانيد همسرتان با انجام چه کارهايي عصباني مي شود، پس بهترين راه صبوري است تا خصوصيات اخلاقي همديگر را دريابيد. با همسر خود از چيزهايي که ناراحتش مي کند حرف بزنيد تا کم کم حساسيت هاي او را بشناسيد. بعد از يافتن اين حساسيت ها به راحتي مي توانيد با کمي تغيير در رفتارتان کاري کنيد که عصبانيت ها به حداقل برسند.
ممکن است بعضي از حساسيت ها به نظر شما منطقي نباشند، در اين حالت بهترين کار اين است که با همسر خود به گفت و گو بپردازيد و دليل حساسيتش را پيدا کنيد و به تدريج آن را از بين ببريد.
بعضي از حساسيت ها هم ممکن است مقطعي باشند، پس شما نيز در آن مقطع زماني با آن ها مدارا کنيد تا از بين بروند. حساسيت را با حساسيت جواب ندهيد اگر بخواهيد نسبت به حساسيت هاي همسرتان واکنش نشان دهيد، به آن دامن مي زنيد و بر خلاف خواسته ي شما آن حساسيت عميق تر خواهد شد، اما اگر گذشت کنيد احتمال اين که همسرتان به حساسيت هاي شما احترام بگذارد زياد است، چرا که در زندگي مشترک همه چيز بايد متقابل باشد تا زندگي تداوم يابد و دو طرف احساس خوشبختي کنند.

يافتن راهي براي مقابله با عصبانيت
 

وقتي همسرتان عصباني مي شود، در پي راهي براي آرام کردن او باشيد. براي پيدا کردن اين راه از همسر خود (زماني که عصباني نيست) بپرسيد هنگام عصبانيت چه چيز آرامش مي کند. معمولاً مردها هنگام عصبانيت دوست دارند تنها باشند و زن ها ترجيح مي دهند همسرشان در کنارشان باشند و آن ها را آرام کنند. اگر مقصر هستيد، کارتان را توجيه نکنيد. با اين کار همسرتان بيشتر عصباني مي شود. اگر همسرتان صدايش را بلند کرد، عکس العمل نشان ندهيد و بعد از ايجاد آرامش راجع به اتفاقي که افتاده گفت و گو کنيد. در هنگام عصبانيت به بحث نپردازيد، چرا که باعث درگيري بيشتر مي شود و در نهايت با کمي دقت و صبر عصبانيت را در خود و همسرتان به حداقل برسانيد و فضايي آکنده از مهر و محبت بيافرينيد.
منبع:7 روز زندگي شماره 136



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط