موجودات سحرآميز دريايي

پري هاي دريايي موجوداتي هستند که از افسانه ها و اسطوره ها به دنياي ما انسان ها راه يافته اند، اين موجودات عجيب الخلقه، در داستان ها و افسانه هاي بسياري از فرهنگ هاي جهان، از تمدن آشوريان گرفته تا بابل و يونان وجود دارند. آنها سرو تنه اي شبيه به انسان و دمي شبيه به ماهي دارند. اما گاهي در دنياي واقعي اتفاقاتي مي
جمعه، 2 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موجودات سحرآميز دريايي

موجودات سحرآميز دريايي
موجودات سحرآميز دريايي


 

نويسنده: ساناز دهخوارقاني




 

فيلم هاي مختلفي از پري هاي دريايي در اينترنت قرار داده شده است اما آيا فيلم ها واقعيت دارند؟
 

پري هاي دريايي موجوداتي هستند که از افسانه ها و اسطوره ها به دنياي ما انسان ها راه يافته اند، اين موجودات عجيب الخلقه، در داستان ها و افسانه هاي بسياري از فرهنگ هاي جهان، از تمدن آشوريان گرفته تا بابل و يونان وجود دارند. آنها سرو تنه اي شبيه به انسان و دمي شبيه به ماهي دارند. اما گاهي در دنياي واقعي اتفاقاتي مي افتد که خلاف اين را ثابت مي کند. ادعاهاي بسياري مبني بر ديده شدن موجوداتي عجيب الخلقه خشک شده در سواحل مختلف آمريکا، آفريقا، ژاپن، فيليپين و مالزي وجود دارد و چند سالي است که داستان هاي بسياري از دريانوردان و صيادان نقل مي شود که اين موجودات عجيب الخلقه را در ساحل يا کنار تخته سنگي ديده اند. اما به راستي اين موجودات واقعي اند يا فقط نوعي دغلکاري و تقلب هستند.

پري دريايي طلايي
 

سال 2006 بود که تصوير اين موجود عجيب و کج و کوله در اينترنت منتشر شد، تصويري از موجودي عجيب که ادعا مي شد يک پري دريايي است که جسد خشک شده اش در زير نور آفتاب به رنگ طلايي مي درخشيد و روي علف هاي کنار ساحل افتاده بود.
گفته مي شود ماهيگيري در حال قدم زدن در قسمت هاي خالي از سکنه ساحل پيننگ در مالزي بود که با اين موجود زشت و ترسناک روبرو شد. او ناگهان موجودي را در برابر خود ديد که با بدني شبيه به انسان و دم بلندي پر از پولک ريز بي حرکت روي علف ها افتاده بود.
ماهيگير ابتدا فکر کرد يک نوع ماهي عجيب است که با امواج دريا به ساحل آمده اما با کمي دقت فهميد يک پري دريايي پيدا کرده است، موجودي با يک مترونيم قد و صورتي شبيه به صورت انسان هاي اوليه و باله هايي در کنار سرش که مانند گوش انسان بودند. ماهيگير تصاوير پري دريايي را در اينترنت منتشر کرد و اعلام کرد به دليل حساسيت موضوع هيچ روزنامه و مجله اي حق چاپ اين مطلب را ندارد.
اما يکي از خوانندگان، تصاوير را براي روزنامه چيني فرستاد و چاپ آن در اين روزنامه باعث شد جنجالي به پا شود. مرکز صيادي و ماهيگيري کشور مالزي اعلام کرد هيچ گاه خبري درباره پيدا شدن اين موجود عجيب گزارش نشده است. خيلي زود بازي ديگري آغاز شد، تصاوير اين موجود در رسانه هاي بيشتر کشورهاي دنيا منتشر شد. اما هيچ رسانه اي وجود اين موجود عجيب را تاييد يا تکذيب نکرد، در عوض مشخص شد از مناطق ديگري مانند فلوريداي آمريکا هم گزارش هايي درباره ديده شدن چنين موجود عجيبي دريافت شده است.

پري دريايي مسي در مکزيک
 

سال 2008 توفان عظيمي در ايالات متحده آمريکا رخ داد که يکي از بدترين فجايع طبيعي تاريخ اين کشور به شمار مي رود. اين توفان، از توفان کاترينا پنج برابر بزرگ تر بود و از اقيانوس اطلس شروع و با گذر از آمريکاي شمالي سرانجام در آمريکاي جنوبي متوقف شد.
توفان «ايک» کرانه بسياري از شهرهاي ساحلي را در هم نورديد و خرابي هاي زيادي به بار آورد. بعد از پايان اين توفان سهمگين پاکسازي سواحل آغاز شد و در اين زمان بود که فيلمي کوتاه از کشف يک موجود عجيب توسط امدادگران در سواحل مکتوفان «ايک» کرانه بسياري از شهرهاي ساحلي را در هم نورديد و خرابي هاي زيادي به بار آورد. بعد از پايان اين توفان سهمگين پاکسازي سواحل آغاز شد و در اين زمان بود که فيلمي کوتاه از کشف يک موجود عجيب توسط امدادگران در سواحل مکزيک روي اينترنت قرار گرفت. بر پايه اين فيلم امدادگران با موجودي عجيب روبه رو شدند که امواج بزرگ درياي توفاني به ساحل آورده بود، موجودي شبيه به انسان و به رنگ مس تيره با موهايي بلند و قهوه اي.
گفته مي شد که اين موجود لاغر و نحيف يک پري دريايي است که بر روي شن هاي ساحل ميان شاخ و برگ درختان خشک شده است.
پوست بدن پري دريايي، خشک و شکننده بود و ظاهري شبيه به يک فسيل داشت و انتشار خبر ديده شدن اين حيوان عجيب در رسانه ها باعث شد تعداد بازديدکنندگان از سواحل مکزيک چند برابر شود، گردشگران دوربين به دست در ساحل مي گشتند تا عکس هاي زيبايي از پري هاي دريايي شکار کنند. اما خيلي زود اين موضوع هم به دست فراموشي سپرده شد.زشمند را در ژاپن نگهداري کرد تا اينکه سرانجام در قرن نوزدهم، بي تي بارنوم، سيرک دار بزرگ آن زمان که برنامه هاي جنجالي اجرا مي کرد، پري دريايي فيجي را خريد و ميان برنامه هاي سيرکش اين موجود شگفت انگيز را به نمايش مي گذاشت. سيرک بارنوم و بيلي يکي از آن سيرک هايي بود که دنبال عجايب خلقت مي رفت و از آنها در اجراي برنامه هايش استفاده مي کرد.
اما واقعا اين سه مورد از کشف پري دريايي واقعيت داشت يا آنکه آنها غيرواقعي و دروغين بودند؟

مورد عجيب سيرک بارنوم وبيلي
 

از زمان هاي دور ساخت موجودات افسانه اي با کمک گرفتن از قوه تخيل و خلاقيت يکي از سرگرمي هاي مردم فيليپين و ژاپن بود، آنها با استفاده از تکه هاي بدن حيوانات، استخوان ها، دندان ها و آرواره هاي آنها موجوداتي مي ساختند که توصيفشان را در افسانه ها شنيده بودند.
ساختن پري دريايي نيز يکي از همين عادات بود. مردم فيليپين با به هم دوختن بدن ميمون هاي اوليه و دم بلند ماهي هايي که صيد مي کردند پري دريايي هاي زيادي خلق مي کردند که يکي از آنها همان نمونه بارنوم و بيلي بود. سال ها بعد از آنکه سيرک بارنوم و بيلي در اوج قرار داشت، مشخص شد تمام ادعاهاي آنها در اين برنامه ها دروغ بوده و پري دريايي آنها تنها نقش يک قلاب براي فروش برنامه هايشان را داشته است، اين هنر بعدها توسط ژوان کابانا احيا شد و وي براي کلاهبرداري هاي خود از آن استفاده کرد.

هنر پري سازي
 

حتي اگر مورد بارنوم و بيلي يک ماجراي دروغين باشد، حال سوالي که پيش مي آيد اين است که چه توضيحي مي توان درباره دو مورد ديگر ارائه داد. گزارش مربوط به ديده شدن آنها مربوط به سال هاي دور نيست که بتوان آنها را به راحتي انکار کرد، ضمن آنکه فيلم هايي از آنها منتشر شده است که به نظر مي رسد آنها واقعي باشند. اما نکته همين جاست که اين فيلم ها خودشان هم دروغين هستند، آنچه ما به عنوان فيلم هاي مربوط به کشف پري دريايي مي بينيم چيزي نيست جز هنر دست يک هنرمند 45 ساله به نام ژوان کابانا، هنري که ژوان با آن شيادي بزرگي در دنياي مجازي اينترنت به راه انداخت. او طي سال ها با هنرمندي و ظرافت بسيار موجوداتي مي ساخت و با انتشار تصاويري از آنها که ادعا مي شد اجساد پري دريايي هستند که در سواحل مختلف کشف شده اند، اين اشياي هنري را روي سايت هاي اينترنتي به حراج مي گذاشت، اما پس از مدتي به دليل غير مجاز بودن فروش اين گونه اقلام غير متعارف، دسترسي اش به سايت هاي فروش اينترنتي قطع شد و او فکر جديدي به سرش زد: به نمايش گذاشتن هنرش در سواحل و فروش آن به دلال ها و توريست هاي کنجکاو و ماجراجو!
کابانا هر مجسمه را بين 600 تا 1800 دلار مي فروخت و با اين کار پول و ثروت هنگفتي به چنگ آورد. او برخي از مجسمه هايش را با استفاده از خمير کاغذ و برخي ديگر را با کشيدن پوست ماهي روي اسکلت واقعي بدن انسان و جمجه حيوانات ساخته است و براي باله ها، دندان ها و ديگر اجزا نيز از باقيمانده بدن ماهي ها استفاده کرده است.
ژوان کابانا هنرش سرو صداي زيادي در رسانه ها به پا کرد، هنري که با فريب و دغل بازي در قالب واقعيت به مردم مي فروخت و با برملا شدن راز او، دروغ يا واقعي بودن پري هاي دريايي نيز معلوم شد. با اين حال هيچ کس هنوز نمي تواند به طور کامل وجود اين موجودات را انکار يا تاييد کند.
منبع: نشريه همشري سرنخ شماره 100



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.