بازگشت کابوس های تاریک

از سال های دور تاکنون بازیسازها و کارگردان های بسیاری سعی کرده اند با استفاده از ترس موفقیت بازی یا فیلم خود را تضمین کنند، اما این تمام ماجرا نیست. در این مدت طولانی تعداد انگشت شماری از این عناوین توانسته اند ترس را به
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازگشت کابوس های تاریک
 بازگشت کابوس های تاریک





 
SILENT HILL
SHATTERED MEMORIES

* رویایی به تاریکی شب

از سال های دور تاکنون بازیسازها و کارگردان های بسیاری سعی کرده اند با استفاده از ترس موفقیت بازی یا فیلم خود را تضمین کنند، اما این تمام ماجرا نیست. در این مدت طولانی تعداد انگشت شماری از این عناوین توانسته اند ترس را به معنای واقعی به مخاطب القا کنند.
SH ) Silent Hill) یکی از عناوین مشهور این سبک است که اولین نسخه آن سال 1999 توسط Team Silent که یکی از زیر مجموعه های کونامی به حساب می آمد، برای PSI ساخته شد که توانست با ایجاد استانداردهای جدید در سبک ترسناک به محبوبیت بسیاری دست پیدا کند تا جایی که هنوز هم به عنوان محبوب ترین نسخه این سری شناخته می شود.
شایعه دوباره سازی یکی از ترسناک ترین عناوین تاریخ صنعت بازی ها، اولین بار در سال 2006 بر سر زبان ها افتاد. زمانی که فیلم Silent Hill اکران شد. سایت ها و مجلات فراوانی این شایعه را مطرح کردند که کونامی قصد دارد اولین عنوان از سری SH را بازسازی کند. در ادامه و بعد از این که SH:Origins به SH: Original Sin تغییر نام داد، این شایعه پر رنگ تر از گذشته شد؛ ولی کونامی هر گونه شایعه ای در این ارتباط را رد کرد. از این سری تاکنون 6 نسخه اصلی منتشر شده است که نسخه های آخر آن فراز و نشیب های زیادی به خود دیده اند تا جایی که آخرین نسخه این سری با استقبال جالبی از سوی طرفداران مواجه نشد و آن ها حاصل کار سازندگان غربی را نپسندیدند ( چهار شماره اول توسط سازندگان شرقی ساخته شده بود). البته Origins توسط Climax ساخته شد و توانست نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند. بنابراین این بار نیز کونامی به Climax اعتماد کرده و بازسازی یکی از عناوین خوش ساخت و پر آوازه خود را به آن ها سپرده است.

سایبل بنت ( Cybil Bennett)

حضور در SHI و SH Shattered. او افسر پلیس دهکده ای کوچک در کنار است. بعد از قطع شدن ارتباط پلیس شهر سایلنت هیل او تصمیم می گیرد تا به سایلنت هیل برود. اما از سرنوشت شومی که در انتظارش است خبر ندارد.
بنت پلیسی است که در ماجراهای قسمت اول با هری آشنا می شود و او را در طول بازی کمک می کند. لازم به ذکر است که اولین اسلحه موجود در بازی توسط بنت به هری داده می شود.

السا ژیلسپی (Alessa Gillespie):

حضور در SH Shatterered Memories, SH3, SHI, SH Origins.
تمامی مشکلاتی که بر سر این شهر آمده، از زمانی شروع شد که داهیلا و افرادش سعی در قربانی کردن السا داشتند. این دختر که از نیروهای ماورالطبیعی برخوردار است. از این ماجرا جان سالم به در می برد و با منتقل کردن قسمتی از روح خود نقشه آن ها را غیر ممکن می سازد.
شریل که در SH3با نام هیثر حضور یافته، در اصل روح السا را به همراه دارد. به علت مشخص شدن قسمت اصلی داستان بازی از معرفی کامل این شخصیت معذوریم.

هری میس ( Harry Mason):

حضور در (Alessa Gillespie)
حضور در SH Shatterered Memories, SH3, SHI.
هفت سال قبل از وقایع شماره اول هری و همسرش بچه ای را در کنار جاده ای خارج از Silent Hill پیدا کردند. آن ها سرپرستی او را پذیرفتند ونام وی را شریل گذاشتند بعد از گذشت 3 سال همسر هرت فوت کرده و وظیفه بزرگ کردن شریل به کلی به عهده وی گذاشته می شود.
هری میسن در نسخه سوم این سری نیز حضور پیدا می کند. در SH3 هری به عنوان پدر هیثر (Heather) که در اصل شخصیت اصلی محسوب می شود حضور دارد و به دست یکی از افراد فرقه The Order کشته می شود.

Silent Hill و دنیای شاد نینتندو

همچون Homecoming و Origins این عنوان نیز توسط سازنده های اصلی این سری ساخته نمی شود و وظیفه ساخت آن را همانند Origins استدیوی Climax بر عهده دارد. Climax با تجربیاتی که در زمینه ساخت Origins به دست آورد قصد دارد یاد و خاطره SH را دوباره برای طرفداران قدیمی این سری زنده کند؛ اما آیا این کار روی کنسولی چون Wii عملی است؟
از ابتدای عرضه کنسولی چون Wii تا کنون، کمتر بازی ترسناک و خشنی ( هر چند کم تعداد) توانسته موفقیت قابل توجهی کسب کند که آخرین نمونه آن نیز Madworld بود. با این حال سازندگان زیادی سعی دارند با استفاده از محبوبیت این کنسول موفقیت تجاری عنوان خود را تضمین کنند. از جمله این بازی ها می توان به Grudge, Dead Space Extraction و Silent Hill Shattered Memories اشاره کرد که در عین ترسناک بودن روی Wii عرضه می شوند. نکته جالب توجه ای که در مورد SH وجود دارد، تغییر نکردن هسته و جو بازی است که در اصل هویت این سری به حساب می آید. خوشبختانه Climax نمی خواهد CH را برای Wii بهینه سازی کند؛ بلکه قصد دارد یک دوباره سازی یا یک تصویر جدید از SH را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد.
داستان بازی همانند نسخه اصلی درست از جایی شروع می شود که هری میسن همراه دخترش شریل برای تعطیلات به سمت شهر Silent Hillحرکت می کنند؛ اما به خاطر مسایلی که در میانه راه برای آن ها اتفاق می افتد، دچار یک تصادف می شوند.
بعد از مدتی هری به هوش می آید؛ اما خبری از شریل نیست و این وظیفه بازیباز است که در نقش هری به دنبال دختر گمشده اش برود. طبق اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، داستان بازی بدون هیچ گونه تغییری به این نسخه منتقل شده است ؛ اما باید دید سازندگان در نهایت چه تصمیمی می گیرند و آیا سعی می کنند مانند فیلم Silent Hill تغییراتی در آن ایجاد کنند؟
بزرگترین تغییری که در Shattered Memories (SHSM) Sillent Hill ایجاد شده، استفاده از Wiimote و NunChuck است که باعث شده کنترل بازی نسبت به گذشته تغییر کند.
بازگشت کابوس های تاریک
دوربین بازی در زمان دویدن هری به صورت سوم شخص قرار می گیرد؛ اما وقتی او آهسته راه می رود، دوربین روی شانه اش قرار می گیرد تا دید وسیع تری را برای بازیباز ایجاد کند.
یکی از المان هایی که به کلی از SHSM حذف شده، نبرد با دشمن ها توسط اسلحه های سرد و گرم است. سازندگان دلیل اصلی این حرکت را ایجاد ترس و هیجان بیشتر نسبت به گذشته اعلام کرده اند.
طی این مکانیسم جدید، بازیباز برای حفظ کردن جان خود تنها باید فرار کند.
Climax شاید بتواند با استفاده از تغییرات ترس بیشتری به بازیباز منتقل کند؛ اما مطمئنا این گونه تصمیم ها باعث می شود بخشی از طرفداران SH به کلی از این عنوان ناامید شوند. معماهای گنجانده شده در بازی نیز همانند دیگر بخش های گیم پلی برای کنترلر Wii بهینه سازی شده است. مثلاً در یکی از معماها بازیباز باید یک کلید را پیدا کند. بعد از جستجوهای فراوان بازیباز متوجه می شود کلید داخل لباس یکی از مانکن ها است و باید با استفاده از قابلیت های حرکتی کنترلر Wii زیپ جلیقه را باز کند تا بتواند کلید را بردارد.
این گونه معماها در عین داشتن پیچیدگی گذشته، نوع جدیدی از روند حل معما را معرفی می کنند که بازیباز طی آن باید از تمامی قابلیت های موجود در بازی استفاده کند.

شریل میسن (Cheryl Mason):

حضور در SH Shattered Memories , SH3, SHI.
همان طور که اشاره شد شریل در اصل دختر حقیقی هری نیست و هری او را پیدا کرده است. در داستان شماره اول مشخص می شود که شریل در اصل همزاد السا ژیلسپی به حساب می آید و السا برای متوقف کردن مراسم مادرش قسمتی از روح خود را فراری داده و وارد بدن شریل می کند. بعد از وقایع شماره اول شریل با نام هیثر میسِن در SH3 حضور پیدا می کند. این تغییر نام به خاطر مخفی نگه داشتن شریل از فرقه The Order بوده است.

داهیلا ژیلسی ( Dahlia Gillespie):

حضور در SH Origins, SH Shattered Memories , SHI داهیلا که در اصل مادر السا و رهبر فرقه The Order به حساب می آید، در گذشته سعی داشته با قربانی کردن دختر خود تولدی دوباره برای خداوند در شهر Silent Hill رقم بزند. رابطه داهیلا و دخترش بسیار بد وتاریک بوده و هر چیزی جز علاقه بین این دو وجود داشته است. بعد از شکست خوردن داهیلا در این کار او سعی می کند با استفاده از هری و دخترش نقشه خود را عملی کند.

دکتر مایکل کافمن( Dr. Michael Kaufmann):

حضور در SH Origins, SH Shattered Memories , SHI. دکتر کافمن به عنوان مدیر بخش داروی بیمارستان
Alchemillaشناخته می شود.
به نظر می رسد کافمن با فرقه شهر رابطه داشته و به خرید وفروش دارو می پردازد، اما در ادامه علیه آن ها به پا خواسته و سعی می کند نقشه های داهیلا را متوقف سازد.
یکی از المان های جدید و کارآمد این نسخه چیزی نیست، جز تلفن همراه در SHSM بازیباز مدت زمان زیادی را صرف استفاده از موبایل خود می کند. این تلفن قابلیت برقراری تماس، عکس گرفتن، نقشه و... را دارد که همگی به صورت هم زمان ( Real Time) قابل استفاده هستند و هیچ وقفه ای درگیم پلی بازی ایجاد نمی کنند. مثلاً زمانی که بازیباز در حال استفاده از GPS موبایل خود است، شاید یک Undead به سمت وی حمله کند. برخلاف گذشته چراغ قوه هری دیگر به صورت جیبی نیست و بازیباز می تواند این چراغ قوه دستی را به وسیله قابلیت های حرکتی کنترلر Wii در جهات دلخواه حرکت دهد. همچنین دیگر خبری از رادیوی همراه هری نیست و نباید منتظر این باشیم که در طول بازی به صداهای عجیب و غریب گوش بدهیم.
در SHSM این قابلیت که بازیباز بتواند اطلاعات هر وسیله را با کلیک کردن روی آن به دست بیاورد به کلی حذف شده و توضیحات هر وسیله طبق روش های جدیدی از جمله عکس گرفتن به وسیله موبایل در اختیار بازیباز قرار می گیرد که این خود باعث می شود نقش موبایل پر رنگ تر از گذشته شود.
دشمن هایی که تاکنون به نمایش در آمده اند بسیار کم تنوع هستند؛ اما سازندگان اعلام کرده اند اکثر دشمن های حاضر در نسخه اصلی در SHSM نیز حضور دارند و برای بازیباز ایجاد دردسر می کنند. اما نکته ای که شاید به روند کلی بازی ضربه بزرگی بزند حذف باس ها ( Boss) است که در اصل به خاطر نبود امکان استفاده از وسایل موجود در بازی برای مبارزه، به کلی حذف شده اند و شاید فقط در صحنه های تعقیب و گریز با بازیباز حضور پیدا کنند. یکی از المان هایی که به تازگی به بازی اضافه شده حساس بودن دشمن ها نسبت به نور است. درست همانند نمایش های اخیر Alan Wake بازیباز می تواند در SHSM دشمنان خود را به وسیله منور یا نور شدید از خود دور کند و این فرصت را به دست بیاورد که به سرعت از دید آن ها مخفی بشود.
یکی از نکات مهم و اساسی سری SH، جو خاص و گیرای آن است که دقیقاً و با کمترین تغییر ممکن در این بازی نیز گنجانده شده است. شهر همانند گذشته تاریک ومه آلود است و هری تنها چندمتر جلوتر خود را به وسیله چراغ قوه می بیند. این جو در کنار تنها بودن هری باعث می شود ترسی چندین برابر قوی تر از گذشته به بازیباز منتقل شود.
گرافیک یکی از نقاط قوت SHSM به حساب می آید که علی رغم کمبودهای سخت افزاری Wii، جلوه ای درخشان دارد. سازندگان تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته اند تا از امکانات موجود به نحو احسن استفاده کنند. افکت نویز به وفور در این نسخه به کار رفته است. این افکت علاوه بر این که باعث می شود بازی بیش از پیش به فیلم های ترسناک و قدیمی شباهت پیدا کند، در زمینه گرافیکی نیز به کمک بازی آمده و ضعف های آن را در زمینه Anti Aliasing و کیفیت بافت ها به طور شگفت انگیزی پوشانده است. البته میزان به نمایش در آمدن این افکت بسته به موقعیت بازیباز تغییر می کند و مثلاً ممکن است در بخش هایی که هری در حال فرار است، با شدت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. طراحی مدل ها و محیط نیز به بهترین شکل انجام شده و Climax همانند Origins که به خوبی از قدرت PSP استفاده کرده بود، در SHSM نیز نهایت قدرت Wii را به کار گرفته است. تمامی نسخه های قبلی SH در یک نکته مشترک و یکسان بودند؛ تغییر بصری دنیای حاضر با دنیای جهنمی. در تمامی نسخه ها زمانی که این اتفاق روی می داد صدای آژیر بلندی شنیده می شد و در ادامه سطح ساختمان ها، زمین و ... به صورت پوسته در آمده و جدا می شد؛ اما در SHSM بر خلاف نسخه های قبلی سطح شهر و ساختمان ها یخ زده و کاملاً حس سرد بودن را به بازیباز منتقل می کند. دراینجا می توان به بخار خارج شده از دهان هری نیز اشاره کرد که جلوه بصری جالبی را ایجاد می کند. زمانی که محیط در حال یخ زدن است، سرما باعث می شود که بعضی از اشیا تغییر شکل داده و خم شوند که این نشان از دقت بالای سازندگان در طراحی گرافیک و فیزیک این عنوان دارد.
در هر حال Climax سعی دارد با تغییرات لازم و افزودن نکات جدید، SHSM را نه تنها به عنوان یک بازسازی بلکه به عنوان یک عنوان جدید روانه بازار کند. راهی که به نظر می رسد دشواری ها و سختی های زیادی دارد و سازندگان باید با تحمل و رفع آن باعث پیشرفت و تکامل این سری شوند. در انتها لازم به ذکر است که SHSM برای کنسول های PSP و PS2 نیز عرضه می شود؛ اما تمرکز اصلی Climax روی نسخه Wii است تا بتواند درکنار گرافیک بهتر از قابلیت های منحصر به فرد این کنسول در راستای پیشرفت بازی استفاده کند.

Silent Hill بر پرده نقره ای

سال 2006 فیلمی به نام Silent Hill اکران شد که در اصل داستان شماره اول این سری را با برخی تغییرات که موجب پیشرفت داستان بازی می شد، بازگو می کرد. این فیلم که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین ( یا از نظر بعضی برترین) فیلم بازی ها شناخته می شود توانست علاوه بر طرفداران بازی، سینما دوستان ناآشنا با دنیای SH را نیز جذب خود کند. بر خلاف داستان بازی شخصیت اصلی فیلم زنی به نام رُز ( Rose) است که به همراه همسر خود کریستوفر داسیلوا
( Christopher DaSilva) دختری را پیدا کرده و نام وی را شارون گذاشته اند. در ادامه وقایعی باعث می شود شارون همراه مادرش وارد Silent Hillشوند.
یکی از دلایل تغییر جنسیت شخصیت اصلی از مرد و زن، این بود که نویسنده فیلم اعتقاد داشت هری در بازی بیشتر به مرد بودن تمایل دارد و شخصیت پردازی آن به صورتی است که مخاطب بازی بودن آن بیشتر می تواند کنار بیاید. کارگردان این عنوان کریستوفر گانز ( Christopher Gans) و نویسنده آن نیز راجر اوری ( Roger Avary) بود. بعد از گذشت مدتی ساخت قسمت دوم این فیلم به کارگردانی گانز تایید شد وهم اکنون فیلم مراحل ساخت خود را طی می کند.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.