آوازهاي جنگل واز

روي زين که بنشينيد و رکاب بزنيد، به تماشاي ميراثي خواهيد رفت که بقاياي چندين ميليون ساله دارد و عمرش به دوره سوم زمين شناسي بر مي گردد. راه هاي خاکي جنگل «واز» شهرستان نور، از ميان درختاني مي گذرد که هر کدام قديمي ترين داستان هاي زمين را بلدند و کوه هايي را پوشانده اند که سال تا سال دوچرخه سوار که هيچ، مسافري هم از پستي و بلندي هايش عبور نکرده، جنگل واز که بخشي از جنگل هاي باستاني هيرکاني است به رسم قرن ها
پنجشنبه، 25 خرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آوازهاي جنگل واز

 آوازهاي جنگل واز
آوازهاي جنگل واز


 






 

زيباترين چهره جنگل واز شهرستان نور را در پاييز ببينيد
 

روي زين که بنشينيد و رکاب بزنيد، به تماشاي ميراثي خواهيد رفت که بقاياي چندين ميليون ساله دارد و عمرش به دوره سوم زمين شناسي بر مي گردد. راه هاي خاکي جنگل «واز» شهرستان نور، از ميان درختاني مي گذرد که هر کدام قديمي ترين داستان هاي زمين را بلدند و کوه هايي را پوشانده اند که سال تا سال دوچرخه سوار که هيچ، مسافري هم از پستي و بلندي هايش عبور نکرده، جنگل واز که بخشي از جنگل هاي باستاني هيرکاني است به رسم قرن ها عمر درازش، در دومين ماه پاييز پر از رنگ مي شود و زيباترين چهره اش را تنها نشان رکاب زناني ماجراجو مي دهد که جاده هاي خاکي اش را طي مي کنند، جنگي که روستاهاي واز، «نوجمه»، «رودبارک» و «ايزوا» که محصورش کرده اند. اين مسير جنگلي که براي آبان آن را به شما پيشنهاد مي کنيم حدود 80 کيلومتر است و با راش، افرا، بلوط و ... رنگي مي شود. اگر اهل رکاب زدن باشيد در يک برنامه سبک دو روزه، از يک سرش در رزن وارد واز سوي ديگرش در آمل خارج مي شويد.
آوازهاي جنگل واز

چرخ و نرماي چمن
 

مه آرام آرام ارتفاع کم مي کند و به دوچرخه سورها نزديک تر مي شود؛ گروه رکاب زني که به جاي جاده خاکي و باريک روستايي ترجيح مي دهند روي چمن رکاب بزنند. آنها چند دقيقه اي بيشتر تا روستاي واز عليا فاصله ندارند و پيش از آنکه مه غليظ تبديل به يک باران تند روي سرشان شود، مي خواهند در گوشه اي از روستا استراحت کنند.
آوازهاي جنگل واز

نکته
 

همراه ببريد
 

تيوپ سالم اضافي، دستکش دوچرخه سواري، عينک آفتابي، کرم ضد آفتاب، قمقمه پر آب، تنقلات کم حجم و پر انرژي مثل کشمش و خرما، يک وعده غذاي سرد و دوربين عکاسي
آوازهاي جنگل واز

چطور برسيم؟
 

راهيان رزن
 

راحت ترين راه براي رسيدن به نقطه آغاز رکاب زني، يعني روستاي رزن، کرايه يک نيسان و يا وانت است، به شرطي که تعداد اعضاي گروه زياد باشد.
- نيسان يا وانت: اگر مي خواهيد تمام انرژي تان را براي رکاب زدن در مسير اصلي حفظ کنيد، بهتر است يک نيسان يا وانت اجاره کنيد؛ البته اگر راننده نيسان يا خودروي باري آشنا سراغ نداريد يا تعدادتان کم است، کرايه کردن يکي از اين خودروهاي باري چندان به صرفه نيست؛ چون وانت بارهاي تهران تا رسيدن به «رزن»، نقطه آغاز دوچرخه سواري، حدود 120 تا 150 هزار تومان از شما خواهند گرفت.
- اتوبوس: مي توانيد با اتوبوس تا ابتداي جاده يوش بلده، يعني منطقه سياه بيشه برويد و آنجا از اتوبوس پياده شويد و منتظر وانت هاي گذري بايستيد تا شما را به سر بالايي منطقه حفاظت شده رزن و ابتداي دو راهي «خوش واش» برسانند. اگر صبح زود از تهران حرکت کنيد، با توجه به خلوتي جاده سه ساعته به مقصد مي رسيد. کرايه اتوبوس بستگي به کرايه بار دوچرخه دارد و بين 5 تا 10 هزار تومان متغير است. از کنار جاده هزار تا رزن هم حدود 10 کيلومتر راه داريد و هزينه وانت براي هر نفر بين 2 تا 5 هزار تومان است؛ البته همه چيز بستگي به راننده و توافق بين شما و او دارد، حتي ممکن است شما را مجاني هم ببرند.
آوازهاي جنگل واز

چه مي بينيم؟
 

يک دريا ابر
 

تمام 80 کيلومتر مسيري که پيش رويتان است، پر از ديدني است که دائم وسوسه تان مي کند، بايستيد و با طبيعت رنگارنگ پر مه عکس بگيريد.
از ابتداي مسير تا قبل از رسيدن به روستاي خوش واش، منطقه هنوز حال و هواي کوهستاني دارد و کم کم اقليم جنگلي مي شود، در اين مرحله در ابتداي مسير از کنار آبشار روستاي تير سياق و امامزاده ابراهيم (پير بزرگوار) مي گذريد وهر چه بالاتر مي رويد، مي توانيد چشم انداز قله دماوند را در جنوب جاده ببينيد. زماني که به گردنه خوش واش و خط الرأس کوه برسيد،
اگر هوا مه آلود نباشد، امکان تماشاي درياي خزر و سياهه شهرهاي ساحلي محمود آباد و ايزدشهر را هم داريد. از گردنه خوش واش به بعد در اين فصل ممکن است يک درياي ابر هم زير پاي تان ببينيد. اين مسير، به خصوص حاشيه رودخانه پيش از روستاي واز پاييزي فوق العاده ديدني دارد. اگر هم فرصت داشتيد قبل از چمستان در دو راهي جوربند به فرعي سمت راست برويد و به درياچه جوربند سري بزنيد.
آوازهاي جنگل واز

چطور بگرديم؟
 

80 کيلومتر در جنگل
 

- فاصله روستاي رزن تا شهرستان آمل در مسير پيشنهادي ما، يعني رزن، خوش واش، گزناسرا، چمستان و آمل حدود 80 کيلومتر است. 60 درصد اين مسير جاده خاکي است و در صورت آمادگي بدني تا رسيدن به مقصد حدود 9 ساعت پيش رو خواهيد داشت. کل اين مسير را مي توان به پنج مرحله تقسيم کرد:

خوان اول
 

رزن تا خوش واش، 18 کيلومتر، چهار ساعت
 

بعد از آنکه همه گروه آماده شد، از جاده خاکي نرسيده به رزن بايد به سمت شمال رکاب زني را شروع کنيد. اين روستاي زيبا در ارتفاع هزار و 240 متري از سطح دريا قرار دارد و شما در اين مرحله بايد تا ارتفاع 2 هزار و 850 متري با دوچرخه برويد. اين مسير يک جاده پر پيچ و خم خاکي 18 کيلومتري است که حدود سه تا چهار ساعت بايد رکاب بزنيد تا به گردنه برسيد. اين قسمت به دليل شيب سربالاي مسير، تقريباً سخت ترين مرحله اين برنامه است.

خوان دوم
 

گردنه خوش واش تا گزنا سرا، 10 کيلومتر، يک ساعت و نيم
 

بعد از کمي استراحت در بالاي گردنه بايد به سمت چپ راه بيفتيد، حواس تان باشد که درگردنه به سمت راست نرويد. سمت راست به روستاي خوش واش مي رود و سمت چپ به «گزناسرا» که مقصد بعيد ماست. ابتدا از گردنه، در يک جاده کوتاه نسبتاً سربالا از کنار يک دکل مخابراتي عبور مي کنيد و وارد سرازيري مي شويد. بعد از تقريباً 10 کيلومتر در يک مسير خاکي با پستي و بلندي زياد به روستاي گزناسرا سرازير مي شويد. نرسيده به روستا به يک دو راهي مي رسيد که بايد سمت راست يا همان ادامه سر پاييني را برويد تا به گزناسرا برسيد. روستاي گزناسرا، هم اقليم کوهستاني و هم جنگلي دارد و يکي از روستاهاي ييلاقي منطقه محسوب مي شود. در اين مرحله بعد از آنکه به روستا رسيديد، دريا را پيش رو داريد و جنگل زير پاي شماست.

خوان سوم
 

گزناسرا تا وازعليا، 15 کيلومتر، يک ساعت
 

از گزناسرا به بعد جاده آسفالت مي شود و در يک مسير سرازيري به تدريج وارد جنگل رنگارنگ مي شويد. از اينجا به بعد ممکن است خلوتي جاده شما را وسوسه کند که سرعت بگيريد و در سمت چپ جاده حرکت کنيد اما به خصوص در پيچ ها بايد بسيار مراقب باشيد؛ چون ممکن است هر لحظه يک خودرو از پايين جاده به سمت بالا و شما بيايد. بعد از حدود يک ساعت رکاب زني به روستاي «واز عليا» در ارتفاع 970 متري مي رسيد. پيشنهاد ما اين است که ناهار را در دشت هاي قبل از واز و در کنار رودخانه واز بخوريد.

خوان چهارم
 

واز عليا تا چمستان، 18 کيلومتر، يک ساعت
 

بعد از روستاي واز باز هم بيشتر مسير سرازيري است. وقتي تقريباً به نيمه راه برسيد، بعد از روستاي تگه سر در سمت چپ جاده يک چشمه آب خواهيد ديد که اطرافش را شبيه سقاخانه درست کرده اند. مي توانيد کنار اين چشمه به سرو صورت تان آبي بزنيد و قمقه ها را پر کنيد. در ادامه مسير نزديک «چمستان» به دو راهي جوربند مي رسيد که بايد به سمت چپ رکاب بزنيد. تا به شهر چمستان برسيد، مي توانيد در رستوران جنگلي که در دو راهي وجود دارد کمي استراحت کنيد.

خوان پنجم
 

چمستان تا آمل، 19 کيلومتر، يک ساعت
 

اگر چيزي لازم داريد مي توانيد از مغازه هاي چمستان بخريد و راه بيفتيد. از چمستان به بعد جاده شلوغ مي شود، بايد احتياط کنيد و فقط در سمت راست رکاب بزنيد. تا به شهر شلوغ آمل و پايان برنامه دوچرخه سواري برسيد، حدود يک ساعت رکاب زني در يک جاده کفي پيش روي شماست. مي توانيد کمي در آمل استراحت کنيد اما بايد زودتر به فکر برگشت باشيد.

چطور برگرديم؟
 

دلتنگ خانه
 

- مي توانيد دوچرخه ها را سوار اتوبوس کنيد و با خودتان به خانه برگردانيد.
بعد از اينکه به شهر آمل رسيديد، مي توانيد به ترمينال آمل برويد و با اتوبوس برگرديد. با پرداخت 5 تا 10 هزار تومان کرايه، همراه با دوچرخه مي توانيد سوار اتوبوس شويد و برگرديد. ممکن است بعدازظهر روز جمعه نتوانيد بليت اتوبوس پيدا کنيد و مجبور شويد يک نيسان يا وانت پيدا کرده، دوچرخه ها را بار آن کنيد و به خانه برگرديد.

کجا بمانيم؟
 

مهمان امامزاده
 

اگر قصد شب ماني در اين مسير را داريد، بهتر است قبل از حرکت از محل اقامت شبانه تان مطمئن شويد تا در سرما در جاده نمانيد.
- امامزاده روستاي «واز سفلي»، يعني امامزاده اسماعيل يک زائر سرا دارد که رختخواب و بخاري هم دارد. براي اقامت احتمالاً پولي از شما دريافت نکنند اما مي توانيد مبلغي را براي تکميل ساختمان امامزاده به متوليان آن بپردازيد. اگر نتوانستيد در آنجا بمانيد، مي توانيد در مساجد روستاهاي تيرستاق، خوش واش، گز ناسرا و واز هم بمانيد. دوچرخه هاي شما نشان مي دهد که ورزشکاريد و به همين خاطر حتي مي توانيد با پرداخت پول، مهمان خانه يکي از اهالي روستاهاي بين راه باشيد. روستاي واز از نظر آب و هوايي در ميانه مسير قرار دارد؛ آب و هوايش، هم کوهستاني است و هم مرطوب شمالي، بنابراين اگر قصد اقامت در چادر داريد، بهتر است در روستاهاي قبل از اين روستا اقامت نکنيد؛ چون به خصوص در اين فصل هواي مناطق کوهستاني به شدت سرد مي شوند.
آوازهاي جنگل واز

نکات طلايي
 

آتش بي آتش
 

- سفر با دوچرخه ويژگي هاي خاصي دارد، بنابراين از قبل آماده باشيد:
- حتماً از کلاه ايمني استفاده کنيد.
- به خصوص در اين فصل در جنگل آتش روشن نکنيد.
- به هيچ وجه تنها در اين مسير دوچرخه سواري نکنيد.
- در جاده هاي آسفالت حتماً ازسمت راست حرکت کنيد.
- هنگام رکاب زدن مايعات زيادي بنوشيد.
- در اين سفر حتماً باراني و بادگير همراه داشته باشيد.
- اگر در چادر مي مانيد، کيسه خواب و لباس گرم فراموش نشود.
- در جاده هاي خاکي ترمزهاي شديد نکنيد؛ چون گرد و خاک، خودتان و همراهانتان را اذيت خواهد کرد.
منبع: نشريه سرزمين من، شماره 7



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط