قهرمان درون

همه ما در ضمیر ناخودآگاه خود یک قهرمان داریم که دارای ویژگی های است که تنها در او یافت می شود و با قهرمان دیگری مشترک نیست.
چهارشنبه، 25 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قهرمان درون
قهرمان درون
 

نویسنده: محمنویسنده: محمد طالبیان



 
همه ما در ضمیر ناخودآگاه خود یک قهرمان داریم که دارای ویژگی های است که تنها در او یافت می شود و با قهرمان دیگری مشترک نیست. در این بین افرادی هستند که با روحیات و ذهن های پیچیده تر دارای قهرمان های بسیاری هستند.«استن لی» یکی از این افراد است که قهرمان های بسیاری را از ذهن خود بیرون کشیده و به دیگران نیز معرفی کرده است. قهرمانان دنیای کتاب های کامیک هر کدام ویژگی های منحصر به فردی داشته و شاید برای مردم شهر یک قهرمان باشند، اما همواره با زندگی ای دست و پنجه نرم می کنند که هیچ کس، آرزوی آن را ندارد. این شخصیت ها امروزه با محبوبیت بالای خود مرزهای دنیای کتاب های کامیک، فیلم ها و حتی بازی های کامپیوتری را در نوردیده و همه ابعاد دنیای سرگرمی را تحت تأثیر قرار داده اند. سال 2011 یکی از آن موقعیت های ایده آل است که مخاطب های سینما با شخصیت های مختلف دنیای کتاب های کامیک بیشتر از گذشته آشنا شوند. اکران فیلم هایی چون GREEN LANTERN. CAPTION AMERICAو X-MEN FIRST CLASS گواهی است بر این مطلب که امسال سینمای قدرتمند هالیوود که زمانی خود را تافته جدا بافته می دانست، دست به دامان انگشتری گرین لنترن و چکش خدای رعد شده است. از سویی نباید صنعت بازی های کامپیوتری را نیز از یاد برد که همچون سینما هر ساله میزبان تعدادی از این ابرقهرمان ها است. اما تفاوتی که صنعت بازی های کامپیوتری با سینما دارد. این است که عنوانی چون INFAMOUS در آن پرورش یافته است. استدیوی خوش نام (SP)SUCKER PUNCH که در نسل گذشته با ساخت عنوانی چون SLY COOPER توانست موفقیت خوبی به دست آورد، امسال و در دومین تجربه خود در این نسل از کنسول های خانگی قصد دارد نسخه دوم بازی موفق خود را تحت عنوان (IF2) INFAMOUS عرضه کند.

به دنبال هویت گمشدهداشت و باعث شد تا کُل از آینده باز گشته و کاری کند که زمان این مبارزه سرنوشت ساز کمی تغییر کند. تغییری که باز هم کارساز نبوده و اکنون کل پس از فداکردن بسیاری از علایق خود و به دست آوردن قدرت های بسیار، هنوز هم آماده مبارزه با Beast نیست پس از پایان ماجراهای ذکر شده در نسخه اول به نظر می رسد به دلیل حادثه ای موجودی بسیار قدرتمند و خطرناک در شهر Empire city به وجود آمده است. موجودی که کُل از آمدن آن خبر داده بود. اما کُل اکنون برای مبارزه با Beast آماده نیست و برای پیروزی در این نبرد سرنوشت ساز نیاز به نیروی بیشتری دارد. بهمین خاطر وی به شهری تاریخی در جنوب شهر امپایر می رود که New Marais (به نظر می رسد طراحی این شهر برگرفته از New orleans باشد) نام دارد. کُل برای به دست آوردن قدرت بیشتر به دنبال دانشمندی به نام ولف (wolfe) می رود که به عنوان یکی از پژوهشگران اصلی First sons شناخته می شود. در جستجویی که بازیباز به همراه دوست همیشگی خود زیک (zeke) برای پیدا کردن ولف انجام می دهد، متوجه می شود کنترل شهر به دست نیروهای Militia افتاده که تحت فرمان فردی به نام برترند (Bertrand) وظیفه پیدا کرده اند، همه ی افرادی که دارای قدرت های فوق بشری هستند را از بین ببرند. یکی از مسایل جدید IF2 این است که کل تنها شخصیت مثبت دارای قدرت های فوق بشری، محسوب نمی شود. شخصیت های دیگر با عقایدی مختلف به دنبال این هدف هستند که با کل همکاری کرده و در کنار پیشبرد اهداف خود به بازیباز نیز کمک کنند. بازیباز در IF2 وظیفه دارد با به دست آوردن قدرت های بیشتر کُل را برای مقابله با Beast آماده سازد و در کنار آن با موجوداتی به نام Corrupted نیز مبارزه کند که به نظر می رسد یکی دیگر از نتیجه های آزمایش های First sons محسوب می شوند. آیا کل موفق به شکست Beast می شود یا این که باز هم در زمان بندی دچار اشتباه شده و همه چیز به شماره سوم این سری کشیده می شود؟!

کل مک کرد (cole Macgrath):

کُل یکی از ابر قهرمان هایی است که در بازی های ویدئویی متولد شده و پس از آن به دنیای کتاب های کامیک راه یافت. این مسئله تازگی ندارد و پیش از این نیز شاهد این اتفاق بوده ایم؛ اما هدف اصلی تیم سازنده از ساخت infamous و شخصیتی همچون کُل به وجود آوردن یک کتاب کامیک در قالب یک بازی بوده است. بازی ای که توانسته کتاب کامیک و قهرمان آن را در میان یک شهر بزرگ و آزادی عمل بسیار قرار داده و کاری کند که بازیباز این بار در نقش قهرمان مورد علاقه خود داستان را ادامه داده و تصمیم گیری های مهمی انجام دهد. کاری که برای یک خواننده عادی کتاب های کامیک امکان پذیر نیست. در ابتدای نسخه اول دیدیم که کُل تنها یک پیک موتوری ساده بود که پس از انفجار بسته ی همراهش، تبدیل به یک ابر قهرمان با قدرت کنترل نیروی الکتریسیته شد.

زیک دانبار (zake Dunbar):

زیک نزدیک ترین دوست کُل در نسخه اول بود که در بخش پایانی بازی به وی خیانت کرده اما در نهایت باز هم به سمت کُل بازگشت. طبق گفته های کارگردان بازی نیت فاکس مشخص شده که زیک در این نسخه نیز حضور دارد و به نسبت نسخه اول نقش بیشتری نیز ایفا می کند. از جمله فعالیتهای جدید وی می توان به طراحی تجهیزات برای کل اشاره کرد که نمونه اصلی آن Amp است.

کوی (kuo):

یکی از شخصیت های جدید و معرفی شده در نمایش های IF2 کوی نام دارد که در اصل مامور NSA بوده و در شهر New Marais مشغول گردآوری اطلاعات در رابطه با Militia است. به نظر می رسد در ابتدای بازی وی توسط نیروی های ilitia دستگیر شده و به یک آزمایشگاه منتقل شده است. در این آزمایشگاه ماده ای به رگ های وی تزریق شده و او قدرت کنترل یخ را به دست می آورد. Kuo نمایان گر تصمیم های خوب بازیباز در طول بازی است و اگر بازیباز مسیر خوب را انتخاب کند. این قابلیت را به دست می آورد که از قدرت یخ در طول بازی استفاده کند.

نیکس (Nix):

اطلاعات زیادی در رابطه با نیکس وجود ندارد، اما تاکنون مشخص شده که خانواده او توسط نیروهای ilitia کشته شده اند و وی برای گرفتن انتقام هم که شده حاضر به کمک کُل شده است. نیکس شخصیتی است که در مقابل Kuo قرار می گیرد و بازیباز با وارد شدن به مسیر منفی این امکان را به دست می آورد که از قدرت وی استفاده کند. نیکس می تواند آتش را با مواد قابل اشتغال ترکیب کرده و دشمن های خود را آتش بزند.

جوزف برترند سوم (Joseph Bertrand III):

پس از نابودی Empire city توسط Beast به نظر می رسد برترند از موقعیت به وجود آمده و ضعف ساختار حکومتی استفاده کرده و با قدرت بخشیدن به نیروهای خود که تحت عنوان Militia شناخته می شوند کنترل New Marias را به دست گرفته است. وی در کنار به دست آوردن کنترل شهر قصد دارد با کمک افرادی همچون ولف انسان هایی را که به قدرت های فوق بشری دست پیدا کرده اند، از بین ببرد. باید دید.

سباستیان ولف (sebastian wolf):

ولف یکی از دانشمندانی است که در first sons مشغول به کار بوده و در ساخت Ray sphere نیز همکاری کرده است. طبق اطلاعاتی که تاکنون مشخص شده به نظر می رسد ولف از رخدادهای به وجود آمده پشیمان است و قصد دارد کارهای اشتباه خود را جبران کند. به همین منظور ممکن است در طول نسخه دوم وی با کُل همکاری کرده و او را برای مقابله با برترند و Beast آماده کند.

هیولا (Beast):

در پایان نسخه اول مشخص می شود Kessler در اصل همان کُل است که از آینده و یک Timeline دیگر به زمان گذشته بازگشته تا کُل را برای مقابله با موجودی به نام Beast آماده کند. در این راه کسلر افراد بسیاری را فدا کرده و حتی زن و فرزندان خود را نیز از دست داده است. یکی از دلایلی که کسلر یا همان کُل در آینده نتوانست در مقابل Beast مقابله کند و تصمیم به فرار گرفت، خانواده وی بود. به همین دلیل او در زمان گذشته کاری کرد که Trish از بین رفته تا کُل هیچگونه وابستگی ای نداشته باشد. به نظر می رسد با وجود کشته شدن کسلر توسط کُل و مشخص شدن مسایل پشت پرده، Beast به وجود آمده و تغییرات کسلر توسط کُل و مشخص شدن مسایل پشت پرده، Beast به وجود آمده و تغییرات کسلر نیز کاملاً مؤثر نبوده است. هنوز مشخص نشده که Beast چه کسی است و چگونه به وجود آمده؛ اما یکی از فرضیه های موجود این است که کُل منفی (Bad cole) در آینده به قدرت بسیاری دست پیدا کرده و با توجه به وجود قابلیت بازگشت به گذشته که کسلر نیز از آن استفاده کرده، به گذشته بازگشته تا با به دست آوردن قدرت بیشتر و از پا درآوردن کل خوب (Good Cole) حاکم زمین شود.
در بخشی از بازی کُل یک power Blast قدرتمند را به دست می آورد که با استفاده از آن می تواند قدرت جدیدی را نیز تحت کنترل خود درآورد. در این قسمت از بازی دو گزینه در مقابل وی قرار می گیرد که ما بین قدرت kuo یا Nix یکی را انتخاب کرده و به وسیله دستگاه power Transfer این قدرت را به بدن خود منتقل کند. نکته قابل توجه این است که بازیباز در صورت انتخاب هر کدام از این دو قدرت دیگر نمی تواند آن را تغییر دهد و باید در طول بازی تنها از همان استفاده کند. اولین قدرت که به KUO تعلق دارد cryokineslsنام دارد و مربوط به یخ می شود. بازیباز با استفاده از cryokinesls می تواند قدرت یخ را کنترل کرده و دشمن های خود، در جایی که قرار دارند خشک کرده یا به طور کلی آنها را از بین ببرد. اما قدرت دوم که مربوط به NIX می شود PYROKINESISنام دارد و مربوط به آتش و مواد قابل اشتعال می شود. بازیباز در زمان استفاده از این قدرت می تواند دشمن ها خود را به کمک نفت بر روی هوا معلق نگه داشته و آنها را از بین ببرد یا به صورت مستقیم هر کدام از دشمن ها را از پا درآورد. نکته قابل توجه این است که کل در صورت استفاده از هر کدام از قدرت های این فرصت را نیز به دست می آورد که زمانی که تلپورت را انجام دهد یک انیمیشن شبیه به حرکت ماهی را مشاهده می کند و در زمان استفاده از pyrokinesis این انیمیشن شبیه به حرکت ماهی را مشاهده می کند و در زمان استفاده از pyrokinesls این انیمیشن شبیه به حرکت یک پرنده با بال های سوزان می شود.
هنوز مشخص نشده که بازیباز می تواند این قابلیت را نیز پیشرفت دهد یا خیر.

گردش آزاد در کتاب های کامیک

پس از عرضه crackdown در ابتدای این نسل موج جدیدی از عناوین Free Roaming به وجود آمدند که تمرکز خود را بر استفاده از ارتفاع و بعد سوم در ساختار یک شهر گذاشتند. infamous و prototype از جمله این عناوین بودند که در استفاده از این المان موفق نیز بودند. تا پیش از رواج این نوع از گیم پلی بیشتر عناوینی که به بازیباز آزادی عمل می دادند وی را به کوچه و خیابان های شهر محدود می کردند. اما با شروع این موج بازیباز توانا به بالا رفتن از ساختمان ها و انجام هرگونه فعالیت آزادانه ای بود. IF2 از همان فرمول موفق گیم پلی نسخه اول استفاده می کند و قصد دارد با بهبود آن در زمینه های مختلف از جمله اکشن و پخش پارکور، تجربه این عنوان را برای مخاطب به نسبت گذشته لذت بخش تر کند. کُل می تواند روی کابل های برق، لوله ها، لبه های پنجره ها و ... به سرعت حرکت کرده و مسافت های طولانی را در زمان کوتاه بپیماید. البته طبق حرکت جدید و قابلیت های بهبود یافته ای برای کُل در این عنوان فراهم خواهد آمد تا روند گیم پلی در زمان حرکت و انتقال کُل در بخش های مختلف شهر نسبت به گذشته سریع تر شود. یکی از این المان های جدید به این صورت عمل می کند که اگر بازیباز آن را در نقاط مختلف شهر فعال نماید، این قابلیت را به دست می آورد که به سرعت بین نقاط فعال شده حرکت کند. هنوز مشخص نیست مکانیسم عملکرد این قابلیت همچون نقاط Respawn هستند یا این که از روندی متفاوت بهره می برند.
بخش اکشن بازی نیز دست خوش تغییراتی شده است. یکی از این تغییرهای اساسی مربوط به پیشرفت حالت مبارزات تن به تن (Melee combat) است که طی آن بازیباز با دشمن های خود وارد مبارزه شده و به کمک وسیله ای به نام Amp که شبیه به یک میله دو شاخه است، به دشمن خود صدمه می زند.
این میله به وسیله ولتاژ موجود در بدن کل شارژ می شود و این امکان را نیز به وجود می آورد که با هر ضربه صدمه بسیاری به دشمن ها وارد کرد. شاید تصور کنید این بخش از بازی تنه جنبه تکمیل کنندگی داشته باشد؛ اما به هیچ وجه این گونه نیست و تعداد زیادی حرکت، چند ضرب و حتی فنون گرفتنی (grab) نیز برای آن طراحی شده تا بازیباز به مرور زمان در بازی پیشرفت کرده و از آن ها استفاده کند. فاکس کارگردان این عنوان توضیح داده که برای طراحی این بخش از بازی اسلحه های مختلف و فیزیک های متفاوتی طراحی شده که بازیباز می تواند آن ها را به دست بیاورد؛ مسئله ای که تاکنون در نمایش های این عنوان دیده نشده؛ اما وجود آن دور از ذهن نیست. با وجود اضافه شدن این حالت، همچون گذشت کُل یک شخصیت با قدرت های فوق بشری است. او می تواند الکتریسته استفاده کرده و دشمن های خود را از بین ببرد. در ابتدای متن اشاره شده که بازیباز در IF2 همه قابلیت های پیشرفت داده شده موجود در نسخه اول را دارد و می تواند از آن ها استفاده کند. از جمله این قابلیت ها می توان به شلیک های معمولی، نارنجک های الکتریسته و موشک های معروف کل اشاره کرد که هر دشمنی را از پای درمی آورد.
همان طور که کُل به نسبت گذشته پیشرفت کرده، دشمن های وی نیز قدرت مندترین شده اند و تیم سازنده برای ایجاد تعادل میان قدرت این دو عنصر، بیش از 50 قدرت مختلف را برای کل طراحی کرده است که همه آن ها بر مبنای الکتریسته هستند. یکی از این قدرت های جذاب و تازه وارد Ionic vortex است که در زمینه قدرت های کنترل کننده آب و هوا تقسیم بندی می شود. کُل پس از انتخاب و فعال سازی این قدرت یک گردباد بزرگ را به وسیله AMP شکل می دهد که در چند ثانیه قادر به خراب کردن هر چیزی است. البته لازم به ذکر است که در کنار وجود این قابلیت یکی از قدرت های قدیمی کل یعنی Lighting storm نیز در شماره دوم وجود خواهد داشت که بازیباز با استفاده از آن می تواند تعداد زیادی رعد و برق بزرگ و قدرتمند را روی دشمن خود پیاده سازی کند. هنوز مشخص نیست قدرت های کُل که تحت عنوان کنترل آب و هواشناخته می شوند به همین دو نوع، ختم می شوند. یا بازیباز می تواند با پیشرفت در طول بازی قدرت های بیشتر و متنوع تری به دست آورد. اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به دیگر قدرت های جدید کُل داشته باشیم می توانیم از نمونه هایی چون Hell sport و Ice Grenade برای منجمد کردن دشمن ها، Firebird strike و Grenade Napalmبرای سوزاندن آن ها و Ionic Drain برای گرفتن جان دشمن های نزدیک کُل نام ببریم که در کنار تعداد دیگری از قدرت های مختلف و متنوع قرار گرفته و هسته مبارزه های بازی را تشکیل می دهند.

تغییرات دردسر ساز

زمانی که برای اولین بار مجله GI مطلبی را از این عنوان به چاپ رساند، مشخص شد که ظاهر کُل به کلی تغییر کرده و دیگر هیچ شباهتی با نسخه اول ندارد. در این ظاهر جدید کُل جوان شده، موهای بلند داشته و لباس مناطق گرم سیری را به تن کرده بود. این تغییرات اساسی و البته در کنار آن استفاده از یک صداگذار جدید برای این شخصیت به مزاق طرفداران نسخه اول خوش نیامده و تیم سازنده با انتقادهای بسیاری روبه رو شد. پس از مدتی مشخص شد که طراحی کُل بار دیگر عوض شده و به نسخه اول شباهت بیشتری پیدا کرده است. البته استفاده از لباس های مناطق گرمسیری به دلیل آب و هوای شهر New Marias همچنان به قوت خود باقی است. این نکته نیز قابل ذکر است که صداگذاری شخصیت کُل در نسخه دوم بر عهده Eric Ladin است که در گذشته و در LAD2 صداگذاری شخصیت Ellis را برعهده داشته است.

قدرت ذهن

اگر الن نیت (Alden Tate) را به یاد داشته باشید، مطمئناً این مسئله را نیز به خاطر می آورید که وی می توانست اجسام آهنی را حرکت دهد. در IF2، کُل نیز از این قابلیت که Telekinesis نام دارد می تواند به نحو بهتری استفاده کند. بلندکردن ماشین ها و پرتاب آن ها به سمت دشمن ها یکی از مثال های ساده استفاده از این قدرت است و طبق صحبت های تیم سازنده، قابلیت های بسیاری در این زمینه وجود خواهد داشت که در بخش پایانی بیش از پیش خود را نشان می دهند.

سرنوشت و رفتار، دو عنصر گره خورده

Karma یکی از المان های مورد استفاده در نسخه اول بود که بیشتر در عناوین نقش آفرینی از آن استفاده می شود. در بعضی از بخش های بازی بازیباز با دو انتخاب متفاوت خوب و بد روبرو می شود. اگر بازیبازی تصمیم ها و کارهای خود را به یکی از دو مسیر خوب یا بد متمایل می کرد، این قابلیت را به دست می آورد که از قدرت های مختص هر کدام استفاده کند. همین نکته به نظر ساده باعث شده بود بیشتر بازیباز تصمیم خود برای خوب یا بد بودن شخصیت کُل را بگیرند تا بتوانند در طول بازی از قابلیت ها و قدرت های هر کدام بهره لازم را ببرند.
این بار و در نسخه دوم به جز وجود این گونه تصمیم ها، تیم سازنده نوع دیگری از رفتارها را نیز در بازی گنجانده است. به طور مثال بازیباز برای انجام یک ماموریت، دو مسیر مختلف را در پیش رو دارد که هر کدام مربوط به یکی از دو حالت خوب یا بد می شوند. این نوع استفاده از سیستم karma باعث شده حالت انتخاب های سیاه و سفید تا حدی حذف شده و کل عملکرد و نوع پیشبرد بازی توسط بازیباز، بر آن تأثیر بگذارد. یکی دیگر از انتخاب های اساسی مربوط به انتخاب میان پیشبرد داستان از طریق مسیر پیشنهاد kuo یا Nix است که تأثیر به سزایی نیز در به دست آوردن قدرت های مختلف کُل خواهد داشت. بازیباز با انتخاب kuo باید علاوه بر شکست برترند، مردم را نیز آزاد کند؛ اما اگر مسیر Nix را انتخاب کند تنها باید مقابل برترند پیروز شود. تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که در مسیر خوب پس از آزادسازی هر کدام از مردم شهر، کل این فرصت را دارد که در بعضی از مراحل از کمک آن ها نیز بهره ببرد؛ اما در مسیر بد با این که دیگر لازم نیست مردم را آزاد کنید؛ اما مطمئناً نبرد میان بازیباز و نیروهای Militia سخت تر خواهد بود. این نکته نیز قابل ذکر است که طبق گفته های فاکس انتخاب های بازیباز و سیستم Karma، همچون نسخه اول تاثیر مستقیمی بر داستان و نحوه پایان آن خواهد داشت. وجود قدرت های مختلف و جدید برای کُل، خط داستانی بهبود یافته و مسایل دیگری همچون وجود قابلیت تولید مراحل توسط بازیباز از جمله مواردی هستند که می تواند در موفقیت IF2 نقش به سزایی ایفا کنند. استفاده از المانی چون User Generated Mission مطمئناً در کنار بالا بردن سطح کیفی بازی می تواند دوام فروش خوبی را نیز برای این عنوان فراهم کند. مساله ای که دیگر عنوان انحصاری سونی یعنی LBP2 به خوبی از آن سود برده و هنوز هم در جدول های فروش، در رتبه های قابل قبول قرار دارد. اگر به خاطر داشته باشید در عنوان اول تنها 99 مرحله متمایز از یکدیگر در بازی وجود داشتند؛ اما با وجود این قابلیت دیگر محدودیتی وجود نخواهد داشت و بازیباز می تواند به راحتی مراحلی را ساخته و در اختیار دیگران قرار داده و از مراحل ساخته شده توسط دیگران نیز استفاده کند. هیچ گونه محدودیت ساختاری برای انجام این مأموریت ها وجود ندارد و تنها شرط تایید شدن آن ها این است که شخص سازنده یک بار مرحله ساخته شده را به پایان برساند. با وجود تمامی مسایل اشاره شده و پیشرفت های دیگر در زمینه گرافیک و صدا گذاری می توان این انتظار را داشت که IF2 به یکی از بهترین بازیهای سال 2011 و یکی از بهترین عناوین انحصاری سونی در این سال تبدیل شود.
منبع: نشریه بازی رایانه، شماره 42.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.