همت برای نقد کتاب و نظریه ها

جلوی نظرات غلط را نباید گرفت. نظرات غلط فلسفی، اجتماعی و گوناگون، اشکالی ندارد که به داخل جامعه بیاید و نقد بشود؛ این خوب است. جلوگیری از
پنجشنبه، 19 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همت برای نقد کتاب و نظریه ها
 

 

همت برای نقد کتاب و نظریه ها
 






 

رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی

جلوی نظرات غلط را نباید گرفت. نظرات غلط فلسفی، اجتماعی و گوناگون، اشکالی ندارد که به داخل جامعه بیاید و نقد بشود؛ این خوب است. جلوگیری از نظرات غلط فلسفی، موجب می شود که کسانی خیال کنند این نظرات درست است؛ این عکس مطلوب اثر خواهد گذاشت. نه، طرح نظرات فلسفی، اجتماعی، سیاسی- آنهایی که یک نظریه است- اشکالی ندارد.
به نظر من در باب نظریه پردازی نباید محدودیتی وجود داشته باشد؛ بیشتر بایستی برای نقد و ارزیابی و جدا کردن سره از ناسره همت شود؛ اما در زمینه کار عملیاتی، باید جلوی کتابهای مضر را گرفت. ما کتاب عملیاتی داریم. کتاب عملیاتی این است که قبلاً یک نفر را دچار مشکل می کند؛ مثل همان احساسات جنسی که اول گفتم. این جا بحث نظریه نیست. این کسی که خواند، خودش به طور طبیعی تحت تأثیر قرار می گیرد. جلوی این را باید گرفت؛ این اصلاً چیز قابل نقدی نیست. این ملاک است؛ یعنی آن نوشته ای که وقتی وارد بازار فرهنگ شد، مشغول عملیات می شود و قابل این است که به آن جواب داده بشود، آن مضر است؛ بایستی جلویش را گرفت.(1)

پی نوشت ها :

1. مصاحبه پس از بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب، 5 خرداد 1377

منبع :خامنه ای علی رهبر جمهوری اسلامی /رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اسلامی /ناشر موسسه فرهنگی قدر1385




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.