در خانه هم تمیز و زیبا باشید

مرسوم اکثر خانمها چنین است:وقتى مى خواهند به گردش بروندیا در مجلس جشنى شرکت نمایند یا به مجلس شب نشینى و مهمانى بروندآرایش میکنند، بهترین لباسها را مى پوشند و
سه‌شنبه، 11 مهر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در خانه هم تمیز و زیبا باشید
در خانه هم تمیز و زیبا باشید

 

نویسنده: ابراهیم امینی



 
مرسوم اکثر خانمها چنین است:وقتى مى خواهند به گردش بروندیا در مجلس جشنى شرکت نمایند یا به مجلس شب نشینى و مهمانى بروندآرایش میکنند، بهترین لباسها را مى پوشند و به بهترین وجهى که برایشان مقدور است از منزل خارج میشوند، لیکن هنگامیکه به منزل برگشتند فوراً لباسهاى خوب و زیبا را از تن خارج ساخته لباسهاى معمولى و مندرس رامى پوشند، در داخل خانه مقید به پاکیزگى و نظافت نیستند، آرایش و زینت نمی کنند، با موهاى ژولیده و لباسهاى به اصطلاح، خانه دارى در منزل می گردند، لباسهاى لکه دار و جورابهاى پاره را در خانه مى پوشند، در صورتیکه باید کار بر عکس باشد. زن باید در خانه و براى شوهرش آرایش و دلبرى کند، باید براى شوهرش که شریک زندگى و یار و مونس دائمى و پدر فرزندانش میباشد زینت و دلربایى کند، باید دلش را بدست آورد تا دلبران کوچه و خیابان نتوانند در دلش جا باز کنند، دیگران چه ارزشى دارند که برایشان آرایش و زینت کند؟!حیف نیست زن آرایش وزیبایى خویش را در مقابل چشم چرانى بیگانگان قرار دهد و براى جوانان و بانوان اشکالاتى بوجود آورد؟
پیغمبر اسلام (ص) فرمود:«هر زنیکه خودش را خوشبو کند و ازمنزل خارج شود تا به خانه بر نگردد از رحمت خدا دور خواهد بود (1) ».
رسول خدا فرمود:«بهترین زنان شما زنى است که مطیع شوهرش باشد. براى او آرایش کند ولى زینتش را براى بیگانگان ظاهر نسازد. وبدترین زنان شما زنى است که در غیاب شوهرش زینت کند (2) ».
خانم گرامى، بدست آوردن دل یک مرد آن هم براى همیشه کارساده اى نیست. پیش خود نگو: او که مرا دوست دارد پس چه احتیاجى دارم به سر و وضع خودم برسم و برایش دلربایى کنم؟ باید عشق او رابراى همیشه نگهدارى کنى.
یقین بدان که شوهرت دوست دارد همیشه تمیز و مرتب و زیبا باشى و لو به زبان نیاورد، اگر بر طبق خواسته هاى باطنى او رفتار نکنى و در منزل به خودت نرسى ممکن است در خارج منزل چشمش به زنان تمیز آرایش کرده بیفتد و از تو دلسرد شده و از راه منحرف گردد، وقتى خانمهاى تمیزو مرتب را دید و آنها را با سر و وضع کثیف و نامرتب تو مقایسه کرد خیال میکند فرشتگانى هستند که از آسمان نازل شده اند!تو هم در خانه برایش آرایش کن و لباس خوب بپوش و دلبرى و طنازى کن تا بفهمد که تو ازآنها کمتر نیستى بلکه بهتر و زیباتر هستى، در آنصورت مى توانى بدوام عشق او امیدوار باشى و براى همیشه دلش را مسخر گردانى.
به نامه یک شوهر توجه فرمایید:
«خانم بنده در خانه با خدمتکارمان قابل تشخیص نیست. به خدا گاهى اوقات فکر میکنم اى کاش یکى از این لباسهاى قشنگ و مامانى راکه براى محیط کار و مهمانى دوخته در خانه مى پوشید و دست از سر، این بلوزهاى کهنه و دامن هاى گشاد برمیداشت. چند بار به او گفتم: عزیزم لااقل روزهاى جمعه و تعطیل یک دست از آن لباسهاى قشنگ را بپوش.
با ترشرویى گفت:من در مقابل تو یا بچه ام مقید نیستم. اما اگر یک روزسر و وضعم نامرتب باشد جلو همکارهایم خجالت میکشم (3) ».
ممکن است بگویید:در منزل زیبا گشتن با شغل خانه دارى وآشپزى سازگار نیست، لیکن اگر ارزش این عمل را بدانید به طور حتم مى توانید این مشکل را حل کنید. چه مانع دارد براى انجام کارهاى خانه لباس مخصوصى داشته باشید که در موقع کار از آن استفاده کنید لیکن وقتى از کار فارغ شدید و وقت آن رسیده که شوهرتان به منزل بیاید بدنتان را تمیز کنید، موها را شانه بزنید، لباسهایتان را تغییر دهید، و مرتب و منظم در انتظار او باشید.
حضرت باقر علیه السلام فرمود:«بر زن لازم است خودش راخوشبو کند، بهترین لباسهایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و باچنین وضعى صبح و شب با شوهرش ملاقات کند (4) ».
امام صادق علیه السلام فرمود:«زن نباید آرایش و زینت را ترک کند گر چه به یک گلوبند باشد، نباید دستش را بدون خضاب بگذارد گر چه به کمى از حنا باشد، حتى زنهاى پیر هم نباید زینت و آرایش را ترک نمایند (5) ».

پی‌نوشت‌ها:

1-بحار ج 103 ص 247.
2-بحار ج 103 ص 235
3-اطلاعات 3 اسفند ماه 1351.
4-بحار ج 103 ص 228.
5-شافى ج 2 ص 138.

منبع:امینی، ابراهیم؛ (1367؟)، آئین همسرداری یا اخلاق خانواده، تهران: اسلامی، چاپ پانزدهم.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط