حال قاتل خاموش چطور است؟

طبق تحقيقات اخير سازمان جهاني بهداشت در هر 8 ثانيه يک نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهد و اين در حالي است که بيشتر مصرف کنندگان دخانيات از عوارض خطرناک اين ماده مرگ آور بي اطلاع هستند يا آنها را چندان جدي تلقي نمي کنند. در اين بين بسياري از کشورهاي پيشرفته با اتخاذ تدابير هدفمندي توانسته اند آمار مصرف دخانيات را کاهش دهند؛ اما اين آمارها در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با افزايش چشمگيري روبه روست؛ به طوري که
چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حال قاتل خاموش چطور است؟

حال قاتل خاموش چطور است؟
حال قاتل خاموش چطور است؟


 

نويسنده: پريسا اصولي




 

بررسي وضعيت مصرف دخانيات به بهانه تصويب طرح ممنوعيت عرضه قليان به خانم ها
 

طبق تحقيقات اخير سازمان جهاني بهداشت در هر 8 ثانيه يک نفر در دنيا به علت استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهد و اين در حالي است که بيشتر مصرف کنندگان دخانيات از عوارض خطرناک اين ماده مرگ آور بي اطلاع هستند يا آنها را چندان جدي تلقي نمي کنند. در اين بين بسياري از کشورهاي پيشرفته با اتخاذ تدابير هدفمندي توانسته اند آمار مصرف دخانيات را کاهش دهند؛ اما اين آمارها در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با افزايش چشمگيري روبه روست؛ به طوري که هر روز به تعداد مصرف کنندگان سيگار و قليان افزوده مي شود. البته به تازگي دکتر کاظم ندافي، رئيس مرکز سلامت محيط و کار از ابلاغ دستورالعمل جمع آوري قليان ها از اماکن عمومي خبر داده و عنوان کرده است که در آخرين جلسه مشترک وزارت بهداشت با مسؤولان وزارت کشور، دستور العمل جمع آوري قليان ها در اماکن عمومي بدون مجوز سرو قليان، ابلاغ شده و اگر همکاري ميان بخشي وجود داشته باشد، اين طرح به زودي اجرا مي شود. اما سوال اينجاست که بالاخره قانون جامع کنترل دخانيات چه زماني به طور کامل به مرحله اجرا خواهد رسيد؟

همه چيز درباره قاتل خاموش
 

هر چند استعمال دخانيات از کشورهاي اروپايي و آمريکايي آغاز شده اما اين کشورها با فرهنگسازي و فشار بر شرکت هاي توليد کننده سيگار موفق به کنترل و کاهش استعمال دخانيات شده اند؛ به طوري که آمارها نشان مي دهند 84 درصد مصرف کنندگان دخانيات در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند.
اين در حالي است که کارشناسان بهداشت معتقدند استعمال دخانيات باعث پيدايش بسياري از ناهنجاري هاي رفتاري از جمله اعتياد مي شود. به عبارتي هر فرد سيگاري معتاد نمي شود اما بيشتر افراد سيگاري خيلي سريع معتاد مي شوند. در عين حال، عامل 30درصد تمام مرگ هاي مربوط به سرطان و 12 درصد مرگ و ميرهاي جامعه ناشي از استعمال دخانيات است و بر اساس برآوردها ايرانيان سالانه هزار و 750ميليارد تومان مواد دخاني دود مي کنند که حدود 2 برابر اين ميزان معادل 2هزار و 540 ميليارد تومان صرف هزينه هاي درماني عوارض و بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات مي شود.
 

آمارها چه مي گويند ؟
 

بر اساس آمارها حدود يک ميليارد و 300ميليون نفر از جمعيت دنيا دخانيات مصرف مي کنند و اگر اقدامات کاربردي و سختگيرانه تر مبارزه با دخانيات انجام نشود، 8 ميليون نفر تا سال 2030 بر اثر استعمال دخانيات جان خود را از دست خواهند داد. در ايران نيز سن کشيدن سيگار در بين جوانان ايراني به 13 سال رسيده است و سالانه 60هزار نفر در کشور به خاطر استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند که 6 هزار نفر از آنها به دليل استنشاق تحميلي دود سيگار مي ميرند و اگر مصرف سيگار به همين ميزان ادامه يابد تا 20سال آينده، شمار تلفات ناشي از استعمال دخانيات در کشور به 200هزار نفر در سال خواهد رسيد. از طرفي به گفته مقامات مسؤول در وزارت بهداشت حدود 15 درصد از کل جمعيت کشور - يعني 10ميليون نفر - سيگار مي کشند که اين آمار 25 تا 27 درصد مردان و همچنين 3/5 تا 4 درصد زنان کشور را شامل مي شود. البته ميزان مصرف سيگار در کشور سالانه 55 تا 60ميليارد نخ است و هر سال هزار و 100 ميليارد تومان خرج سيگار مي شود و اين در حالي است که حدود 56 درصد سيگار به صورت قاچاق وارد کشور مي شود.

تاريخچه پيدايش دخانيات
 

مصرف مواد دخاني در دنيا بالغ بر2 هزار سال قدمت دارد و در طول اين مدت هم دستخوش تحولات زيادي شده است و نخستين بار بوميان قاره آمريکا در دوران باستان به خواص گياه تنباکو پي بردند. کريستف کلمب و همراهانش در سال 1492 ميلادي به جزيره اي بين آمريکاي شمالي و جنوبي رسيدند و متوجه شدند که افراد بومي اين منطقه گياهي عجيب را روي آتش ريخته و دود آن را داخل ريه هاي خود فرو مي برند. کريستف کلمب به تصور اينکه اين گياه، ماده اي جادويي دارد، هنگام بازگشت مقداري از برگ ها و دانه هاي آن گياه را با خود به اسپانيا برد و به اين ترتيب توتون به اروپا راه يافت و مردم اروپا اين گياه را توباکو ناميدند که در ايران به تنباکو معروف است.
منبع: هفته نامه همشهري تندرستي، شماره20.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.