آستانه تحمل خود را بالا ببريم

اغلب روزها براي ما اتفاق هايي رخ مي دهد که موجب مي شود از کوره در برويم. هنگام رانندگي، در محل کار، زمان خريد و حتي در منزل؛ اين اتفاقات و مسايل براي همه وجود دارد. اما شيوه ي رويارويي با آن ها متفاوت است. نکته ي حائز اهميت اين است که به کنترل در آوردن عصبانيت، از آنچه فکر مي کنيد راحت تر است. اگر هنگام عصباني
جمعه، 12 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آستانه تحمل خود را بالا ببريم

آستانه تحمل خود را بالا ببريم
آستانه تحمل خود را بالا ببريم


 

نويسنده :عبدالرسول کريمي




 
اغلب روزها براي ما اتفاق هايي رخ مي دهد که موجب مي شود از کوره در برويم. هنگام رانندگي، در محل کار، زمان خريد و حتي در منزل؛ اين اتفاقات و مسايل براي همه وجود دارد. اما شيوه ي رويارويي با آن ها متفاوت است. نکته ي حائز اهميت اين است که به کنترل در آوردن عصبانيت، از آنچه فکر مي کنيد راحت تر است. اگر هنگام عصباني شدن، کمي بيشتر به علت اصلي که موجب عصبانيت شما شده توجه کنيد؛ با انجام تکنيک هاي خاصي مي توانيد احساسات خود را به شيوه يي ديگر، غير از عصباني شدن بروز دهيد.

درک عصبانيت
 

نمي توان گفت که عصبانيت، رفتاري صد در صد خوب يا بد است. زماني که با شما بدرفتاري مي شود يا نسبت به شما بي عدالتي صورت مي گيرد، کاملا طبيعي خواهد بود که عصباني شويد. اين حس به خودي خود مشکل ساز نيست، بلکه کاري که در مقابل اين حس انجام مي شود مهم است. شما هم مي توانيد ياد بگيريد هنگامي که عصباني هستيد، ديگران را آزرده نکنيد و با اين کار ساده خود شما نيز حس بهتري پيدا مي کنيد.

اهميت کنترل خشم
 

خشم غير قابل کنترل، صدمات جسمي زيادي به دنبال دارد. زندگي کردن با سطح بالايي از استرس و تنش، سلامت انسان را به خطر مي اندازد. عصبانيت هاي دايمي و هميشگي نيز احتمال ابتلا به انواع بيماري ها از جمله بيماري هاي قلبي، ديابت، افزايش کلسترول، تضعيف سيستم ايمني بدن و افزايش فشار خون را سبب مي شود.
همچنين عدم مديريت عصبانيت، به سلامت ذهني شما نيز صدمه وارد مي کند. مدت طولاني عصباني بودن، مقدار بسيار زيادي از انرژي ذهني را مصرف مي کند. از اين رو فکر کردن، تمرکز داشتن و لذت بردن از زندگي براي فرد عصبي سخت خواهد بود. همين طور اين عصبانيت ها مي تواند منجر به استرس، افسردگي و ساير مشکلات ذهني نيز بشود.

باورهاي نادرست در مورد عصبانيت
 

بعضي از افراد فکر مي کنند که بهتر است به جاي اين که عصبانيت خود را کنترل کنند، اجازه بدهند اين عصبانيت تخليه شود. آن ها براين عقيده اند که کنترل عصبانيت و عدم بيرون ريختن خشم، براي حفظ سلامت مضر است. اين مسأله درست است که سرکوب خشم و بي توجهي به آن کاري غير منطقي است، اما بايد بدانيم که داد و فرياد و بيرون ريختن ناصحيح خشم هم شيوه ي صحيحي نيست. گروهي ديگر نيز عصبانيت را راهي براي کسب احترام و برآورده شدن برخي نيازهاي خود به وسيله ي ديگران مي دانند. آن ها بر اين باورند که مي توانند با نشان دادن عصبانيت و خشم خود، اطرافيان را بترسانند و از اين راه به آنچه که مي خواهند برسند. غافل از اين که ممکن است مردم از چنين افرادي واهمه داشته باشند، اما هيچ گاه به آن ها احترام نخواهند گذاشت.
برخي از مردم هم فکر مي کنند که کنترل عصبانيت از عهده ي آن ها خارج است. البته اين درست است که شايد ما هيچ گاه نتوانيم شرايطي را که براي مان پيش مي آيد و حسي را که باعث عصبانيت مي شود تغيير دهيم، اما شيوه ي رويارويي خود را حتماً مي توانيم تعيين کنيم.

عدم مهارت در صبر و تحمل
 

عصبانيت، همه ي روابط شما را با مشکل مواجه مي کند. براي مردم سخت است که با افراد عصبي و تند مزاج صحبت کنند، به آنها اعتماد داشته باشند يا زماني که با آن ها هستند راحت باشند. پس افراد سعي خواهند کرد که کمتر با اين گونه شخصيت ها رفت و آمد کنند و بدتر از همه، اين گونه رفتارهاي خشن، روي بچه ها تأثيرات منفي بسياري خواهد گذاشت.

توصيه هايي براي کنترل خشم و عصبانيت
 

علت اصلي عصبانيت خود را پيدا کنيد. اگر شما تلاش مي کنيد که عصبانيت خود را تحت کنترل داشته باشيد، ممکن است تعجب کنيد که چرا دامنه ي صبر و تحمل شما اين قدر کم است و خيلي زود عصباني مي شويد. خوب است بدانيد که اکثر روانشناس ها معتقدند، مشکلاتي که هنگام عصبانيت براي ما پيش مي آيد، معمولاً ريشه در دوران کودکي ما دارند.
اگر در خانواده يي زندگي کرده ايم که هنگام عصبانيت فرياد مي کشيدند، اجسام را پرتاب مي کردند، همديگر را مي زدند و... ممکن است ما هم ياد گرفته باشيم که با اين شيوه عصبانيت خود را نشان دهيم. همچنين شرايط تکان دهنده و سطح استرس زياد، شما را بيشتر در معرض خشم و عصبانيت قرار مي دهد. عصبانيت معمولاً نقابي براي ساير احساسات ماست. هنگامي که عصباني مي شويد، دقت کنيد که آيا واقعاً خشمگين هستيد؟ يا اين که خود را عصباني نشان مي دهيد تا ساير احساسات مانند شرمندگي و خجالت، ناامني، ناراحتي و آسيب پذيري خود را پنهان کنيد؟ اگر در خانواده يي زندگي کرده باشيد که ابراز احساسات و نشان دادن حس واقعي، عملي ناشايست قلمداد مي شده، بيشتر احتمال دارد که دچار اين مسأله شويد و حالا به عنوان يک فرد بالغ، روبه رو شدن با احساسات واقعي خود را بسيار سخت خواهيد ديد. همچنين ممکن است فکر کنيد اصلاً احساسات ديگري مانند ترس، خجالت، احساس گناه و... برازنده ي شما نيست، در حالي که همه ي افراد داراي اين احساسات هستند. حالا اگر فکر مي کنيد که شما اين حواس را نداريد، بعيد نيست که شما هم خشم را جايگزين آن ها کرده باشيد. همين طور گاهي اوقات پذيرش نظرات مخالف براي ما سخت است. در اين شرايط نيز ممکن است به جاي اين که به راحتي شيوه ي نگرش به موضوع را تغيير دهيم از سلاح عصباني شدن استفاده کنيم. در هر حال يکي از دلايل اصلي خشمگين شدن مي تواند عدم توجه به ساير احساسات باشد. براي حل اين مشکل بايد بيشتر به احساسات خود دقت کنيم.
نکته ي ديگر اين که بايد نسبت به علايم و عوامل عصبانيت خود آگاه باشيد. اگر قادر باشيد علايم شخصي عصبانيت را در خودتان کشف کنيد، مي توانيد زماني که در آستانه ي انفجار قرار داريد، خود را کنترل کنيد.
به تغييراتي که هنگامي بروز خشم و عصبانيت در بدن شما روي مي دهد، توجه کنيد. قرمز شدن صورت، فشردن دندان ها روي يکديگر، عرق کردن، نفس نفس زدن، سردرد، راه رفتن بي هدف، عدم تمرکز، تپش قلب و ... هرکدام يکي از هزاران تغيير ايجاد شده در بدن هستند.
همچنين خوب است بدانيد که ايجاد حس عصبانيت بيشتر به دليل طرز فکر ما نسبت به اتفاقات و رخدادهاي اطراف مان است. نه به دليل خود آن اتفاق. حدس زدن در مورد افکار ديگران نسبت به خودمان. خيالبافي و بدبيني، مقصر دانستن ساير افراد و ... از هزاران دلايلي اند که نگرش ما را نسبت به مساله يي منفي مي کنند. همين طور خوب است شيوه هاي حفظ آرامش را ياد بگيريد. حالا که توانستيد عوامل و علايم عصبانيت را در خودتان بيابيد، بايد بتوانيد با استفاده از شيوه هايي عصبانيت خود را کنترل کنيد.
نفس عميق بکشيد؛ نفس هاي عميق و آرام، حس شما را بهبود مي بخشند.
به جاي مشت زدن به ديوار يا فردي ديگر، بدويد و دوچرخه سواري کنيد کمي پياده روي در هواي باز نيز مي تواند انرژي منفي شما را آزاد کند در نتيجه شما قادر خواهيد بود با آرامش بيشتري رفتار کنيد.
از حواس پنجگانه به نفع خودتان استفاده کنيد. مي توانيد با ديدن، شنيدن، بوييدن، لمس و چشيدن آنچه دوست داريد، آرامش خود را افزايش دهيد. گوش کردن به يک موسيقي يا تصور کردن خود در محيطي آرام و دلخواه مي تواند آرامش را به شما هديه کند. اعضاي بدن خود را که در اثر خشم بيش از حد منقبض شده اند، کشيده يا ماساژ دهيد. چرخش شانه ها يا مالش گردن و پوست سر مي تواند شما را سريع تر آرام کند. با اين کارها و رفتارهاي ديگري که خودتان مي توانيد با فکر کردن به آن ها برسيد، از عصبانيت هاي خود بکاهيد و زندگي جديدي را تجربه کنيد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي شماره 104



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما