گرفتار در سر دو راهی

همه چیز از Carbon و Pro Street شروع شد، بعد از موفقیت Most Wanted سری NFS دوباره داشت طرفداران خود را باز می یافت و استودیوی EA Black Box خود را به چالش کشید و از یک تحول عظیم صحبت کرد، تا جایی که
جمعه، 17 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرفتار در سر دو راهی
گرفتار در سر دو راهی

نویسنده: شهریار ازهاریان فر



 
همه چیز از Carbon و Pro Street شروع شد، بعد از موفقیت Most Wanted سری NFS دوباره داشت طرفداران خود را باز می یافت و استودیوی EA Black Box خود را به چالش کشید و از یک تحول عظیم صحبت کرد، تا جایی که بعد از انتشار Pro Street موجی از انتقادات به سوی این شرکت روانه شد و باز هم سازندگان اعلام کردند برای جبران گذشته با نسخه ی Undercover بازخواهند گشت و سبک بازی های قدیمی خود را زنده می کنند اما باز هم نشد و NFS شکست خورد، بعد از آن EA تصمیم به تعطیلی Black Box گرفت و ادامه سری NFS به استودیوی Slightly Mad که کارنامه خوبی داشت واگذار شد و بار دیگر بعد از تغییر و تحولات بسیار شاهد نسخه ای متفاوت از سری NFS با نام Shift هستیم که علی رغم سنت شکنی نه تنها نتوانست به موفقیت نسخه های قبلی دست پیدا کند، بلکه اصالت خود را که همان گیم پلی آرکید گونه محبوبش بود را رها کرده و به سمت سبک شبیه ساز متمایل شده است. اما آیا با وجود عنوان های بزرگی در سبک شبیه ساز مانند Forza3 و Gran Turismo 5 و حتی Race Pro عنوانی که سال ها محبوبیتش را به خاطر سبک و سیاق ساده و آرکیدش به دست آورده قادر به موفقیت خواهد بود؟ آیا با هجوم بازی های ریسینگ Codemasters امکان این وجود دارد تا Shift در این بازار رقابتی بازیبازان را به مانند گذشته جذب خود کند؟ متأسفانه جواب منفی است.
گرفتار در سر دو راهی
البته باید گفت Shift بازی بدی نیست! بلکه اگر از طرفداران قدیمی و با اصالت این سری باشید لذت چندانی از این عنوان نخواهید برد زیرا Shift بین آرکید و یک شبیه سازی دقیق گیر افتاده طوری که خود نمی داند که باید ادای بازی های شبیه سازی را درآورد یا مثل نسخه های محبوب قبلی گیم پلی روان و دوست داشتنی خود را نمایش دهد!
شاید چالشی ترین نکته این عنوان که باعث واکنش های متفاوتی شده است، تبدیل آرکید به شبیه ساز و بردن مسابقات به پیست است!
گرفتار در سر دو راهی
به مانند دیگر بازی های ریسینگ در ابتدا با یک ماشین ارزان قیمت کار را شروع می کنید و با کسب امتیازات بالا می توانید خودروهای جدیدی خریداری کنید، که در این بخش Customization نیز دیده می شود و به راحتی و سطح تغییرات بالا می توانید وسایل و رنگ های گوناگونی خریداری نمایید، در نسخه ی 360 می توانید خودرو خود را از طریق Microsoft Point خریداری کنید و انواع حالت های انتخابی را در این قسمت بگیرید! سبک بازی همان طور که گفته شد یک Simulators است که در ابتدای کار پی خواهید برد که تنها از المان های شبیه ساز کنترل آن را به ارث برده و بسیاری از موارد دیگر شبیه سازی نیستند و جنبه ی آرکید دارند، نبود فیزیک مطمئن، عدم شبیه سازی عناصر رئالیسم،، و ... از عواملی هستند که Shift را در ارائه یک شبیه ساز با کیفیت ناکام گذاشته اند، به عنوان مثال اگر در حالت دستی دنده ها را جا به جا کنید و از دنده ی بالایی سریع به پایین حرکت کنید هیچ گونه آثار مخربی در جعبه دنده خود نخواهید دید و فقط سهم شما از این تعویض سریع دنده ها افت و یا جهش سرعت خواهد بود، در حالی که در یک بازی شبیه سازی عدم رعایت این نکته ی کلیدی خارج از حد تصور است! علاوه بر این موضوع نبود یک فیزیک واقع گرایانه هم مزید بر علت شده و عدم اثرپذیری خودرو در مقابل ضربه ها انتقادات زیادی را به سمت طراحان نشانه رفته، البته نباید فراموش کرد که فیزیک در ظاهر این خودروهای سنگین و کلاس بالا قطعاً تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، بلکه ماشین ها باید با توجه به مکانی که مورد ضربه قرار می گیرند آسیب ببینند و باید اثر تخریبی آن ها را در مسیر ملاحضه کنید که این موضوع در شیفت رعایت نشده. در عوض کنترل بازی مناسب و روان طراحی شده و نکات جالبی در آن رعایت شده، مقدار اینرسی به خوبی عمل می کند و نیروی جاذبه اثرات خود را بر روی شما اعمال می کنند، کنترل نرم و راحت طراحی شده و به خوبی می توانید حرکت و مانور لازم را انجام دهید، از نکات جالب در شبیه سازی حرکتی، میزان تکان هایی است که سر راننده در هنگام لغزش ها می خورد، حس سرعت نیز به خوبی به بازیباز منتقل می شود و یکی از نکات بارز این نسخه محسوب می شود، معمولاً بازی های دیگر برای نشان دادن این عامل با مشکل روبرو می شدند که در Shift طراحان فکر این موضوع را کرده اند، اگر سرعت بالا باشد ناخودآگاه سر راننده به عقب برده می شود و هنگامی که سرعت به مراتب کمتر می شود شما به جلو می روید که با توجه به این که بسیار زیبا شده ولی دارای یک اشکال تکنیکی است که در نمای کابین مشاهده می شود، افزایش سرعت معمولاً با افکت Blur ترکیب شده تا شما حس سرعت را دریابید ولی در Shift به جای این که نمای بیرون کابین از این افکت بهره مند شوند درون کابین تار شده و محیط بیرون دست نخورده باقی می ماند!! اما یکی از سوپرایزهای طراحان برای بازیبازان نمای کابین است که وقت بسیاری برای ساخته شدن این قسمت گرفته شده زیرا تک تک کابین خودروها جزییات بالایی دارند، قابلیت چرخش 90 درجه به درون کابین همراه با جزییات بسیار ریز و دیدنی باعث شده تا یکی از زیباترین کابین ها را مشاهده کنیم. بیش از 70 نوع خودرو در بازی طراحی و مدلینگ شده اند که طراحی آن ها با دقت خوبی صورت گرفته، در ضمن 18 پیست هم در بازی وجود دارد که قطعاً جذابیت کار را بالا خواهد برد. افکت های صوتی بازی در نوع خود جالب کار شده و صدای موتور ماشین ها با ابهت خاصی به گوش می رسد ولی جزییات بالایی ندارد. گرافیک بازی به نسبت دیگر NFSها بسیار زیباتر کار شده و به مراتب جزییات ریزتری را می بینیم، گرافیک کابین یک سر و گردن از دیگر قسمت ها بهتر کار شده و نورپردازی خوبی را در بازی مشاهده می کنیم، با این که کمی سایه ها متزلزل هستند ولی قابل بخشش هستند، سرعت فریم بازی نیز خوب کار شده و افت خاصی را احساس نمی کنید.
گرفتار در سر دو راهی
با این حال شیفت بازی بدی نیست ولی نتوانسته بسیاری از طرفداران قدیمی خود را راضی کند و دوباره به دوران اوج سری NFS بازگردد.
منبع: مجله ی بازی رایانه، شماره ی 32

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.