بهترین ریسینگ مایکروسافت

وقتی پشت فرمان یک خودرو گران قیمت بنشینید چه حسی به شما دست خواهد داد؟ قدرت؟ احترام؟ اصالت؟ اگر آن خودرو یک R8 محصول شرکت Audi باشد چه کار خواهید کرد؟ مسلماً وجود این اژدها قدرتی بی نظیر به شما خواهد داد که با آن
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بهترین ریسینگ مایکروسافت
بهترین ریسینگ مایکروسافت

نویسنده: شهریار ازهاریانفر



 
وقتی پشت فرمان یک خودرو گران قیمت بنشینید چه حسی به شما دست خواهد داد؟ قدرت؟ احترام؟ اصالت؟ اگر آن خودرو یک R8 محصول شرکت Audi باشد چه کار خواهید کرد؟ مسلماً وجود این اژدها قدرتی بی نظیر به شما خواهد داد که با آن می توانید پرواز کنید! اما اگر شما مثل ما قدرت مالی برای خرید این خودرو 146 هزار دلاری را ندارید می توانید با هزینه ای بسیار کمتر در عوض 400 خودرو گران قیمت دیگر را نیز آزمایش کنید!
اما فکر می کنید کجا می توان همچین مجموعه ای را به دست آورد؟ قطعاً جواب شما را می توان در آخرین محصول شرکت Turn 10 یعنی سومین نسخه از بازی Froza جستجو کرد. وقتی نسخه ی دوم Froza در سال 2007 توسط Turn 10 ساخته و به کمک Microsoft Game Studios منتشر شد، این عنوان تنها یک رقیب جدی را پیش روی خود می دید. Polyphony با Gran Turismo 5 Prologue آماده می شد تا رقابتی سخت و طاقت فرسا را شروع کند، اما وقتی خبر ساخت نسخه ی سوم Froza بر سر زبان ها افتاد به حق عناوین زیادی وجود داشتند که کار Turn 10 را در ساخت یک شبیه ساز مشکل می ساختند، Race Pro ،Dirt ،Grid و در نهایت Gran Turismo 5 عناوینی بودند که به نوعی طرفداران زیادی دارند و انتشار یک بازی ریسینگ دیگر که بتواند موفقیت بالایی در میان این عناوین کسب کند کار راحتی نیست. اما Turn 10 با عرضه Forza Motorsport 3 ثابت کرد که می توان هنوز در صدر رقابت ایستاد و در میدان رقابت از رقیبان عقب نماند. Forza Motorsport 3 به راستی تفاوت های فراوانی با نسخه ی قبلی خود داشته و با این که زمان نسبتاً کمی برای ساخت آن صرف شده و لی خیلی زود توانست دل طرفداران کنسول X360 را شاد کند و شبیه سازی واقعی را به معرض نمایش بگذارد.
آیا از سبک ریسینگ دل خوش چندانی ندارید؟ یا در نقطه مخالف یک راننده تمام عیار علاقه مند به شبیه ساز هستید باید گفت طراحان برای هر دو طیف برنامه های جالبی دارند و نظر هر دو گروه را جذب کرده اند، مسلماً بسیاری از افراد از شبیه سازهای خشک لذت نمی برند و علاقه مند هستند بدون توجه به کلاچ و دنده بازی کنند، قطعاً FM3 برای این گونه افراد دلچسب و سرشار از زیبایی خواهد بود، زیرا حدود 100 پیست مختلف با اقلیم های گوناگون به همراه 400 خودرو واقعی و صدها مسابقه هیجان انگیز برای هر فردی جذاب خواهد بود، اما اگر یک راننده حرفه ای هستید که نیازی به راهنمایی دیگران ندارید باید گفت که FM3 گزینه ای بسیار مناسب برای شما خواهد بود تا عیار دست فرمانتان را سنجیده شود. همان طور که گفته شد شبیه سازی به معنای واقعی در بازی حاکم است و سعی شده تا از هر گونه حرکتی که خارج از این اصول باشد پرهیز شود، تأثیراتی که ممکن است یک خودرو بر روی پیست و یک پیست بر روی شما داشته باشد همان ابتدا سنجیده می شود و خروجی آن در بازی تأثیر خود را می گذارد، این تأثیرات شامل: فیزیک، اینرسی، خطای تمرکز، فشار احتمالی بر روی لاستیک ها، تعویض درست دنده و در نتیجه استفاده بهینه از گیرباکس، تعادل و بالانس میان سرعت و قدرت و حجم موتور و ... خواهد بد که مستقیماً باید از جانب شما رعایت شوند.
بهترین ریسینگ مایکروسافت
یکی از خصوصیات FM3 حالت دستی انتخاب کردن گزینه های راهنمایی در بازی است که می توانید دستیار الکترونیکی خود را که برای شما وظیفه: تعویض دنده، نشان دادن مسیر خطرناک، مشخص کردن پیچ ها با سه رنگ متفاوت، ترمز در هنگام رسیدن به پیچ و مواقع خطرناک، تنظیم شتاب خودرو و ... به دوش می کشد روشن یا خاموش کنید، در حالت روشن همه چیز اتوماتیک می شود و در حالت خاموش تمامی عناصر را باید خودتان کنترل کنید. مطمئناً یکی از نکات بارز این نسخه فیزیک به مراتب پرداخته شده نسبت به شماره قبل است که این بار جزییات بیشتری را در آسیب دیدن خودروها خواهید دید و از هر نقطه ای که خودرو شما ضربه ببیند علاوه بر این که آثار آن نمایان خواهد شد روند حرکتی شما نیز ممکن است لطمه ببیند، فیزیک واقع گرایانه بازی آن قدر زیبا کار شده که قطعاً برای هر فردی جذاب خواهد بود، البته بعضاً این ایراد گرفته می شود که چرا فلان خودرو در اثر برخورد بسیار قوی خرد و مچاله نمی شود؟ در جواب باید گفت که هنوز مسئله خودورهای لایسنس شده و شرکت های خودرو سازی کماکان باقی است (شرکت های خودرو سازی تحمل مچاله شدن خودروی خود در یک بازی را هم ندارند!!).
در ضمن جدولی به دلخواه برای تفکیک میزان آسیب پذیری نمایش داده می شود که در آن نکات خوبی را گوش زد می کند، میزان آسیب پذیری با سه رنگ نمایش داده می شود که اضافه شدن درصد نیز به شما کمک می کند تا مدیریت به مراتب بهتری روی خودروی خود داشته باشید.
در راستای یک شبیه سازی تمام عیار نکات جالبی دیده می شود که تأثیرات بسیار مهمی در روند کار شما دارد، میزان سرعت، هندلینگ، شتاب (Acceleration)، شروع یا استارت آغازین، ترمز (Braking) رابطه ای بسیار نزدیک با یکدیگر دارند، به نحوی که عدم رعایت آن ها در طول بازی شکست شما را قطعاً رقم خواهد زد، ممکن است در این بین شتاب اولیه خودرویی بسیار خوب باشد ولی هندلینگ خوبی نداشته باشد که باید بین هندلینگ و شتاب رابطه ای عقلانی پیدا کرده و با شناخت خصوصیات خودرو تمامی موارد را با یکدیگر هماهنگ کنید.
نکته ی به مراتب جالب تر که در کمتر بازی ریسینگی به آن توجه شده بود لاستیک ها هستند که در FM3 یکی از ارکان موفقیت شما هستند، زاویه کمبر (Camber)، سرعت، دما، فشار، فرسایش در لاستیک ها مهم هستند و مقدار آن در بازی به صورت خارجی، میانی، و داخلی سنجیده می شود! و پیک آن به شما نمایش داده می شود. زاویه کمبر همان شیبی است که یک لاستیک می تواند داشته باشد که در بازی به خوبی این انعطاف پذیری ملموس است، فشار و دما این دو عضو عجین شده با هم در مسیر فعالیت اصلی خود را نشان می دهند، فرسایش نیز در اثر اختلاف حساسیت یا اصطکاک با زمین محسوس خواهد بود. از نکات جالب دیگر لیستی از فعالیت های در حال حاضر شماست که روند خودرو و عملکرد شما را زیر ذره بین قرار می دهد، این لیست بسیار دقیق کار شده و آمار و ارقام خوبی تحویلتان می دهد، مثلاً میزان سرعت، دنده، RPM، بالا رفتن، کلاچ، قدرت، و در نهایت نیروی
بهترین ریسینگ مایکروسافت
گشتاور (کمیتی فیزیکی که عاملی مؤثر در گشتن یک جسم به دور محوری خواهد بود را گشتاور یا یک کمیت برداری محسوب می شود) از عواملی هستند که در یک رانندگی شبیه سازی رعایت شده اند.
هر خودرو نیز در هنگام انتخاب معیارهایی دارد که با دقت تمام سعی شده تا با مدل های واقعی تطبیق داده شود و دقیقاً خصوصیات همان ماشین شبیه سازی شود، مثلاً: قدرت، نیروی گشتاوری، وزن از عواملی هستند که در ابتدای انتخاب خودرو نمایش داده می شود که می توانید با چشمانی باز خودرو خود را انتخاب کنید، البته در ابتدای کار انتخاب خودرو با خود بازی خواهد بود و شما باید با جمع آوری پول سعی در کسب ماشین کنید، قسمت Career بازی واقعاً زیباست و در آن جا تقویمی به شما داده می شود که می توانید طبق برنامه بازی را دنبال کنید و مسابقات را یکی پس از دیگری پیش ببرید، در این بین انواع مسابقات مختلف دیده می شود که با هماهنگی خاصی ساخته و پرداخته شده اند و حس تکراری بعد از هر مسابقه به شما دست نخواهد داد، حدود 100 پیست واقعی و ساختگی در بازی وجود دارد که جزییات خوبی را در خود جای داده اما ایرادی که می توان به این پیست ها گرفت که بعضاً بسیار تکراری می شوند و چشمان شما به نوع پیست ها عادت خواهد کرد. قابلیت انتقادی که در بازی وجود دارد که باب میل بسیاری نیست اما امکان جالبی محسوب می شود Rewind یا بازگشت زمان در حالت تک نفره است که اجازه می دهد اشتباهات گذشته خود را تصحیح کنید و اگر در صحنه ای به مانعی برخورد کرده اید با استفاده از این کلید به عقب برگردید و تصمیم خود را مجدداً اصلاح کنید و ادامه کار را دنبال کنید.
بخش customisation بازی نیز قوی و پر جزییات کار شده، هر امکانی که فکرش را می کنید در این قسمت قرار دارد، رنگ های گوناگون متالیک، ساده و سفارشی، باله، آرم و لوگو، رینگ و لاستیک و ... قابل تغییر است و در قسمت quick upgrade نیز قابلیت های فراوانی نهفته است. اما یکی دیگر از نکات مثبت و بالقوه FM3 علاوه بر گیم پلی روانی که در مورد آن صحبت کردیم، کنترل خیره کننده آن است که هر فردی را مجذوب خود می کند، آن قدر کنترل نرم و روان طراحی شده که هر شخصی می تواند خودرو خود را کنترل و هدایت کند، روان بودن کنترل و خوش دستی آن در مرحله اول و اضافه شدن عوامل رئالیسم نکاتی است که در این نسخه لحاظ شده، عوامل رئالیسم راننده بسیار شما را تحت تأثیر قرار می دهد، شبیه سازی سر و تمایل بدن به هنگام گردش به چپ و راست حقیقتاً عالی کار شده اند، اینرسی و جاذبه نیز تأثیرات مستقیمی بر روی شما خواهند گذاشت، مثلاً اگر سرعت بالا باشد و سریعاً ترمز کنید کمی به جلو می روید و یا هنگام کندن از زمین به عقب خواهید رفت. هوش مصنوعی بازی بسیار هوش مندانه کار شده به نوعی که در این عمل نوعی حس حواس پرتی اضافه شده است که کار شما و دیگر رقیبان را سخت می کند، این بار دیگر رقبا سعی می کنند تا شما را تحت فشار قرار دهند یا باعث پرت شدن حواس شما از مسیر بشوند و نکته جالب این که شما هم می توانید آن ها را تحت فشار قرار دهید تا در محاسبات خود اشتباه کنند. این روش استفاده از هوش مصنوعی باعث هرچه بیشتر واقعی تر شدن مسابقات شده اند.
نسخه ی قبلی بازی ایرادی که داشت نبود دید کابین بود که خوشبختانه این کمبود در نسخه ی جدید حل شده و 400 نوع کابین واقعی را طراحان با کیفیت بالا شبیه سازی کرده اند! شما می توانید سر خود را هنگام بازی درون کابین حرکت دهید و مراقب همه چیز باشید! تقریباً هر آن چیزی که در این مقاله گفتیم نکات بارز و مثبتی محسوب می شدند، اما باید کمی در مورد گرافیک بازی سخت گیرانه تر نظر داد و نباید در نگاه اول سریعاً تحت تأثیر قرار گرفت، گرافیک بازی بسیار خوب ساخته شده ولی انتظارات را برآورده نکرد، مدل خودروها خوب کار شده و رفلکس نور واقع گرایانه است، اما کنتراست رنگ ها کمی حقیقی به نظر نمی رسند و وجود یک فیلتر شفاف کننده دیگر می توانست رنگ ها را با جزییات بهتری نمایش دهد، محیط بازی و لنداسکیپ موجود خوب است ولی جای کار داشت، مقداری جزییات در آسفالت پیست ها لازم بود و باید گفت کابین نیز جزییات گرافیکی بصری بالایی ندارد، در حالی که می توانست بسیار بهتر عمل کند، نورپردازی بازی خوب کار شده، اما سایه ها تا حدودی خوب کار نشده اند و دارای Aliasing هستند، نکته ی مثبت در بین این موارد سرعت فریم بازی است که روی 60 فریم در ثانیه ثابت است که تأثیر بسزایی روی سرعت مسابقات و کیفیت آن ها گذاشته است. صدا و جلوه های صوتی خوب کار شده اند و جزییات در آن ها عالی است، اما کیفیت صدای موتور اتومبیل ها خیلی بالا نیست. ولی در کل حس بودن در یک پیست مسابقه با صدای ها، به خوبی منتقل می شود. در نتیجه می توان این گونه برداشت کرد که FM3 هیولایی است که هر فردی را تحت تأثیر خود قرار می دهد و طرفداران شبیه سازی را قطعاً سیراب خواهد کرد.
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.