بازی افسران باز نشسته !

Officers از آن دسته بازی هایی است که داستان ساختش سر دراز دارد. فقط همین را بدانید که ساخت این بازی حدود شش سال پیش (آگوست 2003) آغاز شد و به دلیل طولانی شدن زمان ساخت انتظار زیادی از آن می رفت؛ اما همین طولانی
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازی افسران باز نشسته !
بازی افسران باز نشسته !

نویسنده: شهاب سبزی



 
Officers از آن دسته بازی هایی است که داستان ساختش سر دراز دارد. فقط همین را بدانید که ساخت این بازی حدود شش سال پیش (آگوست 2003) آغاز شد و به دلیل طولانی شدن زمان ساخت انتظار زیادی از آن می رفت؛ اما همین طولانی شدن بیش از حد موجب شده کارکنان شرکت اوکراینی AGames 3 فکر کنند، هنوز در سال های آغازین ساخت بازی به سر می برند.
بنابراین بازی از لحاظ فنی هیچ شباهتی به عناوین نسل حاضر ندارد. سبک بازی استراتژی هم زمان (RTS) است و گیم پلی آن بر اساس برنامه ریزی برای استفاده از تمامی امکانات تحت اختیار و استراتژی های جنگی پایه ریزی شده است. بازسازی نبردهای مربوط به جنگ جهانی دوم و پرداختن به وقایع سال های 1939 تا 1945 داستان بازی را شکل می دهد. البته ویژگی جالبی که سازندگان در بازی گنجانده اند امکان تغییر کلیه وقایع جنگ جهانی است؛ مثلاً می توان نبردی که در واقعیت به شکست یکی از طرفین منجر شده را با صلح به پایان رساند. شش مرحله ای که در بازی وجود دارند از لحاظ ساختار تفاوت چندانی ندارند. و تنها در هر مرحله درجه سختی بازی نسبت به مرحله قبل بالاتر می رود. هدف هر یک از مراحل، تسخیر کلیه پایگاه های دشمن است و با وجود Map های نسبتاً وسیع، به پایان رساندن هر کدام از این مراحل نیازمند صرف زمان زیادی است.
عناصر نظامی که در بازی وجود دارند، شامل نیروهای انسانی با مهارت های مختلف و ادوات جنگی نظیر نفربرها، تانک ها و هواپیماها می شوند که برای به پایان رساندن هر کدام از مراحل باید از تک تک این امکانات استفاده کرد. در آغاز هر مرحله و زمانی که وارد یک نبرد می شوید. تنها نیروهای جنگنده در اختیار شما قرار می گیرند و با پیشروی در هر مرحله باقی نیروها (تعمیرات، پشتیبانی، پزشکی، ضد جاسوسی و...) نیز به جمع یاران شما اضافه می شوند. تمرکزی که باید روی استفاده به موقع از هر کدام از این مهارت ها داشته باشید،
مهمترین عامل در به پایان رساندن مراحل به شمار می رود و در صورتی که از چند واحد استفاده کمتری بکنید، مطمئناً ارتش شما متحمل آسیب هایی خواهد شد. نکته خوب و قابل توجه دیگری که در مورد سیستم گیم پلی بازی وجود دارد، تنوع قابل قبول در نیروهای انسانی است که موجب می شود برای پیروزی در مبارزه ها از بهترین استراتژی ممکن استفاده کنید. در هر کدام از جوخه هایی که در اختیار دارید می توان افرادی با تخصص های مختلف پیدا کرد؛ مثلاً برخی از اسلحه Rife استفاده می کنند و بعضی دیگر سلاح نسبتاً قوی تر و با درجه ویرانگری بیشتر Bazooka را در اختیار دارند. هر کدام از این افراد دارای سطح مهارت در رشته های دیگری نیز نظیر تعمیر ماشین ها و کارهای ضد جاسوسی هستند. یکی از نکاتی که سازندگان پیش از انتشار تأکید زیادی روی آن داشتند، وجود عناصر نقش آفرینی ( RPG) در بازی است که در عنوان نهایی به صورت یک مولفه محدود و کاملاً جزیی خودنمایی می کند. پیشرفت ها فقط روی چهار توانایی استتار، تعمیرات، قابلیت شناسایی و تیراندازی صورت می گیرد که همین میزان ترقی هم تنها در یک رنج محدود قرار دارد. با این حال تفاوت در سطح توانایی ها می تواند عملکرد یک سرباز در میدان نبرد را کاملاً تغییر دهد یا پیشرفت کامل در هر کدام از مهارت ها کارایی او را تا حد زیادی بالا ببرد.
بازی افسران باز نشسته !
متأسفانه سربازان برخلاف طراحی خوب و ویژگی های مناسب، از هوش مصنوعی ضعیف تری بهره می برند که همین عامل می تواند در بسیاری از مواقع به شکست در یک نبرد منجر شود. مثلاً گاهی پیش می آید که به یک جوخه دستور حمله بدهید و نیروها پس از طی کردن مسافتی کوتاه بی هیچ دلیلی روی زمین دراز بکشند و سینه خیز باقی راه را طی کنند و همین کافی است تا دشمن به قتل عام آن ها بپردازد.
البته توان مسیریابی نیروها خوب و قابل قبول است؛ اما کارهای عجیبی که سربازان در طول همین مسیرها انجام می دهند عملکرد آن ها را تا حد زیادی زیر سوال می برد. علاوه بر این گاهی باید یک دستور را حتماً بیش از یک بار به سربازان بدهید تا آن را اجرا کنند. استفاده از مین ها و حتی خنثی سازی میدان مین دشمن یکی از مواردی است که به بازی جذابیت خاصی بخشیده؛ اما این بخش نیز تحت الشعاع هوش مصنوعی ضعیف سربازان قرار گرفته و از کیفیت لازم برخوردار نیست. مثلاً ممکن است دستور مین گذاری را به جوخه خود بدهید و آنها پس از کار گذاشتن 9 مین پنج دقیقه بی هیچ حرکتی صبر کنند و سپس مین دهم را کار بگذارند. همین مشکل در خنثی سازی مین های دشمن هم دیده می شود.
باگ هایی که در گیم پلی و هوش مصنوعی بازی وجود دارند، گریبان گرافیک را نیز گرفته اند و گاهی بر گیم پلی بازی تأثیر منفی می گذارند. دوربین بازی در بسیاری مواقع از یک ارتقای خاص بالاتر نمی رود و نمی توان زاویه دلخواه را به آن داد. کیفیت بافت ها و چمن از نزدیک واقعاً توی ذوق می زند، به طوری که می توان آن ها را با بازی های نسل قبل مقایسه کرد؛ ولی مشاهده درختان و دیگر عناصر محیطی از فاصله دور کیفیت بهتری دارد. دویدن سربازها بیشتر از این که به دویدن شباهت داشته باشد به سر خوردن روی برف شبیه است. البته چرخه های شبانه روزی که در بازی وجود دارد تا حدی به مبارزه ها روح خاصی بخشیده است.
صدا گذاری بازی از وضعیت متفاوتی برخوردار است. گزارش لحظه به لحظه ای که نیروهای تان از طریق حرف زدن به شما می دهند حالتی واقعی و خوب دارد و صدای کلیه ماشین آلات جنگی موجود در بازی هم با حال و هوای جنگ همخوانی کامل دارد. Officers سرشار از ایده های جالب است که متأسفانه بیشترشان فدای مشکلات فنی و باگ های بی شمار بازی شده اند. اگر همین بازی پنج سال پیش منتشر می شد می توانست موفقیت های بیشتری را کسب کند؛ ولی در شرایط کنونی که عناوین استراتژی خوبی در بازار یافت می شود هیچ کس نمی تواند Officers را به عنوان یک بازی موفق بپذیرد.

مزایا

وجود انواع تخصص ها و مهارت ها در نیروهای انسانی، تنوع قابل قبول در امکانات نظامی

معایب

باگ های بسیار در هوش مصنوعی و گرافیک، بازی از لحاظ فنی چند سالی از رقیبانش عقب است.
11- گرافیک
سرشار از باگ! بافت های بی کیفیت خصوصاً از نزدیک، کاملاً هم زمان، وجود چرخه های پویای شبانه روزی، از لحاظ فنی چند سالی عقب است.
14- موزیک و صدا
صدای نیروها خوب و با روح کار شده، گزارش جذاب و لحظه به لحظه عملیات، صدای ادوات نظامی خوب کار شده است.
موسیقی ضعیف
12- گیم پلی
وجود عناصر گسترده استراتژی، هوش مصنوعی ضعیف نیروها، وجود المان های محدود و نقش آفرینی، مشکلاتی در دوربین و کنترل، رابط کاربر خوب و قابل قبول.
12- جذابیت
استفاده از تاکتیک های نظامی به طور وسیع، روند کسل کننده، اگر این بازی چند سال پیش منتشر می شد می توانست بسیار جذاب تر باشد.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.