230 ميليون سال حيات عنکبوت ها

در سراسر کره زمين به غير از قطب جنوب - هزاران گونه عنکبوت بافنده يافت شده است که تارهاي خود را مارپيچي شکل مي بافند و بيش از 230 ميليون سال است که بر روي اين کره خاکي زندگي مي کنند. محققان پي برده اند که اين گونه از عنکبوت ها، در دوره ترياس ميانه زمين شناسي به وجود آمده اند. سپس با سرعتي باور نکردني، به گونه هاي متعدد تقسيم شده و در سرتاسر زمين پخش شدند. البته، گروه وسيعي از عنکبوت هاي
دوشنبه، 5 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
230 ميليون سال حيات عنکبوت ها

230 ميليون سال حيات عنکبوت ها
230 ميليون سال حيات عنکبوت ها


 

نويسنده: رقيه بهشتي




 
شکل خانه عنکبوت ها باعث تقسيم آن به گونه هاي مختلف شد
در سراسر کره زمين به غير از قطب جنوب - هزاران گونه عنکبوت بافنده يافت شده است که تارهاي خود را مارپيچي شکل مي بافند و بيش از 230 ميليون سال است که بر روي اين کره خاکي زندگي مي کنند.
محققان پي برده اند که اين گونه از عنکبوت ها، در دوره ترياس ميانه زمين شناسي به وجود آمده اند. سپس با سرعتي باور نکردني، به گونه هاي متعدد تقسيم شده و در سرتاسر زمين پخش شدند. البته، گروه وسيعي از عنکبوت هاي بافنده که تارهاي خود را کروي مي بافند، در اواسط دوره ژوراسيک مياني، يعني حدود 170 ميليون سال پيش، به وجود آمده اند.
در گذشته، دانشمندان تصور مي کردند که عنکبوت ها، زماني تقسيم شدن به گونه هاي متعدد و متنوع را آغاز کردند، که حشرات پرنده نيز در حال انجام همين کار بودند. اما چرا؟ پاسخ اين است که عنکبوت ها براي گرفتن حشرات مختلف، بايد خود را با تغييرات غذايشان تطبيق مي دادند.
 
بررسي هاي جديد "ديميتري ديميتريف"، زيست شناس تکاملي از دانشگاه کپنهاگ، در اين زمينه نشان داده است که "هيچ رابطه مستقيم واقعي بين اين دو اتاق وجود ندارد." او مي گويد: حشرات پرنده، صد سال پس از عنکبوت هاي بافنده، تقسيم شدن به گونه هاي متعدد و متنوع را آغاز کردند.
اين محقق معتقد است تقسيم اين بافنده هاي کروي شکل، به گونه هاي متعدد دلايل ديگري دارد و دليل عمده آن ايجاد زيستگاه هاي مخصوص براي خود است. زيرا تارهاي برخي از آنها براي شاخه درختان ايده آل به شمار مي آمد، و تارهاي برخي ديگر براي تنه درختان، برگ هاي پهن يا علف ها مناسب است.
وي مي افزايد: «گاهي ممکن است گونه هاي مختلف را هم زمان و در يک مکان مشاهده کنيد؛ اما هر کدام از آنها زيستخوان مخصوص به خود را اشغال کرده است". ديميتريف و همکارانش، با تطبيق نمونه هاي دي ان اي عنکبوت هاي موجود، با بقاياي فسيلي اجداد آنها، ساختار تکاملي و خط ژنتيکي آنها را تهيه کردند.
منبع:نشريه دانشمند، شماره 582.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.