سامورایی بدون ارباب، سامورایی با حق انتخاب!

در میان بازی های متعدد و پرتعدادی که هسته مرکز آن ها سامورایی ها و راه و رسم شمشیرزنی خاص شان است، مجموعه ی Way of Samurai ویژگی هایی منحصر به فردی دارد که آن را از سایرین ممتاز کرده است. رویکردی بسیار
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سامورایی بدون ارباب، سامورایی با حق انتخاب!
سامورایی بدون ارباب، سامورایی با حق انتخاب!

نویسنده: بهزاد میرمظفری



 
در میان بازی های متعدد و پرتعدادی که هسته مرکز آن ها سامورایی ها و راه و رسم شمشیرزنی خاص شان است، مجموعه ی Way of Samurai ویژگی هایی منحصر به فردی دارد که آن را از سایرین ممتاز کرده است. رویکردی بسیار موشکافانه به مبارزه ها و وسواس بی نظیر در خلق حرکات، سبک ها و تکنیک های شمشیرزنی اصیل ژاپنی، از دلایل این امر هستند. هم چنین، در بین آثار ژاپنی که اکثراً حالتی خطی دارند و داستان معمولاً به طور 100% از پیش روایت شده و غیرقابل تغییر است، این بازی ها سنت شکنی کرده، روایتی قابل انعطاف و داستانی متغیر در اختیار بازیباز می گذارند آن هم با مسیرهای مختلف و پایان های پرتعداد که در بین آثار ژاپنی، روشی نو و خلاقانه است. دو بازی اول مجموعه (کنسول Ps2)، در زمان خود این نوآوری ها را با موفقیت ارایه کردند و توانستند طرفداران وفادار و پر و پاقرصی برای خود دست و پا کنند. پس از مدتی شاهد ساخت اثری جدید برای مجموعه شدیم. نسخه ی PS3 بازی way of the samurai چندی پیش در بازار ژاپن عرضه شد و موفقیت تجاری چشمگیری نیز کسب کرد که نشان از زیبایی این اثر دارد.

قلب سامورایی

قلب این سامورایی، مسلماً شمشیر اوست! در این بازی نیز مانند دو اثر قبلی، سازندگان سنگ تمام گذاشته، اثری غنی از سلاح ها و سبک های متنوع ارایه کرده اند.
مثل فیل، سبک مبارزه ی شما را شمشیری که در دست دارید تعیین می کند.
این سبک شامل روش ایستادن (گارد) و تکنیک های مورد استفاده ی شما خواهد بود.
در بازی بیش از 100 سلاح مختلف در اختیار خواهید داشت که طبیعتاً اکثرشان شمشیرهای مختلف خواهند بود.
نیزه، به عنوان یک سلاح مستقل با سبک خاص خود نیز وجود خواهد داشت. سلاح های فانتزی و کمدی مثل چوب دستی و شمشیر ماهی نیز در بازی موجود خواهند بود. به علاوه اگر روحیه ی شما بیشتر به راهب شائولین نزدیک است تا سامورایی، می توانید سبک بدون سلاح را نیز انتخاب کنید.
علاوه بر این همه حق انتخاب، برای اولین بار خواهید توانست، با جمع آوری قطعات مختلف مثل دسته، تیغه، غلاف و...، شمشیر یا سلاحی خاص بسازید و حتی به آن نامی مطابق میل خود بدهید.
سامورایی بدون ارباب، سامورایی با حق انتخاب!

سامورایی هنرمند= سامورایی موفق!

گیوپلی در مجموعه ی WOS همواره مهم ترین بخش بازی بوده است. رعایت دقیق اصول و قوانین "بوشیدو" (Bushido) و کنترل جذاب در مبارزات، تجربه ی این بازی ها را منحصر به فرد کرده است. در این بازی نیز همان عناصر بازگشته اند.
شمشیرزنی در سبک های مختلف در مرکز قرار دارد. اما استفاده از نیزه، مشت ها و حتی سبک معروف شمشیرزنی دودستی نیز وجود دارد که تنها بخشی کوچک از این اثر بزرگ خواهند بود. مانند بازی های قبلی، پایان های متعددی وجود دارد که با توجه به تصمیم های شما در دیالوگ ها یا مبارزه ها اتفاق می افتند.
بیش از 20 پایان مختلف برای بازی در نظر گرفته شده که ارزش تکرار بازی را بسیار بالا می برند؛ به خصوص که در هر بار بازی دوباره، تجربه، پول، تکنیک ها و سلاح های قبل را نیز همراه خواهید داشت. همان طور که گفتیم، سلاح ها در این اثر، قلب بازی خواهند بود. اما حتی یک شمشیر تیز هم در دستان یک تازه کار، برّنده نخواهد بود. به همین دلیل علاوه بر شخصی سازی سلاح ها، بیش از 750 ضربه و تکنیک رزمی مختلف در اختیار خواهید داشت تا بتوانید مخفی ترین و پرظرافت ترین عناصر مبارزه را تجربه کنید.
از مبارزه ها که بگذریم، داستان و تجربه ی آن نیز جالب خواهد بود. مانند همیشه، شخصیت شما یک سامورایی بی نام (حداقل قبل از این که شما نام و سایر ویژگی های وی را تعیین کنید!) خواهد بود.
یک "رانین"( Ronin) یا سامورایی بی ارباب و سرگردان.
البته این بار قهرمان ما از گرسنگی به حالت مرگ نیافتاده، اما مثل سابق سرگردان و بی خانمان است! در میان سفرهای بی هدف او در دوران معروف جنگل های فئودال ژاپن (Sengoku)، او به طور اتفاقی به منطقه ی گیشوآمانا (Gishu Amana) می رسد؛ استانی کوچک اما غرق در هرج و مرج.
در این مکان نیروهای مختلف بر سر کنترل نظامی و منابع با یکدیگر درگیرند و برخورد شما با آن ها، سرنوشت منطقه و مردمانش را رقم می زند. آیا در مقابل بی عدالتی و ظلم، ناگهان شمشیر از غلاف بیرون می کشید (حتی وسط صحبت هایتان!) یا در مقابل قدرتمندان سر تعظیم فرود می آورید؟
همه این انتخاب ها به طور عملی در گیم پلی گنجانده شده اند و مثلاً اگر از روند صحبت هایتان با فردی ناراضی بودید، می توانید ناگهان شمشیر بکشید و نشان دهید مرد کارزار هستید. اگر هم مرد آشپزخانه باشید(!) می توانید در مقابل حریف تان زانو زده و طلب بخشش کنید.
به هر حال انتخاب همواره با شما خواهد بود! این کارها، در رده بندی نهایی شما نیز تأثیرگذار خواهند بود. آیا لقب «سامورایی سامورایی ها» نصیب تان می شود یا یک «هیچ کس» دیگر خواهید شد؟

نبرد برای سلطه!

در منطقه ی گیشوآمانا سه نیروی مختلف بر سر قدرت با هم می جنگند که پیروزی هر یک از آنها، به راه و روش شما در پیشبرد داستان بستگی خواهد داشت.

خواندن فوجی موری:

اربابان بی چون و چرای گیشو آمانا. سنگدل و بی رحم که از هیچ جرم و جنایتی برای محکم کردن جای پای خود در منطقه روی گردان نیستند. رهبر این خاندان فوجی موری شوزن ( Fujimori Shuzen) نام دارد که مردی است بی رحم اما هوشیار. شمشیرهای طلایی و نقره ای گرانبهای شوزن نه تنها موقعیت اجتماعی اش را به عنوان یک دیکتاتور نشان می دهد، بلکه می تواند نشان از مهارتش نیز داشته باشد. اما او هرگز دستهایش را آلوده نمی کند. حداقل تا زمانی که اومه میا شینوسوکه (Umemiya Shinnosuke) در کنارش باشد. سامورایی قدرتمند بسیار با تجربه و دست راست رییس بزرگ. حریفی تیزبین و ماهر، بی رحم و حساب گر اما با مشکلات خانوادگی! زمانی که به کثافت کاری های مخفی و بی شرمانه مثل دزدی و ترور نیاز باشد، ماساتسوگو( Kirie Masatsugu) نینجای معتمد خاندان، آماده ی خدمت گذاری است. بی صدا، سریع موثر و خونین روی دیگر سکه ی قدرت خاندان فوجی موری، همسر رییس آراراگی هیمه ( Araragi Hime) است؛ زنی بسیار مرموز و حسابگر که بسیار خطرناک تر از آن است که به نظر می رسد. گروه ساکورای، ارباب های قدیمی منطقه ی "گیشوآمانا" بودند، اما در اثر کشمکش های نظامی قدرت را از دست دادند و خاندان فوجی موری جایگاه آن ها را تصاحب کردند.

گروه اوکا:

گروه "اوکا" جمعی از سامورایی های وفادار به خاندان ساکورای بودند که تلاش کردند قدرت را به ولی نعمت های خود بازگردانند. اما کم کم در طی سال ها، اهداف شرافتمندانه ی آن ها رنگ باخت و سامورایی های مغرور و شجاع، به راهزنانی کثیف و هرج و مرج طلب تبدیل شدند. اگر چه هنوز هم با حاکمان خاندان فوجی موری کارد و پنیر هستند! اما مردم محلی نیز از آنان دل خوشی ندارند. رییس آن ها، ماتسوزاکی گنجوروی ( Matsuzaki Cenjuro)، شکم باره و بی خیال است. پول و غذا تنها اهداف زندگی او هستند. مردی ظاهربین که از پیچ و خم دنیای سیاست سر درنمی آورد و در باطن نیز ترسوتر از آن است که به سوگند پدرانش در خدمت به خواندن ساکورای وفادار باشد. گروه اوکا مسلما موقعیت های خود را (اگر بتوان آن ها را موفقیت دانست!) مدیون دو جنگجوی کار کشته گروه است، نه رییس بی عرضه اشان. اومه میا یوما ( Umemiya Yuuma)، پسر کوچک خاندان اومه میا با شدت و حرارت می خواهد افتخارهای خاندان ساکورای را باز پس بگیرد و در نتیجه دشمنی خاص با گروه فوجی موری دارد. او وظیفه و سوگند خود را فراموش نکرده و از پستی ها و کارهای خفیفی که گروه اوکا تحت نظر گنجوور می کنند بیزار است. حتی بیزارتر از برادرش شینوسوکه که از نظر او به آرمان های شان خیانت کرده و به دشمن پیوسته است. یوما، نیزه داری قدرتمند و ماهر است و سن و سال جوانش، مردی پخته، با تجربه و مبارزی شرافتمند را مخفی می کند.
ستون دیگر گروه اوکا، زن جوان جنگجویی به نام ریندو ایتسوسه ( Rindou Itsuse) است.
تغییر قدرت از خاندان ساکورای به فوجی موری، طبیعتا بدون خونریزی نبوده است. یکی از قربانیان این جنگ، ظاهرا از نزدیکان ایتسوزه بوده است؛ به همین دلیل این دختر جوان خصومتی شخصی با "شوزن"، رهبر خاندان فوجی موری دارد. او مبارزی سریع و موثر است که هرگز نباید به چشم هایش نگاه کنید، زیرا در عمق آن ها، نفرت جا خوش کرده است.
سامورایی بدون ارباب، سامورایی با حق انتخاب!

روستای کشا

در میان کشمکش های محلی، راهزنان، جنگ های قدرت، حملات داخلی و خارجی، روستای کشا (Kosha) واقع شده است. کشا همان جایی است که ماجرای قهرمان سرگردان ما آغاز خواهد شد. کدخدای روستا، مردی موقر و دوست داشتنی، اما در عین حال جدی و جهان دیده به نام اومه میا مونچیکا( Umemiya Munechika) است. خانواده ی اومه میا از قدیمی ترین خانواده های منطقه هستند که همواره با شرافت و شجاعت زیسته اند و نسل اندر نسل سامورایی های شجاع و وفادر تحویل اربابان محلی و بالاخص خاندان "ساکورای" داده اند. پس از بحران های سیاسی اخیر منطقه، این خانواده نیز دچار از هم گسستگی شده است؛ به خصوص رابطه ی بین پدر و پسران به هم ریخته. چرا که هر یک هدفی متفاوت دارند. در این میان، تنها شادی روستا، خواهر و برادری جوان هستند. کوتا (Kouta) پسر جوانی است که شب و روز تمرین می کند تا روزی یک سامورایی شود قهرمان ما اگر چه بهترین سرمشق ممکن نیست. اما حداقل می تواند نگه داشتن صحیح شمشیر را به وی بیاموزد؛ خواهر کوتا. اُسی نام (Osei) دارد. اُسی دختری جوان، مهربان و شیرین سخن است که رازی مرموز و تاریک احاطه اش کرده است!
علاوه بر شخصیت های اصلی و کلیدی داستان، تعدادی کاراکتر کم و پیش آشنا نیز در بازی حضور دارند. دوجیمای (Doujima) آهنگر، پای ثابت تمام بازی های مجموعه که هیچ کس نمی تواند جایش را پر کند. راهنما و مشاور رزمی شما، کاسومی ( Kasumi) یکی از قهرمانان بازی دوم که در این بازی نقش یار کمکی شما را خواهد داشت و زاجی (Zaji)، شاهین سیاه و قهرمان بازی Shinobido:way of the Ninja) میهمان افتخاری این بازی، از جمله ی این شخصیت ها هستند.
در طول بازی می توانید از بین چندین شخصیت مختلف و بسیار متنوع، یکی را به عنوان همراه خود انتخاب کنید. این همراهان نه تنها در مبارزه شرکت می کنند، بلکه حرکات و قابلیت های ویژه ای مثل حمل بار، جاسوسی و... نیز دارند. به علاوه برخی از ماموریت های غیر داستانی بازی، دونفره هستند و برای انجام آن ها حتما باید از همراه خود کمک بگیرند.
همان طور که دیدید way of Samurai3 اثری جالب توجه به نظر می رسد که مانند گذشته دنیای کلاسیک فیلم های "اکیرا کوروساوا" فقید را با جهان مدرن بازی های رایانه ای به شیوه ای بدیع درهم می تند.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.