فقط پشه های ماده نیش می زنند!

موضوع این نیست که شما که هستید یا اهل کجایید مسلم است که با پشه ها آشنا هستید و احتمالاً آرزو می کردید که با آنها آشنا نبودید. پشه ها، در همه جا هستند. آنها در همه جای دنیا پیدا می شوند و
سه‌شنبه، 30 آبان 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فقط پشه های ماده نیش می زنند!
فقط پشه های ماده نیش می زنند!

ترجمه: پروین مزرعتی



 
تمام مردم دنیا پشه ها را می شناسند. اما آیا می دانستید که فقط پشه ماده انسان ها و حیوانات را نیش می زند و از این طریق خون لازم را برای تولید مثل تأمین می کند!
موضوع این نیست که شما که هستید یا اهل کجایید مسلم است که با پشه ها آشنا هستید و احتمالاً آرزو می کردید که با آنها آشنا نبودید. پشه ها، در همه جا هستند. آنها در همه جای دنیا پیدا می شوند و شاید باور نکنید ولی دارای 2500گونه می باشند. مطمئناً شما در جایی و در زمانی حداقل یکی از این گونه ها را ملاقات کرده اید. هیچ کس، پشه ها را دوست ندارد اما متأسفانه ممکن است پشه ماده، تصمیم بگیرد شما را دوست داشته باشد.
دانشمندان تاکنون پی برده اند که فقط پشه های ماده نیش می زنند. آنها نیش می زنند چون به خون شما برای تولیدمثل نیاز دارند. پشه ماده چطور تصمیم می گیرد چه کسی را نیش بزند؟ او برای این کار، کاملاً گزینشی عمل کرده و با دقت، قربانی خود را انتخاب می کند.
ابتدا از گیرنده هایی که روی دو شاخک و هر سه جفت پاهایش قرار دارد، برای پیدا کردن قربانی اش استفاده می کند و توسط این گیرنده ها، رطوبت بدن، میزان گرمای بدن و مواد شیمیایی موجود در عرق شما را می سنجد. اگر چیزی را که پیدا کرده است دوست داشته باشد، نیش می زند اما اگر برایش جذاب نباشد به سمت کسی خواهد رفت که برایش اشتهاآور باشد.
وقتی پشه برای اولین بار شما را نیش می زند از آن به بعد با حس خود به یاد می آورد که شما را یک بار انتخاب کرده است و برای او خاص و استثنایی هستید. اگر پشه ای شما را دوست داشته باشد به آرامی بر روی بافت نرم بدن شما خواهد نشست و پوست شما را توسط خرطوم تیزش خواهد شکافت.

خرطوم تیز چیست؟

خرطوم تیز پشه نوعی دهان است که از زیر چشم های پشه بیرون می زند و متشکل از شش جزء است که نیش نامیده می شود. او هر شش نیش خود را یک جا به داخل پوست شما فرو می کند و اگر او نیش خود را درون یک رگ فرو برده باشد در یک دقیقه، غذای کاملی را خواهد خورد. این کار معمولاً خیلی سریع و آرام و به گونه ای که شما اصلاً گمان نمی کنید اتفاق می افتد.

چرا نیش پشه، خارش دارد؟

خارش، در اثر نیش نیست. خارش ناشی از بزاقی است که پشه، آن را با خون شما مخلوط می کند تا از لخته شدن خون در زمان مکیدن و بالا کشیدن نیشش، جلوگیری کند. باید بدانید که قبل از آنکه خارش شروع شود، پشه می رود. پشه پس از نیش زدن و مکیدن خون سنگین شده و خسته است و فقط می خواهد جایی را برای استراحت پیدا کند. او جایی را بر روی یک برگ، دیوار یا سنگ انتخاب و به آرامی تخم ریزی می کند فقط یک قطره از خون پشه می تواند هزاران تخم تولید کند. پشه ماده می تواند یک تا دو ماه دیگر زندگی کند و طی این مدت، چهار تا پنج بار دیگر تخم بگذارد.
همه پشه ها چه نر و چه ماده، مراحل اولیه تکامل شان را در آب و یا نزدیکی آب، می گذرانند. درواقع پشه های نوزاد نمی توانند بدون آب از تخم بیرون بیایند. اگرچه تخم ها، می توانند تا پنج سال هم در زمین خشک به انتظار آب، زنده بمانند. بنابراین جای تعجب نیست که باران های سنگین تعداد زیادی پشه تولید می کنند.

چرا پشه آفریده شده است؟ فقط برای اینکه ما را اذیت کنند؟

مسلماً این دلیل اصلی نیست. پشه های نر، بر روی شهد گل ها، زندگی می کنند و برخی از دانشمندان معتقدند که آنها زمانی که از سمت یک گُل به سمت گل دیگر پرواز می کنند، می توانند گرده افشانی را انجام دهند.
منبع: mosquitoes.org
منبع: نشریه دانشمند، شماره 583.

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما