يک کباب پرطرفدار

شايد درست کردن کباب کوبيده براي آنها که دور از دنياي آشپزي هستند، خيلي ساده به نظر برسد اما حرفه اي ها مي دانند که «کباب زدن» کار هر کسي نيست
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يک کباب پرطرفدار

 يک کباب پرطرفدار
يک کباب پرطرفدار


 






 
شايد درست کردن کباب کوبيده براي آنها که دور از دنياي آشپزي هستند، خيلي ساده به نظر برسد اما حرفه اي ها مي دانند که «کباب زدن» کار هر کسي نيست
يک کباب پرطرفدار
کباب پختن لم خاصي دارد که هر کسي بلند نيست. مهم ترين نکته اين است که کباب روي آتش نريزد. هر کسي نمي تواند، گوشت را خوب به سيخ بزند و طوري روي آتش و منقل نگه دارد که نه کباب بريزد و نه بسوزد، به همين خاطر براي ياد گرفتن شيوه پخت کباب، سراغ کباب پزهاي قديمي محلات رفتيم و رمز و رازش را از خودشان پرسيديم.
 

مواد لازم براي پخت غذا براي چهار نفر:
 

يک کيلوگرم گوشت بدون چربي (نيم کيلوگرم گوشت سرو گردن گوسفند و نيم کيلوگرم گوشت گوساله)، يک کيلوگرم پياز، دو قاشق چاي خوري زردچوبه، يک قاشق چاي خوري جوش شيرين، نمک به ميزان لازم.

روش تهيه:
 

گوشت ها را چرخ کرده و همراه با چربي آنها را خوب با هم قاتي کنيد. بعد پياز را رنده کرده و با نمک و زرد چوبه به گوشت اضافه کنيد. سپس مواد را آن قدر ورز بدهيد که حالت چسبندگي پيدا کند. بعد بگذاريد يک ساعتي در يخچال بماند و دوباره آن را ورز بدهيد. وقتي گوشت خودش را گرفت، زمان به سيخ کشيدن گوشت ها رسيده. يک ظرف آب کنار دست تان بگذاريد و هر بار که مي خواهيد يک تکه گوشت را به سيخ بکشيد، دست تان را خيس کنيد. از گوشت به اندازه يک پرتقال برداريد و روي سيخ فشار دهيد و در دو طرح سيخ کاملاً پهن کنيد و با حرکات دست آن را روي سيخ محکم کنيد، طوري که اثر دست تان روي گوشت بماند، سپس ابتدا و انتهاي گوشت را به سيخ بچسبانيد و کنار بگذاريد. کباب ها را که روي زغال گذاشتيد، دائم آنها را برگردانيد که نسوزند. حواستان باشد که آتش را مرتب باد بزنيد تا گوشت خودش را بگيرد اما وقتي گوشت کمي پخته شد، ديگر بادزدن لازم نيست. بعد از پختن کباب مي توانيد آن را با سماق، فلفل، نارنج و ليمو تزئين کنيد. کبابي هاي محلات غير از اينها، هميشه پياز و ريحان هم کنار کبابشان دارند.
منبع: نشريه سرزمين من، شماره 7



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.