نویسنده:محمد طالبیان
GRAN TURISM05
THE REAL DRIVING SIMULATOR
در گذشته و در شماره دوم این سری نیز از صدمه در زمان تصادف استفاده شده بود؛ اما این صدمات تنها به موارد مکانیکی اتومبیل مربوط می شدند و تاکنون چنین مواردی در دیگر بازی ها دیده نشده است.
با توجه به این که تنها 200 ماشین Premoium در بازی وجود دارد، شاید این گونه برداشت شود که اتومبیل های این دسته تنها شامل نمونه های جدید و پرقدرتی هستند که در کلاس های برتر مسابقه ها دسته بندی می شوند.اما این گونه نخواهد بود و با توجه به علاقه شخصی یا مائوچی به نمونه های قدیمی و خاطرانگیز، فهرست فوق العاده ای از اتومبیل ها در این دسته قرار گرفته اند که شاید برای هر بازیبازی جذاب باشد.به طور مثال samba Bus که در کشور خودمان نیز دیده می شود یا Kubelwagen که در جنگ جهانی از آن استفاده می شد، هر دو از کمپانی Volkswagen از جمله اتومبیل های بازی هستند که به هیچ وجه سریع نبوده؛ اما تمام جزییات لازم در طراحی داخلی و خارجی آنها به کار رفته است.البته نمونه های قدیمی مخصوص مسابقه های مختلف همچون Ford Mark IV و Ferrari 330 p4 نیز در بازی وجود دارند که می تواند یادآور مسابقه 24 ساعته Daytona در سال 1967 و رقابت سخت این دو اتومبیل زیبا و قدرتمند باشد.در زمینه اتومبیل های جدید و پرسرعت نیز دست بازیباز کاملا باز خواهد بود.مواردی همچون elaren F1, Ferrari 458 Italiaو Mercedes- Benz SLS AMG , Bugatti veyron اتومبیل های عجیب و غریب دو گانه (Hybrid)و اتومبیل های برقی مانند Tesla Roadster نیز در بازی حاضر خواهند بود.این فهرست طولانی نوید بخش این است که تمامی بازیبازها با سلیقه های مختلف مطمئنا با وجود بیش از 1000 اتومبیل راضی شده و هیچ کمبودی احساس نخواهند کرد.برخلاف استدیویی رقیب یعنی ،عقد 10turn که طراحی خودروها را به استدیوی های جانبی و خارجی سپرد و به همین دلیل کیفیت لازم در برخی از آن ها دیده نمی شد، همه اتومبیل های GT5، توسط PD طراحی شده است.
جنگ بین کنسول های مختلف همواره میان بازیبازهای مختلف وجود داشته و در این نسل به بازیبازهای ایرانی نیز سرایت کرده است.از سویی طرفداران قدیمی سونی هنوز هم به طرفداری از این شرکت و کنسول آن می پردازند و از سویی دیگر مایکروسافت توانسته با عناوین خوب و البته وجود مسایلی مثل قیمت پایین بازی های آن به دلیل هک شدن کنسول، در کشورمان به محبوبیت بالایی دست یابد.در این بین نیستند و به خاطر بهره نبردن از گرافیک چشمگیر در میان بازیبازهای ایرانی با استقبال رو به رو نشده و در این جنگ حضور ندارد.جنگی که هر چند ماه یک بار دوباره بالا گرفته و طرفداران ps3 و X360 را به در گیری با هم دعوت می کند.این مساله در همه سبک های موجود و بازی های مختلف صدق می کند.از سویی Gears of war و uncharted و از سوی دیگر عناوینی چون sport 3-Forza Motor و Gran Turismo 5 قرار دارند که از روندی کاملا متفاوت از یکدیگر برخورد دارند.مایکروسافت برای جلب نظر بازی های FM را با فاصله کمتری نسبت به رقیب خود عرضه کرد و توانست در زمینه های مختلف نظر بازیبازها را ه خود جلب کند.اما سونی با داشتن استدیوی توانمند polyphony (PD Digital)و حضور فردی چون یامانوچی، وسواس بیشتری به خرج داده و تنها یک پیش زمینه ی نه چندان بزرگ برای عنوان اصلی خود با نام GT5 prologue عرضه کرد این در حالی است که روند ساخت GT5 پس از عنوان پیشین این سری آغاز شده و تاکنون حدود 8 سال به طول انجامیده که خود این نکته می تواند بزرگی پروژه و پرخرج بودن آن را نشان بدهد.البته کوچک بودن شرکت سازنده نیز مزید بر علت شده و افزودن هر یک از بخش های بازی، پروسه ساخت آن را طولانی تر کرد است.با این حال GT5 به قدری زیبا و کامل جلوه می کند که حتی کسانی را که تا چندی پیش به عناوین آرکید و ساده این سبک علاقه داشتند، به سمت خود کشانده و باعث شده آن ها از یک بازیباز معمولی در این سبک به یک طرفدار حرفه ای سبک شبیه ساز مسابقه های اتومبیل رانی تبدیل شوند.افرادی که شاید تاکنون تنها FM3 را تجربه کرده باشند و بدون تجربه و اطلاعات کافی، اظهارنظر نادرست و غیرحرفه ای می کنند والبته این مساله نشان می دهد، GT5 به قدری کامل است که هر فردی را به سمت خود جذب می کند.
عنوانی که در تمامی زمینه ها از جمله فیزیک، تعداد اتومبیل ها، تاثیرپذیری ظاهر و موتور ماشین ها به خاطر تصادف ها، مسیرهای بسیار و قابلیت های جالبی دیگری و همچون طراحی مسیر مسابقه، وجود مسابقه های رالی، NASACAR, super GT وده هامورد دیگر نسبت به گذشته پیشرفت کرده و قصد دارد افراد بیشتری را به خرید PS3 مجاب کند.این در حالی است که GT5 مطمئنا نسبت به FM3 نیز قابلیت ها و برتری های بیشتری خواهد داشت.برتری هایی که افرادی آن را به کوتاه بودن زمان ساخت FM3 ربط می دهند؛ اما به این مسئله توجه نمی کنند که مایکروسافت نیز می توانست با دادن وقت بیشتر به استودیوی داخلی خود این امکان را به آن ها نیز بدهد که عنوانی کامل تر روانه بازار کنند؛ ولی این کار را انجام نداد و اکنون وسواس بالای سونی و بهره گیری از زمان ساخت بیشتر باعث شده نه تنها GT5 از رقیب جدید خود سبقت بگیرد؛ بلکه به یکی از کامل ترین شبیه سازی های موجود تبدیل شود.
عنوانی که در تمامی زمینه های موجود از جمله فیزیک، تعداد اتومبیل ها، تاثیرپذیری ظاهر و موترو ماشین ها به خاطر تصاف های مسیرهای بسیار و قابلیت های جانبی دیگری همچون طراحی مسیر مسابقه، وجود مسابقه های رالی، NASCAR و super و ده ها مورد دیگر که در ادامه به آن ها می پردازیم نسبت به گذشته پیشرفت کرده و آماده است تا افراد بیشتری را به خرید یک PS3 مجاب کند.
با وجود تمام توضیحاتی که داده شد باز هم عطش تیم سازنده بازی برای اضافه کردن موارد جدید فروکش نکرده و آن ها بخش جدیدی به نام Course Maker را به بازی افزوده اند که در آن بازیباز می تواند مسیر مورد علاقه خود را ساخته و در برخی از مسیرهای دیگر نیز تغییرهایی ایجاد کند.در زمینه ساخت مسیر امکانات فراوانی از جمله مسایل بتدایی این کار تا نوع پوشش سطح مسیر، شیب پیچ ها و ..در بازی گنجانده شده که می تواند ساعت ها بازیبازهای مختلف را به خود مشول کند.این بخش تاکنون در کمتر عنوان شبیه ساز دیده شده؛ اما احتمالا پس از عرضه GT5، سازندگان بسیاری به دنبال افزودن آن به عنوان خود خواهند بود.
منبع:بازی رایانه شماره39
THE REAL DRIVING SIMULATOR
یک مجموعه باورنکردنی
اولین نکته برجسته موجود در GT 5 مربوط به تعداد اتومبیل های موجود در بازی است.برخلاف عناوین قبلی سری که تعداد معقولی خودرو داشتند.شماره پنجم پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و در مجموع بیش از 1000 اتومبیل را در اختیار بازیبازها قرار می دهد که به دو نوع کلی standard و Premoium تقسیم می شوند.اتومبیل هایی که در دسته standard قرار گرفته اند از عناوین قبلی سری وارد شماره پنجم شده اند و تلاش شده طراحی قابل قبولی برای این نسل و تکنولوژی روز داشته باشند؛ اما در برخی زمینه ها با اتومبیل های Premoium متفاوت هستند.به طور مثال بازیباز در زمان تصادف با اتومبیل های استاندارد یا رانندگان دیگر یا کناره های مسیرمی تواند خط افتادگی روی بدنه و فرو رفتگی را ببیند.این درحالی است که داخل اتومبیل و بخش های مکانیکی آن نیزصدمه می بینند.جالب این که اتومبیل های استاندارد در زمان حرکت در چمن یا خاک، کثیف می شوند که در ادامه بازیباز می تواند با استفاده از کارواش موجود در بازی با اتومبیل خود را شسته و خاک یا گل آن را پاک کند.این در حالی است که نمونه های Premoium که تعدادشان به 200 دستگاه می رسد، دارای طراحی دقق تر و البته زاویه دید داخل ماشین (cockpit)نیز هستند و کاملا دقیق و طبیعی طراحی شده اند و حتی زمانی که بازیباز قصد دارد پشت سر خود را ببیند.بخشی از صندلی های عقب و نمای پشتی ماشین را نیز مشاهده می کند که نشان از دقت بالای تیم سازنده بازی دارد.این اتومبیل ها که دقیقا همانند نمونه های اصلی خود هستند، در تمام زمینه های توضیح داده شده صدمه می بینند؛ اما علاوه بر آن در تصادف های شدید کاملا تغییر شکل داده و حتی بخش های متصل شده به بدنه آن ها حدا شده و روی زمین می افتند.حتی از سوی تیم سازنده بازی توضیح داده شده برای اولین بار در این سری اتومبیل ممکن است کاملا چپ شود (در مورد اتومبیل های Premoium صدمه وارد شده بسیار شدید خواهد بود).در گذشته و در شماره دوم این سری نیز از صدمه در زمان تصادف استفاده شده بود؛ اما این صدمات تنها به موارد مکانیکی اتومبیل مربوط می شدند و تاکنون چنین مواردی در دیگر بازی ها دیده نشده است.
با توجه به این که تنها 200 ماشین Premoium در بازی وجود دارد، شاید این گونه برداشت شود که اتومبیل های این دسته تنها شامل نمونه های جدید و پرقدرتی هستند که در کلاس های برتر مسابقه ها دسته بندی می شوند.اما این گونه نخواهد بود و با توجه به علاقه شخصی یا مائوچی به نمونه های قدیمی و خاطرانگیز، فهرست فوق العاده ای از اتومبیل ها در این دسته قرار گرفته اند که شاید برای هر بازیبازی جذاب باشد.به طور مثال samba Bus که در کشور خودمان نیز دیده می شود یا Kubelwagen که در جنگ جهانی از آن استفاده می شد، هر دو از کمپانی Volkswagen از جمله اتومبیل های بازی هستند که به هیچ وجه سریع نبوده؛ اما تمام جزییات لازم در طراحی داخلی و خارجی آنها به کار رفته است.البته نمونه های قدیمی مخصوص مسابقه های مختلف همچون Ford Mark IV و Ferrari 330 p4 نیز در بازی وجود دارند که می تواند یادآور مسابقه 24 ساعته Daytona در سال 1967 و رقابت سخت این دو اتومبیل زیبا و قدرتمند باشد.در زمینه اتومبیل های جدید و پرسرعت نیز دست بازیباز کاملا باز خواهد بود.مواردی همچون elaren F1, Ferrari 458 Italiaو Mercedes- Benz SLS AMG , Bugatti veyron اتومبیل های عجیب و غریب دو گانه (Hybrid)و اتومبیل های برقی مانند Tesla Roadster نیز در بازی حاضر خواهند بود.این فهرست طولانی نوید بخش این است که تمامی بازیبازها با سلیقه های مختلف مطمئنا با وجود بیش از 1000 اتومبیل راضی شده و هیچ کمبودی احساس نخواهند کرد.برخلاف استدیویی رقیب یعنی ،عقد 10turn که طراحی خودروها را به استدیوی های جانبی و خارجی سپرد و به همین دلیل کیفیت لازم در برخی از آن ها دیده نمی شد، همه اتومبیل های GT5، توسط PD طراحی شده است.
جنگ بین کنسول های مختلف همواره میان بازیبازهای مختلف وجود داشته و در این نسل به بازیبازهای ایرانی نیز سرایت کرده است.از سویی طرفداران قدیمی سونی هنوز هم به طرفداری از این شرکت و کنسول آن می پردازند و از سویی دیگر مایکروسافت توانسته با عناوین خوب و البته وجود مسایلی مثل قیمت پایین بازی های آن به دلیل هک شدن کنسول، در کشورمان به محبوبیت بالایی دست یابد.در این بین نیستند و به خاطر بهره نبردن از گرافیک چشمگیر در میان بازیبازهای ایرانی با استقبال رو به رو نشده و در این جنگ حضور ندارد.جنگی که هر چند ماه یک بار دوباره بالا گرفته و طرفداران ps3 و X360 را به در گیری با هم دعوت می کند.این مساله در همه سبک های موجود و بازی های مختلف صدق می کند.از سویی Gears of war و uncharted و از سوی دیگر عناوینی چون sport 3-Forza Motor و Gran Turismo 5 قرار دارند که از روندی کاملا متفاوت از یکدیگر برخورد دارند.مایکروسافت برای جلب نظر بازی های FM را با فاصله کمتری نسبت به رقیب خود عرضه کرد و توانست در زمینه های مختلف نظر بازیبازها را ه خود جلب کند.اما سونی با داشتن استدیوی توانمند polyphony (PD Digital)و حضور فردی چون یامانوچی، وسواس بیشتری به خرج داده و تنها یک پیش زمینه ی نه چندان بزرگ برای عنوان اصلی خود با نام GT5 prologue عرضه کرد این در حالی است که روند ساخت GT5 پس از عنوان پیشین این سری آغاز شده و تاکنون حدود 8 سال به طول انجامیده که خود این نکته می تواند بزرگی پروژه و پرخرج بودن آن را نشان بدهد.البته کوچک بودن شرکت سازنده نیز مزید بر علت شده و افزودن هر یک از بخش های بازی، پروسه ساخت آن را طولانی تر کرد است.با این حال GT5 به قدری زیبا و کامل جلوه می کند که حتی کسانی را که تا چندی پیش به عناوین آرکید و ساده این سبک علاقه داشتند، به سمت خود کشانده و باعث شده آن ها از یک بازیباز معمولی در این سبک به یک طرفدار حرفه ای سبک شبیه ساز مسابقه های اتومبیل رانی تبدیل شوند.افرادی که شاید تاکنون تنها FM3 را تجربه کرده باشند و بدون تجربه و اطلاعات کافی، اظهارنظر نادرست و غیرحرفه ای می کنند والبته این مساله نشان می دهد، GT5 به قدری کامل است که هر فردی را به سمت خود جذب می کند.
رقیبی که پیش از مسابقه پیروز شد
اکنون که 8 سال از عرضه GT4 و موفقیت خوب این عنوان روی PS2 گذشته، همه طرفداران این سبک منتظر ادامه واقعی و پیشرفته تر این عنوان یعنی GT5 هستند.عنوانی که در تمامی زمینه ها از جمله فیزیک، تعداد اتومبیل ها، تاثیرپذیری ظاهر و موتور ماشین ها به خاطر تصادف ها، مسیرهای بسیار و قابلیت های جالبی دیگری و همچون طراحی مسیر مسابقه، وجود مسابقه های رالی، NASACAR, super GT وده هامورد دیگر نسبت به گذشته پیشرفت کرده و قصد دارد افراد بیشتری را به خرید PS3 مجاب کند.این در حالی است که GT5 مطمئنا نسبت به FM3 نیز قابلیت ها و برتری های بیشتری خواهد داشت.برتری هایی که افرادی آن را به کوتاه بودن زمان ساخت FM3 ربط می دهند؛ اما به این مسئله توجه نمی کنند که مایکروسافت نیز می توانست با دادن وقت بیشتر به استودیوی داخلی خود این امکان را به آن ها نیز بدهد که عنوانی کامل تر روانه بازار کنند؛ ولی این کار را انجام نداد و اکنون وسواس بالای سونی و بهره گیری از زمان ساخت بیشتر باعث شده نه تنها GT5 از رقیب جدید خود سبقت بگیرد؛ بلکه به یکی از کامل ترین شبیه سازی های موجود تبدیل شود.
عنوانی که در تمامی زمینه های موجود از جمله فیزیک، تعداد اتومبیل ها، تاثیرپذیری ظاهر و موترو ماشین ها به خاطر تصاف های مسیرهای بسیار و قابلیت های جانبی دیگری همچون طراحی مسیر مسابقه، وجود مسابقه های رالی، NASCAR و super و ده ها مورد دیگر که در ادامه به آن ها می پردازیم نسبت به گذشته پیشرفت کرده و آماده است تا افراد بیشتری را به خرید یک PS3 مجاب کند.
نمایشگاه تاریخی اتومبیل
یکی از مواردی که در طول این چند ماه تمرکز زیادی روی آن شده مربوط به حالت photo Travel بازی است که این اجازه را به بازیباز می دهد تا در محیط های تاریخی یا مناظر زیبای موجود در این حالت، از اتومبیل مورد علاقه خود عکس بگیرد و در این حالت تکنیک ها و قابلیت های فراوانی در زمینه عکس برداری تخصصی و حرفه ای وجود دارد که بازیباز می تواند با استفاده از آن ها جلوه های زیبایی در عکس خود به وجود آورد.از جمله این محیط ها، می توان به خرابه های یک صومعه 800 ساله در توسکانی، مناظر شهر تاریخی رم و موزه سالزبورگ اشاره کرد.منظره های به یاد ماندنی
همچون اتومبیل ها که PD تمرکز بسیاری بر آن ها داشته، مسیرهای بازی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و سازندگان کوشیده اند مسیرهای GT5 بیشترین شباهت را به مسیرهای واقعی داشته باشند.تا زمان برگزاری نمایشگاه E3 امسال اعلام شده بود که 70 مسیر از 20 منطقه در بازی وجود خواهند داشت که این عدد تاکنون به بیش از 100 مسیر رسیده و نشان دهنده این است که در تمام طول مراحل ساخت بازی، PD مشغول کار روی بخش های مختلف و افزودن موارد اضافی بوده است.این در حالی است که حالت برعکس یک مسیر در این آمار در نظر گرفته نشده و با احتساب این حالت عدد مورد نظر باز هم بیشتر خواهد شد.جالب است بدانید حتی برای سری مسابقه های مختلف بازی از جمله WRC و حتی مسابقه های Karting نیز مسیرهای مخصوص به خود این سری مسابقه ها در نظر گرفته شده که در زمان طراحی برخی از آن ها تیم سازنده حتی با مشکلاتی نیز رو به رو شد.از جمله مسیرهای به یادماندنی و قدیمی این سری که بار دیگر در GT5 نیز مورد استفاده قرار گرفته می توان به Trial Mountain اشاره کرد که به نوعی یکی از نمادهای سری GT به حساب می آید.با وجود این که در زمینه طراحی مسیرهای دقت فوق العاده ای طراحی ماشین ها دیده نمی شود؛ اما این نکته از ارزش های GT5 به هیچ وجه نکاسته و با این کیفیت نیز از بسیاری از بازی های موجود بهتر ظاهر خواهد شد.موردی که شاید در گذشته بیشتر به چشم می آمد؛ اما پس از نمایش مسیرهای مختلف از جمله DEL SOL Madrid, Rome CURSO و همچنین مسیر تست شده در یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی دنیا یعنی Top Gear، این مساله نیز کم کم به خاطره ها پیوست.دقت طراحی مسیرها زمانی خود را نشان می دهد که خیابان Alcala و نماد شهر مادرید یعنی دروازه Alcala را که در سال 1778 ساخته شده، با نمونه اصلی مقایسه می کنید.این طراحی های عالی حتی در مورد خیابان ها San Gregorio و Coliseum در رم نیز صدق می کند.با وجود تمام توضیحاتی که داده شد باز هم عطش تیم سازنده بازی برای اضافه کردن موارد جدید فروکش نکرده و آن ها بخش جدیدی به نام Course Maker را به بازی افزوده اند که در آن بازیباز می تواند مسیر مورد علاقه خود را ساخته و در برخی از مسیرهای دیگر نیز تغییرهایی ایجاد کند.در زمینه ساخت مسیر امکانات فراوانی از جمله مسایل بتدایی این کار تا نوع پوشش سطح مسیر، شیب پیچ ها و ..در بازی گنجانده شده که می تواند ساعت ها بازیبازهای مختلف را به خود مشول کند.این بخش تاکنون در کمتر عنوان شبیه ساز دیده شده؛ اما احتمالا پس از عرضه GT5، سازندگان بسیاری به دنبال افزودن آن به عنوان خود خواهند بود.
منبع:بازی رایانه شماره39