جهان در آشوب

یک کوهستان پوشیده از برف و یخ پیش رویش قرار دارد. نگاه کردن به پایین لرزه بر اندامش می اندازد، وزش شدید باد لباس هایش را تکان می دهد و توده های یخ تحت فشار قلاب هایش ترک برمی دارند. یک پرش اشتباه باعث می شود
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهان در آشوب
جهان در آشوب

نویسنده: بهزاد ضیایی



 
یک کوهستان پوشیده از برف و یخ پیش رویش قرار دارد. نگاه کردن به پایین لرزه بر اندامش می اندازد، وزش شدید باد لباس هایش را تکان می دهد و توده های یخ تحت فشار قلاب هایش ترک برمی دارند. یک پرش اشتباه باعث می شود تعادلش را از دست داده و در یک قدمی مرگ قرار گیرد. اما ناگهان دستان توانمندی او را در میان زمین و هوا گرفته و از مرگ حتمی نجاتش می دهند. این ها دستان توانمند کاپیتان مک تاویش ( Captain Soap McTavish) است...
جهان در آشوب

باز هم Call of Duty و باز هم جنگ مدرن

پس از موفقیت چشمگیر Call of Duty : Modern Warfare در سال 2007، تقریباً شکی وجود نداشت که پروژه ی بعدی IW) Infinity Ward) دنباله MW خواهد بود. همین طور هم شد و IW اعلام کرد ساخت MW2 آغاز شده اما بر خلاف انتظار همگان، دیگر نام Call of Duty را در کنار خود نخواهد داشت و mw2 پروژه ی داخلی IW محسوب می شود. با این حال چندی پیش اعلام شد نام Call of Duty مجددا به اول نام بازی اضافه شده است و بدین ترتیب نام نهایی بازی به CoD:Modern Warfare2 تغییر یافت.
داستان MW دقیقا بعد از اتمام MW آغاز می شود . پس از کشته شدن امیران زاکائف ( Imran Zakhaev) به دست مک تاویش و کاپیتان پرایس (Captain Prive) در پایان نسخه ی قبلی، یکی از اعضای مهم سازمان زاکائف به نام ولادمیر ماکارُف ( Vladimir Makarov) قدرت را به دست گرفته و یک گروه تروریستی قدرتمند در روسیه تشکیل می دهد. شکل گیری این گروه تروریستی باعث می شود سران سایر کشورها امنیت بین المللی را در خطر دیده و گروهی از نیروهای ویژه ی چند ملیتی ( Task Force 14) را برای خنثی کردن برنامه های ماکارُف به مناطق مختلف اعزام کنند. برخلاف نسخه ی قبلی، این بار مک تاویش قابل بازی نیست و در نقش مافوق گروهبان گری " روک" اندرسون ( Sgt. Gary Roach Anderson شخصیت قابل بازی در MW2 ) انجام وظیفه می کند.
داستان بازی شاید در نگاه اول سطحی و پیش پا افتاده به نظر برسد؛ اما IW پیش از این در MW هنر خود در روایت داستان، شخصیت پردازی و روابط میان شخصیت ها که داستان بازی را زیبا و سراسر هیجان و احساس کرده بود؛ نشان داد و این المان ها قطعا در داستان MW2 نیز نقشی کلیدی ایفا خواهند کرد.
اما چیزی که در سری CoDهمواره از همه چیز مهم تر بوده، گیم پلی سریع، مهیج و درگیر کننده است نه داستان جذاب . حتی نسخه های اولیه ی CoD که مربوط به دوران جنگ جهانی دوم می شدند ، با وجود فقدان داستان هیچ گاه مورد سرزنش منتقدان و بازیبازها قرار نگرفتند؛ چرا که گیم پلی کوبنده این سری همیشه به تنهایی تمام بار بازی را به دوش کشیده است.
MW2 از اصول سری بازی COD مستثنی نیست و سعی دارد گیم پلی MW را که در میان تمام بازی های اول شخص خود را متمایز نشان می دهد. هرچه بیشتر توسعه دهد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که MW2 از هم اکنون با آن مواجه است، انتظار بیش از حد بازیبازها و منتقدان از بازی است. مشکل این است که MW چه در بخش تک نفره و چه در بخش چند نفره آن قدر خوب بود که واقعا جای چندانی برای بهتر شدن ندارد. در نتیجه IW مجبور است قسمت ها و Mode های جدید به بازی اضافه یا گیم پلی آن را دستخوش تغییر کند. اما از طرف دیگر این تغییرات نباید به گیم پلی هیجان انگیز نسخه قبلی که همه طرفداران MW خواستارش هستند، لطمه بزند. پس می بینید که کار IW بسیار دشوار است و انتظارات هم بسیار بالا. متاسفانه IW در زمینه ی اطلاع رسانی در مورد بازی چندان خوب عمل نکرده ، به طوری که تا قبل از نمایشگاه E3 امسال کوچک ترین اطلاعاتی در مورد بازی در دست نبود. در E3 نیز IW تنها به نمایش یکی از مراحل بازی بسنده و از ارایه اطلاعات بیشتر در مورد بخش چند نفره و امکانات احتمالی اضافه شده به بخش تک نفره سکوت کرد. با این حال از همان گیم پلی چند دقیقه ای هم اطلاعات جالبی بدست آمد. مهم ترین نکته ای که در گیم پلی MW2 جلب توجه می کند وسیع تر و غیر خطی تر شدن مراحل بازی است. البته هنوز مشخص نیست تمام مراحل بازی این گونه باشند ؛ اما در مرحله ی برفی نمایش داده شده ، بازیبازها این امکان را داشتند تا کمی آزادانه در محیط بازی حرکت کرده و هر طور که مایلند ماموریت ها را انجام دهند. البته درمجموع داستان و روند بازی هم چنان خطی است ؛ اما بازیبازها می توانند تصمیم بگیرند که مخفیانه ( Stealth) به هدف نزدیک شوند یا از همان ابتدا کل پایگاه دشمن را از حضور خود مطلع کنند.
جهان در آشوب
نکته ی دیگری که در گیم پلی بخش تک نفره بازی به چشم می خورد، امکان استفاده از وسایل نقلیه بود. البته امکان استفاده از وسایل نقلیه در اختیار بازیباز نبوده و بسته به انتخاب بازی ( حداقل در مرحله ای که نمایش داده شد) کنترل وسایل نقلیه به دست بازیباز سپرده می شود. در مرحله ی نمایش داده شده، روک و مک تاویش پس از دانلود اطلاعات لازم از یکی از کامپیوترها، سوار بر دو Snowmobile شدند تا از آن جا فرار کنند. طبیعتا سربازان دشمن هم دست از تعقیب آن ها بر نداشتند و بدین ترتیب مرحله تعقیب و گریز آغاز شد. این قسمت های تعقیب و گریز به شرطی که به خوبی در مراحل بازی توزیع شوند، می تواند تغییر مثبتی در گیم پلی بازی ایجاد کنند.
به جز این مرحله ی برفی که در قزاقستان اتفاق می افتد، مراحلی در سیبری روسیه، مناطق پر آشوب شهر ریودوژانیروی برزیل و صحراهای افغانستان هم برای بازی تایید شده اند که IW در مورد آن ها توضیح چندانی نداده است . اما می توان انتظار داشت که مانند نسخه ی قبلی، تنوع مراحل خوبی را در MW2شاهد باشیم.
بخش تک نفره در MW2 مانند MW چندان طولانی نبوده و ظرف همان 6 الی 8 ساعت به پایان خواهد رسید.
جِیسن وست ( jason West) مدیر IW در این رابطه توضیح می دهد که آن ها ترجیح می دهند به جای ساختن مراحل تکراری و فاقد داستان ، این داستان بازی باشد که زمان گیم پلی را مشخص می کند.
جهان در آشوب
شاید مهم ترین ویژگی اضافه شده به MW2 امکان انجام بازی به صورت co-Op ( البته در یک بخش جداگانه ) باشد.
Special Ops نام مُد جدید است که صرفاً به صورت co-Op انجام می شود و مراحل مخصوص خود را دارد؛ در حالی که در بخش تک نفره (داستانی)، امکان انجام بازی به صورت co-Op وجود ندارد.
IW دلیل این موضوع را این گونه توضیح می دهد که اضافه کردن ویژگی co-Op به بخش داستانی بازی ، سازنده را مجبور می کند تغییراتی در طراحی مراحل، داستان و روایت آن ایجاد کند ؛ در حالی که در MW2 داستان نقش مهمی را ایفا می کند.
هم چنین روابط بین شخصیت ها موضوع دیگری است که در صورت وارد شدن co-Op به بخش داستانی دستخوش تغییرات خواهد شد ، در صورتی که روابط بین شخصیت ها یکی از عواملی است که MW را تبدیل به یک عنوان موفق کرد.
بخش Special Ops علاوه بر این که به صورت تک نفره قابل بازی خواهد بود (شخصیت دوم توسط هوش مصنوعی کنترل می شود)، با استفاده از یک کنسول (به صورت split screan) و هم چنین آن لاین (دو نفره) هم امکان پذیر است. Special Ops بازیبازها را در چند نقشه ی مجزا (که در بخش داستان یا چند نفره وجود ندارند) به مبارزه با تعداد زیادی از نیروهای دشمن می فرستد.
در Special Ops هیچ کدام از ویژگی های بخش چند نفره که در MW شاهد آن ها بودیم
جهان در آشوب
( Perk ها، ارتقای سلاح ها ، Experience Point و... ) گنجانده نشده اند و تنها ستاره هایی که در مراحل مختلف کسب می شوند، مراحل جدید را آزاد می کنند.
متاسفانه IW در مورد بخش چند نفره ی MW2 ( که بسیاری از بازیبازها در انتظار تجربه ی آن هستند) کوچک ترین اطلاعاتی فاش نکرده است. اما با توجه به سابقه ی IW در این زمینه جای هیچ تردیدی وجود ندارد که بخش چند نفره ی MW2 جزو بهترین ها خواهد بود. از نظر گرافیکی ، MW2 نسبت به MW تغییر چندانی نداشته؛ اما دقت بیشتری به جزییات صورت گرفته است.
با توجه به نمایش گیم پلی بازی در E3، انیمیشن شخصیت های MW آن قدر طبیعی بودند که نیازی به ایجاد تغییرات در این بخش احساس نمی شد.
اما ویژگی مهمی که به بخش تکنیکی بازی اضافه شده ، تخریب پذیری محیط است که در MW تقریبا وجود نداشت. ایجاد تغییرات در موتور بازی به IW این امکان را داده که تخریب پذیری را به محیط بازی اضافه کند.
البته هنوز مشخص نیست تخریب پذیری ها به صورت اسکریپت نویسی شده در لحظات خاصی از بازی رخ می دهند یا هم زمان ( Real Time ) خواهند بود؛ اما به هر حال تخریب محیط بازی یکی از ویژگی هایی است که به هر مرحله سینمایی تر شدن گیم پلی بازی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
یکی دیگر از ویژگی های بارز MW صدا گذاری آن بود که بازیباز را به اعماق میدان جنگ می برد. بدون شک MW2 نیز از صدا گذاری درجه یک بهره خواهد برد.
هم چنین استفاده از صدای اشخاصی مانند کیث دیوید ( Keith Davidکه پیش از این صدای خود را به بازی هایی از جمله ، Halo 2 ،
Saints Row ، Mass Effect Halo3 ، Fallout Lords of Ever Quest و ... قرض داده است) . کوین مک کید ( Kevin Mckidd بازیگر اصلی سریال بسیار زیبای Rome)، بری پِپر ( Barry Pepper صداپیشه شخصیت الکس مِرسِر در بازی Prototype)، گلن مُرشاور ( Gleen Morshower که در پیش از 150 فیلم و سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده) و کریگ فیربراس (Craig Fairbrass صداپیشه ی شخصیت Gas در نسخه ی اول MW) یکی دیگر از نکاتی است که نوید یک صداگذاری قدرتمند وحرفه ای را در MW2 می دهد.
Modern Warfare 2 شاید در مجموع تفاوت چندانی با Modern Warfare نداشته باشد و بدون شک نمی تواند مانند MW بازیبازها را سرپرایز کند؛ اما از طرف دیگر به نظر می رسد MW2 بازی بهتر و کامل تری خواهد بود.
چیزی که می توان با اطمینان در موردش صحبت کرد این است که MW2 چیزی از MW کم نخواهد داشت و حداقل همان تجربه ی نفس گیر و هیجان انگیز را که بازیبازها بعد از اتمام MW در حسرت آن ماندند، تمام و کمال ارایه خواهد کرد. این بازی آبان امسال برای X360,PC و PS3 منتشر خواهد شد.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.