جشنواره مشت زنی

زمانی که Fight Night Round3 به عنوان اولین نسخه ی نسل جدید سری برای کنسول های X360 و PS3 عرضه شد؛ به معنای واقعی، مفهوم گرافیک نسل جدید را درک کردیم. FNR3 تقریباً هر آن چه یک بازی بوکس حرفه ای باید
جمعه، 1 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جشنواره مشت زنی
جشنواره مشت زنی

نویسنده: شهریار ازهاریانفر



 
زمانی که Fight Night Round3 به عنوان اولین نسخه ی نسل جدید سری برای کنسول های X360 و PS3 عرضه شد؛ به معنای واقعی، مفهوم گرافیک نسل جدید را درک کردیم. FNR3 تقریباً هر آن چه یک بازی بوکس حرفه ای باید داشته باشد را عرضه کرد و با وجود نواقصی در گیم پلی، توانست طرفداران بسیاری پیدا کند.
اما بعد از مدت کوتاهی EA از بسته شدن سازنده موفق بازی یعنی استدیوی شیکاگوی خود خبر داد و زمزمه های عدم انتشار همیشگی این عنوان محبوب همگان را ناراحت و متعجب کرد. اما EA استدیوی کانادا را مسئول ساخت نسخه چهارم کرد و انصافاً هم باید گفت شعبه ی کانادا کار خود را به نحو احسن انجام داده است. در FNR3 شاهد نوآوری های بسیار خوبی بودیم؛ مثلاً در بخش گیم پلی طراحان ایده های واقع گرایانه خود را در قالب عواملی نظیر؛ قدرت، سرعت، استیل، خصوصیات فردی و... در بازی پیاده کردند که در کنار گرافیک زیبا و فیزیک عالی موجب شد FNR3 موفقیت گسترده ای کسب کند. اما هیچ بازی ای کامل نیست؛ مخصوصاً بازی های ورزشی که حد و مرزی ندارند و شبیه سازی آن ها بسیار دشوار است. سازندگان برای بهبود بازی، ENR4 را با تغییرات گسترده ای نسبت به نسخه ی سوم از جمله تغییر سبک بازی از آرکید به شبیه سازی دقیق، منتشر کردند. البته این تغییرها باعث شد عده از طرفداران قدیمی از بازی رویگردان شوند.
با شبیه سازی دقیقی که سازندگان انجام داده اند، تعادل بسیار خوبی بر بازی حکم فرما شده و برخلاف گذشته هیچ تضمینی برای برنده شدن وجود ندارد و دائماً در کش وقوس خواهید بود. افزایش سرعت بازی از دیگر نکات مثبت و قابل تأمل FNR4 است که کار را بیش از گذشته راحت کرده است. حرکات سریع مشت ( jab) به سرعت و بسته به قدرت بوکسورها انجام می شود و حرکات دیگر مانند آپرکات که نیاز به تمرکز و دقت بیشتری دارند. به مراتب آرام تر و سخت تر اجرا خواهند بود. تغییر اساسی دیگر که گیم پلی را نسبت به نسخه قبلی دگرگون کرده، نحوه گاردگیری ذاتی بوکسورها است که تا حدی به نحوه رفتار شما در طول بازی بستگی دارد. گارد باید در تمام مدت مسابقه مورد توجه قرار گیرد. و در صورت باز شدن با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. نوع گارد هر بوکسور بسته به نوع حالات واقعی او بسته یا باز خواهد بود. که هر کدام از این دو، جریان بازی را تغییر می دهد. گارد باز امکان هوک و اَپرکات را فوق العاده بیشتر می کند و در مقابل گارد بسته غافلگیری را می دهد و ممکن است در یک حرکت سریع ناک داون شوید! طرز گاردگیری نوعی مکانیزم جدید به هسته ی گیم پلی اضافه می کند که واقعاً تحسین برانگیز است. این مکانیزم این امکان را به بازیباز می دهد تا در فرصت هایی که گارد به هر دلیلی باز می شود، در یک لحظه خاص ضربه ای مهلک و تکان دهنده به حریف وارد کند. البته شما نمی توانید با ضربه های پیاپی به یک نقطه ی حریف، او را ناک داون کنید؛ بلکه در طول مسابقه حریف، روند حرکتی و توانمندی های شما را به کمک هوش مصنوعی فوق العاده کاملاً تشخیص می دهد و باید دایماً استراتژی جدیدی طرح ریزی کنید. این استراتژی می تواند تعویض گارد، گیر انداختن حریف در کنار رینگ، استفاده از اصل غافل گیری، گارد تدافعی و خسته کردن حریف باشد که بسته به تقسیم امتیازات و ضعف جسمانی متفاوت خواهد بود. مشکلی که در زدن ضربه ها دیده می شود. لیز خوردن دستکش ها روی بدن و گاه سبک بودن آن است که مشکلاتی را ایجاد می کند.
HUD در این نسخه کاملاً عیان شده و جزو یکی از ارکان ثابت و کارآمد بازی محسوب می شود که همواره باید نیم نگاهی به آن داشته باشیم.
Stamina (میزان خستگی و درصد جنب وجوش)، Health (سلامتی) و Damage (ضربه پذیری و آسیب رسانی) از جمله نکات بسیار مهمی هستند که سرنوشت بازیباز را رقم خواهند زد. همواره باید بین این سه عامل توازن برقرار باشد تا یک بوکسور بتواند به مبارزه ادامه دهد. در قسمت استراحت بین هر راند نیز تغییرات محسوسی به وجود آمده که برای همه خوشایند نیست. دیگر نمی توانید با دستان خود عملیات احیا و ترمیم را انجام دهید و لذت این کار از شما گرفته شده؛ چرا که در این نسخه ی این کار به صورت خودکار و با آمار و ارقام انجام خواهد شد که مزایای بی شماری دارد؛ اگر در هر کدام از سه عامل خستگی، سلامتی و ضربه پذیری دچار مشکل شده باشید با توجه به امتیازهای کسب شده می توانید تا حدی هر بخش را تکمیل و ترمیم کنید.
حفظ قابلیت های فردی هر بوکسور و تاکید بر آن نکته ای مثبت و شاخص محسوب می شود که خوشبختانه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بوکسورهایی سنگین وزنی مانند کلی، تایسون، فریزر و.... خصوصیات حقیقی خود را دارند که تا حدی اغراق آمیز کار شده؛ مثلاً فریزر از همه بوکسورها قوی تر و تنومندتر است.
جشنواره مشت زنی
کنترل در FNR4 سخت تر و پیچیده تر شده و نیازمند آموزش خواهد بود. دایماً باید نیم دایره های دقیقی را به اجرا در آورید که کار را سخت می کند. اما نکته ی مثبت، دقیق و واقعی شدن ضربات است که جای تحسین دارد. در این نسخه ضربه های آپرکات چندان کارآمد نیستند. با این که اصل غافلگیری در بازی لحاظ شده؛ ولی اگر در حین مسابقه فقط از ضربه ی مستقیم و هوک استفاده کنید راه به جایی نمی برید و گویی که به درخت مشت می زنید! در هیچ صورتی حریف از ضربات مستقیم ( هر چند سنگین ) آسیب نمی بیند که این موضوع تا حدی کار را غیر واقعی کرده است.
تمامی بوکسورها ویژگی های ذاتی مخصوص به خود را دارند و جالب این که در کنار ویژگی های مثبت، ضعف های آنان نیز کاملاً شبیه سازی شده است؛ به شکلی که اگر مشخصات بوکسورها را بخوانید می توانید با برنامه ریزی دقیق وارد رینگ شوید. حتی اگر بوکسوری از ناحیه خاصی آسیب پذیر باشد، در اولین ضربات به راحتی صدمه می بیند و ناک اوت می شود. در این بین حرکات بدون درگیری نیز حائز اهمیت است و به نوعی معادل بازی بدون توپ در فوتبال محسوب می شود! در این مبارزه شما باید با حرکات های سنجیده خود دائماً جا عوض کرده و حتی در پاره ای از زمان از سیستم دفاع و خسته کردن حریف استفاده کنید که در این نسخه بیش از هر چیزی نمایان شده است. یکی از بهترین نکات FNR3 بخش Career بود که در FNR4 تغییر کرده و کمی سخت تر به نظر می رسد. اولین تغییر وجود تقویم ورزشی است که در آن نوع تمرین ها، مسابقه ها، سفرها و... تعیین شده و باید در روزهای خاصی برنامه های ویژه ای برای خود تعیین کنید که این کار از طریق جذب اسپانسر میسر خواهد شد. تعیین مربی، سالن های مبارزه و تمرین ها از جمله نکات مهم بسیار زیباتر و پر تعدادتر شده و لذت یک بوکس واقعی را به شما منتقل می کند. موشن کیچر (Motion Capture) در این نسخه ظریف تر و حرکات واقعاً طبیعی کار شده اند. باید گفت گرافیک بازی FNR3 به اوج خود رسیده است. سطح جزییات واقعاً خیره کننده است؛ به خصوص بدون بوکسورها که پر از جزییات ریز و درشت چشم نواز و زیباست. هم چنین سازندگان به طرز استادانه ای از HDR و Ambient Occlusion در نور پردازی بازی استفاده کرده اند. تفکیک عضلانی بوکسورها و حتی نشان دادن رگ، مو، چین و چروک و... از موارد قابل اشاره در نسخه ی جدید است.
در پایان باید گفت FNR3 با شرکت افسانه های این رشته و تغییرهای مناسب نسبت به گذشته توانسته طرفداران این رشته ورزشی مهیج را راضی نگه دارد.

مزایا:

تبدیل گیم پلی ارکید به شبیه سازی دقیق، اضافه شدن المان های واقع گرایانه به گیم پلی، Career Mod بسیار قوی، گرافیک و فیزیک عالی، هوش مصنوعی فوق العاده.

معایب:

تبدیل گیم پلی آرکید به شبیه سازی برای طرفداران قدیمی دردسر ساز شده، کنترل بازی تا حدی سخت و پیچیده است.

18- گرافیک:

پیشرفت چشم گیر نسبت به نسخه ی قبلی، سطح جزییات به مراتب بالاتر رفته است.

16- موزیک و صدا

قطعات موسیقی متنوع هستند و در بخش افکت های صوتی نیز شاهد کاری بسیار خوبی هستیم.

17- گیم پلی

شبیه سازی کاملاً واقع گرایانه، اضافه شدن عناصر خستگی، ضربه پذیری و سلامتی.

16- جذابیت:

برای طرفداران این نوع ورزش قطعاً جذاب خواهد بود. زیرا عناصر واقع گرایانه باعث افزایش جذابیت بازی شده است.
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.