فرصتهای تازه در کلاسهای تقویتی و کارورزی

کلاس‌های حل مسأله و تقویتی، اصولاً حالت غیر رسمی تری نسبت به کلاس‌های درسی دارند. البته کلاس‌های تقویتی یک نفره مفید ترند، اما به ندرت نصیب می‌شود. معمولاً کلاس‌های تقویتی از یک گروه کوچک تشکیل می‌شوند. مشکل
شنبه، 14 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرصتهای تازه در کلاسهای تقویتی و کارورزی
فرصتهای تازه در کلاسهای تقویتی و کارورزی

نویسندگان: سالی براون، هلن هورن، کارولین ارلام، فیل ریس
مترجم: سعید خاکسار



 

استفاده بهینه از کلاس‌های حل مسأله و تقویتی

کلاس‌های حل مسأله و تقویتی، اصولاً حالت غیر رسمی تری نسبت به کلاس‌های درسی دارند. البته کلاس‌های تقویتی یک نفره مفید ترند، اما به ندرت نصیب می‌شود. معمولاً کلاس‌های تقویتی از یک گروه کوچک تشکیل می‌شوند. مشکل کار اینجا است که چون کلاس‌های تقویتی حالت غیر رسمی تری دارند، ممکن است رفته رفته با معلم تقویتی رفتاری خودمانی در پیش بگیرید و این کلاسها را به اندازه کلاس‌های درسی جدی تلقی نکنید. توصیه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا به عنوان بخشی از تحصیلات خود، استفاده‌های قابل ملاحظه ای ازمعلم تقویتی خود ببرید.
1- کلاس‌های تقویتی را جدی بگیرید. آن وقت معلمان هم همین کار را خواهند کرد! حضور در کلاس مهم است- غیبت به چشم می‌آید و به زیان شما تمام می‌شود.
2- در کلاس‌های تقویتی هم ممکن است امتحان بگیرند! ممکن است راجع به چیزهایی که در کلاس تقویتی آموخته‌اید و در هیچ جای دیگری پوشش داده نشده، اما بخشی از برنامه ی آموزشی شما را تشکیل می‌دهند، از شما امتحان بگیرند.
3- برای هرجلسه از کلاس‌های تقویتی آماده شوید. مطالبی را که تا کنون خوانده اید، مرور کنید. سعی کنید بفهمید که آیا کلاس تقویتی دستور کار معینی دارد یا خیر.
4- سؤالات خود را نگه داری کنید. کلاس‌های تقویتی غالباً بهترین محل برای پرسیدن سؤالاتی است که شما در کلاس درس از معلم خود نمی پرسید. معلمان تقویتی ممکن است در کلاس‌های تقویتی وقت بیش‌تری برای توضیح دادن و مثال زدن داشته باشند.
5- از هرکلاس تقویتی خود گزارش مختصری تهیه کنید. شاید یادداشت برداری معمول نباشد- این بستگی به نوع کلاس تقویتی دارد- اما بعد از هر جلسه فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا چند کلمه ای راجع به مطالبی که تازه یاد گرفته‌اید، بنویسید. همچنین سؤالاتی را که مورد بحث قرار گرفته‌اند، یادداشت کنید- هم سؤالات خودتان و هم سؤالات دیگران را.
6- درمباحث شرکت کنید. ساکت سرجای خود ننشینید. شرکت شما مورد توجه قرار می‌گیرد وممکن است تأثیر مهمی بر معلمان یا اساتید تقویتی شما بگذارد. با معلمان خصوصی خود ارتباط برقرار کنید. ممکن است بعداً به حمایت آن‌ها نیاز پیدا کنید- مثلاً به عنوان معرف در هنگام تقاضا برای یک شغل.
7- شرکت در کلاس‌های تقویتی پی ببرید دقیقاً از شما چه انتظاری می‌رود. کلاس‌های تقویتی برای شما موقعیتی ایجاد می‌کنند تا به طرز فکر یک ممتحن پی ببرید.
8- ببینید در مقایسه با سایرین در چه وضعیتی هستید. کلاس‌های تقویتی برای شما حکم یک چارچوب داوری را دارند.
9- به یک "معلم تقویتی خوب" پاداش دهید. وقتی معلمان تقویتی با کیفیت بالایی درس می‌دهند، آن‌ها را متوجه کنید که شما تا چه اندازه به ارزش آن‌ها واقف هستید. این عمل، ‌آنها را به ادامه کارِ با کیفیت تشویق می‌کند.
10- از بازخورد استفبال کنید. سعی نکنید به دفاع از خود بپردازید و یا توضیح دهید قصد انجام چه کاری را داشته‌اید. موضع تدافعی مانع از بازخورد‌های بعدی می‌شود. همه ی بازخورد‌ها سودمندند، حتی وقتی کمی دردناک باشند. شما می‌توانید ازتمام بازخورد‌ها عبرت بگیرید- چه بازخورد مثبت و چه منفی.

نهایت استفاده از کلاس‌های عملی طرح و پروژه

کلاس‌های طرح و پروژه غالباً مثل کلاس‌های عملی بلند مدت هستند. آن‌ها اکثراً شکل یک دوره آموزشی شبانه روزی به دور از مدرسه یا دانشکده را به خود می‌گیرند. از خیلی جنبه‌ها می‌تواند حال وهوای یک تعطیلات لذت بخش را داشته باشند. در هر صورت، همان طور که توصیه‌های زیرنشان می‌دهند، این ارزش را دارند که نهایت استفاده را از مزایای بالقوه آن‌ها ببرید.
1- تا جایی که می‌توانید اطلاعات به دست بیاورید. ببیند هدف ازکلاس چیست. مطلع شوید چه چیزی باید با خود ببرید. سعی کنید کسی را پیدا کنید که دوره مشابهی را گذرانده باشد و ببینید چه اطلاعاتی می‌توانید از او به دست آورید.
2- مطلع شوید که آیا در این درس ارزشیابی صورت می‌گیرد، و در آن صورت، چگونه. ببینید آیا چیزهایی را که در کلاس‌های طرح و پروژه یاد می‌گیرید درامتحانات بعدی از شما پرسیده می‌شوند یا نه.
3- قبل از شروع، مرور کنید. اگر بدانید چه کار می‌کنید، ازکلاس طرح و پروژه چیزهای بیش‌تری خواهید آموخت. در ضمن، احتمال مورد تمسخر واقع شدن نیز کم‌تر می‌شود!
4- گزارش مختصری تهیه کنید. مطالب ارزشمندی ممکن است خیلی سریع فراموش شوند- به خصوص اگر کارهای جدید زیادی را در زمان کوتاهی انجام داده باشید. مرتب یادداشت بردارید؛ فقط آن قدر بنویسید که شما را به یاد چیزهایی بیندازد که باید به خاطر بسپارید و چیزهایی که باید بعداً پیگیری کنید. از آن هم بهتر این است که به عنوان عضوی از یک گروه کوچک غیر رسمی، دست به تهیه یک گزارش دسته جمعی بزنید.
5- از موقعیت استفاده کنید تا به مهارت‌هایی که کارفرمایان برای آن‌ها ارزش قائل می‌شوند، دست یابید. قابلیت‌های خود در تشریک مساعی با دیگران را توسعه دهید. از هر فرصتی برای پرورش مهارت‌های خود در رهبری استفاده کنید.
6- از چیزهایی که درک نمی کنید، یادداشت بردارید. شاید در طول مدتی که در کلاس طرح و پروژه هستید فرصت نداشته باشید در مورد بعضی از آنها کاری انجام دهید، اما اگر بدانید سؤال‌ها چه بوده‌اند، بعداً می‌توانید پاسخ آن‌ها را پیدا کنید.
7- تا حدودی خودمانی رفتار کنید. یک کلاس طرح و پروژه فرصت مناسبی برای پیدا کردن چند دوست دانش آموز است که بعدها بتوانید پایه‌های همکاری‌های ثمر بخشی را با آن‌ها بنا کنید.
8- اگر لازم باشد گزارشی تهیه کنید، از تمام وسایلی که ممکن است به طور روزمره در آن به کار ببرید، یادداشت بردارید. بعد به محض اینکه کلاس به پایان رسید- و تا هنوز متوجه منظور یادداشت‌های خود می‌شوید!- آن را تهیه کنید.
9- با معلمان یا اساتید خود ارتباط برقرار کنید. ممکن است بعدها به آن‌ها به عنوان معرف نیاز پیدا کنید. یک کلاس طرح و پروژه فرصت خوبی برای دوست شدن با معلمان یا اساتید است. بدین طریق، چنانچه بعدها به حمایت نیاز داشته باشید- مثلاً اگر درامتحان نهایی، به ارفاق کمی برای قبول شدن نیاز داشته باشید، آن‌ها می‌توانند از شما حمایت کنند.
10- در هنگام ناملایمات، رفتار موقرانه ای داشته باشید. خوراک، مسکن و غیره برای همه - یا برای هرکس- "عالی" نخواهد بود. شما می‌توانید با محرومیت یا ناراحتی موقتی سر کنید. بعدها به قابلیت‌های بقای خود نیاز پیدا خواهید کرد. آن‌ها را توسعه دهید.
منبع: براون، سالی و همکاران، ( 1387)، مهارتهای مهم تعلیم و تعلم، سعید خاکسار، تهران، نشر موزون، چاپ دوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.