نویسنده:شهریار ازهاریان فر
F1 2010
Codemasters که با ارایه سری بازی ها GRID و DiRT جیاگاه خود را در بین طرفداران (Racing)مستحکم کرده بود، اینک با نسخه جدیدی از بازی F1، بازگشت قدرتمندانه خود را به رخ کشیده است.
مسابقه های فرمول یک که هر ساله در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود، قوانین و اصول خاصی دارد که آگاهی از آن ها کمک موثری به تجربه این شبیه ساز خواهد بود که این مهم نشان دهنده شبیه سازی دقیق F1 2010 از روی واقعیت است.
گرافیک بازی همان چیزی است که از یک بازی شبیه ساز می توان انتظار داشت.جزییات اتومبیل ها، درخشندگی اتومبیل و انعکاس اشیا در رنگ متالیک خودرو و ...همگی در سطح بالایی قرار دارند.جلوه ذرات به ویژه زمانی که اتومبیل ها در شن ها گرفتار می شوند، به خوبی به چشم می آید.لاستیک ها نیزاز این تکنیک بی نصیب نمی مانند و تغییر رنگ آن ها نشان دهنده اثر پذیری خودروها از عوامل محیطی است.توجه به جزییات باعث شده حتی حرارت ناشی از فعالیت موتور خودرو نیز به خوبی دیده شود.
همان گونه که گفته شد جلوه باران در بازی بسیار تاثیرگذار است این جلوه به قدری زیبا و طبیعی کار شده که تاکنون در هیچ بازی مسابقه ای دیگری دیده نشده است.پرتاب شدن قطره های آب به اطراف در هنگام عبور خودرو، جذابیت خاصی به بازی می بخشد و لذت اتومبیلرانی را افزایش می دهد.طراحی پیست ها کاملا بر اساس واقعیت و دقیق انجام پذیرفته است با این حال گرافیک محیطی دربرخی از مناطق صداگذاری بهتر از آن چه هست باشد.
صداگذاری بازی ها، به ویژه یک بازی شبیه ساز نیاز به دقت فراوان و بررسی های بسیار دارد و سازندگان می بایست نمونه برداری هایی از واقعیات داشته باشند که در این مورد هم Codemasters خوب عمل کرده و صدای تک تک اتومبیل ها را بر اساس نمونه های اصلی تولید کرده است.به خوبی مشخص است که طراحان این بخش تلاش فراوانی در پیست های مسابقه انجام داده اند.
ابتکار در شیوه طراحی منوهای بازی ستودنی است؛ اما این بخش تا حدی دست و پاگیر است و جابجا شدن میان منوها و دسترسی به بخش های مختلف اندکی با تاخیر انجام می شود که می تواند حوصله بعضی از بازیبازها را سر ببرد.مشکل دیگر زمان نسبتا زیاد لودینگ صفحه ها و مراحل بازی است.در بررسی انجام شده، در نسخه pc بازی گاهی زمان لودینگ مراحل به یک دقیقه نیز می رسد که اندکی ناامیدکننده است.باگ ها همواره در بازی ها دیده می شوند و این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست.برای مثال هنگام مراجعه به گاراژ جهت تعویض تایرها گاه دیده می شود که اتومبیل از میان فرد راهنما عبور می کند که ای کاش سازندگان این قبیل مشکلات را حل می کردند تا با یک بازی بی نقص روبرو بودیم.
همانند همه ورزشکاران، رانندگان فرمول 1 نیز توانایی ها و قابلیت های خاص خود را دارند و هر یک به شیوه ای به رقابت می پردازند که این مهم به کمک هوشیاری و آگاهی سازندگان به خوبی رعایت شده و در هنگام بازی باید به این موضوع هم توجه داشت که شیوه رانندگی هر فردی به چه صورتی است.پیش از انجام مسابقه های اصلی دو مرحله فرعی وجود دارد که کمک بزرگی در جهت شناسایی پیست مسابقه و شیوه رانندگی شخص انتخاب شده به بازیباز می کند.مرحله اول انجام تمرین و آشنایی با پیست مسابقه و مرحله دوم رکورد گیری به منظور تعیین خط است.بخش تعیین خط را می توان شروع رقابت جدیدی میان حریفان دانست.هر قدر رکورد به دست آمده بهتر باشد در روز شروع مسابقه اتومبیل بازیباز، پیشاپیش سایر رقبا قرار خواهد گرفت.
هوش مصنوعی بازی کاملاتوانایی های بازیباز را به چالش می طلبد و با توجه به شرایط بازی، در بسیاری از موارد، استفاده از گیم پد یا کیبورد جوابگوی کار نخواهد بود و لزوم استفاده از Driving Force Wheel (DFW)کاملا به چشم می خورد.گرچه سازندگان سیستم ترمز خودکار را برای کنترل خودروها به خصوص در سر پیچ ها تعبیه کرده اند؛ اما بازیبازهای حرفه ای به هیچ عنوان با این قابلیت کنار نخواهند آمد و سیستم ترمز دستی را برخواهند گزید و درست از همین جاست که مشکل آغاز و نیاز به DFW احساس می شود.در بسیاری از مسابقه ها پیروزی بر رقبا جز با کمک DFW امکان پذیر نخواهد بود حتی اگر یک بازیباز حرفه ای سبک ریسنیگ باشید.
قابلیت Flashback که نخستین بار به شکل کاربردی در بازی Forza مورد استفاده قرار گرفت.در بازی وجود دارد؛ اما به کار بردن چنین تکنیکی در یک بازی ریسینگ بیشتر به شوخی شبیه است تا واقعیت.اگرچه این قابلیت در حالت سخت وجود ندارد؛ ولی وجون چنین قابلیتی در یک بازی شبیه سازی توجیهی ندارد.
در پایان باید گفت Codemasters تا حد ممکن بازیرا به دنیای واقعی نزدیک کرده و قصد داشته شبیه سازی عرضه کند که مرزهای میان واقعیت و دنیای مجازی را از بین ببرد و در این کارتاحد زیادی موفق بوده است و به جرات می توان گفت F1 2010 بهترین بازی ریسینگ فرمول یک تاکنون است.
منبع:بازی رایانه شماره39
مزایا
شبیه سازی مناسب مسابقات، گرافیک و صداگذاری خوب، جلوه های جوی و تاثیرگذار بر گیم پلیمعایب
زمان لود شدن طولانی، وجود باگ در برخی بخش هاCodemasters که با ارایه سری بازی ها GRID و DiRT جیاگاه خود را در بین طرفداران (Racing)مستحکم کرده بود، اینک با نسخه جدیدی از بازی F1، بازگشت قدرتمندانه خود را به رخ کشیده است.
گرافیک بازی همان چیزی است که از یک بازی شبیه ساز می توان انتظار داشت.جزییات اتومبیل ها، درخشندگی اتومبیل و انعکاس اشیا در رنگ متالیک خودرو و ...همگی در سطح بالایی قرار دارند.جلوه ذرات به ویژه زمانی که اتومبیل ها در شن ها گرفتار می شوند، به خوبی به چشم می آید.لاستیک ها نیزاز این تکنیک بی نصیب نمی مانند و تغییر رنگ آن ها نشان دهنده اثر پذیری خودروها از عوامل محیطی است.توجه به جزییات باعث شده حتی حرارت ناشی از فعالیت موتور خودرو نیز به خوبی دیده شود.
صداگذاری بازی ها، به ویژه یک بازی شبیه ساز نیاز به دقت فراوان و بررسی های بسیار دارد و سازندگان می بایست نمونه برداری هایی از واقعیات داشته باشند که در این مورد هم Codemasters خوب عمل کرده و صدای تک تک اتومبیل ها را بر اساس نمونه های اصلی تولید کرده است.به خوبی مشخص است که طراحان این بخش تلاش فراوانی در پیست های مسابقه انجام داده اند.
ابتکار در شیوه طراحی منوهای بازی ستودنی است؛ اما این بخش تا حدی دست و پاگیر است و جابجا شدن میان منوها و دسترسی به بخش های مختلف اندکی با تاخیر انجام می شود که می تواند حوصله بعضی از بازیبازها را سر ببرد.مشکل دیگر زمان نسبتا زیاد لودینگ صفحه ها و مراحل بازی است.در بررسی انجام شده، در نسخه pc بازی گاهی زمان لودینگ مراحل به یک دقیقه نیز می رسد که اندکی ناامیدکننده است.باگ ها همواره در بازی ها دیده می شوند و این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست.برای مثال هنگام مراجعه به گاراژ جهت تعویض تایرها گاه دیده می شود که اتومبیل از میان فرد راهنما عبور می کند که ای کاش سازندگان این قبیل مشکلات را حل می کردند تا با یک بازی بی نقص روبرو بودیم.
همانند همه ورزشکاران، رانندگان فرمول 1 نیز توانایی ها و قابلیت های خاص خود را دارند و هر یک به شیوه ای به رقابت می پردازند که این مهم به کمک هوشیاری و آگاهی سازندگان به خوبی رعایت شده و در هنگام بازی باید به این موضوع هم توجه داشت که شیوه رانندگی هر فردی به چه صورتی است.پیش از انجام مسابقه های اصلی دو مرحله فرعی وجود دارد که کمک بزرگی در جهت شناسایی پیست مسابقه و شیوه رانندگی شخص انتخاب شده به بازیباز می کند.مرحله اول انجام تمرین و آشنایی با پیست مسابقه و مرحله دوم رکورد گیری به منظور تعیین خط است.بخش تعیین خط را می توان شروع رقابت جدیدی میان حریفان دانست.هر قدر رکورد به دست آمده بهتر باشد در روز شروع مسابقه اتومبیل بازیباز، پیشاپیش سایر رقبا قرار خواهد گرفت.
قابلیت Flashback که نخستین بار به شکل کاربردی در بازی Forza مورد استفاده قرار گرفت.در بازی وجود دارد؛ اما به کار بردن چنین تکنیکی در یک بازی ریسینگ بیشتر به شوخی شبیه است تا واقعیت.اگرچه این قابلیت در حالت سخت وجود ندارد؛ ولی وجون چنین قابلیتی در یک بازی شبیه سازی توجیهی ندارد.
در پایان باید گفت Codemasters تا حد ممکن بازیرا به دنیای واقعی نزدیک کرده و قصد داشته شبیه سازی عرضه کند که مرزهای میان واقعیت و دنیای مجازی را از بین ببرد و در این کارتاحد زیادی موفق بوده است و به جرات می توان گفت F1 2010 بهترین بازی ریسینگ فرمول یک تاکنون است.
منبع:بازی رایانه شماره39