ادعیه امام مهدی(ع) در ماه رجب

حمد و ستایش خدایی را سزد که در ماه مبارک رجب ما را به زیارت اولیای خود مشرّف کرد و آنچه از اطاعت و ترک مخالفت آنان بر ما لازم بود، واجب فرمود و درود بر پیامبر بزرگ حضرت محمّد و خاندان او باد که همه برگزیده اویند.
دوشنبه، 23 بهمن 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ادعیه امام مهدی(ع) در ماه رجب
ادعیه امام مهدی(ع) در ماه رجب

نویسنده: آیت الله محمد خادمی شیرازی




 

دعای اوّل ماه مبارک رجب از ناحیه مقدّس امام عصر(ارواحنا له الفداء)

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم انی أسألک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاة امرک المأمونون علی سرک المستبشرون بامرک الواصفون لقدرتک المعلنون لعظمتک أسألک بما نطق فیهم مشیتک فجعلتهم معادن لکلماتک و ارکاناً لتوحیدک و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان یعرفک بها من عرفک لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک فتقها و رتقها بیدک بدؤها منک و عودها الیک اعضاد و اشهاد و مناة و اذواد و حفظة و رواد فبهم سمأئک مائک و ارضک حتی ظهر ان لا اله الا انت فبذلک اسألک و بمواقع العز من رحمتک و بمقاماتک و علاماتک ان تصلی علی محمد و آله و ان تزیدنی ایماناً و تثبیتاً یا باطناً فی ظهوره و ظاهراً فی بطونه و مکنونه یا مفرقاً بین النور و الدیجور یا موصوفاً بغیر کنه و معروفاً بغیر شبه حاد کل محدود و مشاهد کل مشهود و موجد کل موجود و محصی کل معدود و فاقد کل مفقود لیس دونک من معبود اهل الکبریاء و الجود یا من لا یکیف بکیف و لا یؤین بأین یا محتجباً عن کل عین یا دیموم یا قیوم و عالم کل معلوم
به نام خداوند بخشاینده مهربان
خداوندا! از پیشگاه مقدّس تو درخواست می کنم به تمام معانی و آنچه که صاحبان امر (انبیا،‌ اوصیا و اولیا) به آن دعا کردند و می کنند، آنان که امین بر اسرار تو بودند و به بیان عظمت و شرح قدرت تو مشغولند، درخواست می کنم بدانچه مشیّت تو درباره آنان گفته است و آنها را معدن کلمات و ارکان توحید خود قرار داده ای و اینان نشانه های قدرت تو در هر مکانی هستند و به وسیله این آیات تو را می شناسند. تنها فرقی که میان تو و آنان وجود دارد، این است که تو خالقی و آنها بندگان و مخلوق تو هستند و رتق و فتق عالم و آنان یکسره به دست تو است. آنان پشتیبان دین تو و گواه بر خلق تواند و نگهبان و رساننده احکام دین تو که از تو و آنان زمین و آسمان پر شده است(1) تا اینکه معلوم و روشن شد که خدایی جز ذات پاک تو نیست. پس به آنها و نیز به مواقع عزّت و جلال و رحمانیّت و به مقامات و نشانه های تو درخواست می کنم که بر محمّد و خاندان عزیزش درود فرستاده، بر ایمان و استقامت من بیافزایی. ای آن که در عین آشکار بودن، پنهانی و در عین پنهان بودن، عیانی! ای جدا کننده نور از تاریکی! ای آن که بدون پی بردن خرد به کنه ذات مقدّست توصیف می شوی! ای آن که بی مثل و مانند و شبیه شناخته شده و معروفی و خود، برای هر موجودی اندازه و حد معیّن می کنی و برهر چیز گواه و به وجود آورنده هر موجود و احصاء‌ کننده هر معدود و فاقد گرداننده هر مخلوقی و کسی جز تو شایسته پرستش نیست! ای اهل کبریا و جود! ای آن که تو را به کیفیّتی نتوان یاد کرد و مکانی نداری! ای پنهان از همه دیده ها! ای وجود دائمی
صل علی محمد و آله و علی عبادک المنتحبین و بشرک المحتجبین و ملائکتک المقربین و البهم الصافین الحافین و بارک لنا فی شهرنا هذا المرجب المکرم و ما بعده من الاشهر الحرم و اسبغ علینا فیه النعم و اجزل لنا فیه القسم و ابرر لنا فیه القسم باسمک الاعظم الاعظم الاجل الاکرم الذی و ضعته علی النهار فاضاء و علی اللیل فاظلم و اغفرلنا ما تعلم منا و مالا نعلم و اعصمنا من الذنوب خیر العصم و الکفنا کوافی قدرک و امنن علینا بحسن نظرک و لا تکلنا الی غیرک و لاتمنعنا من خیرک و بارک لنا فیما کتبته لنا من اعمارنا و اصلح لنا خبیئة اسرارنا و اعطنا منک الأمان و استعملنا بحسن الایمان و بلغنا شهر الصیام و ما بعده من الایام و الاعوام یا ذا الجلال و الاکرام.(2)
و ابدی و دانای همه چیز! بر محمّد و آل او درود فرست و نیز بر بندگان برگزیده و پرده برداران از قدرتت و ملائکه مقرّب و آماده فرمانت. خداوندا! در این ماه برکات خود را نصیب ما بفرما. آری، در ماه مبارک رمضان که صاحب اکرام است و نیز در ماه های پس از آن، نعمتهای فراوان به ما کرامت فرما و سهم ما را در این ماه فزونی بخش و سوگند ما را بریء ساز. به اسم اعظم و جلال و کَرَم خود، بدان اسمی که بر روز نهادی و روشن شد و برشب نهادی و تاریکی گرفت(3)، از هر گناهی که ما مرتکب شده ایم و تو می دانی و ما خود نمی دانیم، درگذر و ما را از ارتکاب گناه به بهترین وجه نگاهداری فرما و به وسیله مقدّرات خود امور ما را کفایت کن و به حُسن نظر خود بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وامگذار و از احسان خود بهره مندمان فرما و آنچه را در سرنوشت ما مقرّر فرموده ای بر ما مبارک ساز. باطن ما را از بدیها اصلاح و از سوی خود به ما امنیّت عنایت کن. ما را به حُسن ایمان و کردار شایسته موفق بدار و توفیق بهره برداری از ماه رمضان و ماهها و سالهای پس از آن را به ما عنایت فرما، ای صاحب جلال و بزگواری!

دعای دیگر ماه مبارک رجب

از ناحیه مقدّسه امام عصر(روحی له الفداء)
اللهم ان اسئلک بالمولودین فی رجب محمد بن علی الثانی و ابنه علی بن محمد المنتجب و اتقرب بهما الیک خیر القرب یا من الیه المعروف طلب و فیما لدیه رغب أسئلک سؤال مقترف مذنب قد اوبقته ذنوبه و او ثقبه عیوبه فطال علی الخطایا دؤبه و من الرزایا خطوبه یسئلک التوبة و حسن الأوبة و النزوع عن الحوبة و من النار فکاک رقبته و العفو عما فی ربقته فانت مولای اعظم امله و ثقته.
اللهم و أسئلک مسائلک الشریفة و وسائلک المنیفه ان تتغمدنی فی هذا الشهر برحمة منک واسعة و نعمة وازعة و نفس بما رزقتها قانعة الی نزول الحافرة و محل الآخرة و ما هی الیه صائرة.(4)
خداوندا! به حق آن دو مولودی که دراین ماه (رجب) متولّد شدند، محمّد بن علی و علیّ بن محمّد، که هر دو برگزیده تو هستند از تو مسئلت دارم و به این دو بزرگوار به تو بهترین تقرّبها و نزدیک شدن را می جویم. ای آن که هر خوبی را از تو می خواهند و بدانچه نزد تو است، مشتاق و آرزومندند! از تو می خواهم همانند کسی که غرق گناه و عیب است و مدّتی طولانی به گناهان خو گرفته است و کارش با غم و اندوه می گذرد و تقاضا دارد که بر وی ببخشایی و توبه اش را قبول فرمایی و او را از گناهان بیرون آوری و از آتش دوزخ آزادش سازی و هرچه بر ذمّه ی اوست عفو فرمایی. تو مولا و بالاترین آرزوهای من و تنها کسی هستی که به او اعتماد دارم.
خدایا! از تو مسئلت دارم به مسایل شریفه و اسباب عالیه ات که مرا در این ماه در دریای رحمت بی پایان خود غرق فرموده، جانی عنایتم نمایی که به روزی و بخشش تو قانع باشد، تا فرود آمدن در قبر و عالم آخرت که بازگشت همه به سوی آن خواهد بود.

زیارت رجبیّه از ناحیه مقدّسه امام زمان (ارواحنا له الفداء) از جناب حسین بن روح

الحمد لله الذی اشهدنا مشهد اولیائه فی رجب و اوجب علینا من حقهم ما قد وجب و صلی الله علی محمد المنتجب و علی اوصیائه الحجب.
اللهم فکما اشهدتنا مشهدهم فانجر لنا موعدهم و اوردنا موردهم غیر محلئین عن ورد فی دار المقامة و الخلد و السلام علیکم انی قصدتکم و اعتمدتکم بمسئلتی و حاجتی و هی فکاک رقبتی من النار و المقر معکم فی دار القرار مع شیعتکم الابرار و السلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار انا سائلکم و آملکم فیما الیکم التفویض و علیکم التعویض فبکم یجبر المهیض و یشفی المریض و ما تزداد الارحام و ما تغیض انی بسرکم مؤمن و لقولکم مسلم و علی الله بکم مقسم فی رجعی بحوائجی و قضائها و امضائها و انجاحها و ابراحها و بشؤنی لدیکم و صلاحها و السلام علیکم سلام مودع و لکم حوائجه مودع یسئل الله الیکم المرجع و سعیه الیکم غیر منقطع و ان یرجعنی من حضرتکم خیر مرجع الی جناب ممرع و خفض موسع و دعة و مهل الی حین الاجل و خیر مصیر و محل فی النعیم الازل
حمد و ستایش خدایی را سزد که در ماه مبارک رجب ما را به زیارت اولیای خود مشرّف کرد و آنچه از اطاعت و ترک مخالفت آنان بر ما لازم بود، واجب فرمود و درود بر پیامبر بزرگ حضرت محمّد و خاندان او باد که همه برگزیده اویند.
خدایا! همان گونه که ما را به زیارت آنان موفق فرمودی وعده های مربوط به آنها را محقق ساز و ما را در جایگاه آنان که بهشت باشد، مستقرّ فرموده،‌ و در آن خانه ابدی منزل ده. ای اولیای من! سلام بر شما. من بارگاه شما را قصد نموده، شما را وسیله حاجت خودم که آزادی از آتش جهنّم و بودن در خدمت شما و شیعیان پاک شما است، قرار دادم. سلام بر شما که در مصایب صبر نمودید و خداوند بهترین جایگاه را در بهشت به شما عطا فرمود. من گدای در خانه شما هستم و تنها امیدم به خیراتی است که از طرف خداوند به شما واگذار شده است و بدانچه که به وسیله شما در سایه آن اختیار دلهای شکسته التیام یافته و بیماران شفا می یابند و نامه هایی که در رَحِم مادران زیاد یا کم (سرنوشت افراد) تعیین می شود به فرمان شماست. من به اسرار شما ایمان دارم و به فرمان شما تسلیمم و خداوند را به شما قسم می دهم که با خواسته های برآورده شده و به امضای شما رسیده به وطنم بازگردم و حوایج من بر اساس مصلحت به اندازه مقام شما تثبیت گردد. سلام و درود بر شما؛ درود و سلامی که در حال خداحافظی عرض می شود و حوایج و نیازهایم را نزد شما به امانت می گذارم و استدعای تشرّف مجدّد دارم و اینکه پیوسته کوشا باشم و این ارتباط قطع نشود و از درگاه شما به بهترین مکانها
و العیش المقتبل و دوام الاکل و شرب الرحیق و السلسل و عل و نهل لا سام منه و لا ملل و رحمة الله و برکاته و تحیاته علیکم حتی العود الی حضرتکم و الفوز فی کرتکم و الحشر فی زمرتکم و رحمة الله و برکاته علیکم و صلواته و تحیاته و هو حسبنا و نعم الوکیل.(5)
بازگشت نمایم و با برکت و زندگی خوب و راحت در تمام ابعاد زندگی و بدون زاوال که در آن ناگواری و ملال نباشد. رحمت بی پایان خداوندی و برکاتش بر شما باد تا اینکه بار دیگر به سوی شما برگردم و نیز در بازگشت شما به دنیا و در آن روز (روز رجعت) با شما باشم. رحمت واسعه یالهی و برکات بی پایانش و تحیّتهای او بر شما باد و او کفایت کننده همه کارهای ما و بهترین وکیل است.

پی نوشت ها :

1-اشاره به قدرت بی نهایت خداوندی و توانایی فوق العاده فرستادگان خدا است.
2-مفاتیح الجنان،‌ ص 246.
3-معلوم می شود که ظلمت و روشنایی از آثار اسم اعظم است.
4-مفاتیح الجنان، ص 247.
5-مفاتیح الجنان، ص 248.

منبع: خادمی شیرازی، محمّد، (1387)، تحفه امام مهدی، تهران، نشر موعود عصر(عج)، چاپ سوم.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.