به ترقى شوهرت کمک کن

بشر بالذات قابلیت ترقى دارد، عشق به کمال در نهادش نهفته و براى تکامل آفریده شده است، هر کس، در هر مقام و با هر شرائط و در هر سنى باشد، مى تواند به ترقیات خویش
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به ترقى شوهرت کمک کن
به ترقى شوهرت کمک کن

 

نویسنده: ابراهیم امینی



 
بشر بالذات قابلیت ترقى دارد، عشق به کمال در نهادش نهفته و براى تکامل آفریده شده است، هر کس، در هر مقام و با هر شرائط و در هر سنى باشد، مى تواند به ترقیات خویش ادامه داده کاملتر گردد، انسان که براى هر گونه کمالى آماده است نباید هیچگاه به موجودیت خویش قناعت نموده هدف آفرینش را از دست بدهد، تا زنده است باید بکوشد تا کامل و کاملتر گردد.
هر انسانى خواهان ترقى است لیکن همه کس موفق نمى گردد.
همت بلند و کوشش فراوان لازم دارد، باید زمینه کار را فراهم ساخت و موانع را بر طرف نمود آنگاه کوشید تا به مقصد رسید، شخصیت مرد تا حدود زیادى به خواسته هاى همسرش بستگى دارد، زن مى تواند به پیشرفت و ترقى شوهرش کمک نموده او را در مسیر ترقى قرار دهد چنانکه مى تواند مانع ترقیاتش واقع گردد، هر چه بخواهد بدون شک همان است.
خانم محترم، در حدود شرائط و امکاناتى که برایتان موجود است، شخصیت بزرگتر و عالیترى را براى شوهرت در نظر بگیر و براى رسیدن به آن تشویقش کن، اگر میل دارد به تحصیلات خویش ادامه دهد یا به وسیله مطالعه و خواندن کتاب به معلوماتش بیفزاید نه تنها مخالفت نکن بلکه تشویق و تحسینش کن، برنامه زندگى را طورى مرتب کن که با کارهاى اومنافات نداشته باشد، سعى کن اسباب آسایش و راحتى او را فراهم سازى تا با فکر آزاد به ترقیات خویش ادامه دهد.
اگر سواد ندارد با خواهش و تمنا وادارش کن در کلاسهاى شبانه یا در خارج مدرسه به تحصیلات خویش ادامه دهد، اگر تحصیل کرده است تشویقش کن رشته علمى خودش را تعقیب کند، به وسیله مطالعه و خواندن کتابهاى مربوط به آن فن به معلومات خویش بیفزاید، اگر طبیب است وادارش کن در هر روز مقدارى از اوقاتش را به خواندن مجلات و کتابهاى پزشکى اختصاص بدهد، اگر دبیر یا آموزگار یا قاضى یا استاد یا مهندس است از وى بخواه اوقات فراغت خویش را بخواندن کتابهاى مربوط به فن خودش یا کتابهاى علمى و اخلاقى و تاریخى بگذراند، و به طور خلاصه شوهر شما هر کس و در هر مقامى باشد، حتى کارگر و کاسب، براى ترقى و تکامل آمادگى دارد.
نگذارید از مسیرى که دستگاه آفرینش برایش پیش بینى کرده منحرف شود و از مطالعه و تکامل دست بردارد، به تحقیقات علمى وخواندن کتاب عادتش بدهید، نگذارید شخصیت او در یک حد معین متوقف بماند. اگر فرصت تهیه کتاب را ندارد شما مى توانید با مشورت او و سایردوستان این کار را بر عهده بگیرید، کتابهاى سودمند علمى و اخلاقى وتاریخى و دینى و بهداشتى و اقتصادى و ادبى را که بر طبق صلاح و سلیقه اش باشد تهیه نموده در اختیارش بگذارید، و بخواندن تشویقش کنید، خودتان نیز کتاب و مجله هاى سودمند را بخوانید. و در ضمن خواندن اگر به مطالبى برخورد کردید که براى شوهرتان نیز مفید است عین آن رایادداشت نموده در اختیارش قرار دهید.
این کار فوائد بیشمارى در بر دارد:
اولاً اگر مدتى بدین برنامه ادامه بدهد شخص دانشمند و فاضلى خواهد شد که خودش سر بلند و تو به وجودش مفتخر خواهى شد. به علاوه، در رشته خودش یک نفر متخصص خواهد شد که هم خودش استفاده مى کند و هم منافع بیشمارى به اجتماع مى رساند.
ثانیاً چون به نداى آفرینش لبیک گفته سرگرم مطالعه و تحقیق است کمتر اتفاق مى افتد که به ضعف اعصاب و بیمارى هاى روانى مبتلاگردد.
ثالثاً چون در طریق ترقى قرار گرفته و به خواندن کتاب علاقه مندشود به خانه و زندگى دلبستگى پیدا مى کند، دنبال ولگردى نمى رود، به مراکز فساد و شب نشینى هاى زیان بخش قدم نمى گذارد، به دام تبهکاران و اعتیادات خطرناک گرفتار نمى شود.
منبع:امینی، ابراهیم؛ (1367؟)، آئین همسرداری یا اخلاق خانواده، تهران: اسلامی، چاپ پانزدهم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط