بازی آرامش از دست رفته

استفاده از داستان زندگی و نام مشاهیر در بازی های کامپیوتری به یک کار متداول در چند سال اخیر تبدیل شده است و بسیاری از شرکت های بازیسازی به خاطر جذب طرفداران این افراد مشهور و فروش بیشتر بازی های شان، هراز گاهی به
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی آرامش از دست رفته
بازی آرامش از دست رفته

نویسنده: شهاب سبزی



 
استفاده از داستان زندگی و نام مشاهیر در بازی های کامپیوتری به یک کار متداول در چند سال اخیر تبدیل شده است و بسیاری از شرکت های بازیسازی به خاطر جذب طرفداران این افراد مشهور و فروش بیشتر بازی های شان، هراز گاهی به سراغ این نام ها می روند. بازی جدید شرکت MumboJumbo مرگ بزرگترین داستان کوتاه نویس آمریکا را سوژه قرار داده و سعی دارد با ایجاد چالش هایی نه چندان مشکل و جدی علاوه بر طرفداران این نویسنده قشر غیرحرفه ای ( Caual) بازیبازها را نیز جذب خود کند. ادگار آلن پو زندگی پر پیچ و خمی داشته و سال های واپسین عمرش مملو از حوادث و رازهای پر تعدادی است که هنوز هم بسیاری از اذهان را درگیر خود کرده است. اما مهم ترین و مرموزترین بخش زندگی آلن پو، مرگ اوست که دلیلش هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد و پس از گذشت 160 سال کسی به علت آن پی نبرده است. این بازی به بازیباز اجازه می دهد تا با کنکاش در واپسین روزهای زندگی این نویسنده به معماها و نکات مبهم زندگی وی راه پیدا کرده و در انتها عامل مرگش را بیابد.
گیم پلی بازی ترکیبی از بازی های Hidden Object و پازل است. در هر کدام از مراحل بازی با یک لوکیشن که به وسیله آیتم های مختلف چیده شده، مواجه هستیم و باید آیتم هایی که در فهرست زیر صفحه قرار دارند را از میان آن ها پیدا کنیم. در هر صحنه تقریباً سه برابر آیتم های فهرست شده، اشیای مخفی قرار دارد و با پیشروی در مراحل این مقیاس بالاتر می رود که همین تنها نکته ی چالش برانگیز بازی است. در هر مرحله پس از پیدا کردن کلیه ی آبجکت های مخفی، یک معما طرح می شود که به وسیله ی ترکیب آیتم ها و گاهی به کار بردن یک یا چند آیتم در محلی خاص حل می شود. البته این معماها بیشتر از این که برای بازیباز چالش ایجاد کند، نوعی سرگرمی راحت به شمار می رود که حتی سخت ترین آن ها هم به روش آزمون و خطا در کمتر از یک دقیقه حل می شود. در اکثر مواقع باید آیتم هایی که در فهرست لوازم خود دارید را در یک مکان به خصوص در بازی که با فلش سبز رنگ مشخص می شود قرار دهید تا آیتم نهایی را بدست آورید که به وسیله ی آن می توان سرنخ هایی از مرگ آلن پو به دست آورد. مثلاً باید وسیله ی یک جارو زمینی را که با برگ درختان پر شده تمیز کنید و بعد طوماری را از زیر برگ ها در آورده با استفاده از یک اسفنج سنگ قبر را تمیز کنید تا نوشته های روی سنگ خوانا شود.
همان طور که گفته شد، بازی هیچ تلاشی در جهت ایجاد چالش یا معماهای مشکل انجام نداده و حتی آماتورترین بازیبازها هم می توانند با اندکی تسلط بر زبان انگلیسی، بدون ذره ای دردسر بازی را تمام کنند؛ از طرفی قرار دادن یک آیکون کلاغ در کنار فهرست لوازم بازی که با کلیک کردن روی آن می توان جای هر آیتمی را پیدا کرد سطح بازی را به شدت پایین آورده است. جالب این که استفاده از این شیوه محدویتی هم ندارد و بازیباز می تواند به اندازه تعداد آیتم ها از این سیستم استفاده کند. البته پس از هر بار استفاده از این مکانیزم باید چند ثانیه صبر کنید تا کلاغ برگردد و بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. هم چنین اگر تعداد کلیک های اشتباه تان بالا برود، یک گربه سیاه رنگ ظاهر شده و کلاغ را فراری می دهد و باز هم باید چند ثانیه ای را صبر کنید تا کلاغ برگردد. در کل چنین سیستمی را نمی توان تحسین کرد ؛ چرا که حتی معماهای بازی را هم می توان با این روش حل کرد!.البته این نکته را هم فراموش نکنید که استفاده از این سیستم به هیچ وجه اجباری نیست.
بازی آرامش از دست رفته
خوشبختانه برای پی بردن به تمام زوایای داستانی تنها به حل این معماها و بدست آوردن سر نخ ها بسنده نشده و گاهی باید با افرادی مصاحبه کنید و سوالاتی از آن ها بپرسید. البته این بخش هم جذابیت بالایی ندارد؛ اما با توجه به تنوعی که به بازی می بخشد می تواند تا حدی بازیبازها را راضی کند. با این که گرافیک و صدا گذاری از عناصر اصلی بازی های Hidden Object به شمار نمی روند؛ اما این بخش ها به مراتب بهتر از گیم پلی کار شده اند. تیرگی خاصی که در اکثر سکانس ها و لوکیشن های بازی به چشم می خورد به خوبی حس آثار گاتیک آلن پور را القا می کند. به علاوه در بعضی مراحل شاهد انیمیشن های متحرکی مثل وزش باد و حرکات اشیای موجود در محیط ها هستیم که بسیار زیبا کار شده است. در بخش صدا هم چنین حالتی وجود دارد و سازندگان سعی کرده اند تا حد امکان به سبک آلن پو نزدیک شوند. موسیقی متن بازی اکثراً سنگین و وهم آلود کار شده اند و با فضای تیره ی بازی همخوانی دارند. متأسفانه مصاحبه با شاهدان دوبله نشده و سازنده بازی در آن ها تنها به استفاده از زیرنویس بسنده کرده است.
درنهایت با یک عنوان کاملاً ساده و پیش پا افتاده طرف هستیم که بیشتر بازیبازهای غیر حرفه ای ( Casual) را هدف قرار داده است و اگر هم از طرفداران این سبک به صورت حرفه ای (Hardcore) هستید، سعی کنید تا حد ممکن از سیستم پیدا کردن اتوماتیک آیتم ها و حل معماها، استفاده نکنید، زیرا در این صورت بازی خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید به پایان می رسد!
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.